Proces pokojowy w Irlandii Północnej (2014/2906(RSP)).

Proces pokojowy w Irlandii Północnej

P8_TA(2014)0051

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 13 listopada 2014 r. w sprawie procesu pokojowego w Irlandii Północnej (2014/2906(RSP))

(2016/C 285/02)

(Dz.U.UE C z dnia 5 sierpnia 2016 r.)

Parlament Europejski,

-
uwzględniając porozumienie wielkopiątkowe, znane również jako porozumienie z Belfastu, osiągnięte w wyniku negocjacji wielostronnych i podpisane w dniu 10 kwietnia 1998 r.,
-
uwzględniając porozumienie z Weston Park z 2001 r.,
-
uwzględniając porozumienie osiągnięte w wyniku negocjacji wielostronnych w St Andrews w Fife w Szkocji w dniach 11-13 października 2006 r. między oboma rządami i wszystkimi głównymi partiami w Irlandii Północnej,
-
uwzględniając porozumienie z Hillsborough z 2010 r.,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1232/2010 z dnia 15 grudnia 2010 r. w sprawie wkładów finansowych Unii Europejskiej do Międzynarodowego Funduszu na rzecz Irlandii (2007-2010) 1 ,
-
uwzględniając art. 123 ust. 2 Regulaminu,
A.
mając na uwadze, że należy bezwzględnie zakończyć wszelkie konflikty siłowe w Unii Europejskiej;
B.
mając na uwadze, że efektem rozmów toczonych między partiami politycznymi oraz rządem brytyjskim i rządem irlandzkim było porozumienie wielkopiątkowe z 1998 r. (porozumienie z Belfastu), które przewidywało ustanowienie zdecentralizowanej administracji, w tym ustanowienie Zgromadzenia i rządu z udziałem przedstawicieli obu społeczności, Rady Ministerialnej Północ-Południe, Stowarzyszenia Międzyparlamentarnego Północ-Południe, Form Konsultacyjnego Północ-Południe, Brytyjsko-Irlandzkiej Konferencji Międzyrządowej, Rady Brytyjsko-Irlandzkiej oraz rozszerzonego Brytyjsko-Irlandzkiego Organu Międzyparlamentarnego;
C.
mając na uwadze, że Unia Europejska, wraz z partnerami międzynarodowymi, jak np. Stany Zjednoczone, Kanada, Nowa Zelandia i Australia, odgrywa ważną rolę we wspieraniu wdrażania procesu pokojowego, między innymi za pośrednictwem Międzynarodowego Funduszu na rzecz Irlandii;
D.
mając na uwadze, że dotychczas poczynione postępy są ważnym i pozytywnym przykładem rozstrzygania sporów w oparciu o partnerstwo, zgodę i zasady równości traktowania, równoprawnego poszanowania i wzajemnego szacunku, co wywiera pozytywny wpływ na stosunki polityczne nie tylko w Irlandii Północnej, lecz również poza jej terytorium;
E.
mając na uwadze, że instytucje polityczne ustanowione na mocy porozumienia wielkopiątkowego przez długi czas skutecznie funkcjonowały;
F.
mając na uwadze, że w nowej sytuacji politycznej poczyniono znaczne postępy gospodarcze, ograniczono bezrobocie, doprowadzono do napływu inwestycji, a Irlandia Północna stała się miejscem wybieranym na organizację konferencji międzynarodowych, wydarzeń sportowych i kulturalnych;
G.
mając na uwadze, że utrzymują się znaczne różnice regionalne w odniesieniu do rozwoju społecznego i gospodarczego;
H.
mając na uwadze, że kontynuacja procesu pokojowego wymaga ciągłych starań, a także mając na uwadze, że w ostatnich latach doszło jednak do szeregu kryzysów politycznych, w tym do gróźb formułowanych przez grupy odrzucające porozumienie, co doprowadziło do zahamowania tego procesu, choć Zgromadzenie i rząd nadal funkcjonują;
I.
mając na uwadze, że w grudniu 2013 r. zerwano rozmowy z udziałem wszystkich partii pod przewodnictwem amerykańskiego dyplomaty i wysłannika do Irlandii Północnej Richarda Haassa, które miały na celu podjęcie szeregu spośród najbardziej spornych kwestii, takich jak flagi i symbole oraz protesty i parady;
J.
mając na uwadze, że negocjacje wznowiono, aby rozwiązać nierozstrzygnięte kwestie;
K.
mając na uwadze, że celem unijnego programu PEACE jest zwiększenie postępów w kierunku pokojowego i stabilnego społeczeństwa oraz promowanie pojednania dzięki wspieraniu działań i projektów, które służą pojednaniu społeczności i przyczyniają się do ukształtowania wspólnego społeczeństwa, w którym jest miejsce dla każdego;
1.
wyraża zaniepokojenie faktem, że realizacja procesu pokojowego znalazła się w impasie, a także wzywa wszystkie strony tego procesu do konstruktywnej współpracy w celu osiągnięcia trwałego rozwiązania konfliktu oraz pełnego wdrożenia porozumienia wielkopiątkowego i późniejszych porozumień, z myślą o trwałym i stabilnym pokoju;
2.
z zadowoleniem przyjmuje inicjatywę zorganizowania rozmów z udziałem wszystkich partii w celu przełamania obecnego impasu oraz podkreśla, że konieczne jest osiągnięcie porozumienia w sprawie nierozstrzygniętych kwestii, aby stworzyć odpowiednie warunki do funkcjonowania instytucji demokratycznych w Irlandii Północnej i zagwarantować ich stabilność; zachęca wszystkie partie do pozytywnego zaangażowania się w te rozmowy z myślą o rozwiązaniu wszystkich nierozstrzygniętych kwestii;
3.
z zadowoleniem przyjmuje fakt, że sekretarz stanu USA John Kerry powołał senatora Gary'ego Harta na swojego osobistego wysłannika;
4.
jest zaniepokojony, że procesowi pokojowemu zagrażają nieustające brutalne, przestępcze i antyspołeczne działania prowadzone przez frakcje ekstremistyczne; podkreśla, że należy zwalczać taką działalność przestępczą, a metodą tej walki powinno być stawianie czoła obecnym wyzwaniom gospodarczym, takim jak bezrobocie, niskie dochody i niski poziom życia; podkreśla, że trzeba pokonać utrzymującą się przemoc i zastraszanie za pomocą szerokiego uczestnictwa odnośnych społeczności, przy wsparciu wszystkich właściwych agencji;
5.
podkreśla zatem, że należy pilnie dalej dążyć do pojednania i poprawić stosunki między społecznościami, a także pobudzać rozwój gospodarczy i społeczny, aby utrwalić proces pokojowy; zwraca w związku z tym uwagę na wsparcie z unijnego Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, a w szczególności na 150 mln EUR przeznaczone na program PEACE w celu rozwiązania tych kwestii priorytetowych w Irlandii Północnej i w Regionie Granicznym Irlandii, z korzyścią dla wszystkich, zarówno na północy, jak i na południu tego regionu;
6.
wyraża nadzieję, że grupa zadaniowa Komisji ds. Irlandii Północnej będzie nadal odgrywać ważną rolę wspierającą;
7.
podkreśla, że Parlament jest gotowy zaoferować wszelkie wsparcie, jakie zainteresowane strony uznają za pomocne w procesie pokojowym; zwraca się do pierwszego ministra i jego zastępcy o przedstawienie Parlamentowi pozytywnego wyniku rozmów z udziałem wszystkich partii;
8.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji Radzie, Komisji, rządowi Irlandii Północnej oraz rządowi brytyjskiemu i rządowi irlandzkiemu.
1 Dz.U. L 346 z 30.12.2010, s. 1.

Zmiany w prawie

Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024