Ogłoszenie o konkursie otwartym - EPSO/AD/302/15 - Administratorzy w dziedzinie audytu (AD 5).

OGŁOSZENIE O KONKURSIE OTWARTYM
EPSO/AD/302/15 - ADMINISTRATORZY W DZIEDZINIE AUDYTU (AD 5)

(2015/C 099 A/01)

(Dz.U.UE C z dnia 26 marca 2015 r.)

Termin nadsyłania zgłoszeń: 28 kwietnia 2015 r., godzina 12.00 (w południe) czasu brukselskiego

Europejski Urząd Doboru Kadr (EPSO) organizuje konkurs otwarty w formie testów w celu stworzenia listy rezerwowej 80 laureatów, spośród których instytucje Unii Europejskiej w Luksemburgu, a przede wszystkim Trybunał Obrachunkowy, będą rekrutować nowych urzędników służby publicznej na stanowiska administratorów (grupa funkcyjna AD).

Niniejsze ogłoszenie o konkursie wraz z Przepisami ogólnymi mającymi zastosowanie do konkursów otwartych, opublikowanymi w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej C 70 A z dnia 27 lutego 2015 r. (http://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/?uri=OJ:C:2015:070A:TOC) stanowią prawnie wiążące zasady przedmiotowej procedury doboru.

JAKIE BĘDĄ MOJE OBOWIĄZKI?

Grupa zaszeregowania AD 5 to poziom, na którym większość absolwentów i młodych specjalistów rozpoczyna karierę na stanowiskach administratorów w instytucjach europejskich. Ich ogólna rola polega na wspieraniu swoich bezpośrednich przełożonych i kadry zarządzającej w realizacji zadań instytucji, dla której pracują.

Do obowiązków audytorów zatrudnionych w instytucjach UE należy przeprowadzanie kontroli finansowych, kontroli wykonania zadań i kontroli wewnętrznych. Udzielają oni również poświadczeń wiarygodności i świadczą usługi doradcze we wszystkich dziedzinach działalności UE, w związku z czym mogą wykonywać swe obowiązki w różnych krajach lub organizacjach międzynarodowych.

Charakter obowiązków wymaga szerokiego zakresu wiedzy z takich dziedzin, jak prawo, rachunkowość, administracja publiczna, finanse i ekonomia, zarządzanie projektami w różnych dziedzinach kompetencji UE, informatyka, techniki audytu i oceny.

Więcej informacji o typowych zadaniach znajduje się w ZAŁĄCZNIKU I.

CZY SPEŁNIAM WARUNKI UDZIAŁU W KONKURSIE?

Kandydat musi spełniać WSZYSTKIE poniższe warunki w chwili przesyłania zgłoszenia.

Warunki ogólne - Korzystanie z pełni praw obywatelskich jako obywatel państwa członkowskiego UE
- Uregulowany stosunek do służby wojskowej
- Odpowiednie cechy charakteru niezbędne do wykonywania przyszłych obowiązków
Warunki szczegółowe: języki - Język 1: znajomość na poziomie co najmniej C1 jednego z 24 języków urzędowych UE

- Język 2: znajomość na poziomie co najmniej B2 języka angielskiego, francuskiego lub niemieckiego; musi to być język inny niż język 1 kandydata.

Szczegółowe informacje o poziomach znajomości języków znajdują się w Europejskim systemie opisu kształcenia językowego

(https://europass.cedefop.europa.eu/en/resources/european-language-levels-cefr)

Warunki szczegółowe: kwalifikacje i doświadczenie zawodowe - Co najmniej 3-letnie ukończone studia uniwersyteckie w dziedzinie związanej z charakterem przyszłych obowiązków i potwierdzone dyplomem (dyplom powinien zostać uzyskany najpóźniej do dnia 31 lipca 2015 r.)

lub

- Szkolenie zawodowe/kwalifikacje zawodowe na poziomie równorzędnym ze wspomnianymi wyżej studiami, w dziedzinie związanej z charakterem przyszłych obowiązków i potwierdzone dyplomem (dyplom powinien zostać uzyskany najpóźniej do dnia 31 lipca 2015 r.)

Szczegółowe informacje o dyplomach znajdują się w załączniku I do Przepisów ogólnych mających zastosowanie do konkursów otwartych (http://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/?uri=OJ:C:2015:070A:TOC))

- Doświadczenie zawodowe nie jest wymagane

Drugim wybranym językiem musi być język angielski, francuski lub niemiecki. Są to główne języki robocze instytucji UE; w interesie służby nowo zatrudnione osoby powinny być niezwłocznie zdolne do wykonywania obowiązków i skutecznej komunikacji w swojej codziennej pracy przynajmniej w jednym z tych języków.

Dodatkowe informacje na temat języków w konkursach UE znajdują się w ZAŁĄCZNIKU II.

JAK WYGLĄDA PROCEDURA DOBORU?

1)
Testy wstępne: komputerowe testy wielokrotnego wyboru

Po przesłaniu zgłoszenia w wymaganym terminie kandydat zostanie zaproszony do serii komputerowych testów wielokrotnego wyboru, organizowanych w jednym z akredytowanych ośrodków egzaminacyjnych EPSO.

Test Język Pytania Czas trwania Wymagane minimum
Rozumienie tekstu pisanego Język 1 10 pytań 18 min 5/10
Operowanie danymi liczbowymi Język 1 10 pytań 20 min 5/10
Myślenie abstrakcyjne Język 1 20 pytań 20 min 10/20
Test sytuacyjny Język 2 20 pytań 30 min 24/40

Wyniki testów sprawdzających rozumienie tekstu pisanego i operowanie danymi liczbowymi nie będą uwzględniane podczas obliczania całkowitej liczby punktów uzyskanych w testach wstępnych; kandydat musi jednak uzyskać wymagane minimum punktów we wszystkich testach, aby zakwalifikować się do kolejnego etapu konkursu.

Liczba kandydatów zaproszonych do testów pośrednich będzie w przybliżeniu 10-krotnie, lecz nie więcej niż 11-krotnie większa niż pożądana liczba laureatów.

2)
Testy pośrednie: symulacja typu e-tray

Kandydaci, którzy pomyślnie przeszli wszystkie testy komputerowe i którzy osiągnęli najwyższą całkowitą liczbę punktów w testach sprawdzających myślenie abstrakcyjne oraz w testach sytuacyjnych, zostaną zaproszeni do udziału w symulacji typu e-tray. Test ten przeprowadzany jest w drugim języku kandydata w jednym z akredytowanych ośrodków egzaminacyjnych EPSO.

Symulacja typu e-tray obejmuje 15-20 pytań i pozwala ocenić cztery ogólne kompetencje opisane w tabeli kompetencji poniżej. Za każdą kompetencję można uzyskać maksymalnie 10 punktów. Aby zakwalifikować się do kolejnego etapu konkursu, kandydat musi uzyskać jak najwyższą całkowitą liczbę punktów w tym teście.

Liczba kandydatów zaproszonych do testów oceny zintegrowanej będzie w przybliżeniu 2 razy, lecz nie więcej niż 2,5 raza większa niż pożądana liczba laureatów.

3)
Ocena zintegrowana

Kandydaci, którzy zgodnie z informacjami podanymi w zgłoszeniu elektronicznym spełniają warunki udziału w konkursie oraz którzy zdobyli najwyższą całkowitą liczbę punktów w symulacji typu e-tray, zostaną zaproszeni do trwającego jeden dzień etapu oceny zintegrowanej, najprawdopodobniej do Luksemburga. Testy odbywać się będą w drugim języku kandydata.

Na etapie oceny zintegrowanej sprawdzanych będzie osiem kompetencji ogólnych oraz kompetencje szczególne wymagane w niniejszym konkursie za pomocą czterech testów (studium przypadku, prezentacja ustna, rozmowa badająca poziom kompetencji i ćwiczenie w grupie). Punkty zdobyte w tych testach zostaną dołączone do punktów zdobytych w symulacji typu e-tray w celu obliczenia ogólnego wyniku kandydata (maksymalnie 80 pkt), jak przedstawia to poniższa tabela:

Kompetencja Test
1. Umiejętność analizowania i rozwiązywania problemów Prezentacja ustna Symulacja typu e-tray
2. Komunikacja Prezentacja ustna Studium przypadku
3. Jakość i wydajność pracy Studium przypadku Symulacja typu e-tray
4. Nauka i rozwój osobisty Ćwiczenie w grupie Rozmowa badająca poziom kompetencji
5. Ustalanie priorytetów i organizacja Ćwiczenie w grupie Symulacja typu e-tray
6. Odporność Prezentacja ustna Rozmowa badająca poziom kompetencji
7. Umiejętność pracy w zespole Ćwiczenie w grupie Symulacja typu e-tray
8. Zdolności przywódcze Ćwiczenie w grupie Rozmowa badająca poziom kompetencji
Wymagane minimum 3/10 za każdą umiejętność i 50/80 ogółem
Współczynniki ważności kompetencji ogólnych 75 % całkowitej liczby punktów
Kompetencja Test
Kompetencje szczególne dla danej dziedziny Studium przypadku
Wymagane minimum 10/20
Współczynniki ważności kompetencji szczególnych 25 % całkowitej liczby punktów
4)
Lista rezerwowa

Po sprawdzeniu dokumentów załączonych do formularzy zgłoszeniowych komisja konkursowa sporządzi listę rezerwową, na której umieści nazwiska kandydatów, którzy spełniają warunki udziału w konkursie i którzy po etapie oceny zintegrowanej mają najwyższą liczbę punktów. Nazwiska umieszczane są według zdobytych punktów do momentu, gdy osiągnięta zostanie pożądana liczba laureatów. Nazwiska na liście będą wymienione w porządku alfabetycznym.

GDZIE I KIEDY MOŻNA SIĘ ZGŁASZAĆ?

Zgłoszenia można składać przez internet na stronie EPSO http://jobs.eu-careers.eu do dnia:

28 kwietnia 2015 r., godzina 12.00 (w południe) czasu brukselskiego.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

ZAKRES OBOWIĄZKÓW

Ogólna rola administratorów w dziedzinie audytu polega na wspieraniu swoich bezpośrednich przełożonych i kadry zarządzającej w realizacji zadań instytucji, dla której pracują.

Często pracują oni w takich dziedzinach, jak kontrola finansowa, kontrola wykonania zadań i kontrola wewnętrzna. Udzielają również poświadczeń wiarygodności i świadczą usługi doradcze we wszystkich dziedzinach działalności Unii Europejskiej, mając na uwadze poprawę sprawowania władzy i zarządzania. Może się to wiązać z koniecznością wykonywania obowiązków we wszystkich państwach członkowskich Unii Europejskiej, a także w krajach poza Unią lub w ramach innych organizacji międzynarodowych. Wymaga to gotowości do odbywania krótkich, niejednokrotnie częstych podróży służbowych.

Administratorzy w dziedzinie audytu muszą być gotowi do pracy w międzynarodowych i wielokulturowych zespołach oraz do ciągłego aktualizowania swoich umiejętności w drodze oferowanych szkoleń.

Charakter obowiązków wymaga szerokiego zakresu wiedzy z takich dziedzin, jak prawo, rachunkowość, administracja publiczna, finanse i ekonomia, zarządzanie projektami w różnych dziedzinach kompetencji UE, informatyka, techniki audytu i oceny.

Kariera zawodowa w instytucjach europejskich oferuje ciągłe możliwości szkoleń i mobilności w ramach instytucji.

Do głównych zadań administratorów w dziedzinie audytu należą:

-
kontrola zewnętrzna, kontrola finansowa, kontrola zgodności, a także kontrola należytego zarządzania finansami, w tym planowania, wdrażania i sprawozdawczości,
-
kontrole dokumentów i kontrole na miejscu, a także analiza, ocena i usprawnianie działania systemów kontroli oraz zarządzania projektami i programami,
-
kontrola wewnętrzna, wsparcie metodyczne, doradztwo i szkolenia,
-
koordynacja i konsultacje między służbami w kwestiach kontroli,
-
przygotowywanie opinii, porad lub zaleceń w dziedzinach związanych z zakresem działania instytucji, dla której pracują.

Koniec ZAŁĄCZNIKA I, kliknij tutaj aby wrócić do tekstu ogłoszenia

ZAŁĄCZNIK  II

JĘZYKI

W świetle wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (wielka izba) w sprawie C-566/10 P, Włochy przeciwko Komisji, instytucje UE pragną wskazać powody ograniczenia w niniejszym konkursie wyboru drugiego języka do mniejszej liczby języków urzędowych UE.

Informujemy kandydatów, że możliwości wyboru drugiego języka w ramach niniejszego konkursu zostały określone zgodnie z interesem służby, który wymaga, aby nowo zatrudnione osoby były niezwłocznie zdolne do wykonywania obowiązków i do skutecznej komunikacji w codziennej pracy. W przeciwnym razie wydajność pracy w instytucjach poważnie by ucierpiała.

Zgodnie z długoletnią praktyką dotyczącą komunikacji wewnętrznej w instytucjach UE, a także z uwagi na potrzeby służb w zakresie komunikacji zewnętrznej i prowadzenia dokumentacji, językami najpowszechniej wykorzystywanymi są angielski, francuski i niemiecki. Ponadto angielski, francuski i niemiecki są najpopularniejszymi drugimi językami w Unii Europejskiej i są najczęściej wybierane przez uczących się jako drugi język. Takie podejście odzwierciedla obecne oczekiwania w stosunku do kandydatów na stanowiska w Unii Europejskiej pod względem poziomu wykształcenia i umiejętności zawodowych, mianowicie znajomość przynajmniej jednego z wymienionych trzech języków. W związku z tym, uwzględniając interes i potrzeby służby oraz umiejętności kandydatów, a także dziedzinę niniejszego konkursu, uzasadnione jest przeprowadzanie testów w trzech wspomnianych językach. Ma to zagwarantować, że wszyscy kandydaci, niezależnie od tego, jaki język jest ich pierwszym językiem urzędowym, są w stanie pracować przynajmniej w jednym ze wspomnianych trzech języków urzędowych. Przeprowadzane w taki sposób testy szczególnych kompetencji kandydatów umożliwiają instytucjom dokonanie oceny zdolności kandydatów do bezzwłocznego wykonywania zadań w środowisku, które jest bardzo zbliżone do prawdziwego środowiska pracy.

Z tych samych powodów uzasadnione jest ograniczenie liczby języków komunikacji między kandydatami a instytucją, w tym języków składania zgłoszenia. Zapewnia to również jednolite podejście podczas porównywania kandydatów i sprawdzania ich formularzy zgłoszeniowych.

W celu zapewnienia wszystkim kandydatom równego traktowania mają oni obowiązek przystąpić do testów w swoim drugim języku, wybranym spośród trzech wskazanych. Dotyczy to również kandydatów, których pierwszym językiem urzędowym jest jeden ze wskazanych trzech języków.

Powyższe ustalenia nie ograniczają możliwości odbywania w późniejszym terminie szkoleń językowych w celu osiągnięcia zdolności do pracy w trzecim języku, zgodnie z art. 45 ust. 2 regulaminu pracowniczego.

Koniec ZAŁĄCZNIKA II, kliknij tutaj aby wrócić do tekstu ogłoszenia

Zmiany w prawie

Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024