(2015/C 422/05)(Dz.U.UE C z dnia 17 grudnia 2015 r.)
SPIS TREŚCI
Wprowadzenie
Informacje leżące u podstaw poświadczenia wiarygodności
Poświadczenie wiarygodności
Opinia na temat wiarygodności rozliczeń
Opinia na temat legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń.
Objaśnienie uzupełniające
Uwagi dotyczące zarządzania budżetem i finansami
Sprawozdanie finansowe
Wykonanie budżetu
Uwagi dotyczące kluczowych mechanizmów kontrolnych w stosowanych przez Wspólne Przedsięwzięcie systemach nadzoru i kontroli
Zamówienia i dotacje na składniki operacyjne
Kontrola i monitorowanie na poziomie ogólnym zamówień i dotacji na składniki operacyjne
Inne kwestie
Ramy prawne
Roczne sprawozdanie z działalności
Działania podjęte w związku z poprzednimi ustaleniami
Polityka w zakresie praw własności intelektualnej i przemysłowej
Konfikt interesów
Umowa z państwem przyjmującym
Przepisy wykonawcze do regulaminu pracowniczego
WPROWADZENIE
INFORMACJE LEŻĄCE U PODSTAW POŚWIADCZENIA WIARYGODNOŚCI
UWAGI DOTYCZĄCE ZARZĄDZANIA BUDŻETEM I FINANSAMI
Sprawozdanie finansowe
Wykonanie budżetu
UWAGI DOTYCZĄCE KLUCZOWYCH MECHANIZMÓW KONTROLNYCH W STOSOWANYCH PRZEZ WSPÓLNE PRZEDSIĘWZIĘCIE SYSTEMACH NADZORU I KONTROLI
INNE KWESTIE
Ramy prawne
Roczne sprawozdanie z działalności
DZIAŁANIA PODJĘTE W ZWIĄZKU Z POPRZEDNIMI USTALENIAMI
Polityka w zakresie praw własności intelektualnej i przemysłowej
Konfikt interesów
Umowa z państwem przyjmującym
Przepisy wykonawcze do regulaminu pracowniczego
Niniejsze sprawozdanie zostało przyjęte przez Izbę IV, której przewodniczył Milan Martin CVIKL, członek Trybunału Obrachunkowego, na posiedzeniu w Luksemburgu w dniu 20 października 2015 r.
|
W imieniu Trybunału Obrachunkowego |
|
Vítor Manuel da SILVA CALDEIRA |
|
Prezes |
1 ITER (International Thermonuclear Experimental Reactor) - międzynarodowy eksperymentalny reaktor termojądrowy.
2 Decyzja Rady 2007/198/Euratom z dnia 27 marca 2007 r. powołująca Europejskie Wspólne Przedsięwzięcie na rzecz Realizacji Projektu ITER i Rozwoju Energii Termojądrowej oraz przyznająca mu określone korzyści (Dz.U. L 90 z 30.3.2007, s. 58), zmieniona decyzją Rady 2013/791/Euratom z dnia 13 grudnia 2013 r. (Dz.U. L 349 z 21.12.2013, s. 100) i decyzją Rady (Euratom) 2015/224 z dnia 10 lutego 2015 r. (Dz.U. L 37 z 13.2.2015, s. 8).
3 Do celów informacyjnych w załączniku skrótowo przedstawiono kompetencje, działania i dostępne zasoby Wspólnego Przedsięwzięcia.
4 Międzynarodowa Organizacja Energii Termojądrowej została powołana w październiku 2007 r. na początkowy okres 35 lat w celu realizacji projektu ITER mającego wykazać realność wykorzystania syntezy jądrowej pod względem naukowym i technicznym. Jej członkami są Euratom, Chińska Republika Ludowa, Republika Indii, Japonia, Republika Korei, Federacja Rosyjska oraz Stany Zjednoczone Ameryki.
5 Sprawozdanie finansowe składa się z bilansu oraz sprawozdania z finansowych wyników działalności, rachunku przepływów pieniężnych, zestawienia zmian w aktywach netto, opisu znaczących zasad (polityki) rachunkowości i informacji dodatkowej.
6 Sprawozdanie to obejmuje sprawozdanie z wykonania budżetu oraz podsumowanie zasad budżetowych i informację dodatkową.
7 Dz.U. L 328 z 7.12.2013, s. 42.
8 Zasady rachunkowości przyjęte przez księgowego Komisji opierają się na Międzynarodowych Standardach Rachunkowości Sektora Publicznego (IPSAS) wydanych przez Międzynarodową Federację Księgowych, a w kwestiach nimi nieobjętych - na Międzynarodowych Standardach Rachunkowości (MSR)/Międzynarodowych Standardach Sprawozdawczości Finansowej (MSSF) wydanych przez Radę Międzynarodowych Standardów Rachunkowości.
10 Konkluzje Rady z dnia 7 lipca 2010 r. w sprawie stanu zaawansowania projektu ITER (11902/10).
11 Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 4 maja 2010 r. w sprawie stanu zaawansowania i możliwości rozwoju projektu ITER (COM(2010) 226 final).
12 Wynika ono w szczególności z innowacyjnych rozwiązań i wyzwań technicznych związanych z wieloma wkładami rzeczowymi, które zostaną wniesione na rzecz organizacji międzynarodowej ITER (ITER IO) oraz ze zmian w specyfikacjach technicznych i zakresie, które należą do kompetencji ITER IO i nad którymi Wspólne Przedsięwzięcie ma niewielką kontrolę lub nie ma jej wcale.
13 Taką informację ujęto także w sprawozdaniu z postępu prac przedstawionym Radzie Unii Europejskiej w listopadzie 2014 r. i w sprawozdaniu z trzeciej rocznej oceny wspólnego przedsiębiorstwa przedstawionym Radzie Unii Europejskiej w listopadzie 2014 r.
14 Jeżeli chodzi o zmiany w zakresie wkładów rzeczowych, które mają zostać wniesione na rzecz ITER IO, to bieżące mechanizmy kompensowania wzrostów kosztów wynikających z tych zmian są nadal kwestią sporną pomiędzy ITER IO a Wspólnym Przedsięwzięciem, przy czym Wspólne Przedsięwzięcie jest zdania, że bieżący system nie jest stosowany zgodnie z przeznaczeniem i że wspólne przedsiębiorstwo pozostawiono z nieskompensowanymi wzrostami kosztów (sprawozdanie z postępu prac za 2014 r. przedstawione Radzie Unii Europejskiej w listopadzie 2014 r.).
15 Przypis 12 do pkt 12 spraw ozdania Trybunału za rok 2013 (Dz.U. C 452 z 16.12.2014, s. 44)
16 Rada międzynarodowej organizacji ITER (IO).
17 Wartość ta jest o 7,2 % wyższa niż zatwierdzona przez Radę w 2010 r. (sprawozdanie z postępu prac przedstawione Europejskiej Radzie ds. Konkurencyjności w listopadzie 2014 r.). Wzrost w odniesieniu do tego odstępstwa od wartości ujęty w sprawozdaniu z listopada 2013 r. (290 mln euro) wynosi 138 mln euro i jest związany przede wszystkim z dodatkowymi zasobami otrzymanymi przez ITER IO oraz dodatkowym wkładem na rzecz Japonii w związku z zamówieniami publicznymi UE przeniesionymi do Japonii, nieprzewidzianym w ramach kosztów wyjściowych (zob. pkt 2.7 sprawozdania Wspólnego Przedsięwzięcia za 2014 r.).
18 Zob. pkt 20.
19 W dniu 5 marca 2015 r. Rada ITER IO powołała nowego Dyrektora Generalnego oraz zatwierdziła plan działania ITER IO na 2015 r.
20 Nowy p.o. dyrektor został mianowany przez radę zarządzającą Wspólnego Przedsięwzięcia w dniu 3 grudnia 2014 r. na rok, począwszy od dnia 1 marca 2015 r., do czasu zakończenia procesu wyboru nowego dyrektora.
21 Rada zarządzająca Wspólnego Przedsięwzięcia zatwierdziła główne zasady określone w jego planie działania, a w szczególności działania na rzecz utworzenia nowej zintegrowanej organizacji, zgodnie z przewidywaniami nowej Dyrekcji Generalnej Komisji odpowiedzialnej za realizację projektu ITER oraz zgłosiła wniosek o zbadanie wszystkich zagadnień prawnych dotyczących realizacji planu działania.
22 Przyjęta w dniu 11 grudnia 2013 r. pierwotna wersja budżetu obejmowała środki na płatności w wysokości 698 mln euro. W budżetach korygujących z dnia 11 czerwca i dnia 3 grudnia 2014 r. środki te następnie zmniejszono do 567,6 mln euro, głównie ze względu na opóźnienia w realizacji działań związanych z etapem budowy projektu ITER.
23 Koszty wyjściowe określono w przypisie 3 do sprawozdania z postępu prac za 2014 r. przedłożonego Radzie Unii Europejskiej jako: "Kwotę oszacowanego kosztu projektu, elementu struktury podziału prac, pakietu prac lub działania ujętego w harmonogramie w chwili określania podstawy projektu. Chodzi o koszty wyjściowe, które stanowiły podstawę budżetu Wspólnego Przedsięwzięcia wynoszącego 6,6 mld euro, odpowiednio uaktualnione poprzez dodanie tylko tych szacunkowych wartości kosztów, które wiążą się z wszelkimi zmianami zakresu, jakie do tej pory miały miejsce. Jest to punkt odniesienia, za pomocą którego będzie mierzony poziom kosztów Wspólnego Przedsięwzięcia. Koszty wyjściowe dla danej kwoty zakresu są podane wraz z gęstością prawdopodobieństwa danych kosztu".
24 Przeprowadzone audyty wewnętrzne dotyczyły obiegu środków finansowych, zarządzania dotacjami, umów z ekspertami, przygotowywania zamówień na składniki operacyjne, zamówień w zakresie budynków ITER, selekcji i naboru, monitorowania realizacji zamówień w dziedzinie budynków ITER, przygotowania postępowań o przyznanie zamówienia publicznego we Wspólnym Przedsięwzięciu na rzecz Realizacji Projektu ITER i Rozwoju Energii Termojądrowej, przeglądu postępowania w trybie dialogu konkurencyjnego na potrzeby części 3 zamówienia (budynki tokamaka). Przeprowadzono też ograniczony przegląd zarządzania zamówieniami.
25 Przegląd monitorowania realizacji zamówień w obszarze budynków ITER dokonany przez jednostkę kontroli wewnętrznej Wspólnego Przedsięwzięcia w październiku 2014 r.
26 Ograniczony przegląd zarządzania zamówieniami - kontrole w całej jednostce przeprowadzone przez jednostkę kontroli wewnętrznej we Wspólnym Przedsięwzięciu na rzecz Realizacji Projektu ITER i Rozwoju Energii Termojądrowej w październiku 2014 r.
27 W przypisie 4 do sprawozdania z postępu prac za 2014 r. przedłożonego Radzie Unii Europejskiej szacowany koszt końcowy określono jako: "Oczekiwany całkowity koszt działania ujętego w harmonogramie, element struktury podziału prac lub projekt w chwili, gdy określony zakres prac został zakończony. W praktyce definicja ta obejmuje wszystkie najbardziej aktualne szacunki kosztów działań Wspólnego Przedsięwzięcia, z uwzględnieniem realnych kosztów ukończonych zamówień, uaktualnionych szacunków kosztów całkowitych bieżących zamówień, a także prognozowanych kosztów przyszłych zamówień. W związku z tym szacowany koszt końcowy obejmuje także koszt oczekiwanych zmian i zagrożeń, które mogą nastąpić w trakcie realizacji obecnych i przyszłych zamówień. Szacowany koszt końcowy jest podany wraz z gęstością prawdopodobieństwa danych kosztu".
28 Wynikało to z konieczności poniesienia przez Wspólne Przedsięwzięcie kosztów niepowodzenia na etapie produkcji komponentu.
29 W 2014 r. przeprowadzono 19 kontroli systemów jakości, z czego 17 zakończono do marca 2015 r. W ramach przeprowadzonych kontroli stwierdzono 21 przypadków niezgodności z procedurami i 129 obszarów wymagających poprawy.
30 Zakres kontroli objął plan jakości, przypadki niezgodności (wszystkie okoliczności niezgodne z określonymi wymaganiami), kontrolę zakupów i zarządzanie pracami zleconymi, zarządzanie dokumentacją i danymi, zarządzanie zmianami i odstępstwami, plan kontroli jakości robót inżynieryjnych, szczegółowy harmonogram realizacji projektu, zarządzanie ryzykiem obciążającym umowę oraz plan kontroli jakości prac technicznych.
31 Zob. pkt 20 tiret czwarte i piąte.
32 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 (Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1).
33 Z wyjątkami wymienionymi w art. 214 rozporządzenia (UE, Euratom) nr 966/2012.
34 Dz.U. L 38 z 7.2.2014, s. 2.
35 Pkt 30 sprawozdania sporządzonego przez Trybunał za rok 2013 (Dz.U. C 452 z 16.12.2014, s. 50).
36 Między innymi: bezpośrednie ograniczenie odpowiedzialności za szkody bezpośrednie lub pośrednie dotyczące wartości ceny zamówienia, dokonanie przez Wspólne Przedsięwzięcie płatności dodatkowych kosztów poniesionych przez wykonawcę w konsekwencji zmiany odpowiednich przepisów, podział ryzyka popełnienia błędów w wejściowej dokumentacji technicznej, wypłacenie odszkodowania wykonawcom w przypadku zawieszenia realizacji zamówienia na okres przekraczający minimalny określony czas, zwrot kosztów dodatkowych poniesionych przez wykonawcę w przypadku opóźnień w bezpłatnej dostawie towarów, plan dotyczący usprawnienia portalu przemysłowego Wspólnego Przedsięwzięcia i realizacja kolejnych rozwiązań dotyczących elektronicznych zamówień publicznych, opracowanie ujednoliconych wytycznych w zakresie określenia i stosowania kryteriów selekcji i udzielania zamówień.
37 Wytyczne dotyczące rekompensaty finansowej za udział w dialogu konkurencyjnym.
38 Rozszerzone zwolnienie od odpowiedzialności za zobowiązania w dziedzinie atomowej, przejście na zamówienia publiczne oparte głównie na wynikach oraz badanie możliwości wprowadzenia dwustopniowego dialogu konkurencyjnego.
39 Decyzja rady zarządzającej Wspólnego Przedsięwzięcia o przyjęciu przepisów dotyczących zapobiegania konfliktom interesów i zarządzania nimi w odniesieniu do członków personelu Wspólnego Przedsięwzięcia.
40 W szczególności dotyczące emerytur i rent, wynagrodzeń i świadczeń, warunków pracy, wydatków medycznych, zasad etyki i postępowania oraz personelu zatrudnionego poza UE.
41 Między innymi w odniesieniu do rekrutacji pracowników tymczasowych, zatrudniania pracowników kontraktowych oraz procedur oceny pracowników i awansów.