Sprawozdanie dotyczące sprawozdania finansowego Agencji Wykonawczej ds. Konsumentów, Zdrowia i Żywności za rok budżetowy 2014 wraz z odpowiedzią Agencji.

SPRAWOZDANIE DOTYCZĄCE SPRAWOZDANIA FINANSOWEGO
Agencji Wykonawczej ds. Konsumentów, Zdrowia i Żywności za rok budżetowy 2014 wraz z odpowiedzią Agencji

(2015/C 409/07)

(Dz.U.UE C z dnia 9 grudnia 2015 r.)

WPROWADZENIE

1.
Agencja Wykonawcza ds. Konsumentów, Zdrowia i Żywności (zwana dalej "Agencją") została ustanowiona w dniu 1 stycznia 2005 r. (do 2008 r. jako Agencja Wykonawcza Programu Zdrowia Publicznego (PHEA); w latach 2008-2013 jako Agencja Wykonawcza ds. Zdrowia i Konsumentów (EAHC), a od dnia 1 stycznia 2014 r. jako Agencja Wykonawcza ds. Konsumentów, Zdrowia i Żywności (CHAFEA) 1 ). Agencję z siedzibą w Luksemburgu ustanowiono na okres kończący się dnia 31 grudnia 2024 r. Agencja realizuje Program działań UE w dziedzinie zdrowia, program ochrony konsumentów i inicjatywę "Lepsze szkolenia na rzecz bezpieczniejszej żywności" (BTSF) 2 .

INFORMACJE LEŻĄCE U PODSTAW POŚWIADCZENIA WIARYGODNOŚCI

2.
Przyjęte przez Trybunał podejście kontrolne obejmuje analityczne procedury kontrolne, bezpośrednie badanie transakcji oraz ocenę kluczowych mechanizmów kontrolnych w stosowanych przez Agencję systemach nadzoru i kontroli. Elementami uzupełniającymi to podejście są dowody uzyskane na podstawie prac innych kontrolerów (w stosownych przypadkach) oraz analiza oświadczeń kierownictwa.
POŚWIADCZENIE WIARYGODNOŚCI

3. Na mocy postanowień art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) Trybunał zbadał:

a) roczne sprawozdanie finansowe Agencji obejmujące sprawozdanie finansowe 3 oraz sprawozdanie z wykonania budżetu 4 za rok budżetowy zakończony dnia 31 grudnia 2014 r.; jak również

b) legalność i prawidłowość transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania.

Zadania kierownictwa

4. Kierownictwo odpowiada za sporządzenie i rzetelną prezentację rocznego sprawozdania finansowego Agencji oraz za legalność i prawidłowość transakcji leżących u jego podstaw 5 :

a) Zadania kierownictwa w zakresie rocznego sprawozdania finansowego Agencji obejmują: zaprojektowanie, wdrożenie i utrzymywanie systemu kontroli wewnętrznej umożliwiającego sporządzenie i rzetelną prezentację sprawozdania finansowego, które nie zawiera istotnych zniekształceń spowodowanych nadużyciem lub błędem, a także wybór i stosowanie właściwych zasad (polityki) rachunkowości na podstawie zasad rachunkowości przyjętych przez księgowego Komisji 6 oraz sporządzanie szacunków księgowych, które są racjonalne w danych okolicznościach. Dyrektor zatwierdza roczne sprawozdanie finansowe Agencji po tym, jak zostanie ono sporządzone przez księgowego Agencji na podstawie wszystkich dostępnych informacji. Do sprawozdania finansowego księgowy dołącza oświadczenie, w którym stwierdza między innymi, czy uzyskał wystarczającą pewność, że daje ono prawdziwy i rzetelny obraz sytuacji finansowej Agencji we wszystkich istotnych aspektach.

b) Zadania kierownictwa w zakresie legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń i zgodności z zasadą należytego zarządzania finansami obejmują zaprojektowanie, wdrożenie i utrzymywanie skutecznego i wydajnego systemu kontroli wewnętrznej, w tym właściwego nadzoru, jak również podejmowanie odpowiednich działań w celu zapobiegania nieprawidłowościom i nadużyciom finansowym oraz - w razie konieczności - podejmowanie kroków prawnych w celu odzyskania nienależnie wypłaconych lub niewłaściwie wykorzystanych środków finansowych.

Zadania Trybunału

5. Zadaniem Trybunału jest przedstawienie Parlamentowi Europejskiemu i Radzie 7 , na podstawie przeprowadzonej przez siebie kontroli, poświadczenia wiarygodności dotyczącego rocznego sprawozdania finansowego Agencji oraz legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. Trybunał przeprowadza kontrolę zgodnie z wydanymi przez IFAC Międzynarodowymi Standardami Rewizji Finansowej i kodeksem etyki oraz z Międzynarodowymi Standardami Najwyższych Organów Kontroli wydanymi przez INTOSAI (ISSAI). Zgodnie z tymi standardami Trybunał zobowiązany jest zaplanować i przeprowadzić kontrolę w taki sposób, aby uzyskać wystarczającą pewność, że roczne sprawozdanie finansowe Agencji nie zawiera istotnych zniekształceń, a leżące u jego podstaw transakcje są legalne i prawidłowe.

6. W ramach kontroli stosuje się procedury mające na celu uzyskanie dowodów kontroli potwierdzających kwoty i informacje zawarte w rocznym sprawozdaniu finansowym oraz legalność i prawidłowość transakcji leżących u jego podstaw. Dobór procedur zależy od osądu kontrolera, w tym od oceny ryzyka wystąpienia - w wyniku nadużycia lub błędu - istotnego zniekształcenia w rocznym sprawozdaniu finansowym lub istotnej niezgodności transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania z wymogami przepisów Unii Europejskiej. W celu zaprojektowania procedur kontroli odpowiednich w danych okolicznościach kontroler, dokonując oceny ryzyka, bierze pod uwagę system kontroli wewnętrznej w zakresie dotyczącym sporządzania i rzetelnej prezentacji rocznego sprawozdania finansowego oraz systemy nadzoru i kontroli wprowadzone w celu zapewnienia legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. Kontrola obejmuje także ocenę stosowności przyjętych zasad (polityki) rachunkowości oraz racjonalności sporządzonych szacunków księgowych, a także ocenę ogólnej prezentacji rocznego sprawozdania finansowego.

7. Trybunał uznał, że uzyskane dowody kontroli stanowią wystarczającą i odpowiednią podstawę do wydania poświadczenia wiarygodności.

Opinia na temat wiarygodności rozliczeń

8. W opinii Trybunału roczne sprawozdanie finansowe Agencji przedstawia rzetelnie we wszystkich istotnych aspektach jej sytuację finansową na dzień 31 grudnia 2014 r. oraz wyniki transakcji i przepływy pieniężne za kończący się tego dnia rok, zgodnie z przepisami jej regulaminu finansowego oraz z zasadami rachunkowości przyjętymi przez księgowego Komisji.

Opinia na temat legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń

9. W opinii Trybunału transakcje leżące u podstaw rocznego sprawozdania finansowego Agencji za rok budżetowy zakończony w dniu 31 grudnia 2014 r. są legalne i prawidłowe we wszystkich istotnych aspektach.

10.
Przedstawione poniżej uwagi nie podważają opinii Trybunału.

UWAGI DOTYCZĄCE ZARZĄDZANIA BUDŻETEM

11.
Poziom przeniesień w tytule III (wydatki związane z działaniami Agencji) był wysoki i wyniósł 0,9 mln euro (w 2013 r. był to 1,0 mln euro), czyli 50 % (w 2013 r. było to 43 %) środków, na które zaciągnięto zobowiązania. Tak wysoki poziom przeniesionych środków wiąże się z usługami zrealizowanymi w 2014 r. (0,6 mln euro) i rocznymi umowami obejmującymi część 2015 r. (0,3 mln euro). Jest on jednak sprzeczny z budżetową zasadą jednoroczności.

DZIAŁANIA PODJĘTE W ZWIĄZKU Z ZESZŁOROCZNYMI UWAGAMI

12.
Przegląd działań naprawczych podjętych w wyniku uwag zgłoszonych przez Trybunał w roku poprzednim przedstawiono w załączniku I.

Niniejsze sprawozdanie zostało przyjęte przez Izbę IV, której przewodniczył Milan Martin CVIKL, członek Trybunału Obrachunkowego, na posiedzeniu w Luksemburgu w dniu 8 września 2015 r.

W imieniu Trybunału Obrachunkowego
Vítor Manuel da SILVA CALDEIRA
Prezes

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

Działania podjęte w związku z zeszłorocznymi uwagami

Rok Uwagi Trybunału Działania naprawcze

(zrealizowane/w trakcie realizacji/ niepodjęte/brak danych lub nie dotyczy)

2013 W 2013 r. anulowano 0,23 mln euro (21 %) z kwoty 1,1 mln euro środków przeniesionych z roku 2012. Tak wysoki poziom przeniesień sugeruje niedociągnięcia w planowaniu budżetu, zwłaszcza w zakresie prognozowania kosztów spotkań z uczestnikami zewnętrznymi. nie dotyczy
2013 Ogólny poziom środków, na które zaciągnięto zobowiązania, był stosunkowo niski i wyniósł 94 %. W 2013 r. wskaźniki wydatkowania środków, na które zaciągnięto zobowiązania, były zadowalające w tytułach I i II, gdzie wyniosły odpowiednio 97 % i 87 %. W tytule III poziom przeniesień jest wprawdzie wysoki i wynosi 1,0 mln euro, czyli 43 % środków, na które zaciągnięto zobowiązania w tym tytule, jednak odzwierciedla to wieloletni charakter działalności Agencji, a płatności planowano i dokonywano zgodnie z potrzebami operacyjnymi. nie dotyczy

ZAŁĄCZNIK  II

Agencja Wykonawcza ds. Konsumentów, Zdrowia i Żywności (Luksemburg)

Kompetencje i zadania

Zakres kompetencji Unii według Traktatu

(art. 168 i 169 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej)

Przy określaniu i urzeczywistnianiu wszystkich polityk i działań Unii zapewnia się wysoki poziom ochrony zdrowia ludzkiego. Działanie Unii, które uzupełnia polityki krajowe, nakierowane jest na poprawę zdrowia publicznego, zapobieganie chorobom i dolegliwościom ludzkim oraz usuwanie źródeł zagrożeń dla zdrowia ludzkiego. Działanie to obejmuje zwalczanie epidemii poprzez wspieranie badań nad ich przyczynami, sposobami ich rozprzestrzeniania się oraz zapobiegania im, jak również przekazywanie informacji i prowadzenie edukacji zdrowotnej, a także monitorowanie poważnych transgranicznych zagrożeń dla zdrowia, wczesne ostrzeganie w przypadku takich zagrożeń oraz ich zwalczanie. Unia uzupełnia działanie państw członkowskich w celu zmniejszenia szkodliwych dla zdrowia skutków narkomanii, włącznie z informacją i profilaktyką.

W celu wsparcia interesów konsumentów i zapewnienia im wysokiego poziomu ochrony, Unia przyczynia się do ochrony zdrowia, bezpieczeństwa i interesów gospodarczych konsumentów, jak również wspiera ich prawa do informacji, edukacji i organizowania się w celu ochrony swoich interesów.

Kompetencje Agencji Cele

- Zgodnie z decyzją wykonawczą Komisji 2013/770/UE, zmienioną decyzją wykonawczą Komisji 2014/927/UE, Agencja jest odpowiedzialna za realizację zadań w zakresie zarządzania niektórymi programami UE, to jest programem ochrony konsumentów na lata 2014-2020, programem zdrowia publicznego na lata 2014-2020 oraz środkami szkoleniowymi w zakresie bezpieczeństwa żywności objętymi dyrektywą Rady 2000/29/WE i rozporządzeniem (WE) nr 882/2004, a także za działania informacyjne i promocyjne dotyczące produktów rolnych na rynku wewnętrznym i w krajach trzecich.

- Agencja zarządza także spuścizną po następujących programach i działaniach: programie zdrowia publicznego na lata 2008-2013, programie ochrony konsumentów na lata 2007-2013, środkami szkoleniowymi w zakresie bezpieczeństwa żywności zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 882/2004, dyrektywą 2000/29/WE, decyzją nr C(2012) 1548 i rozporządzeniem (WE) nr 1905/2006, a także ostatnią umową w sprawie przyznania dotacji operacyjnej podpisaną przez Agencję i Europejskie Biuro Związków Konsumentów (BEUC), organizację wyrażającą głos europejskich konsumentów w sprawie normalizacji, która to umowa podlega przepisom rozporządzenia (UE) nr 1025/2012.

- Decyzją wykonawczą z 17 grudnia 2013 r. (2013/770/UE) Komisja Europejska ustanowiła Agencję Wykonawczą ds. Konsumentów, Zdrowia i Żywności, która zastąpiła Agencję Wykonawczą ds. Zdrowia i Konsumentów i została jej następcą prawnym na okres od dnia 1 stycznia 2014 r. do dnia 31 grudnia 2024 r. Decyzją wykonawczą Komisji 2013/770/UE (ze zmianami) z dnia 17 grudnia 2014 r. nazwę Agencji zmieniono na "Agencja Wykonawcza ds. Konsumentów, Zdrowia, Rolnictwa i Żywności".

- W konsekwencji, od dnia 1 stycznia 2015 r. wszystkie odniesienia w tym załączniku do Agencji Wykonawczej ds. konsumentów, zdrowia i żywności powinny być uważane za odniesienie także do nowo ustanowionej Agencji Wykonawczej ds. Konsumentów, Zdrowia, Rolnictwa i Żywności, która jest następcą prawnym Agencji Wykonawczej ds. zdrowia i konsumentów.

Zadania

W ramach wymienionych poniżej programów unijnych Agencja odpowiada za realizację następujących zadań określonych w akcie ustanawiającym Agencję i akcie delegującym, ostatnio zmienionym w dniach 17 i 19 grudnia 2014 r.:

a) zadań związanych z zarządzaniem programem:

(i) zarządzanie niektórymi lub wszystkimi fazami realizacji programów i określonymi etapami w trakcie trwania projektów w ramach programu ochrony konsumentów na lata 2014-2020, programu zdrowia publicznego na lata 2014-2020, środkami szkoleniowymi w zakresie bezpieczeństwa żywności objętymi dyrektywą 2000/29/WE, rozporządzeniem (WE) nr 882/2004 i decyzją C(2014) 1269 oraz działaniami informacyjnymi i promocyjnymi dotyczącymi produktów rolnych na rynku wewnętrznym i w krajach trzecich objętych rozporządzeniem (UE) nr 1144/2014, jak również zarządzanie programem zdrowia publicznego na lata 2008-2013, programem ochrony konsumentów na lata 2007-2013 oraz środkami szkoleniowymi w zakresie bezpieczeństwa żywności objętymi dyrektywą 2000/29/WE, rozporządzeniem (WE) nr 882/2004, rozporządzeniem (WE) nr 1905/2006 i decyzją C(2012) 1548, a także zarządzanie umową z ANEC podlegającą przepisom rozporządzenia (UE) nr 1025/2012. W związku z tym Agencja jest odpowiedzialna za monitorowanie projektów, przeprowadzanie niezbędnych kontroli i procedur odzyskiwania środków, a także za realizację zadań związanych z wykonaniem budżetu obejmujących dochody i wydatki w rozumieniu rozporządzenia (UE, Euratom) nr 966/2012, a w szczególności:

- przyznawanie dotacji i zarządzanie związanymi z nimi umowami lub decyzjami, w tym działaniami niezbędnymi do rozpoczęcia lub zakończenia procedur przyznawania dotacji,

- kończenie postępowań o udzielenie zamówienia publicznego i zarządzanie związanymi z nimi umowami, w tym działaniami niezbędnymi do rozpoczęcia lub zakończenia postępowań o udzielenie zamówienia,

- wykonywanie wszystkich działań niezbędnych do ogłaszania konkursów i przyznawania nagród zgodnie z rozporządzeniem (UE, Euratom) nr 966/ 2012;

(ii) w ramach działań informacyjnych i promocyjnych dotyczących produktów rolnych wprowadzonych na rynek wewnętrzny i w krajach trzecich objętych rozporządzeniem (UE) nr 1144/2014, w odniesieniu do programów prostych, wykonywanie następujących zadań:

- opracowywanie i publikowanie zaproszeń do składania wniosków określonych w programach prac,

- opracowywanie dokumentów informacyjnych dla potencjalnych beneficjentów,

- opracowywanie ocen wniosków, w tym wybór ekspertów oceniających,

- przyjmowanie i kontrole kwalifikowalności wniosków,

- weryfikacja wniosków na podstawie kryteriów wykluczenia i ocena wniosków,

- przekazywanie informacji wnioskodawcom, których wnioski zostały odrzucone lub przyjęte;

b) wspieranie realizacji programu, w szczególności:

- zbieranie, przetwarzanie i dystrybuowanie danych, a w szczególności gromadzenie, analiza i przekazywanie Komisji wszystkich informacji niezbędnych do wdrażania wymienionych programów oraz działania na rzecz koordynacji z innymi programami Unii, państw członkowskich oraz organizacji międzynarodowych,

- przyczynianie się do oceny wpływu programu i do monitorowania rzeczywistego oddziaływania podejmowanych działań na rynek,

- zarządzanie i kierowanie siecią, w szczególności w odniesieniu do odbiorców docelowych (beneficjenci, odbiorcy, projekty, podmioty),

- organizacja spotkań, seminariów lub rozmów; organizacja szkolenia; organizacja kampanii informacyjnych i promocyjnych Komisji dotyczących produktów rolnych,

- wkład w badania i przeprowadzanie ocen, w szczególności rocznej lub okresowej oceny realizacji programu,

- opracowywanie zaleceń dla Komisji na temat realizacji programu i jego rozwoju w przyszłości,

- planowanie i realizacja działań operacyjnych,

- przygotowywanie całościowych danych dotyczących kontroli i nadzoru,

- udział w pracach przygotowawczych dotyczących programów prac i decyzji o finansowaniu.

Zarządzanie Komitet Sterujący

Składa się z pięciu członków mianowanych przez Komisję Europejską. Członkowie Komitetu Sterującego są mianowani na okres dwóch lat.

Komitet Sterujący przyjmuje roczny program prac Agencji zatwierdzony przez Komisję Europejską. Ponadto przyjmuje budżet administracyjny Agencji i jej roczne sprawozdanie z działalności.

Dyrektor

Mianowany przez Komisję Europejską na cztery lata.

Kontrola zewnętrzna

Europejski Trybunał Obrachunkowy.

Organ udzielający absolutorium z wykonania budżetu

Parlament Europejski działający na zalecenie Rady.

Środki udostępnione Agencji w roku 2014 (2013) Budżet ostateczny

Budżet administracyjny Agencji na 2014 r.: 7,25 (7,23) mln euro.

Zatrudnienie na dzień 31 grudnia 2014 r.

Na dzień 31 grudnia 2014 r. w Agencji było zatrudnionych 48 (50) pracowników etatowych, w tym 12 (11) pracowników tymczasowych i 38 (38) pracowników kontraktowych.

Produkty i usługi w roku 2014 1. Zamknięcie kilku ostatnich dotacji przyznanych w latach 2005-2007 w ramach programu zdrowia publicznego na lata 2003-2008; monitorowanie, w tym zamknięcie salda płatności w odniesieniu do kilku dotacji przyznanych w latach 2008-2012 w ramach drugiego programu zdrowia publicznego (na lata 2008- 2013); sfinalizowanie negocjacji w sprawie wniosków z naborów z 2013 r. znajdujących się na liście rezerwowej; zarządzanie wdrożeniem nowych narzędzi internetowych na potrzeby naboru w 2014 r. oraz realizacja kilku zamówień na usługi w ramach programu prac na 2014 r.; zarządzanie wnioskami z naborów z 2013 r. oraz dotacjami i zamówieniami udzielonymi w ramach naboru wniosków w 2008 r. i przetargów w ramach programu ochrony konsumentów na lata 2007- 2013; zatwierdzanie projektów realizowanych w ramach naborów wniosków dotyczących środków szkoleniowych w zakresie bezpieczeństwa żywności z lat 2007, 2008 i 2009.

2. Prace w ramach programu zdrowia

- Zaproszenia do składania wniosków w 2014 r. opublikowano w dniu 6 czerwca i zamknięto w dniu 25 września 2014 r. Opublikowano je w Dzienniku Urzędowym UE (1) oraz na stronach internetowych Agencji (2) i na portalu "Europa" (3).

- Wnioski projektowe: 12 z 50 wniosków ocenionych pod względem technicznym (27,2 %) zostało zarekomendowanych do dofinansowania (nie licząc listy rezerwowej) na łączną kwotę 11 567 617 euro proponowanego współfinansowania z budżetu UE. Odpowiednie umowy o dotacje zostaną jednak podpisane dopiero w pierwszym kwartale 2015 r. z powodu opublikowania ogłoszenia o naborze wniosków zbyt późno.

- Wnioski o dotacje operacyjne: 14 z 40 wniosków ocenionych pod względem technicznym, dotyczących zarówno ramowych umów o partnerstwie, jak i odpowiadających im umów szczególnych o dotacje (28,6 %), zostało zarekomendowanych do dofinansowania. Odpowiednie umowy o dotacje zostaną jednak podpisane dopiero w pierwszym kwartale 2015 r. z powodu opublikowania ogłoszenia o naborze wniosków zbyt późno. Całkowita proponowana kwota współfinansowania z budżetu UE wynosi 4 717 062 euro.

- Działania wspólne: procedurę negocjacyjną dotyczącą działań wspólnych rozpoczęto w dniu 7 listopada 2014 r., a ostateczny termin składania wniosków przypadał na dzień 29 stycznia 2015 r. Prawdopodobnie wszystkie (osiem) działania wspólne będą współfinansowane, odpowiednie umowy o dotacje zostaną jednak podpisane dopiero w pierwszym kwartale 2015 r. z powodu opublikowania planu prac na 2014 r. zbyt późno. Zgodnie z planem pracy oczekiwana kwota współfinansowania z budżetu UE wynosi 18 593 000 euro.

- Utworzono listę rezerwową projektów pojedynczych, na której znalazły się cztery wnioski na łączną kwotę dofinansowania z budżetu UE wynoszącą 3 934 352 euro.

- Wszczęto 31 postępowań o udzielenie zamówień publicznych, z czego 6 postępowań miało charakter przetargów nieograniczonych, zaś pozostałe - zamówień na usługi.

3. Prace w ramach programu ochrony konsumentów

- W 2014 r. Agencja, której powierzono realizację części (rocznego) programu ochrony konsumentów, ogłosiła dwa nabory wniosków, dwa zaproszenia do składania wniosków i wszczęła 13 postępowań o udzielenie zamówienia publicznego (obejmujących przetarg nieograniczony, zamówienie o niskiej wartości oraz zamówienie na dostawę określonych usług).

- Agencja przyznała 60 dotacji na wzajemne wizyty urzędników właściwych organów państw członkowskich, dając urzędnikom odpowiedzialnym za egzekwowanie prawa możliwość wymiany doświadczeń zawodowych i wiedzy z zakresu wdrożenia dyrektywy 2001/95/WE w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów oraz rozporządzenia (WE) nr 2006/2004 w sprawie współpracy w zakresie ochrony konsumentów.

- Przyznano dotację na realizację działań wspólnych w związku z dyrektywą w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów w celu wymiany najlepszych praktyk pomiędzy właściwymi organami uczestniczących w nich państw członkowskich, wdrożenia najlepszych praktyk oraz usprawnienia współpracy transgranicznej.

- Po przyjęciu Chorwacji do UE podpisano dwie umowy w sprawie organizacji kampanii informacyjnej dotyczącej praw konsumentów w Chorwacji, mającej na celu przekazanie obywatelom Chorwacji wiedzy na temat nowych praw konsumenckich przysługujących im jako obywatelom UE.

- Agencja rozpoczęła postępowanie na potrzeby zawarcia trzyletniej umowy ramowej o partnerstwie (na lata 2015-2017) oraz umowy szczegółowej o dotację na 2015 r. z Siecią Europejskich Centrów Konsumenckich. Nowa procedura ma na celu zapewnienie większej stabilności, lepszego planowania strategicznego i efektywności w zarządzaniu dotacjami Sieci Europejskich Centrów Konsumenckich. Agencja zarządzała także pierwszym etapem zamówienia mającego na celu powołanie mechanizmu wspierającego dla sieci Europejskich Centrów Konsumenckich w celu poprawy jej widoczności i oddziaływania zbiorowej pracy sieci. Częścią usług wsparcia jest opracowanie standardów jakości, które będą pomocne w mierzeniu skuteczności działania sieci za pomocą zdefiniowanych wcześniej wskaźników.

- W celu prowadzenia dalszej analizy problemów, z jakimi stykają się konsumenci, kupując produkty lub usługi, Agencja przeprowadziła kilka sondaży dotyczących spraw konsumenckich i badań rynkowych, które mają pomóc rozwiązać szereg problemów związanych z działaniem rynku z perspektywy konsumenta w różnych dziedzinach, takich jak ubezpieczenia, wybory i zwyczaje żywieniowe, gwarancje i transgraniczne przeszkody dotyczące jednolitego rynku cyfrowego. Agencja rozpoczęła badanie monitorujące rynek obejmujące 42 różne rynki.

- Ukończono postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w obszarze bezpieczeństwa produktów w celu zbadania aspektów bezpieczeństwa drabin.

- W obszarze współpracy w zakresie ochrony konsumentów Agencja ogłosiła postępowanie o udzielenie zamówienia na przeprowadzenie badania rynku mającego na celu zgromadzenie danych i przeprowadzenie analizy dotyczącej wprowadzających w błąd "bezpłatnych" próbek i pułapek czyhających na konsumentów w UE.

- W 2014 r. Agencja rozpoczęła postępowanie na potrzeby zawarcia czteroletniej umowy ramowej o partnerstwie (na lata 2015-2018) oraz umowy szczegółowej z ANEC, europejską organizacją konsumentów. Współfinansowanie ANEC przyczyni się do dalszego wspierania interesów konsumentów europejskich jako nabywców lub użytkowników towarów i usług w procesie kształtowania unijnej polityki.

- Ogłoszono kilka postępowań o udzielenie zamówienia w ramach realizacji nowej inicjatywy z zakresu budowania potencjału dla specjalistów ds. konsumentów Consumer Champion (mistrz konsumentów) oraz interaktywnej platformy internetowej dotyczącej edukacji konsumenckiej dla nauczycieli szkół średnich Consumer Classroom (klasa konsumentów).

4. Prace w ramach programu BTSF (Lepsze szkolenia na rzecz bezpieczniejszej żywności)

- Agencja ogłosiła pięć postępowań o udzielenie zamówienia w formie przetargów nieograniczonych mających na celu zorganizowanie działań szkoleniowych dla pracowników z państw członkowskich UE, państw kandydujących, krajów objętych europejską polityką sąsiedztwa oraz organów państw EFTA zaangażowanych w urzędowe działania kontrolne.

- Celem szkolenia jest zapewnienie urzędnikom aktualnej wiedzy na temat wszystkich aspektów prawodawstwa unijnego w obszarach związanych z żywnością i zadbanie o to, by kontrole były prowadzone w sposób bardziej jednorodny, obiektywny i satysfakcjonujący we wszystkich państwach członkowskich. Szkolenie obejmuje szeroki zakres aktów prawnych dotyczących zarówno zdrowia i dobrostanu zwierząt, jak i dobrostanu roślin i kontroli i higieny żywności.

- Agencja przeszła z pierwszego do drugiego etapu w pięciu postępowaniach toczących się od 2012 r. w celu zapewnienia szkoleń na 11 różnych tematów oraz ogłosiła dwa zamówienia na dostawę określonych usług w ramach organizacji drugiej konferencji na temat przestępstw związanych z żywnością i uwzględnienia programu Lepsze szkolenia na rzecz bezpieczniejszej żywności w działaniach związanych z wystawą Expo 2015 w Mediolanie.

- Prowadzono nadal szczegółowe działania szkoleniowe na rzecz państw trzecich, zwłaszcza krajów rozwijających się, w ramach programu Lepsze szkolenia na rzecz bezpieczniejszej żywności, finansowanego z budżetów DG DEVCO i DG TRADE. Celem tych działań było zaznajomienie urzędników państw trzecich zaangażowanych w kontrole żywności ze stosowanymi w UE normami i wymogami dotyczącymi importu.

- W 2014 r. w ramach inicjatywy Lepsze szkolenia na rzecz bezpieczniejszej żywności osiągnięto liczbę około 6 000 uczestników z państw członkowskich rocznie, zgodnie z założeniami początkowymi. Poziom zadowolenia uczestników z kursów zbliża się do założonych 85 %, a ponad 90 % uczestników uważa wiedzę zdobytą w trakcie szkolenia za przydatną.

(1) Dz.U. C 171 z 6.6.2014, s. 10.

(2)http://ec.europa.eu/chafea/health/projects.html i http://ec.europa.eu/chafea/health/grants.html

(3)http://ec.europa.eu/health/programme/how_does_it_work/call_for_proposals/index_en.htm

Źródło: Załącznik przekazany przez Agencję.

ODPOWIEDŹ AGENCJI

11.
Agencja przyjmuje uwagi Trybunału. Agencja będzie nadal dążyć do dalszego zmniejszania poziomu przeniesień w tytule III (wydatki związane z działaniami Agencji) poprzez wczesne planowanie i ścisłe monitorowanie umów.
1 Decyzja wykonawcza Komisji 2013/770/UE (Dz.U. L 341 z 18.12.2013, s. 69).
2 Do celów informacyjnych w załączniku II skrótowo przedstawiono kompetencje i działania Agencji.
3 Sprawozdanie finansowe składa sięz bilansu oraz sprawozdania z finansowych wyników działalności, rachunku przepływów pieniężnych, zestawienia zmian w aktywach netto oraz opisu znaczących zasad (polityki) rachunkowości i informacji dodatkowej.
4 Sprawozdanie z wykonania budżetu składa sięz rachunku wyniku budżetowego, sprawozdania z wykonania budżetu i informacji na temat wykonania budżetu.
5 Art. 38-42 regulaminu finansowego Agencji.
6 Zasady rachunkowości przyjęte przez księgowego Komisji opierająsięna Międzynarodowych Standardach Rachunkowości Sektora Publicznego (IPSAS) wydanych przez MiędzynarodowąFederacjęKsięgowych, a w kwestiach nimi nieobjętych - na Międzynarodowych Standardach Rachunkowości (MSR)/Międzynarodowych Standardach Sprawozdawczości Finansowej (MSSF) wydanych przez RadęMiędzynarodowych Standardów Rachunkowości.
7 Art. 87-92 regulaminu finansowego Agencji.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024
Wszystkie wyroby tytoniowe wkrótce trafią do systemu Track&Trace

Punkty sprzedaży wyrobów tytoniowych czekają nowe obowiązki. Unijnym Systemem Śledzenia Ruchu i Pochodzenia Wyrobów Tytoniowych (Track&Trace) obecnie objęte są papierosy i tytoń do samodzielnego skręcania papierosów. Od 20 maja trafią do niego także wszystkie inne wyroby zawierające w swoim składzie tytoń. W systemie muszą się również zarejestrować punkty sprzedaży wyrobów tytoniowych.

Krzysztof Koślicki 05.02.2024