Sprawozdanie dotyczące sprawozdania finansowego Agencji Europejskiego GNSS za rok budżetowy 2014 wraz z odpowiedziami Agencji.

SPRAWOZDANIE
dotyczące sprawozdania finansowego Agencji Europejskiego GNSS za rok budżetowy 2014 wraz z odpowiedziami Agencji

(2015/C 409/39)

(Dz.U.UE C z dnia 9 grudnia 2015 r.)

WPROWADZENIE

1.
Agencja Europejskiego GNSS (Globalnego Systemu Nawigacji Satelitarnej) (zwana dalej "Agencją", inaczej "GSA"), której siedzibę przeniesiono z Brukseli do Pragi dnia 1 września 2012 r. 1 została ustanowiona rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 912/2010 2 , uchylającym rozporządzenie Rady (WE) nr 1321/2004 3 i zmieniającym rozporządzenie (WE) nr 683/2008 4 . Jej zadaniem jest zarządzanie interesami publicznymi związanymi z europejskimi programami GNSS oraz działanie w charakterze agencji regulacyjnej w fazie rozmieszczania oraz w fazie operacyjnej programu Galileo. Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 683/2008 odpowiedzialność Agencji ograniczono do kontroli bezpieczeństwa systemów Galileo i do przygotowania do ich komercyjnego udostępnienia 5 . Komisja dodatkowo powierzyła Agencji eksploatację europejskiego systemu wspomagania satelitarnego (EGNOS) na mocy umowy o delegowaniu zadań.

INFORMACJE LEŻĄCE U PODSTAW POŚWIADCZENIA WIARYGODNOŚCI

2.
Przyjęte przez Trybunał podejście kontrolne obejmuje analityczne procedury kontrolne, bezpośrednie badanie transakcji oraz ocenę kluczowych mechanizmów kontrolnych w stosowanych przez Agencję systemach nadzoru i kontroli. Elementami uzupełniającymi to podejście są dowody uzyskane na podstawie prac innych kontrolerów oraz analiza oświadczeń kierownictwa.
POŚWIADCZENIE WIARYGODNOŚCI
3. Na mocy postanowień art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) Trybunał zbadał:
a) roczne sprawozdanie finansowe Agencji obejmujące sprawozdanie finansowe 6 oraz sprawozdanie z wykonania budżetu 7 za rok budżetowy zakończony w dniu 31 grudnia 2014 r.; jak również
b) legalność i prawidłowość transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania.
Zadania kierownictwa
4. Kierownictwo odpowiada za sporządzenie i rzetelną prezentację rocznego sprawozdania finansowego Agencji oraz za legalność i prawidłowość transakcji leżących u jego podstaw 8 :
a) Zadania kierownictwa w zakresie rocznego sprawozdania finansowego Agencji obejmują: zaprojektowanie, wdrożenie i utrzymywanie systemu kontroli wewnętrznej umożliwiającego sporządzenie i rzetelną prezentację sprawozdania finansowego, które nie zawiera istotnych zniekształceń spowodowanych nadużyciem lub błędem, a także wybór i stosowanie właściwych zasad (polityki) rachunkowości na podstawie zasad rachunkowości przyjętych przez księgowego Komisji 9 oraz sporządzanie szacunków księgowych, które są racjonalne w danych okolicznościach. Dyrektor wykonawczy zatwierdza roczne sprawozdanie finansowe Agencji, po tym jak zostanie ono sporządzone przez księgowego Agencji na podstawie wszystkich dostępnych informacji. Do sprawozdania finansowego księgowy dołącza oświadczenie, w którym stwierdza między innymi, czy uzyskał wystarczającą pewność, że daje ono prawdziwy i rzetelny obraz sytuacji finansowej Agencji we wszystkich istotnych aspektach.
b) Zadania kierownictwa w zakresie legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń i zgodności z zasadą należytego zarządzania finansami obejmują zaprojektowanie, wdrożenie i utrzymywanie skutecznego i wydajnego systemu kontroli wewnętrznej, w tym właściwego nadzoru, jak również podejmowanie odpowiednich działań w celu zapobiegania nieprawidłowościom i nadużyciom finansowym oraz - w razie konieczności - podejmowanie kroków prawnych w celu odzyskania nienależnie wypłaconych lub niewłaściwie wykorzystanych środków finansowych.
Zadania Trybunału
5. Zadaniem Trybunału jest przedstawienie Parlamentowi Europejskiemu i Radzie 10 , na podstawie przeprowadzonej przez siebie kontroli, poświadczenia wiarygodności dotyczącego rocznego sprawozdania finansowego oraz legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. Trybunał przeprowadza kontrolę zgodnie z wydanymi przez IFAC Międzynarodowymi Standardami Rewizji Finansowej i kodeksem etyki oraz z Międzynarodowymi Standardami Najwyższych Organów Kontroli wydanymi przez INTOSAI (ISSAI). Zgodnie z tymi standardami Trybunał zobowiązany jest zaplanować i przeprowadzić kontrolę w taki sposób, aby uzyskać wystarczającą pewność, że roczne sprawozdanie finansowe Agencji nie zawiera istotnych zniekształceń, a leżące u jego podstaw transakcje są legalne i prawidłowe.
6. W ramach kontroli stosuje się procedury mające na celu uzyskanie dowodów kontroli potwierdzających kwoty i informacje zawarte w rocznym sprawozdaniu finansowym oraz legalność i prawidłowość transakcji leżących u jego podstaw. Dobór procedur zależy od osądu kontrolera, w tym od oceny ryzyka wystąpienia - w wyniku nadużycia lub błędu - istotnego zniekształcenia w rocznym sprawozdaniu finansowym lub istotnej niezgodności transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania z wymogami przepisów Unii Europejskiej. W celu zaprojektowania procedur kontroli odpowiednich w danych okolicznościach kontroler, dokonując oceny ryzyka, bierze pod uwagę system kontroli wewnętrznej w zakresie dotyczącym sporządzania i rzetelnej prezentacji rocznego sprawozdania finansowego oraz systemy nadzoru i kontroli wprowadzone w celu zapewnienia legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. Kontrola obejmuje także ocenę stosowności przyjętych zasad (polityki) rachunkowości oraz racjonalności sporządzonych szacunków księgowych, a także ocenę ogólnej prezentacji rocznego sprawozdania finansowego. Sporządzając niniejsze sprawozdanie zawierające poświadczenie wiarygodności, Trybunał uwzględnił wyniki badania sprawozdania finansowego Agencji, przeprowadzonego przez niezależnego audytora zewnętrznego zgodnie z przepisami art. 208 ust. 4 rozporządzenia finansowego UE 11 .
7. Trybunał uznał, że uzyskane dowody kontroli stanowią wystarczającą i odpowiednią podstawę do wydania poświadczenia wiarygodności.
Opinia na temat wiarygodności rozliczeń
8. W opinii Trybunału roczne sprawozdanie finansowe Agencji przedstawia rzetelnie we wszystkich istotnych aspektach jej sytuację finansową na dzień 31 grudnia 2014 r. oraz wyniki transakcji i przepływy pieniężne za kończący się tego dnia rok, zgodnie z przepisami jej regulaminu finansowego oraz z zasadami rachunkowości przyjętymi przez księgowego Komisji.
Opinia na temat legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń
9. W opinii Trybunału transakcje leżące u podstaw rocznego sprawozdania finansowego Agencji za rok budżetowy zakończony w dniu 31 grudnia 2014 r. są legalne i prawidłowe we wszystkich istotnych aspektach.
10.
Przedstawione poniżej uwagi nie podważają opinii Trybunału.

UWAGI DOTYCZĄCE ZARZĄDZANIA BUDŻETEM

11.
W tytule II (wydatki administracyjne) poziom przeniesień środków, na które zaciągnięto zobowiązania, był wysoki i wyniósł 3,4 mln euro, czyli 54 % (w 2013 r. było to 1,8 mln euro, czyli 52 %). Przeniesienia te były głównie związane z usługami, z których korzystała Agencja w 2014 r. i w przypadku których w 2015 r. nie otrzymano jeszcze faktur, oraz z zamówieniami na usługi informatyczne o dużej wartości dokonanymi na koniec 2014 r. Realizację projektów informatycznych pierwotnie zaplanowanych na 2015 r. rozpoczęto już w 2014 r. w celu wykorzystania środków zaoszczędzonych w ramach innych linii budżetowych.

INNE UWAGI

12.
W 2013 r. Agencja zawarła z wykonawcą ośmioletnią umowę (od dnia 1 stycznia 2014 r. do dnia 31 grudnia 2021 r.) o świadczenie usług związanych z eksploatacją europejskiego systemu wspomagania satelitarnego (EGNOS) na kwotę 436 mln euro (umowa wstępna). W 2014 r. w wyniku bezpośredniej procedury negocjacyjnej Agencja zmieniła umowę wstępną, dodając do budżetu 6,3 mln euro na zakup i utrzymanie 14 odbiorników satelitarnych i 14 generatorów sygnału oraz innego sprzętu wykorzystywanego przez EGNOS. Zgodnie z warunkami umowy wstępnej sporządzono porozumienie pomiędzy wykonawcą a dwoma podwykonawcami, co doprowadziło do nagromadzenia kosztów pośrednich i zysków. Z 6,3 mln tylko 3,2 mln było związane z kosztami bezpośrednimi (materiały, praca, transport i ubezpieczenie, podróże i diety). Koszty pośrednie i inne wyniosły łącznie 1,4 mln, a zyski i wynagrodzenie wykonawców (podwykonawców) wyniosły 1,7 mln euro.
13.
Rzeczowe aktywa trwałe nie są objęte ochroną ubezpieczeniową (wartość księgowa netto wynosi 1,0 mln euro).

DZIAŁANIA PODJĘTE W ZWIĄZKU Z ZESZŁOROCZNYMI UWAGAMI

14.
Przegląd działań naprawczych podjętych w wyniku uwag zgłoszonych przez Trybunał w roku poprzednim przedstawiono w załączniku I.

Niniejsze sprawozdanie zostało przyjęte przez Izbę IV, której przewodniczył Milan Martin CVIKL, członek Trybunału Obrachunkowego, na posiedzeniu w Luksemburgu w dniu 15 września 2015 r.

W imieniu Trybunału Obrachunkowego
Vítor Manuel da SILVA CALDEIRA
Prezes

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

Działania podjęte w związku z zeszłorocznymi uwagami

Rok Uwagi Trybunału Działania naprawcze

(zrealizowane/w trakcie realizacji/

niepodjęte/brak danych lub nie dotyczy)

2013 Agencja jest odpowiedzialna za organizację eksploatacji i zarządzanie eksploatacją europejskiego systemu wspomagania satelitarnego EGNOS, który jest pierwszym ogólnoeuropejskim systemem nawigacji satelitarnej. Na podstawie zawartej z Komisją umowy o delegowaniu zadań Agencja podpisała umowę o eksploatacji systemu EGNOS w latach 2014-2021 na kwotę około 588 mln euro. Wprawdzie nie ma zastrzeżeń co do konkurencyjnego charakteru postępowania o udzielenie zamówienia, jednak zastosowane na pierwszym etapie postępowania kryterium kwalifikowalności, na podstawie którego wykluczono zgłoszenia konsorcjów, nie było zgodne z przepisami wykonawczymi do rozporządzenia finansowego (1)(2). nie dotyczy
2013 Ogólny poziom środków, na które zaciągnięto zobowiązania, był zbliżony do 100 % we wszystkich tytułach. W tytule II (wydatki administracyjne) stwierdzono jednak wysoki poziom przeniesień środków, na które zaciągnięto zobowiązania, wynoszący 1,8 mln euro (52 %). Było to głównie związane z umowami szczegółowymi na kwotę 0,9 mln euro, które zostały podpisane pod koniec roku, po zatwierdzeniu dopiero we wrześniu budżetu korygującego, który zapewnił Agencji dodatkowe środki finansowe. Dalsze 0,4 mln euro związane jest z usługami, które zostały zrealizowane przez dostawców, lecz za które nie otrzymano faktur w 2013 r. nie dotyczy
(1) Art. 116 ust. 6 rozporządzenia Komisji (WE, Euratom) nr 2342/2002 (Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 1).

(2) Art. 121 ust. 5 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) nr 1268/2012 (Dz.U. L 362 z 31.12.2012, s. 1).

ZAŁĄCZNIK  II

Agencja Europejskiego GNSS (Praga) Kompetencje i zadania

Zakres kompetencji Unii według Traktatu Konkurencyjność na rzecz wzrostu gospodarczego i zatrudnienia
Kompetencje Agencji

(rozporządzenie (UE) nr 512/2014 zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 912/2010)

Cele

- Przyczynianie się do zrealizowania w pełni operacyjnych europejskich systemów nawigacji satelitarnej utworzonych w ramach programów EGNOS i Galileo.

Zadania

- Wspieranie akredytacji programów w zakresie bezpieczeństwa w imieniu Rady Akredytacji w zakresie Bezpieczeństwa,

- prowadzenie operacji w obrębie centrów monitorowania bezpieczeństwa systemu Galileo,

- udział w przygotowaniach do komercyjnego udostępnienia systemów, w tym w niezbędnej analizie rynku,

- wykonywanie innych zadań powierzonych Agencji przez Komisję na mocy umów o delegowaniu, szczególnie zadań dotyczących eksploatacji programów EGNOS i Galileo oraz promujących aplikacje i usługi na rynku nawigacji satelitarnej.

Zarządzanie Rada Administracyjna

Skład

- Po jednym przedstawicielu każdego państwa członkowskiego,

- czterech przedstawicieli Komisji,

- jeden przedstawiciel Parlamentu Europejskiego bez prawa głosu,

- po jednym przedstawicielu WP i ESA, zapraszanych w charakterze obserwatorów. Zadania

- Mianuje dyrektora wykonawczego,

- sprawuje władzę dyscyplinarną wobec dyrektora wykonawczego,

- przyjmuje wieloletni program prac,

- przyjmuje roczny program prac,

- wykonuje obowiązki związane z budżetem,

- nadzoruje działalność centrum monitorowania bezpieczeństwa systemu Galileo,

- przyjmuje uzgodnienia dotyczące wprowadzenia w życie rozporządzenia (WE) nr 1049/2001,

- zatwierdza ustalenia dotyczące uczestnictwa państw trzecich i organizacji międzynarodowych,

- przyjmuje procedury techniczne niezbędne do wykonywania jej zadań,

- przyjmuje przepisy szczególne niezbędne do wprowadzenia w życie prawa dostępu do dokumentów,

- przyjmuje roczne sprawozdanie z działalności i planów Agencji,

- zapewnia odpowiednie działania następcze dotyczące ustaleń i zaleceń wydanych w następstwie przeprowadzenia ocen i audytów,

- udziela dyrektorowi wykonawczemu porad w zakresie porozumień w sprawie delegowania eksploatacji programów EGNOS i Galileo,

- zatwierdza porozumienia robocze między Agencją a ESA,

- zatwierdza strategię w zakresie zwalczania nadużyć finansowych,

- zatwierdza struktury organizacyjne Agencji,

- przyjmuje i publikuje swój regulamin.

Dyrektor wykonawczy

Mianowany przez Radę Administracyjną.

Rada Akredytacji w zakresie Bezpieczeństwa

Skład

- Po jednym przedstawicielu każdego państwa członkowskiego,

- jeden przedstawiciel Komisji,

- jeden przedstawiciel WP,

- jeden przedstawiciel ESA zapraszany w charakterze obserwatora.

Zadania:

Występując jako organ udzielający akredytacji w zakresie bezpieczeństwa w stosunku do systemów europejskiego GNSS, Rada między innymi:

- wybiera przewodniczącego i wiceprzewodniczącego,

- ma prawo odwołania przewodniczącego i wiceprzewodniczącego,

- opracowuje i zatwierdza część wieloletniego programu prac dotyczącą akredytacji w zakresie bezpieczeństwa i niezbędnych do realizacji tych działań zasobów ludzkich i finansowych,

- opracowuje i zatwierdza część rocznego programu prac dotyczącą akredytacji w zakresie bezpieczeństwa i niezbędnych do realizacji tych działań zasobów ludzkich i finansowych,

- opracowuje i zatwierdza część rocznego sprawozdania dotyczącą akredytacji w zakresie bezpieczeństwa i niezbędnych do realizacji tych działań zasobów ludzkich i finansowych,

- definiuje i zatwierdza strategię akredytacji w zakresie bezpieczeństwa,

- podejmuje decyzje związane z akredytacją w zakresie bezpieczeństwa,

- analizuje i zatwierdza dokumentację związaną z akredytacją w zakresie bezpieczeństwa,

- doradza Komisji przy opracowywaniu projektów aktów dotyczących bezpieczeństwa systemów i i ich funkcjonowania,

- analizuje i zatwierdza ocenę ryzyka dla bezpieczeństwa i współpracuje z Komisją, aby zdefiniować środki ograniczania ryzyka,

- sprawdza wdrażanie środków bezpieczeństwa w odniesieniu do akredytacji w zakresie bezpieczeństwa,

- przyjmuje wybór zatwierdzonych produktów i środków chroniących przed podsłuchem oraz zatwierdzonych produktów kryptograficznych wykorzystywanych do zapewnienia bezpieczeństwa,

- zatwierdza lub uczestniczy we wspólnym zatwierdzaniu połączeń systemów europejskiego GNSS z innymi systemami,

- ustala z odpowiednimi państwami członkowskimi szablon kontroli dostępu,

- informuje Komisję o dokonanej przez siebie ocenie ryzyka i doradza Komisji w sprawie postępowania z ryzykiem szczątkowym,

- na wyraźny wniosek Rady wspiera ją - w ścisłej współpracy z Komisją - we wdrażaniu wspólnego działania,

- prowadzi konsultacje niezbędne do wykonywania jej zadań,

- przyjmuje i publikuje swój regulamin.

Kontrola zewnętrzna

Europejski Trybunał Obrachunkowy.

Organ udzielający absolutorium z wykonania budżetu

Parlament Europejski działający na zalecenie Rady.

Środki udostępnione Agencji w roku 2014 (2013) Budżet ostateczny

Dotacja unijna w kwocie 25,3 (53,3) mln euro pochodząca z dotacji operacyjnej Komisji w ramach tytułów I (koszty osobowe), II (koszty administracyjne) oraz III (główna działalność operacyjna).

Ponadto Agencja zarządza działalnością operacyjną w imieniu Komisji Europejskiej. Działalność ta jest związana z eksploatacją i komercyjnym udostępnieniem systemów EGNOS i Galileo. Poziom otwartych zobowiązań, którymi Agencja zarządzała do końca 2014 r., wynosił dla tego typu działalności 694,3 (66,8) mln euro. Płatności, którymi zarządzano, związane z oddelegowaną działalnością wyniosły 130,7 (9,8) mln euro w 2014 r.

Zatrudnienie na dzień 31 grudnia 2014 r.

Stanowiska zatwierdzone: 96 (77) Stanowiska obsadzone: 96 (59) Inne stanowiska: 35 (35) Łączna liczba pracowników: 131 (94), w tym wykonujący zadania:

- operacyjne: 107 (43),

- administracyjne i pomocnicze: 24 (37).

Produkty i usługi w roku 2014 Bezpieczeństwo

Bezpieczeństwo (akredytacja w zakresie bezpieczeństwa systemów i obiektów, specjalne wymogi bezpieczeństwa systemu Galileo, działania związane z organem ds. dystrybucji produktów kryptograficznych i specjalną komórką Flight Key Cell (FKC)).

Wsparcie dla usługi publicznej o regulowanym dostępie i jej projektów pilotażowych oraz zamówienia na odbiorniki w wersji przedoperacyjnej.

Centrum monitorowania bezpieczeństwa systemu Galileo (GSMC)

Przygotowanie centrów monitorowania bezpieczeństwa systemu Galileo. Zapewnienie systemu GSMC Nucleus.

Rozwój rynku

Analiza rynku i publikacja sprawozdań dotyczących rynku GNSS.

Gotowość rynkowa do wprowadzenia usług wstępnych Galileo.

Działania na rzecz rozwoju rynku skierowane do producentów odbiorników i mające na celu zwiększenie udziału systemu Galileo w rynkach konsumenckich i specjalistycznych.

Wdrożenie harmonogramów przyjmowania systemu EGNOS na wszystkich priorytetowych rynkach ze szczególnym uwzględnieniem lotnictwa i transportu drogowego.

Zarządzanie projektami w ramach 7. programu ramowego na rzecz badań naukowych.

Maksymalne wykorzystanie rezultatów projektów i osiągnięcie celów strategicznych.

Rozpowszechnianie rezultatów prac badawczych i rozwojowych.

Eksploatacja systemów EGNOS i Galileo

Działania przygotowawcze do eksploatacji systemu Galileo. Eksploatacja systemu EGNOS i zapewnienie jego usług. Działalność ośrodka informacyjnego dla centrum usług GNSS.

Administracja ogólna

Działania informacyjne, w tym komunikaty rynkowe w zakresie EGNOS, budowanie świadomości na temat usługi publicznej o regulowanym dostępie oraz inne.

Źródło: Załącznik przekazany przez Agencję.
ODPOWIEDZI AGENCJI
11.
Poziom zobowiązań wyniósł blisko 100 % dla wszystkich tytułów, co wskazuje na terminowe zawarcie zobowiązań prawnych. Przesunięcia środków na zobowiązania w tytule II (wydatki administracyjne) były jednak wysokie, sięgając ok. 3,4 miliona euro, tj. 54 %, (2013: 1,8 miliona euro, tj. 52 %).
12.
GSA potwierdza, że organizacja przemysłowa ESSP może doprowadzić do kumulacji kosztów ogólnych i zysków.

Jest to jednak zgodne z postanowieniami ośmioletniej umowy o świadczenie usług EGNOS (umowa o świadczenie usług), która została podpisana w wyniku rozstrzygnięcia przetargu z grupą ESSP - tj. organizacją z branży posiadającą niezależnie ustanowioną infrastrukturę, oferującą - w ocenie zamawiającego - najlepszą jakość i najlepszą cenę (kryterium ekonomiczne) usług będących przedmiotem zamówienia. Różnica w końcowej punktacji między zwycięzcą a drugim w kolejności oferentem wyniosła ok. dziesięć milionów euro.

Rodzaj przedmiotowej umowy o świadczenie usług - umowa o bezpośrednie świadczenie pojedynczej usługi - został wybrany w celu spełnienia wymogu zapewnienia ciągłości świadczenia usługi związanej z bezpieczeństwem życia (Safety-of-Life, SoL) w oparciu o dopuszczony/certyfikowany system, przy czym umowa funkcjonuje skutecznie jako umowa ramowa (UR): umowa główna o świadczenie usług stanowiąca UR + umowa szczegółowa nr 1 (dotycząca ciągłości świadczenia usługi) i wszelkie zmiany stanowiące dodatkowe umowy szczegółowe wchodzące w zakres UR. Dlatego opiewająca na 6,3 miliona euro zmiana umowy o świadczenie usług dotycząca zakupu i serwisu 14 odbiorników satelitarnych oraz 14 nadajników sygnału nie może być traktowana jako osobne zamówienie i wynikająca z niego umowa, lecz jako integralna i nieodłączna część umowy o świadczenie usług niezbędna do utrzymania funkcjonowania dopuszczonego systemu i świadczenia usługi SoL zgodnie z warunkami obowiązkowej certyfikacji. Z powyższego wynika, że należy również respektować swobodnie wybraną infrastrukturę przemysłową określoną w głównej umowie o świadczenie usług.

13.
Obecnie Agencja analizuje ryzyka, wartość i krytyczne znaczenie każdego z posiadanych aktywów w celu dokonania wstępnej oceny ewentualnych działań ograniczających ryzyko związane z ich posiadaniem.

Na podstawie wyników tej oceny Agencja planuje, z jednej strony, zwrócić się do ubezpieczycieli o przedstawienie ofert ewentualnych składek, a z drugiej, ocenić budżet dostępny na wprowadzenie rozwiązania polegającego na samo-ubezpieczeniu.

Wynik wyżej wspomnianego działania będzie stanowił podstawę oceny opłacalności ewentualnej decyzji o ubezpieczeniu się.

1 Decyzja 2010/803/UE podjęta za wspólnym porozumieniem przedstawicieli rządów państw członkowskich (Dz.U. L 342 z 28.12.2010, s. 15).
2 Dz.U. L 276 z 20.10.2010, s. 11.
3 Dz.U. L 246 z 20.7.2004, s. 1.
4 Dz.U. L 196 z 24.7.2008, s. 1.
5 Do celów informacyjnych w załączniku II skrótowo przedstawiono kompetencje i działania Agencji.
6 Sprawozdanie finansowe składa się z bilansu oraz sprawozdania z finansowych wyników działalności, rachunku przepływów pieniężnych, zestawienia zmian w aktywach netto oraz opisu znaczących zasad (polityki) rachunkowości i informacji dodatkowej.
7 Sprawozdanie z wykonania budżetu obejmuje rachunek wyniku budżetowego wraz z załącznikiem.
8 Art. 39 i 50 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) nr 1271/2013 (Dz.U. L 328 z 7.12.2013, s. 42).
9 Zasady rachunkowości przyjęte przez księgowego Komisji opierają się na Międzynarodowych Standardach Rachunkowości Sektora Publicznego (IPSAS) wydanych przez Międzynarodową Federację Księgowych, a w kwestiach nimi nieobjętych - na Międzynarodowych Standardach Rachunkowości (MSR)/Międzynarodowych Standardach Sprawozdawczości Finansowej (MSSF) wydanych przez Radę Międzynarodowych Standardów Rachunkowości.
10 Art. 107 rozporządzenia (UE) nr 1271/2013.
11 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 (Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1).

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2015.409.353

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Sprawozdanie dotyczące sprawozdania finansowego Agencji Europejskiego GNSS za rok budżetowy 2014 wraz z odpowiedziami Agencji.
Data aktu: 15/09/2015
Data ogłoszenia: 09/12/2015