Ogłoszenie o naborze CONS/AD/119.

Ogłoszenie o naborze CONS/AD/119

(2015/C 372 A/01)

(Dz.U.UE C z dnia 10 listopada 2015 r.)

INFORMACJE OGÓLNE

Departament Dyrekcja Generalna A, Biuro Bezpieczeństwa
Miejsce pracy Bruksela
Nazwa stanowiska Dyrektor ds. bezpieczeństwa
Grupa funkcyjna i grupa zaszeregowania AD 14
Wymagane poświadczenie bezpieczeństwa TRES SECRET UE/EU TOP SECRET
TERMIN ZGŁOSZEŃ 8 grudnia 2015 r.

O NAS

Sekretariat Generalny Rady ("Sekretariat") wspomaga Radę UE i Radę Europejską. Biuro Bezpieczeństwa, które jest częścią Dyrekcji Generalnej ds. Administracji, nadzoruje bezpieczeństwo wewnętrzne Rady i Rady Europejskiej, a także ich bezpieczeństwo zewnętrzne - w ścisłej współpracy z organami belgijskimi - i jest odpowiedzialne za zarządzanie w tych obszarach. Jego misją jest zagwarantowanie, by osoby, mienie i informacje były stosownie chronione przed różnego rodzaju zagrożeniami, a także by Sekretariat dopełniał obowiązku troski wobec personelu i gości.

Biuro Bezpieczeństwa chroni szefów państw i rządów UE, przewodniczącego Rady Europejskiej, ministrów i przywódców państw trzecich przybywających z wizytą i nadzoruje ochronę obiektów Rady. Zarządza przez 24 h na dobę i 7 dni w tygodniu zdolnościami reagowania, uświadamia zagrożenia personelowi i delegatom oraz odpowiada za postępowania sprawdzające. Opracowuje akty prawne i strategie dotyczące ochrony informacji niejawnych UE, w tym systemów informatycznych do obsługi dokumentów niejawnych. Biuro Bezpieczeństwa monitoruje i zaleca sposoby reagowania na zagrożenia wobec działalności Rady Europejskiej i Rady, w tym na szpiegostwo. Opracowuje i koordynuje politykę ciągłości działania Sekretariatu.

KOGO SZUKAMY

Szukamy dynamicznego menedżera o umiejętnościach przywódczych i decyzyjnych, zdolnego prowadzić, inspirować i motywować zespół około 160 osób zatrudnionych w trzech działach w środowisku międzynarodowym, wielokulturowym i wielojęzycznym, również w sytuacjach dużej presji.

Szukamy osoby o wybitnych umiejętnościach komunikacyjnych, dobrze zorientowanej w polityce i strategiach UE, z dużym potencjałem opracowywania i przekazywania jasnej strategicznej wizji bezpieczeństwa w dzisiejszym kontekście unijnym.

Idealny kandydat powinien posiadać doświadczenie zawodowe na wysokich stanowiskach menedżerskich, najlepiej w środowisku międzynarodowym, w jednym lub kilku z następujących obszarów: bezpieczeństwo, dyplomacja, protokół, organizacja i prowadzenie spotkań politycznych wysokiego szczebla. Za atut uznane będzie doświadczenie w zakresie: zarządzania ryzykiem, zarządzania kompleksowymi programami bezpieczeństwa, planowania ciągłości działania, opracowywania strategii ochrony informacji niejawnych oraz akredytowania systemów informatycznych do obsługi dokumentów niejawnych. Kandydat powinien być dobrze zorientowany w ewolucji zagrożeń oraz w sposobach realizacji kompleksowych programów bezpieczeństwa i skutecznym zarządzaniu ryzykiem.

Sekretariat Generalny Rady propaguje mobilność kadry zarządzającej, by ta mogła poszerzać swoje doświadczenie. Dlatego kandydaci powinni być zdolni i chętni do pracy w różnych dziedzinach przez cały okres swojej kariery w Sekretariacie.

OGÓLNY CEL STANOWISKA

-
Z ramienia dyrektora generalnego/zastępcy dyrektora generalnego kierować dyrekcją i służyć doradztwem w dziedzinach jej podlegających,
-
służyć menedżerom wysokiego szczebla, sekretarzowi generalnemu oraz przewodniczącym Rady Europejskiej i Rady doradztwem politycznym i proceduralnym na wysokim poziomie, analizami i zaleceniami, w formie ustnej i pisemnej, odnośnie do wszystkich obszarów podlegających dyrekcji,
-
zapewniać przywództwo strategiczne i opracowywać strategie, koncepcje i innowacyjne rozwiązania odnośnie do wszystkich obszarów podlegających Biuru Bezpieczeństwa.

ZADANIA

-
Z ramienia dyrektora generalnego/zastępcy dyrektora generalnego kierować dyrekcją, organizować jej działalność oraz wspierać i motywować pracowników,
-
służyć profesjonalnym doradztwem na najwyższym poziomie w kwestiach bezpieczeństwa i ciągłości działania dyrektorowi generalnemu/zastępcy dyrektora generalnego, sekretarzowi generalnemu, a w razie potrzeby prezydencji i Radzie oraz przewodniczącemu Rady Europejskiej,
-
określać cele i przyczyniać się do ich realizacji, ustalając program prac dyrekcji i dbając o właściwe monitorowanie jego wykonania,
-
reprezentować dyrekcję na szczeblu dyrektorskim zarówno w Sekretariacie, jak i na zewnątrz, zwłaszcza w kontaktach z rotacyjną prezydencją oraz z pozostałymi instytucjami,
-
dbać o jakość usług i materiałów przygotowanych przez dyrekcję,
-
profesjonalnie zarządzać zasobami dyrekcji,
-
dbać o skuteczną komunikację i współpracę w samej dyrekcji oraz między nią a innymi służbami Sekretariatu,
-
zapewnić poszanowanie zasad i procedur mających zastosowanie w poszczególnych dziedzinach pracy dyrekcji.

WARUNKI PRACY

-
Wymagana obecność poza standardowymi godzinami pracy, zgodnie z wymogami służby, zwłaszcza w związku z posiedzeniami Rady Europejskiej i innymi posiedzeniami wysokiego szczebla,
-
okazjonalne wyjazdy zagraniczne, zazwyczaj do państw UE,
-
miejsce pracy: budynek Justus Lipsius i inne budynki Rady i Rady Europejskiej.

SZCZEGÓŁOWE KOMPETENCJE

Kompetencje zawodowe

-
Wymagana dobra znajomość języka francuskiego i angielskiego oraz umiejętność porozumiewania się w tych językach, gdyż oba są szeroko stosowane do wewnętrznej komunikacji w Sekretariacie. Znajomość innych języków urzędowych UE będzie dodatkowym atutem 1 ,
-
gruntowna znajomość organizacji i funkcjonowania Rady i Rady Europejskiej oraz ich stosunków z pozostałymi instytucjami UE,
-
dobra znajomość uwarunkowań politycznych i uwarunkowań bezpieczeństwa, w których działają instytucje UE,
-
umiejętność zachowania dyskrecji odnośnie do posiadanych informacji,
-
doskonałe pisemne zdolności komunikacyjne.

Realizacja zadań i osiąganie wyników

-
Doskonała umiejętność planowania, organizowania pracy i osiągania wyników (kompetencja kluczowa),
-
umiejętność innowacyjnego podejścia do procesów biznesowych i ich usprawniania.

Cechy osobiste

-
Wysokie poczucie odpowiedzialności (kompetencja kluczowa),
-
umiejętność przewidywania potencjalnych problemów, ich rozpoznawania i rozwiązywania,
-
zdolność do pracy w innych dziedzinach na dalszych etapach kariery w Sekretariacie.

Umiejętności interpersonalne

-
Zdolność do skutecznych i przekonujących interakcji z podmiotami wewnętrznymi i zewnętrznymi oraz obywatelami,
-
zdolność budowania opartych na zaufaniu stosunków zawodowych ze stosownymi podmiotami wewnętrznymi i zewnętrznymi wyższego szczebla.

Umiejętności kierownicze

-
Zarządzanie pracą i zasobami, zmysł organizacyjny, decyzyjność, umiejętności przywódcze oraz umiejętność rozwijania zespołu.

KANDYDACI

W momencie ubiegania się o stanowisko kandydaci muszą spełniać następujące warunki:

a)
warunki ogólne:
-
posiadanie obywatelstwa jednego z państw członkowskich Unii Europejskiej,
-
korzystanie z pełni praw obywatelskich,
-
wypełnienie wszelkich zobowiązań wynikających z przepisów o służbie wojskowej;
b)
warunki szczegółowe:
-
ukończenie pełnego cyklu studiów wyższych potwierdzone dyplomem 2 ,
-
co najmniej 15-letnie doświadczenie zawodowe (w tym co najmniej 5-letnie w kierowaniu jednostką administracyjną) oraz doświadczenie w praktycznym sprawowaniu funkcji kierowniczych i organizacyjnych.

UWAGI

-
Sekretariat Generalny Rady prowadzi politykę równych szans i zachęca do zgłaszania się kobiety i mężczyzn z państw członkowskich Unii z jak najszerszego obszaru geograficznego. Sekretariat oferuje swoim pracownikom rozwiązania pozwalające godzić pracę z życiem prywatnym. Może też dostosować stanowisko pracy do potrzeb osób niepełnosprawnych (więcej szczegółów w załączniku I). Z uwagi na niską reprezentację kobiet wśród kadry kierowniczej wyższego szczebla Sekretariat szczególnie chętnie przyjmie zgłoszenia kobiet.
-
Osoba, która zajmie ogłoszone stanowisko, będzie musiała dysponować poświadczeniem bezpieczeństwa osobowego umożliwiającym dostęp do dokumentów niejawnych (poziom TRES SECRET EU/EU TOP SECRET). Jeżeli kandydat takiego poświadczenia nie posiada, zgłoszenie zostanie potraktowane jako wyrażenie gotowości do poddania się postępowaniu sprawdzającemu w myśl decyzji Rady 2013/488/UE 3 . Powołanie na stanowisko stanie się skuteczne pod warunkiem uzyskania przez wybranego kandydata ważnego poświadczenia bezpieczeństwa. Kandydatowi nieposiadającemu poświadczenia bezpieczeństwa zostanie zaoferowana umowa na czas określony do chwili otrzymania wyników postępowania sprawdzającego.
-
Doradcza komisja selekcyjna będzie korzystać z pomocy ośrodka oceny zintegrowanej (assessment centre). Raporty sporządzone przez ośrodek zachowują ważność przez dwa lata.
-
Doradcza komisja selekcyjna najpierw zapozna się z kwalifikacjami, doświadczeniem i motywacją kandydatów, i przygotuje listę kandydatów, którzy zostaną zaproszeni na wstępną rozmowę kwalifikacyjną. Po tej rozmowie komisja wybierze kandydatów, którzy wezmą udział w ocenie zintegrowanej prowadzonej przez zewnętrznych konsultantów rekrutacyjnych, a następnie w drugiej rozmowie kwalifikacyjnej z doradczą komisją selekcyjną.

Wstępny harmonogram procedury jest następujący:

-
Kandydaci wybrani do wstępnej rozmowy kwalifikacyjnej otrzymają stosowne informacje najprawdopodobniej w połowie grudnia.
-
Wstępna rozmowa kwalifikacyjna jest planowana na początek stycznia 2016 r.
-
Ocena zintegrowana jest przewidziana na połowę stycznia 2016 r.
-
Druga rozmowa kwalifikacyjna jest planowana na koniec stycznia 2016 r.
-
Ogłoszenie o naborze jest publikowane zgodnie z art. 29 ust. 2 regulaminu pracowniczego (stanowisko kierownicze wyższego szczebla).

ZGŁOSZENIA

Termin zgłoszenia kandydatury: 8 grudnia 2015 r.

Zgłoszenie należy przesłać elektronicznie w powyższym terminie na adres: Selection.of.Officials-Applications.Management.Posts@consilium.europa.eu

Rozpatrywane będą tylko zgłoszenia zawierające:

a)
należycie wypełniony i opatrzony datą formularz zgłoszeniowy (załącznik IV). Formularz jest do pobrania w formie elektronicznej ze strony Rady pod adresem:

http://www.consilium.europa.eu/en/general-secretariat/jobs/job-opportunities/

b)
list motywacyjny wraz ze szczegółowym życiorysem w języku angielskim lub francuskim - najlepiej w formacie Europass (http://europass.cedefop.europa.eu). W życiorysie należy uwzględnić całą karierę zawodową i wyszczególnić m.in. kwalifikacje, znajomość języków, doświadczenie oraz obecne obowiązki; oraz
c)
kserokopie dyplomów potwierdzających wykształcenie oraz dokumentów i zaświadczeń potwierdzających doświadczenie zawodowe. Dokumenty potwierdzające muszą być wystawione przez osoby trzecie. Sam życiorys, o którym mowa w lit. b), nie jest wystarczający.

Wszystkie dokumenty potwierdzające dołączone do zgłoszenia muszą być w formacie word text, pdf lub jpg, opatrzone nazwą (w jęz. angielskim lub francuskim) i kolejno ponumerowane (załącznik 1, 2 itd.). Do zgłoszenia należy też dołączyć listę wszystkich załączników. Zgłoszenia, które nadejdą poprzez system archiwizacyjny "w chmurze" lub przez platformy wzajemnego udostępniania plików, nie będą rozpatrywane.

Wybrany kandydat zostanie poproszony o przedstawienie oryginałów wspomnianych wyżej dokumentów.

PONOWNE ROZPATRZENIE ZGŁOSZENIA

Procedurę występowania o rewizję decyzji, procedurę odwoławczą oraz procedurę wnoszenia skargi do Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich przedstawiono w załączniku II do niniejszego ogłoszenia.

OCHRONA DANYCH

Zasady przetwarzania danych osobowych w związku z procedurą wyboru przedstawiono w załączniku III do niniejszego ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

Równość szans w Sekretariacie Generalnym Rady

Jako pracodawca Sekretariat odpowiada za zapewnienie równych szans kobietom i mężczyznom oraz za zwalczanie wszelkiego rodzaju dyskryminacji.

Główne cele polityki równych szans to:

-
zapewnić w polityce kadrowej i w zarządzaniu personelem przestrzeganie zasad równości i niedyskryminacji,
-
osiągnąć wyważoną proporcję kobiet i mężczyzn, w szczególności na stanowiskach kierowniczych,
-
ułatwić osobom niepełnosprawnym dostęp do budynków i zapewnić warunki pracy, które będą dostosowane do ich potrzeb i pozwolą im na integrację:

Dostosowania dla osób niepełnosprawnych ("rozsądne przystosowanie") mogą polegać na zmianie zadań lub zakresu odpowiedzialności, zapewnieniu technicznych udogodnień i na innych modyfikacjach fizycznych warunków pracy. Działania takie zostaną podjęte, pod warunkiem że nie będą stanowić nadmiernego obciążenia dla zasobów instytucji.

-
chronić personel przed mobbingiem,
-
uwzględniać potrzeby pracowników w zakresie równowagi między pracą a życiem rodzinnym poprzez oferowanie atrakcyjnego pakietu środków prorodzinnych, takich jak ruchomy czas pracy, telepraca i dzielenie etatu.

Równowaga między pracą a życiem prywatnym

W całym Sekretariacie obowiązuje system ruchomego czasu pracy oparty na 40-godzinnym tygodniu pracy. Pracownicy niezajmujący stanowisk kierowniczych mają w tym systemie możliwość odbierania nadgodzin. W wielu przypadkach praca może odbywać się według uzgodnionego indywidualnego harmonogramu, zaplanowanego między godz. 7.00 a 20.00.

Pracownik może pracować na część etatu, na przykład gdy opiekuje się pozostającym na jego utrzymaniu dzieckiem w wieku do lat 12, a jeśli jest samotnym rodzicem - dzieckiem w wieku do lat 14.

Przepisowy urlop macierzyński to 20 tygodni, a po powrocie do pracy można otrzymać maksymalnie dwie godziny dziennie na karmienie piersią. Ojcowie mają prawo do płatnego urlopu ojcowskiego w wymiarze 10 dni. Można otrzymać urlop wychowawczy w wymiarze do 6 miesięcy na dziecko (lub do 12 miesięcy w przypadku samotnych rodziców) wraz ze zryczałtowanym zasiłkiem. W razie ciężkiej choroby lub niepełnosprawności dziecka urlop macierzyński, ojcowski i wychowawczy są dłuższe. Jeżeli ciężka choroba lub niepełnosprawność dotyka członka rodziny, można uzyskać urlop ze względów rodzinnych z zastosowaniem zryczałtowanego zasiłku. W przypadku zawarcia związku małżeńskiego, narodzin lub adopcji dziecka oraz śmierci lub ciężkiej choroby członka rodziny można uzyskać urlop specjalny. W wyjątkowych okolicznościach można otrzymać bezpłatny urlop z przyczyn osobistych (CCP).

W zależności od zadań i środowiska pracy możliwa jest telepraca w systemie stałym (60 % czasu pracy w domu i 40 % w biurze) lub w systemie okazjonalnym (do 20 dni w roku).

Pracownicy z dziećmi mają dostęp - z zastosowaniem systemu priorytetów - do następujących placówek opieki nad dziećmi: żłobek Sekretariatu dla dzieci do czwartego roku życia, świetlica (po szkole i w czasie wakacji) organizowana przez Komisję Europejską oraz świetlica w szkołach europejskich.

Więcej informacji można otrzymać, przesyłając e-mail na adres: egalite-des-chances@consilium.europa.eu

ZAŁĄCZNIK  II

WNIOSEK O REWIZJĘ - PROCEDURY ODWOŁAWCZE SKARGI DO EUROPEJSKIEGO RZECZNIKA PRAW OBYWATELSKICH

Kandydat, który na dowolnym etapie procedury wyboru stwierdzi, że powzięta wobec niego decyzja jest niesłuszna, ma do dyspozycji następujące środki:
-
Wniosek o rewizję decyzji podjętej przez doradczą komisję selekcyjną

W terminie 10 dni od daty pisma powiadamiającego o decyzji doradczej komisji selekcyjnej kandydat może wystąpić na piśmie o rewizję tej decyzji, przesyłając wniosek z uzasadnieniem na adres:

Council of the European Union

Office for Selection of Officials

Rue de la Loi/Wetstraat 175

1048 Bruxelles/Brussel

BELGIQUE/BELGIË

adres e-mail: Selection.of.officials@consilium.europa.eu

-
Procedura odwoławcza
-
W ciągu 3 miesięcy od otrzymania powiadomienia o decyzji kandydat może w myśl art. 90 ust. 2 regulaminu pracowniczego urzędników Unii Europejskiej wystąpić do organu powołującego z zażaleniem na tę decyzję, przesyłając pismo na adres:

Council of the European Union

Advisers Unit, DGA 1

Rue de la Loi/Wetstraat 175

1048 Bruxelles/Brussel

BELGIQUE/BELGIË

-
Kandydat może na mocy art. 91 regulaminu pracowniczego wnieść odwołanie na adres:

European Union Civil Service Tribunal Rue du Fort Niedergrünewald 2925 Luxembourg LUXEMBOURG

-
Skarga do Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich

Kandydat, podobnie jak każdy inny obywatel Unii, może wnieść skargę do Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich, kierując ją na adres:

The European Ombudsman

1 avenue du Président Robert Schuman - BP 403

67001 Strasbourg Cedex

FRANCE

w myśl art. 228 ust. 1 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej i zgodnie z warunkami ustanowionymi w decyzji 94/262/EWWiS, WE, Euratom Parlamentu Europejskiego z dnia 9 marca 1994 r. w sprawie przepisów i ogólnych warunków regulujących wykonywanie funkcji Rzecznika Praw Obywatelskich 4 .

Uwaga: skargi wniesione do Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich nie wstrzymują biegu terminu ustanowionego w art. 90 ust. 2 i w art. 91 regulaminu pracowniczego na składanie (na mocy art. 270 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej) zażaleń lub odwołań do Sądu ds. Służby Publicznej Unii Europejskiej.

ZAŁĄCZNIK  III

OCHRONA DANYCH

Sekretariat Generalny Rady, jako instytucja odpowiedzialna za procedurę wyboru, dba o to, by dane osobowe kandydatów były przetwarzane zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 45/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2000 r. o ochronie osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje i organy wspólnotowe i o swobodnym przepływie takich danych 5 .

Podstawą prawną procedury wyboru są: regulamin pracowniczy urzędników Unii Europejskiej oraz decyzja Rady z dnia 23 września 2013 r. w sprawie przepisów bezpieczeństwa dotyczących ochrony informacji niejawnych UE (2013/488/UE). Za przeprowadzenie procedury odpowiada Dział Rekrutacji i Mobilności w Dyrekcji "Zasoby Ludzkie" (DG A 1A). Przetwarzanie danych nadzoruje kierownik tego działu. Informacje podane przez kandydatów zostają udostępnione pracownikom i kierownictwu biura rekrutacyjnego oraz członkom doradczej komisji selekcyjnej, a w razie konieczności - Działowi Radców Prawnych. Informacje administracyjne pozwalające zidentyfikować kandydata i/lub zorganizować od strony praktycznej procedurę wyboru mogą zostać przekazane ośrodkowi oceny zintegrowanej.

Przetwarzanie danych służy zgromadzeniu informacji, które pozwalają zidentyfikować poszczególnych kandydatów na stanowisko w Sekretariacie Generalnym Rady oraz przeprowadzić procedurę wyboru jednego z nich.

Odnośne dane to:

-
dane osobowe pozwalające zidentyfikować kandydatów (nazwisko, imię, data urodzenia, płeć, obywatelstwo),
-
informacje podane przez kandydatów, by ułatwić praktyczne zorganizowanie procedury wyboru (adres pocztowy, adres e-mail, numer telefonu),
-
informacje podane przez kandydatów, by umożliwić dokonanie oceny, czy spełniają oni warunki przedstawione w ogłoszeniu o naborze (obywatelstwo, znajomość języków, kwalifikacje oraz rok ich zdobycia, nazwa dyplomu/tytułu oraz nazwa instytucji go przyznającej, doświadczenie zawodowe),
-
w stosownym przypadku - informacje o typie i terminie ważności poświadczenia bezpieczeństwa osobowego,
-
wyniki testów selekcyjnych, którym kandydaci zostaną poddani, w tym oceny przygotowane dla komisji selekcyjnej przez konsultantów z ośrodka oceny zintegrowanej.

Przetwarzanie rozpoczyna się w dniu wpłynięcia zgłoszenia. Każde zgłoszenie jest katalogowane i przechowywane w archiwum przez dwa lata.

Wszystkim kandydatom przysługuje prawo dostępu do danych osobowych i ich korygowania. Odpowiednio uzasadnione wnioski należy kierować pocztą elektroniczną do biura doboru urzędników na adres: Selection.of.officials@consilium.europa.eu

Kandydaci mogą w każdej chwili odwołać się do Europejskiego Inspektora Ochrony Danych (edps@edps.europa.eu).

ZAŁĄCZNIK  IV

1 Językami UE są: angielski, bułgarski, chorwacki, czeski, duński, estoński, fiński, francuski, grecki, hiszpański, irlandzki, litewski, łotewski, maltański, niderlandzki, niemiecki, polski, portugalski, rumuński, słowacki, słoweński, szwedzki, węgierski i włoski.
2 Zgodnie z art. 5 ust. 3 regulaminu pracowniczego urzędników Unii Europejskiej ("regulaminu pracowniczego") kandydaci muszą legitymować się co najmniej:

(i) poziomem wykształcenia odpowiadającym ukończonym, potwierdzonym dyplomem studiom wyższym trwającym normalnie cztery lata lub dłużej; lub

(ii) poziomem wykształcenia odpowiadającym ukończonym, potwierdzonym dyplomem studiom wyższym trwającym normalnie co najmniej trzy lata oraz przynajmniej rocznym właściwym doświadczeniem zawodowym.

3 Dz.U. L 274 z 15.10.2013, s. 1.
4 Dz.U. L 113 z 4.5.1994, s. 15.
5 Dz.U. L 8 z 12.1.2001, s. 1.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024