(2015/C 31/04)
(Dz.U.UE C z dnia 30 stycznia 2015 r.)
Wprowadzenie i podstawa prawna
W dniu 15 lipca 2014 r. Europejski Bank Centralny (EBC) otrzymał wniosek Rady Unii Europejskiej o wydanie opinii w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie Rady (WE) nr 184/2005 w sprawie statystyki Wspólnoty w zakresie bilansu płatniczego, międzynarodowego handlu usługami i zagranicznych inwestycji bezpośrednich w odniesieniu do powierzenia Komisji uprawnień delegowanych i wykonawczych do przyjmowania niektórych środków 1 (dalej "proponowane rozporządzenie").
Właściwość EBC do wydania opinii wynika z art. 127 ust. 4 i art. 282 ust. 5 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, ponieważ proponowane rozporządzenie dotyczy gromadzenia informacji statystycznych dotyczących bilansu płatniczego, co jest zadaniem Europejskiego Systemu Banków Centralnych (ESCB) zgodnie z art. 2 rozporządzenia Rady (WE) nr 2533/98 2 . Rada Prezesów wydała niniejszą opinię zgodnie z pierwszym zdaniem art. 17.5 Regulaminu Europejskiego Banku Centralnego.
1. Uwagi ogólne
1.1. Europejskie statystyki są opracowywane, tworzone i rozpowszechniane zarówno w ramach Europejskiego Systemu Statystycznego (ESS), jak i ESBC, przy czym oba systemy funkcjonują w kontekście osobnych ram prawnych odzwierciedlających ich struktury zarządzania 3 .
1.2. Artykuł 2 rozporządzenia (WE) nr 2533/98 powierza EBC, wspieranemu przez krajowe banki centralne (KBC), zadanie gromadzenia informacji statystycznych dotyczących, między innymi, bilansu płatniczego i międzynarodowej pozycji inwestycyjnej, bądź od właściwych organów krajowych, bądź bezpośrednio od podmiotów gospodarczych. Pierwotne wymogi sprawozdawczości statystycznej EBC w zakresie statystyk dotyczących bilansu płatniczego oraz międzynarodowej pozycji inwestycyjnej zostały określone przez Radę Prezesów EBC w wytycznych EBC/1998/17 4 i zmienione w dniu 9 grudnia 2011 r. wytycznymi EBC/2011/23.
1.3. Statystyki dotyczące bilansu płatniczego i międzynarodowej pozycji inwestycyjnej stanowią kluczowe zestawienia danych pomocne ESBC w realizacji zadań związanych z kształtowaniem i wdrażaniem jednolitej polityki monetarnej, prowadzeniem ewentualnych operacji walutowych i utrzymywaniem oficjalnych rezerw. Są one również przydatne w ocenie zewnętrznych słabych stron i wzajemnych powiązań do celów stabilności finansowej, wspólnego zestawu wskaźników ilościowych i jakościowych służących określaniu i mierzeniu ryzyka systemowego (tzw. "risk dashboard") Europejskiej Rady ds. Ryzyka Systemowego (ERRS) 5 oraz "tabeli wskaźników" stosowanej w ramach procedury dotyczącej zakłóceń równowagi makroekonomicznej 6 . Statystyki dotyczące bilansu płatniczego i międzynarodowej pozycji inwestycyjnej stanowią część "Szczególnego standardu rozpowszechniania danych" (Special Data Dissemination Standard) oraz "Szczególnego standardu rozpowszechniania danych plus" (Special Data Dissemination Standard Plus) Międzynarodowego Funduszu Monetarnego (MFM) 7 i są wymagane na potrzeby "konsultacji w ramach art. IV" strefy euro i państw członkowskich. EBC i KBC publikują comiesięczne i cokwartalne statystyki dotyczące bilansu płatniczego i międzynarodowej pozycji inwestycyjnej.
1.4. W dniu 12 stycznia 2005 r. Parlament Europejski i Rada przyjęły rozporządzenie (WE) nr 184/2005 8 ustanawiające wymogi sprawozdawcze w zakresie tworzenia statystyk dotyczących bilansu płatniczego, międzynarodowego handlu usługami i zagranicznych inwestycji bezpośrednich. Komitet ds. Bilansu Płatniczego ustanowiony tym samym rozporządzeniem 9 , w którym państwa członkowskie są reprezentowane głównie przez KBC, zapewnia zasadniczą spójność wymogów sprawozdawczych, metodyki i procesów zapewnienia jakości odnoszących się do statystyki w zakresie bilansu płatniczego i międzynarodowej pozycji inwestycyjnej.
1.5. Jako członkowie ESBC KBC tworzą europejskie statystyki zgodnie z art. 3 i 5 statutu ESBC, a także przepisami wykonawczymi rozporządzenia (WE) nr 2533/98, i nie uczestniczą w tworzeniu europejskich statystyk na mocy rozporządzenia (WE) nr 223/2009 10 . Dlatego, w wyniku porozumienia między KBC a Komisją (Eurostatem), uzgodniono, że statystyki tworzone przez KBC mogą być używane bezpośrednio lub pośrednio przez Komisję (Eurostat) do celów tworzenia statystyki europejskiej.
1.6. Ponieważ rozporządzenie (WE) nr 2533/98 powierza gromadzenie informacji statystycznych dotyczących bilansu płatniczego lub międzynarodowej pozycji inwestycyjnej EBC, przy pomocy KBC, a także w celu zminimalizowania obciążeń związanych ze sprawozdawczością i zagwarantowania spójności niezbędnej do tworzenia europejskich statystyk, wzywa się Komisję do odpowiedniego korzystania ze statystyk w zakresie bilansu płatniczego i międzynarodowej pozycji inwestycyjnej dostarczanych przez ESBC.
2. Uwagi szczegółowe
2.1. Wdrożenie nowego systemu przyjmowania aktów delegowanych i wykonawczych w dziedzinie statystyk dotyczących bilansu płatniczego i międzynarodowej pozycji inwestycyjnej
2.1.1. Proponowane rozporządzenie wprowadza nowy system przyjmowania aktów delegowanych i wykonawczych, zgodnie z art. 290 i 291 Traktatu, w dziedzinie statystyk w zakresie bilansu płatniczego i międzynarodowej pozycji inwestycyjnej. Artykuł 1 ust. 1 proponowanego rozporządzenia przewiduje nadanie Komisji uprawnień do przyjmowania aktów delegowanych mających na celu zmianę wymogów dotyczących danych odnoszących się do bilansu płatniczego i międzynarodowej pozycji inwestycyjnej, w tym zmian, uzupełnień i ograniczeń poszczególnych kategorii danych, a także terminów przekazywania danych. Podobnie w art. 1 ust. 2 zaproponowano powierzenie Komisji uprawnień wykonawczych w celu przyjęcia wspólnych norm jakości i harmonizacji treści i częstotliwości składania sprawozdań dotyczących jakości statystyk w zakresie bilansu płatniczego i międzynarodowej pozycji inwestycyjnej.
2.1.2. Wymogi dotyczące danych, terminy przekazywania danych i normy zapewnienia jakości stanowią zasadnicze elementy rozporządzenia (WE) nr 184/2005 i mają bezpośredni wpływ na obciążenia sprawozdawcze podmiotów gromadzących dane i podmiotów sprawozdających. Ponieważ ESBC wypełnia powierzone mu przez Radę zadanie gromadzenia statystyk dotyczących bilansu płatniczego i międzynarodowej pozycji inwestycyjnej bądź od właściwych organów krajowych, bądź bezpośrednio od podmiotów gospodarczych, od 1998 r., przy określaniu zakresu tych statystyk, ich zmianie i aktualizacji należy zapewnić ścisłą współpracę między ESBC a Europejskim Systemem Statystycznym (ESS). W przeciwnym razie europejskie statystyki dotyczące bilansu płatniczego i międzynarodowej pozycji inwestycyjnej przygotowywane przez ESS i ESBC mogą być niepotrzebnie rozbieżne lub niespójne.
2.1.3. Rozbieżne lub niespójne wymogi sprawozdawczości statystycznej w zakresie bilansu płatniczego nie tylko powodują wzrost obciążeń sprawozdawczych respondentów, takich jak małe i średnie przedsiębiorstwa, lecz mogą również skutkować różnicami statystyk bilansu płatniczego w zależności od celu gromadzenia danych. Różnice te przeczyłyby zasadom przydatności, opłacalności i minimalizacji obciążeń sprawozdawczych określonych w rozporządzeniu (WE) nr 223/2009 i rozporządzeniu (WE) nr 2533/98.
2.1.4. Dlatego EBC nie popiera zawartej w art. 1 ust. 1 proponowanego rozporządzenia propozycji przekazania Komisji uprawnień do zmiany wymogów dotyczących danych w odniesieniu do bilansu płatniczego i międzynarodowej pozycji inwestycyjnej, w tym wymogów dotyczących zmian, uzupełnień i ograniczeń poszczególnych kategorii danych, a także terminów przekazywania danych. Należy odpowiednio skreślić art. 1 ust. 1 i art. 1 ust. 3 proponowanego rozporządzenia.
2.2. Rola Komitetu ds. Statystyki Walutowej, Finansowej i Bilansu Płatniczego
2.2.1. Proponowane rozporządzenie przewiduje likwidację Komitetu ds. Bilansu Płatniczego i przeniesienie wszystkich uprawnień komitetowych na Komitet ds. Europejskiego Systemu Statystycznego, w którym członkowie ESBC nie są reprezentowani 11 . Ponadto, będąc członkami ESBC, KBC tworzą europejskie statystyki zgodnie z art. 3 i 5 statutu ESBC, a także przepisami wykonawczymi rozporządzenia (WE) nr 2533/98, i nie uczestniczą w tworzeniu europejskich statystyk na mocy rozporządzenia (WE) nr 223/2009.
2.2.2. Aby zapewnić dalszą ścisłą współpracę w tej dziedzinie, filarem współpracy w zakresie bilansu płatniczego i powiązanych statystyk (np. statystyk dotyczących międzynarodowego handlu towarami, międzynarodowego handlu usługami, bezpośrednich inwestycji zagranicznych, zagranicznych podmiotów powiązanych) należy uczynić Komitet ds. Statystyki Walutowej, Finansowej i Bilansu Płatniczego 12 , z którym niezbędne byłoby konsultowanie wniosków dotyczących nowych aktów prawnych - w tym zmieniających - odnoszących się do bilansu płatniczego i powiązanych statystyk.
2.2.3. W związku z tym, w art. 1 ust. 2 i art. 1 ust. 4 proponowanego rozporządzenia, który zobowiązuje Komisję do zasięgnięcia opinii Komitetu ds. Statystyki Walutowej, Finansowej i Bilansu Płatniczego przed złożeniem wniosku dotyczącego zmian zasadniczych elementów rozporządzenia (WE) nr 184/2005, należy umieścić odpowiednie brzmienie. Powinno to dotyczyć w szczególności zmian obejmujących:
a) wymogi dotyczące danych, w tym terminów przekazywania danych oraz zmian, uzupełnień i ograniczeń poszczególnych kategorii danych;
b) aktualizacji definicji określonych w załączniku II rozporządzenia (WE) nr 184/2005; i
c) wspólnych standardów jakości oraz treści i częstotliwości sprawozdań dotyczących jakości.
2.3. Konsultacje EBC
Akty wykonawcze Komisji stanowią proponowane akty Unii w rozumieniu tiret pierwszego art. 127 ust. 4 i art. 282 ust. 5 Traktatu 13 . Dlatego niezbędne jest konsultowanie z EBC - niezależnie od konsultacji z Komitetem ds. Statystyki Walutowej, Finansowej i Bilansu Płatniczego - każdego projektu aktu wykonawczego w dziedzinach podlegających jego kompetencji. Ten proces konsultacji umożliwi pełne wykorzystanie ugruntowanych doświadczeń i wiedzy fachowej EBC w zakresie statystyk dotyczących bilansu płatniczego.
Sporządzono we Frankfurcie nad Menem dnia 5 grudnia 2014 r.
| Mario DRAGHI | |
| Prezes EBC |
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2015.31.3 |
| Rodzaj: | Akt przygotowawczy |
| Tytuł: | Opinia w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie Rady (WE) nr 184/2005 w sprawie statystyki Wspólnoty w zakresie bilansu płatniczego, międzynarodowego handlu usługami i zagranicznych inwestycji bezpośrednich w odniesieniu do powierzenia Komisji uprawnień delegowanych i wykonawczych do przyjmowania niektórych środków (CON/2014/84). |
| Data aktu: | 05/12/2014 |
| Data ogłoszenia: | 30/01/2015 |