(notyfikowana jako dokument nr C(2013) 6561)(Jedynie tekst w języku angielskim jest autentyczny)
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2015/C 25/05)
(Dz.U.UE C z dnia 24 stycznia 2015 r.)
W dniu 9 października 2013 r. Komisja przyjęła decyzję w sprawie połączenia przedsiębiorstw na podstawie rozporządzenia Rady (WE) nr 139/2004 z dnia 20 stycznia 2004 r. w sprawie kontroli koncentracji przedsiębiorstw 1 , a w szczególności art. 8 ust. 1 tego rozporządzenia. Pełny tekst decyzji w wersji nieopatrzonej klauzulą poufności, w autentycznej wersji językowej postępowania znajduje się na stronie internetowej Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji pod następującym adresem: http://ec.europa.eu/comm/competition/index_en.html
I. PROCEDURA
II. STRONY
III. WŁAŚCIWE RYNKI PRODUKTOWE I GEOGRAFICZNE
III.1. Trasy obsługiwane w ramach obowiązku użyteczności publicznej
III.2. Trasy komercyjne
III.2.1. Podejście "punkt odlotu i punkt przylotu"
III.2.2. Pasażerowie przykładający wagę do czynnika czasu i pasażerowie nieprzykładający do niego wagi
III.2.3. Konkurencja intermodalna: substytucyjność przewozów promowych i kolejowych przez przewozy lotnicze
IV. OCENA KONKURENCJI
IV.1. Ocena konkurencji na trasach obsługiwanych w ramach obowiązku użyteczności publicznej
IV.2. Ocena konkurencji na trasach komercyjnych
IV.2.1. Zakres faktycznego i potencjalnego pokrywania się działalności
IV.2.2. Stopień zbliżenia konkurencji
IV.2.3. Niedawne wejście na rynek Cyprus Airways i jego wyjście z rynku
IV.2.4. Ograniczenie ze strony bezpośrednich lotów międzynarodowych
IV.2.5. Wejście na rynek i ekspansja
IV.2.6. Potencjalna konkurencja
IV.2.7. Wpływ na konsumentów
IV.2.8. Wnioski z oceny wpływu na konkurencję
IV.2.9. Wzrost efektywności
V. ZOBOWIĄZANIA
VI. OBRONA UPADAJĄCEGO PRZEDSIĘBIORSTWA
VI.1. Pierwsze kryterium obrony upadającego przedsiębiorstwa: w przypadku braku przejęcia przez Aegean przedsiębiorstwo Olympic zostałoby wyparte z rynku ze względu na trudności finansowe
VI.2. Drugie kryterium obrony upadającego przedsiębiorstwa: nie istnieje żadna inna mniej antykonkurencyjna alternatywa zakupu niż zgłoszone połączenie
VI.3. Trzecie kryterium obrony upadającego przedsiębiorstwa: jeżeli nie dojdzie do połączenia, aktywa upadającego przedsiębiorstwa zostaną nieuchronnie wykluczone z rynku.
VI.4. Wnioski dotyczące obrony upadającego przedsiębiorstwa
VI.5. Przyczynowość
VII. WNIOSEK
1 Dz.U. L 24 z 29.1.2004, s. 1 (rozporządzenie w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw).
2 Aegean jest notowany na ateńskiej giełdzie papierów wartościowych, a do jego głównych akcjonariuszy należą przedsiębiorstwa grupy Vassilakis (38 %) i przedsiębiorstwa grupy Laskaridis (19 %).
3 Grupa Marfin posiada inwestycje w sektorze lotnictwa, transportu morskiego, opieki zdrowotnej, IT i telekomunikacji, turystyki i rekreacji oraz żywności i napojów.
4 Decyzja Komisji z dnia 26 stycznia 2011 r. w sprawie COMP/M.5830 - Olympic/Aegean Airlines.
5 W sektorze transportu Komisja uznała przykładowo, że rynki ofertowe dotyczące świadczenia usług transportu publicznego we Francji mają najwyżej zasięg krajowy (zob. decyzja Komisji z dnia 29 października 2009 r. w sprawie COMP/M.5557 - SNCF-P/CDPQ/KEOLIS/ EFFIA, pkt 43-46). Zob. także decyzja Komisji z dnia 26 stycznia 2011 r. w sprawie COMP/M.5830 - Olympic/Aegean Airlines, motywy 295-297.
6 Przykładowo: decyzja Komisji z dnia 27 lutego 2013 r. w sprawie COMP/M.6663 - Ryanair/Aer Lingus III (dotychczas nieopublikowana); decyzja Komisji z dnia 30 marca 2012 r. w sprawie COMP/M.6447 - IAG/bmi, pkt 31-34; decyzja Komisji z dnia 27 lipca 2010 r. w sprawie COMP/M.5889 - United Air Lines/Continental Airlines, pkt 9-12; decyzja Komisji z dnia 26 stycznia 2011 r. w sprawie COMP/M.5830 - Olympic/Aegean Airlines, motywy 41-44. Sąd potwierdził podejście OiP: zob. sprawa T-342/07 Ryanair Holdings plc przeciwko Komisji, Zb.Orz. 2010, s. II-3457, pkt 99; sprawa T-177/04 easyJet przeciwko Komisji, Zb.Orz. 2006, s. II-1913, pkt 56; sprawa T-2/93 Air France przeciwko Komisji, Rec. 1994, s. II-323, pkt 84.
7 Decyzja Komisji z dnia 26 stycznia 2011 r. w sprawie COMP/M.5830 - Olympic/Aegean Airlines; decyzja Komisji z dnia 28 sierpnia 2009 r. w sprawie COMP/M.5440 - Lufthansa/Austrian Airlines; decyzja Komisji z dnia 9 stycznia 2009 r. w sprawie COMP/M.5364 - Iberia/Vueling/Clickair; decyzja Komisji z dnia 22 czerwca 2009 r. w sprawie COMP/M.5335 - Lufthansa/SN Airholding; decyzja Komisji z dnia 4 lipca 2005 r. w sprawie COMP/M.3770 - Lufthansa/Swiss; decyzja Komisji z dnia 11 lutego 2004 r. w sprawie COMP/M.3280 - Air France/KLM.
8 W sprawie Olympic/Aegean I pozostawiono w efekcie otwartą kwestię, czy pasażerowie przykładający wagę do czynnika czasu stanowią rynek odrębny od pasażerów nieprzykładających wagi do tego czynnika, motywy 92-93.
9 Decyzja Komisji z dnia 26 stycznia 2011 r. w sprawie COMP/M.5830 - Olympic/Aegean Airlines; decyzja Komisji z dnia 17 czerwca 2010 r. w sprawie COMP/M.5655 - SNCF/LCR/Eurostar; decyzja Komisji z dnia 11 października 2007 r. w sprawie COMP/M.4439 - Ryanair/Aer Lingus; decyzja Komisji z dnia 22 grudnia 2005 r. w sprawie COMP/M.3940 - Lufthansa/Eurowings; decyzja Komisji z dnia 4 lipca 2007 r. w sprawie COMP/M.3770 - Lufthansa/Swiss; decyzja Komisji z dnia 11 lutego 2004 r. w sprawie COMP/M.3280 - Air F rance/KLM.
10 Sprawa COMP/M.4439 Ryanair/Aer Lingus, motyw 541; Wytyczne w sprawie połączeń horyzontalnych, pkt 31.
11 Na trasach Ateny - Korfu i Ateny - Saloniki, na których nie ma połączeń promowych, transakcja doprowadziłaby w każdym przypadku do monopolu i pozbawiłaby, nawet pasażerów nieprzykładających wagi do czynnika czasu, możliwości skorzystania z usług innych przewoźników.