Uzasadnienie Rady: Stanowisko Rady (UE) nr 6/2015 w pierwszym czytaniu w sprawie przyjęcia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie monitorowania, raportowania i weryfikacji emisji dwutlenku węgla z transportu morskiego oraz zmieniającego dyrektywę 2009/16/WE.

Uzasadnienie Rady: Stanowisko Rady (UE) nr 6/2015 w pierwszym czytaniu w sprawie przyjęcia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie monitorowania, raportowania i weryfikacji emisji dwutlenku węgla z transportu morskiego oraz zmieniającego dyrektywę 2009/16/WE

(2015/C 134/06)

(Dz.U.UE C z dnia 24 kwietnia 2015 r.)

I.
WPROWADZENIE
1.
Komisja przedłożyła Radzie i Parlamentowi Europejskiemu wyżej wymieniony wniosek 1 i związaną z nim ocenę skutków dnia 1 lipca 2013 r.
2.
Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny przyjął opinię dnia 16 października 2013 r. 2 .

Parlament Europejski przyjął swoją opinię w pierwszym czytaniu dnia 16 kwietnia 2014 r. 3 , zatwierdzając 85 poprawek.

3.
Rada i Parlament Europejski przeprowadziły nieformalne negocjacje w celu osiągnięcia porozumienia na etapie przyjmowania przez Radę stanowiska w pierwszym czytaniu ("wczesne porozumienie w drugim czytaniu"). Negocjacje zakończyły się osiągnięciem wstępnego porozumienia dnia 18 listopada 2014 r.
4.
Dnia 3 grudnia 2014 r. Komisja Parlamentu Europejskiego ds. Ochrony Środowiska Naturalnego, Zdrowia Publicznego i Bezpieczeństwa Żywności (ENVI) zatwierdziła wyniki nieformalnych negocjacji trójstronnych. Tego samego dnia przewodniczący komisji ENVI poinformował pisemnie przewodniczącego Coreperu (część I), że jeżeli Rada oficjalnie przekaże Parlamentowi Europejskiemu swoje stanowisko w uzgodnionej wersji, z zastrzeżeniem weryfikacji prawno-językowej, on sam - wraz ze sprawozdawcą - zaleci, aby na sesji plenarnej przyjęto stanowisko Rady bez poprawek w drugim czytaniu Parlamentu.
5.
Na tej podstawie dnia 17 grudnia 2014 r. Rada potwierdziła swoje porozumienie polityczne w sprawie tekstu tego rozporządzenia 4 w brzmieniu uzgodnionym przez obie instytucje.
II.
CEL

Głównym celem tego wniosku w sprawie rozporządzenia jest utworzenie systemu monitorowania, raportowania i weryfikacji (MRW) emisji CO2 z transportu morskiego, jako pierwszego kroku w kierunku globalnego systemu MRW.

III.
ANALIZA STANOWISKA RADY W PIERWSZYM CZYTANIU
A.
Uwagi ogólne

W następstwie głosowania na posiedzeniu plenarnym Parlament Europejski i Rada przeprowadziły negocjacje w celu zawarcia porozumienia w drugim czytaniu na podstawie stanowiska Rady w pierwszym czytaniu, które Parlament był w stanie zatwierdzić w jego brzmieniu. Tekst stanowiska Rady w pierwszym czytaniu w pełni odzwierciedla kompromis osiągnięty między tymi dwoma współprawodawcami.

B.
Główne kwestie

Zmiany wprowadzone do wniosku Komisji zasadniczo odzwierciedlają potrzebę znalezienia odpowiedniej równowagi w zakresie utworzenia systemu monitorowania, raportowania i weryfikacji (MRW), który pozostawałby elastyczny, przy jednoczesnym zapewnieniu minimalnych równych szans i zmniejszeniu obciążeń administracyjnych.

Konkretniej rzecz ujmując, główne kwestie, które wymagały zmiany w stosunku do pierwotnego wniosku Komisji, to:

a)
wykaz definicji, który został rozszerzony - dodano nowe definicje, a istniejące doprecyzowano;
b)
charakter oraz procedura zmiany planu monitorowania;
c)
rodzaje monitorowania emisji CO2, w przypadku których wprowadzono określone odstępstwo od monitorowania w odniesieniu do poszczególnych rejsów; uwzględniono również możliwość dobrowolnego monitorowania i raportowania, zarówno w odstępach rocznych jak i odniesieniu do poszczególnych rejsów, a także dane dodatkowe, takie jak informacje dotyczące klasy lodowej statku oraz żeglugi w lodzie;
d)
organizacja działań weryfikacyjnych w celu wyjaśnienia przebiegu działań i uproszczenia procedury;
e)
struktura i treść przepisów, a także mechanizm kar, wraz z ich ewentualnym związkiem z dyrektywą 2009/16/WE w sprawie kontroli przeprowadzanej przez państwo portu;
f)
usunięcie odesłania do rozporządzenia (UE) nr 525/2013 w sprawie mechanizmu monitorowania i sprawozdawczości w zakresie emisji gazów cieplarnianych oraz zgłaszania innych informacji na poziomie krajowym i unijnym, mających znaczenie dla zmiany klimatu;
g)
informacje, które mają zostać udostępnione przez Komisję, uznanie (ograniczonego) odstępstwa od tego wymogu publikowania, a także różne rodzaje sprawozdań, które Komisja ma ustanowić na podstawie rozporządzenia;
h)
zakres załącznika II, w przypadku ewentualnego rozróżnienia między różnymi typami statków oraz dalsze określenie w akcie wykonawczym odnośnych parametrów do obliczania przewożonego ładunku; oraz
i)
zakres stosowania aktów delegowanych przewidzianych w rozporządzeniu.
IV.
WNIOSEK

Stanowisko Rady w pełni odzwierciedla kompromis osiągnięty w nieformalnych negocjacjach między Parlamentem Europejskim a Radą, prowadzonych przy wsparciu Komisji.

Kompromis ten został potwierdzony pismem od przewodniczącego Komisji ENVI Parlamentu Europejskiego z dnia 3 grudnia 2014 r., skierowanym do prezydencji. Następnie został on zatwierdzony przez Radę (ENV) na posiedzeniu w dniu 17 grudnia 2014 r., na którym osiągnięto porozumienie polityczne.

1 Dok. 11851/13.
2 CESE 5340/2013.
3 Dok. 8671/14.
4 Dok. 16238/14.

Zmiany w prawie

Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2015.134.52

Rodzaj: Akt przygotowawczy
Tytuł: Uzasadnienie Rady: Stanowisko Rady (UE) nr 6/2015 w pierwszym czytaniu w sprawie przyjęcia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie monitorowania, raportowania i weryfikacji emisji dwutlenku węgla z transportu morskiego oraz zmieniającego dyrektywę 2009/16/WE.
Data aktu: 24/04/2015
Data ogłoszenia: 24/04/2015