Pomoc państwa - Zjednoczone Królestwo - Pomoc państwa SA.38762 (2015/C) (ex 2014/N) - Umowa inwestycyjna dotycząca przekształcenia elektrowni w Lynemouth w elektrownię na biomasę - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.

POMOC PAŃSTWA - ZJEDNOCZONE KRÓLESTWO
Pomoc państwa SA.38762 (2015/C) (ex 2014/N) Umowa inwestycyjna dotycząca przekształcenia elektrowni w Lynemouth w elektrownię na biomasę

Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2015/C 116/04)

(Dz.U.UE C z dnia 10 kwietnia 2015 r.)

Pismem z dnia 19 lutego 2015 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Zjednoczone Królestwo o swojej decyzji o wszczęciu postępowania określonego w art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, w ciągu jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma na następujący adres lub numer faksu:

European Commission

Directorate-General for Competition

Directorate for State Aid

State Aid Greffe 1049

Bruxelles/Brussel BELGIQUE/BELGIË

Faks: + 32 22961242

Stateaidgreffe@ec.europa.eu

Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom Zjednoczonego Królestwa. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.

STRESZCZENIE

1. PROCEDURA

W następstwie kontaktów przedzgłoszeniowych w dniu 17 grudnia 2014 r. Zjednoczone Królestwo zgłosiło, zgodnie z art. 108 ust. 3 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE), wsparcie dla projektu przekształcenia elektrowni w Lynemouth w elektrownię na biomasę. W dniu 5 lutego 2015 r. władze Zjednoczonego Królestwa przedstawiły dodatkowe informacje.

2. OPIS ŚRODKA

Zgłoszony środek pomocy dotyczy przekształcenia elektrowni w Lynemouth zasilanej węglem w elektrownię zasilaną w całości biomasą. Elektrownia znajduje się w hrabstwie Northumberland na północno-wschodnim wybrzeżu Anglii. Elektrownia w Lynemouth ma moc 420 MW i jest zasilana węglem; zgodnie z przedmiotowym wnioskiem zostanie ona doposażona, aby umożliwić zasilanie jej wyłącznie biomasą. Właścicielem i operatorem elektrowni jest spółka Lynemouth Power Limited należąca w całości do RWE Supply & Trading GmbH.

Zakład będzie zasilany wyłącznie granulatem drzewnym dostarczanym głównie z zagranicy, a w szczególności z południowo-wschodniej części Stanów Zjednoczonych, z zachodniej Kanady i z Rosji. Zakład musi spełniać brytyjskie kryteria zrównoważonego rozwoju określone w programie dotyczącym kontraktu na transakcje różnicowe, w tym kryterium ograniczenia o co najmniej 60 % emisji gazów cieplarnianych w porównaniu ze średnią intensywnością w unijnej sieci zasilanej paliwami kopalnymi (tj. w porównaniu z unijną średnią dla węgla i gazu, mierzoną z zastosowaniem metodyki określonej w dyrektywie w sprawie odnawialnych źródeł energii). Cele te zostaną podwyższone, tak aby osiągnąć zmniejszenie o co najmniej 72 % emisji gazów cieplarnianych od kwietnia 2020 r., a następnie o co najmniej 75 % od kwietnia 2025 r.

Według szacunków Zjednoczonego Królestwa projekt pozwoli ograniczyć emisję CO2 o około 17,7 mln ton w całym okresie jego realizacji oraz dostarczyć około 2,3 TWh energii elektrycznej rocznie.

Według władz Zjednoczonego Królestwa zakład jest zaprojektowany do działania przy nominalnej mocy 420 MW i współczynniku średniego obciążenia na poziomie 75,3 %. Zakład będzie wykorzystywać około 1,44-1,56 mln ton suchego granulatu drzewnego rocznie. Przekształcenie zakładu nie zostanie przeprowadzone zgodnie z przepisami dotyczącymi spalania odpadów, dlatego nie będzie możliwe spalanie w nim odpadów drzewnych.

Tabela 1 pokazuje prognozowane parametry operacyjne elektrowni w Lynemouth.

Tabela 1

Parametry operacyjne elektrowni

Koszty paliwa

GBP/GJ

Sprawność cieplna

(%)

Współczynnik średniego obciążenia

(%)

7,17 36,9 75,3

Według szacunków przedstawionych przez Zjednoczone Królestwo do 2025 r. będzie występować nadwyżka włókien drzewnych w ilości około 46 mln ton rocznie. Nadwyżka ta odpowiadałaby 23 mln ton granulatu drzewnego rocznie. Oczekuje się, że w następnej dekadzie Europa będzie importować zasoby biomasy w celu zaspokojenia rosnącego zużycia. Handel biomasą do celów energetycznych jest nadal stosunkowo ograniczony. W 2011 r. światowy handel wiórami drzewnymi szacowano na poziomie 22 mln ton rocznie. W tym samym roku import netto granulatu drzewnego do UE szacowano na 3,2 mln ton rocznie i uległ on zwiększeniu do około 4 mln ton rocznie w 2012 r.

Zgłoszona pomoc jest przyznawana na podstawie zmiennej premii obliczanej jako różnica płatności pomiędzy wcześniej ustaloną ceną (kurs wykonania) a stwierdzoną rynkową cenę energii elektrycznej (ceną referencyjną). Beneficjent będzie uzyskiwać dochód ze sprzedaży energii elektrycznej na rynku, jednak w przypadku gdy średnia hurtowa cena energii elektrycznej jest niższa niż kurs wykonania, beneficjent otrzyma z tytułu tej różnicy dopłatę wyrównawczą od kontrahenta będącego brytyjską spółką państwową (Low Carbon Contracts Company Ltd - "kontrahent kontraktów na transakcje różnicowe").

Główne założenia przyjęte do obliczenia kursu wykonania, w tym dotyczące uśrednionych kosztów, cen paliw kopalnych, efektywnych stawek podatkowych, rabatów wynikających z umów zakupu energii oraz założenia dotyczące maksymalnego potencjału są wymienione w sprawozdaniu rządu brytyjskiego dotyczącym uśrednionych kosztów 1 oraz w sprawozdaniach Departamentu Energetyki i Zmiany Klimatu (ang. DECC) 2 . Do tego celu przyjmuje się, że hurtowa cena energii elektrycznej wynosi około 55 GBP/MWh w ujęciu realnym i wzrośnie do poziomu 65 GBP/MWh w 2020 r.

Kurs wykonania mający zastosowanie do tego projektu wynosi 105 GBP/MWh (ceny z 2012 r. - corocznie indeksowane wskaźnikiem cen towarów konsumpcyjnych).

Wewnętrzną stopę zwrotu (IRR) dla projektu szacuje się na poziomie 7,9 % w ujęciu realnym, po opodatkowaniu. Proponowana umowa inwestycyjna wygaśnie z dniem 31 marca 2027 r. Władze brytyjskie przewidują, że po upływie tego terminu elektrownia zostanie zamknięta ze względu na późniejszy brak rentowności prowadzonej działalności.

(2013), dostępne na stronie: https://www.gov.uk/government/publications/electricity-generation-costs.

Krajową podstawą prawną jest ustawa o energii z 2013 r. (ang. Energy Act 2013). Całkowity budżet projektu szacowany jest na 0,8 mld GBP.

3. OCENA ŚRODKA

Beneficjent otrzyma wsparcie od kontrahenta będącego brytyjską spółką państwową, Low Carbon Contracts Company Ltd, w odniesieniu do wytwarzanej energii elektrycznej. Zgłoszony środek wspiera wytwarzanie energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych przez wybranego beneficjenta. Elektrownia będzie ponadto konkurować na rynku surowcowym w zakresie biomasy wykorzystywanej jako paliwo. Państwa członkowskie prowadzą intensywny handel w zakresie energii elektrycznej i zasobów leśnych. Przyjmuje się zatem, że zgłoszony środek zakłóci konkurencję na rynku energii elektrycznej i biomasy oraz będzie miał wpływ na wymianę handlową między państwami członkowskimi. Zgłoszony środek stanowi zatem pomoc państwa w rozumieniu artykułu 107 TFUE.

Komisja stwierdza, że zgłoszony środek ma na celu wspieranie wytwarzania energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych, szczególnie z biomasy. Zgłoszony środek wchodzi w zakres Wytycznych w sprawie pomocy państwa na ochronę środowiska i cele związane z energią w latach 2014-2020 (EEAG) 3 .

Zjednoczone Królestwo wyjaśniło, że poziom kursu wykonania dla projektów dotyczących przekształcenia elektrowni w celu zasilania ich biomasą obliczono przyjmując stopy zwrotu w przedziale 8,8-12,7 %. Takie stopy byłyby zgodne ze stopami wcześniej zatwierdzonymi przez Komisję w odniesieniu do brytyjskich projektów dotyczących biomasy (np. do programu zobowiązania dotyczącego odnawialnych źródeł energii - SA.35565, Dz.U. C 167 z 13.6.2013). Tabela 2 przedstawia uśrednione koszty i prognozowaną wewnętrzną stopę zwrotu dla zgłoszonego projektu, jak również ogólne szacunki Zjednoczonego Królestwa w odniesieniu do tej technologii.

Tabela 2

Zestawienie uśrednionych kosztów i prognozowanej wewnętrznej stopy zwrotu dla zgłoszonego projektu

Zakres uśrednionych kosztów ogólnych (wg DECC) Zakres realnej IRR przed opodatkowaniem (wg DECC) Zakres realnej IRR po opodatkowaniu (wg DECC)
Zakres: 105-115 GBP/MWh Wariant uśredniony: 109 GBP/MWh Zakres: 8,8-12,7 % Wariant uśredniony: 10,9 % Zakres: 8,7-11,8 % Wariant uśredniony: 10,3 %
Uśrednione koszty projektu Realna IRR projektu przed opodatkowaniem Nominalna IRR po opodatkowaniu
105 GBP/MWh 9,7 % 9,9 %

Obliczenia wykazują, że na wewnętrzną stopę zwrotu znaczący wpływ mają pierwotne założenia przyjęte w kalkulacjach finansowych. Na przykład według szacunków opartych na danych Zjednoczonego Królestwa, gdyby sprawność cieplna i współczynnik obciążenia zwiększyły się o 5 %, a koszty paliwa zmniejszyły się o 5 %, wewnętrzna stopa zwrotu (w ujęciu realnym, po opodatkowaniu) wzrosłaby z 7,9 % do 16,8 %.

Parametry wejściowe, takie jak sprawność cieplna, współczynnik obciążenia i koszty paliwa są danymi szacunkowymi i w związku z tym są podatne na pewien margines błędu. W szczególności informacje te przekazane zostały przez promotorów projektu i należy je zweryfikować z informacjami rynkowymi. Na przykład ostatnie dane przedłożone przez Zjednoczone Królestwo wskazują na współczynnik obciążenia wyższy niż 85 %, co stanowi również średnią dla posiadanych przez RWE elektrowni węglowych.

Komisja stwierdza zatem, że wątpliwości co do założeń przyjętych do kalkulacji kosztów mogą spowodować znaczące zmiany wysokości wewnętrznej stopy zwrotu, co może potencjalnie skutkować nadmierną rekompensatą. W szczególności wewnętrzna stopa zwrotu może z łatwością przekroczyć zakresy szacowane przez Zjednoczone Królestwo i ujęte w tabeli 2.

Biorąc pod uwagę powyższe kwestie, Komisja ma wątpliwości, czy pomoc przyznana na rzecz zgłoszonego projektu jest ograniczona do niezbędnego minimum.

Komisja zwraca ponadto uwagę na fakt, że beneficjent odpowiada za niewielką część brytyjskiego rynku energii elektrycznej. Elektrownia w Lynemouth będzie posiadać 0,7 % zainstalowanej zdolności wytwarzania energii elektrycznej w Zjednoczonym Królestwie. Ponadto projekt polega na doposażeniu już istniejącej elektrowni węglowej.

W związku z powyższym Komisja uważa, że zgłoszony projekt nie będzie miał znacznego wpływu na konkurencję na rynku wytwarzania energii elektrycznej w Zjednoczonym Królestwie. Komisja jest jednak zdania, że ilość surowców niezbędna do zasilania elektrowni w Lynemouth wyłącznie biomasą - zgodnie z powyższymi wyjaśnieniami około 1,5 mln ton rocznie - jest znacząca w porównaniu z rynkiem europejskim i światowym, w szczególności konkretnie pod względem surowca potrzebnego tej elektrowni.

W szczególności elektrownia będzie potrzebować granulatu drzewnego zgodnego z dokładnie określoną specyfikacją, a zatem nie będzie mogła być zasilana odpadami drzewnymi lub wiórami drzewnymi. Rynek takiego granulatu jest znacznie mniejszy niż na przykład rynek wiórów drzewnych. Granulat drzewny potrzebny elektrowni w Lynemouth będzie importowany głównie z południowo-wschodniej części Stanów Zjednoczonych, z zachodniej Kanady i z Rosji. Odnotowuje się szybki wzrost produkcji granulatu w tych regionach świata, jednak ze względu na wymagane ilości zgłoszony środek pomocy niesie ryzyko zakłócenia konkurencji na światowym rynku granulatu drzewnego. Ponadto w zależności od warunków panujących na rynku lokalnym, cena granulatu drzewnego może być porównywalna do ceny surowców wymaganych do innych celów (takich jak produkcja masy celulozowej i papieru lub kartonu). W związku z powyższym istnieje ryzyko zakłócenia konkurencji na rynku surowców wymaganych do innych celów. Wreszcie, ponieważ występuje korelacja między cenami drewna do różnych zastosowań i na różnych rynkach, istnieje ryzyko, że zakłócenia rynkowe zostaną rozszerzone na inne regiony produkcji. W oparciu o informacje dostępne na obecnym etapie Komisja nie może wykluczyć z wystarczającą pewnością, że nie wystąpią takie ewentualne zakłócenia.

Na tym etapie Komisja nie może stwierdzić, czy związane z przedmiotowym środkiem oczekiwane korzyści dla środowiska będą przeważać nad ewentualnymi negatywnymi skutkami dla innych uczestników rynku. Z tego powodu Komisja uważa, że przed dokonaniem ostatecznej oceny musi zapewnić wszystkim zainteresowanym stronom możliwość wyrażenia swoich opinii odnośnie do dwóch kwestii: ewentualnej nadmiernej rekompensaty i ewentualnych zakłóceń na rynku biomasy w celu zakończenia jej oceny.

TEKST PISMA

grafika

1 Sprawozdanie "Electricity Generation Costs December 2013" (Koszty wytwarzania energii elektrycznej - grudzień 2013 r.) DECC
3 Dz.U. C 200 z 28.06.2014.

Zmiany w prawie

Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2015.116.52

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Pomoc państwa - Zjednoczone Królestwo - Pomoc państwa SA.38762 (2015/C) (ex 2014/N) - Umowa inwestycyjna dotycząca przekształcenia elektrowni w Lynemouth w elektrownię na biomasę - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.
Data aktu: 10/04/2015
Data ogłoszenia: 10/04/2015