Uzasadnienie Rady: Stanowisko Rady (UE) nr 3/2015 w pierwszym czytaniu z myślą o przyjęciu dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającej dyrektywę 94/62/WE w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych w odniesieniu do zmniejszenia zużycia lekkich plastikowych toreb na zakupy.

Uzasadnienie Rady: Stanowisko Rady (UE) nr 3/2015 w pierwszym czytaniu z myślą o przyjęciu dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającej dyrektywę 94/62/WE w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych w odniesieniu do zmniejszenia zużycia lekkich plastikowych toreb na zakupy

(2015/C 101/02)

(Dz.U.UE C z dnia 26 marca 2015 r.)

I.
WPROWADZENIE
1.
W dniu 5 listopada 2013 r. Komisja przekazała Parlamentowi Europejskiemu i Radzie wniosek dotyczący dyrektywy zmieniającej dyrektywę 94/62/WE w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych w celu zmniejszenia zużycia lekkich plastikowych toreb na zakupy, oparty na art. 114 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.
2.
Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny głosował nad swoją opinią w dniu 26 lutego 2014 r., a Komitet Regionów głosował nad swoją opinią w dniu 3 kwietnia 2014 r.

Parlament Europejski głosował nad rezolucją ustawodawczą w pierwszym czytaniu w dniu 16 kwietnia 2014 r. 1 i przyjął 43 poprawki.

3.
Rada i Parlament Europejski rozpoczęły negocjacje z myślą o osiągnięciu porozumienia w drugim czytaniu. Negocjacje zakończono w dniu 17 listopada 2014 r.
4.
W dniu 25 listopada 2014 r., przewodniczący parlamentarnej Komisji Ochrony Środowiska Naturalnego, Zdrowia Publicznego i Bezpieczeństwa Żywności (ENVI) wysłał pismo do prezydencji, w którym stwierdził, że gdyby Rada przesłała formalnie Parlamentowi Europejskiemu swoje uzgodnione stanowisko w wersji zweryfikowanej przez prawników lingwistów, zaleci on wraz ze sprawozdawcą, aby na sesji plenarnej stanowisko Rady zostało przyjęte bez poprawek w drugim czytaniu Parlamentu.
5.
W dniu 17 grudnia 2014 r. Rada potwierdziła swoje porozumienie polityczne w sprawie tekstu przedmiotowej dyrektywy w brzmieniu uzgodnionym przez obie instytucje.
II.
CEL

Dyrektywa skupia się na lekkich plastikowych torbach na zakupy o grubości materiału poniżej 50 mikronów, które stanowią większość plastikowych toreb na zakupy używanych w UE i są rzadziej używane ponownie niż torby o większej grubości. Dyrektywa ma na celu ograniczenie negatywnych skutków używania tych toreb dla środowiska, wsparcie zapobiegania powstawaniu odpadów i uzyskanie efektywniejszego wykorzystania zasobów.

III.
ANALIZA STANOWISKA RADY W PIERWSZYM CZYTANIU
A.
Uwagi ogólne

W następstwie głosowania na posiedzeniu plenarnym Parlament Europejski i Rada przeprowadziły negocjacje w celu zawarcia porozumienia w drugim czytaniu na podstawie stanowiska Rady w pierwszym czytaniu, które Parlament był w stanie zatwierdzić w jego brzmieniu. Tekst stanowiska Rady w pierwszym czytaniu w pełni odzwierciedla kompromis osiągnięty między tymi dwoma współprawodawcami.

B.
Główne kwestie

Główne elementy kompromisu osiągniętego z Parlamentem Europejskim to:

1)
Środki, jakie mają zostać przyjęte z myślą o zmniejszeniu zużycia lekkich plastikowych toreb na zakupy, muszą obejmować jedno z poniższych podejść lub oba z nich:
-
przyjęcie środków zapewniających, by do dnia 31 grudnia 2019 r. roczny poziom zużycia nie przekraczał 90 lekkich plastikowych toreb na zakupy w przeliczeniu na osobę, a do dnia 31 grudnia 2025 r. - 40 takich toreb w przeliczeniu na osobę (lub określenie podobnych celów wyrażonych w wadze),
-
przyjęcie środków zapewniających, by do dnia 31 grudnia 2018 r. te plastikowe torby nie były oferowane za darmo konsumentom, chyba że wdrożone zostaną równie skuteczne instrumenty.

Bardzo lekkie plastikowe torby na zakupy mogą być wyłączone z tych środków. Są one zdefiniowane jako plastikowe torby na zakupy o grubości materiału poniżej 15 mikronów wymagane ze względów higienicznych lub oferowane jako podstawowe opakowanie żywności luzem, gdy pomaga to w zapobieganiu marnowaniu jedzenia.

2)
Informacja dla opinii publicznej - Komisja i państwa członkowskie, co najmniej w ciągu pierwszego roku wdrażania przedmiotowej dyrektywy, aktywnie wspierają publiczne kampanie informacyjne i kampanie zwiększające świadomość dotyczące negatywnych dla środowiska skutków nadmiernego korzystania z lekkich plastikowych toreb.
3)
Przyszłe kroki - dwa lata po wejściu w życie przedmiotowej dyrektywy Komisja przedstawi sprawozdanie Parlamentowi Europejskiemu i Radzie, w którym dokona analizy wpływu używania oksydegradowalnych toreb plastikowych na środowisko, oraz sprawozdanie na temat różnych możliwości zmniejszenia zużycia bardzo lekkich plastikowych toreb. Sześć i pół roku po wejściu w życie dyrektywy Komisja przedstawi sprawozdanie oceniające skuteczność środków na szczeblu UE pod względem zwalczania śmiecenia, zmieniania zachowań konsumenckich i promowania zapobiegania odpadom. Jeśli ocena wykaże, że przyjęte środki nie są skuteczne, Komisja przeanalizuje inne możliwe sposoby osiągnięcia zmniejszenia zużycia lekkich plastikowych toreb, w tym ustanowienie realistycznych i osiągalnych celów na szczeblu UE. W razie potrzeby wszystkim tym sprawozdaniom towarzyszyć będą wnioski ustawodawcze.
IV.
PODSUMOWANIE

Stanowisko Rady w pełni odzwierciedla kompromis osiągnięty w negocjacjach między Parlamentem Europejskim a Radą, prowadzonych przy wsparciu Komisji. Kompromis ten został potwierdzony pismem przewodniczącego parlamentarnej komisji ENVI do przewodniczącego Komitetu Stałych Przedstawicieli z dnia 25 listopada 2014 r.

1 Dok. 9044/14.

Zmiany w prawie

Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2015.101.6

Rodzaj: Akt przygotowawczy
Tytuł: Uzasadnienie Rady: Stanowisko Rady (UE) nr 3/2015 w pierwszym czytaniu z myślą o przyjęciu dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającej dyrektywę 94/62/WE w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych w odniesieniu do zmniejszenia zużycia lekkich plastikowych toreb na zakupy.
Data aktu: 26/03/2015
Data ogłoszenia: 26/03/2015