Uzasadnienie Rady: Stanowisko Rady (UE) nr 3/2015 w pierwszym czytaniu z myślą o przyjęciu dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającej dyrektywę 94/62/WE w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych w odniesieniu do zmniejszenia zużycia lekkich plastikowych toreb na zakupy.

Uzasadnienie Rady: Stanowisko Rady (UE) nr 3/2015 w pierwszym czytaniu z myślą o przyjęciu dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającej dyrektywę 94/62/WE w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych w odniesieniu do zmniejszenia zużycia lekkich plastikowych toreb na zakupy

(2015/C 101/02)

(Dz.U.UE C z dnia 26 marca 2015 r.)

I.
WPROWADZENIE
1.
W dniu 5 listopada 2013 r. Komisja przekazała Parlamentowi Europejskiemu i Radzie wniosek dotyczący dyrektywy zmieniającej dyrektywę 94/62/WE w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych w celu zmniejszenia zużycia lekkich plastikowych toreb na zakupy, oparty na art. 114 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.
2.
Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny głosował nad swoją opinią w dniu 26 lutego 2014 r., a Komitet Regionów głosował nad swoją opinią w dniu 3 kwietnia 2014 r.

Parlament Europejski głosował nad rezolucją ustawodawczą w pierwszym czytaniu w dniu 16 kwietnia 2014 r. 1 i przyjął 43 poprawki.

3.
Rada i Parlament Europejski rozpoczęły negocjacje z myślą o osiągnięciu porozumienia w drugim czytaniu. Negocjacje zakończono w dniu 17 listopada 2014 r.
4.
W dniu 25 listopada 2014 r., przewodniczący parlamentarnej Komisji Ochrony Środowiska Naturalnego, Zdrowia Publicznego i Bezpieczeństwa Żywności (ENVI) wysłał pismo do prezydencji, w którym stwierdził, że gdyby Rada przesłała formalnie Parlamentowi Europejskiemu swoje uzgodnione stanowisko w wersji zweryfikowanej przez prawników lingwistów, zaleci on wraz ze sprawozdawcą, aby na sesji plenarnej stanowisko Rady zostało przyjęte bez poprawek w drugim czytaniu Parlamentu.
5.
W dniu 17 grudnia 2014 r. Rada potwierdziła swoje porozumienie polityczne w sprawie tekstu przedmiotowej dyrektywy w brzmieniu uzgodnionym przez obie instytucje.
II.
CEL

Dyrektywa skupia się na lekkich plastikowych torbach na zakupy o grubości materiału poniżej 50 mikronów, które stanowią większość plastikowych toreb na zakupy używanych w UE i są rzadziej używane ponownie niż torby o większej grubości. Dyrektywa ma na celu ograniczenie negatywnych skutków używania tych toreb dla środowiska, wsparcie zapobiegania powstawaniu odpadów i uzyskanie efektywniejszego wykorzystania zasobów.

III.
ANALIZA STANOWISKA RADY W PIERWSZYM CZYTANIU
A.
Uwagi ogólne

W następstwie głosowania na posiedzeniu plenarnym Parlament Europejski i Rada przeprowadziły negocjacje w celu zawarcia porozumienia w drugim czytaniu na podstawie stanowiska Rady w pierwszym czytaniu, które Parlament był w stanie zatwierdzić w jego brzmieniu. Tekst stanowiska Rady w pierwszym czytaniu w pełni odzwierciedla kompromis osiągnięty między tymi dwoma współprawodawcami.

B.
Główne kwestie

Główne elementy kompromisu osiągniętego z Parlamentem Europejskim to:

1)
Środki, jakie mają zostać przyjęte z myślą o zmniejszeniu zużycia lekkich plastikowych toreb na zakupy, muszą obejmować jedno z poniższych podejść lub oba z nich:
-
przyjęcie środków zapewniających, by do dnia 31 grudnia 2019 r. roczny poziom zużycia nie przekraczał 90 lekkich plastikowych toreb na zakupy w przeliczeniu na osobę, a do dnia 31 grudnia 2025 r. - 40 takich toreb w przeliczeniu na osobę (lub określenie podobnych celów wyrażonych w wadze),
-
przyjęcie środków zapewniających, by do dnia 31 grudnia 2018 r. te plastikowe torby nie były oferowane za darmo konsumentom, chyba że wdrożone zostaną równie skuteczne instrumenty.

Bardzo lekkie plastikowe torby na zakupy mogą być wyłączone z tych środków. Są one zdefiniowane jako plastikowe torby na zakupy o grubości materiału poniżej 15 mikronów wymagane ze względów higienicznych lub oferowane jako podstawowe opakowanie żywności luzem, gdy pomaga to w zapobieganiu marnowaniu jedzenia.

2)
Informacja dla opinii publicznej - Komisja i państwa członkowskie, co najmniej w ciągu pierwszego roku wdrażania przedmiotowej dyrektywy, aktywnie wspierają publiczne kampanie informacyjne i kampanie zwiększające świadomość dotyczące negatywnych dla środowiska skutków nadmiernego korzystania z lekkich plastikowych toreb.
3)
Przyszłe kroki - dwa lata po wejściu w życie przedmiotowej dyrektywy Komisja przedstawi sprawozdanie Parlamentowi Europejskiemu i Radzie, w którym dokona analizy wpływu używania oksydegradowalnych toreb plastikowych na środowisko, oraz sprawozdanie na temat różnych możliwości zmniejszenia zużycia bardzo lekkich plastikowych toreb. Sześć i pół roku po wejściu w życie dyrektywy Komisja przedstawi sprawozdanie oceniające skuteczność środków na szczeblu UE pod względem zwalczania śmiecenia, zmieniania zachowań konsumenckich i promowania zapobiegania odpadom. Jeśli ocena wykaże, że przyjęte środki nie są skuteczne, Komisja przeanalizuje inne możliwe sposoby osiągnięcia zmniejszenia zużycia lekkich plastikowych toreb, w tym ustanowienie realistycznych i osiągalnych celów na szczeblu UE. W razie potrzeby wszystkim tym sprawozdaniom towarzyszyć będą wnioski ustawodawcze.
IV.
PODSUMOWANIE

Stanowisko Rady w pełni odzwierciedla kompromis osiągnięty w negocjacjach między Parlamentem Europejskim a Radą, prowadzonych przy wsparciu Komisji. Kompromis ten został potwierdzony pismem przewodniczącego parlamentarnej komisji ENVI do przewodniczącego Komitetu Stałych Przedstawicieli z dnia 25 listopada 2014 r.

1 Dok. 9044/14.

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2015.101.6

Rodzaj: Akt przygotowawczy
Tytuł: Uzasadnienie Rady: Stanowisko Rady (UE) nr 3/2015 w pierwszym czytaniu z myślą o przyjęciu dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającej dyrektywę 94/62/WE w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych w odniesieniu do zmniejszenia zużycia lekkich plastikowych toreb na zakupy.
Data aktu: 26/03/2015
Data ogłoszenia: 26/03/2015