Budżet korygujący nr 4/2012: zasoby własne, instrumenty podziału ryzyka, EuroGlobe (14059/2012 - C7-0305/2012 - 2012/2127(BUD)).

Budżet korygujący nr 4/2012: zasoby własne, instrumenty podziału ryzyka, EuroGlobe

P7_TA(2012)0364

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 23 października 2012 r. w sprawie stanowiska Rady dotyczącego projektu budżetu korygującego Unii Europejskiej nr 4/2012 na rok budżetowy 2012, sekcja 3 - Komisja (14059/2012 - C7-0305/2012 - 2012/2127(BUD))

(2014/C 68 E/13)

(Dz.U.UE C z dnia 7 marca 2014 r.)

Parlament Europejski,

-
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 310 i 314 oraz Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Energii Atomowej, w szczególności jego art. 106a,
-
uwzględniając rozporządzenie (WE, Euratom) nr 1605/2002 Rady z 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 1 (rozporządzenie finansowe), w szczególności jego art. 37 i 38,
-
uwzględniając budżet ogólny Unii Europejskiej na rok budżetowy 2012 w formie przyjętej ostatecznie w dniu 1 grudnia 2011 r. 2 ,
-
uwzględniając Porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 17 maja 2006 r. pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej i należytego zarządzania finansami 3 ,
-
uwzględniając projekt budżetu korygującego Unii Europejskiej nr 4/2012 na rok budżetowy 2012, przedłożony przez Komisję dnia 20 czerwca 2012 r. (COM(2012)0340),
-
uwzględniając stanowisko przyjęte przez Radę w dniu 24 września 2012 r. dotyczące projektu budżetu korygującego nr 4/2012 (14059/2012 - C7-0305/2012),
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 423/2012 z dnia 22 maja 2012 r. zmieniające rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006 w odniesieniu do niektórych przepisów dotyczących instrumentów podziału ryzyka dla państw członkowskich doświadczających poważnych trudności w zakresie ich stabilności finansowej lub nimi zagrożonych 4 ,
-
uwzględniając art. 75b i 75e Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Budżetowej (A7-0308/2012),
A.
mając na uwadze, że cel projektu budżetu korygującego nr 4/2012 do budżetu ogólnego na 2012 r. jest trojaki, a mianowicie: utworzenie czterech pozycji w budżecie w celu przesunięcia środków finansowych w wysokości do 10 % kwoty przyznanej na Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego i Fundusz Spójności 2007-2013 na potrzeby instrumentów podziału ryzyka, rewizja i finansowanie planowanych zasobów własnych skutkująca zmianą w podziale między państwa członkowskie ich składek z tytułu zasobów własnych do budżetu Unii i zastąpienie "kreski" w rubryce odpowiadającej środkom na płatności w pozycji w budżecie "16 03 05 01 - Działanie przygotowawcze - EuroGlobe" zapisem symbolicznym (p.m.) w celu umożliwienia przesunięcia;
B.
mając na uwadze, że przyczyną dostosowania zasobów własnych jest rewizja prognozy podstaw TOR, VAT i DNB, korekta nierównowagi budżetowej na korzyść Wielkiej Brytanii (rabat brytyjski) za lata 2008, 2010 i 2011, a także wpływ na udział Austrii, Niemiec, Holandii i Szwecji w finansowaniu rabatu brytyjskiego, który został zredukowany do jednej czwartej ich normalnego udziału, którą to redukcję finansują pozostałe państwa członkowskie za wyjątkiem Wielkiej Brytanii;
C.
mając na uwadze, że projekt budżetu korygującego nr 4/2012 przewiduje możliwość dodania w kolejnym roku środków powracających i kwot pozostałych ze wsparcia Unii na instrumenty podziału ryzyka finansowane z polityki spójności, na wniosek zainteresowanego państwa członkowskiego, do przydziału środków tego państwa w ramach polityki spójności;
D.
mając na uwadze, że projekt budżetu korygującego nr 4/2012 jest w pełni zgodny ze zmianami w rozporządzeniu finansowym uzgodnionymi między Parlamentem Europejskim i Radą, zwłaszcza w art. 131;
1.
przyjmuje do wiadomości projekt budżetu korygującego nr 4/2012;
2.
uważa, że każde przesunięcie środków z polityki spójności do wciąż niezdefiniowanych instrumentów finansowych, powinno być należycie uzasadnione i dostatecznie kontrolowane, zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 423/2012;
3.
domaga się, aby Komisja zawiadamiała władzę budżetową przed dokonaniem jakiegokolwiek przesunięcia, o którym mowa w ust. 2;
4.
domaga się, aby Parlament otrzymywał regularne i szczegółowe informacje o mających ulec redukcji programach operacyjnych, o instrumentach finansowych, które miałyby zostać wdrożone, i o projektach, które miałyby otrzymać wsparcie;
5.
zatwierdza stanowisko Rady w sprawie projektu budżetu korygującego nr 4/2012 bez poprawek;
6.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do ogłoszenia, że budżet korygujący nr 4/2012 został ostatecznie przyjęty, oraz do zarządzenia jego publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej;
7.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji Radzie i Komisji, jak również parlamentom narodowym.
1 Dz.U L 248 z 16.9.2002, s. 1.
2 Dz.U. L 56 z 29.2.2012.
3 Dz.U. C 139 z 14.6.2006, s. 1.
4 Dz.U. L 133 z 23.5.2012, s. 1.

Zmiany w prawie

Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024