z dnia 22 października 2013 r.
dotyczące uprawnienia ubezpieczonych i członków ich rodzin do świadczeń rzeczowych w trakcie pobytu w państwie trzecim na mocy dwustronnej umowy między właściwym państwem członkowskim a danym państwem trzecim
(Tekst mający znaczenie dla EOG oraz dla Umowy między WE a Szwajcarią)
(2014/C 46/09)
(Dz.U.UE C z dnia 18 lutego 2014 r.)
KOMISJA ADMINISTRACYJNA DS. KOORDYNACJI SYSTEMÓW ZABEZPIECZENIA SPOŁECZNEGO,
uwzględniając art. 72 lit. a) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 883/2004 z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego 1 , zgodnie z którym Komisja Administracyjna odpowiada za rozpatrywanie wszelkich spraw administracyjnych lub dotyczących wykładni, wynikających z przepisów rozporządzenia (WE) nr 883/2004 i rozporządzenia (WE) nr 987/2009 2 ,
uwzględniając art. 72 lit. c) rozporządzenia (WE) nr 883/2004, zgodnie z którym Komisja Administracyjna wspiera i rozwija współpracę między państwami członkowskimi i ich instytucjami w zakresie zabezpieczenia społecznego,
działając zgodnie z warunkami określonymi w art. 71 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 883/2004,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W motywie 8 oraz w art. 4 rozporządzenia (WE) nr 883/2004 potwierdzono szczególne znaczenie ogólnej zasady równego traktowania pracowników, którzy nie mają miejsca zamieszkania w państwie członkowskim ich zatrudnienia, włącznie z pracownikami przygranicznymi.
(2) W art. 4 rozporządzenia (WE) nr 883/2004 zakazuje się dyskryminacji osób, do których stosuje się to rozporządzenie.
(3) Trybunał Sprawiedliwości orzekł również, że w przypadku gdy stosowanie przepisu prawa Unii może być utrudnione przez środek przyjęty w ramach wdrażania umowy dwustronnej, nawet jeżeli umowa ta nie mieści się w zakresie stosowania Traktatu, każde państwo członkowskie ma obowiązek ułatwienia stosowania tego przepisu 3 .
(4) Nawet jeśli umowa zawarta pomiędzy jednym państwem członkowskim a państwem trzecim lub państwami trzecimi nie mieści się w zakresie pojęcia "ustawodawstwo" w rozumieniu art. 1 lit. l) rozporządzenia (WE) nr 883/2004, nie może to uchybiać zobowiązaniu każdego państwa członkowskiego do przestrzegania zasady równego traktowania, o której stanowi art. 45 Traktatu 4 .
(5) Z tego powodu należy wyraźnie stwierdzić, że umowy dwustronne z zakresu zabezpieczenia społecznego zawierane między państwem członkowskim a państwem trzecim muszą być interpretowane w sposób nakazujący takie ich stosowanie, aby nie pozbawiać osoby i członków jej rodziny (art. 1 lit. i) rozporządzenia (WE) nr 883/2004) praw związanych z korzystaniem z ustanowionej w Traktacie swobody przemieszczania się w Unii Europejskiej.
(6) Pełne korzystanie ze swobody przemieszczania się jest niemożliwe, jeśli osoba, do której stosuje się ustawodawstwo państwa członkowskiego innego niż kraj jej zamieszkania, nie uzyskuje takiego samego traktowania wobec prawa jak osoby mające miejsce zamieszkania w danym państwie członkowskim i znajdujące się w takiej samej sytuacji.
(7) W przepisach tytułu III, rozdział 1 rozporządzenia (WE) nr 883/2004 określono zasady stosowane w wypadku kolizji ustawodawstw, służące określeniu, na jakich warunkach ubezpieczony i członkowie jego rodziny są uprawnieni podczas zamieszkiwania lub pobytu w innym państwie członkowskim do świadczeń rzeczowych z tytułu choroby, udzielanych w imieniu właściwej instytucji.
(8) Artykuł 17 oraz art. 24-26 rozporządzenia (WE) nr 883/2004 mają na celu zapewnienie, aby przyznawanie świadczeń rzeczowych z tytułu choroby nie było uzależnione od zamieszkiwania ubezpieczonego we właściwym państwie członkowskim, aby nie zniechęcać pracowników migrujących do korzystania z przysługującego im prawa do swobodnego przemieszczania się 5 .
(9) Dotyczy to także członków rodzin w rozumieniu art. 1 lit. i) rozporządzenia (WE) nr 883/2004, którzy powinni otrzymywać w państwie członkowskim zamieszkania świadczenia rzeczowe z tytułu choroby udzielane w imieniu właściwej instytucji przez instytucję miejsca zamieszkania na podstawie art. 17 lub art. 24-26 rozporządzenia (WE) nr 883/2004.
(10) Zasada równego traktowania powinna również mieć zasadniczo zastosowanie w przypadkach, gdy właściwe państwo członkowskie zawarło z państwem trzecim dwustronną umowę, obejmującą postanowienia dotyczące świadczeń rzeczowych z tytułu choroby, które stają się niezbędne z medycznego punktu widzenia w państwie trzecim, pod warunkiem że państwo trzecie jest przygotowane do współpracy w poszczególnych przypadkach,
NINIEJSZYM ZALECA, CO NASTĘPUJE:
W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.
23.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.
22.12.2025W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2014.46.8 |
| Rodzaj: | Zalecenie |
| Tytuł: | Uprawnienia ubezpieczonych i członków ich rodzin do świadczeń rzeczowych w trakcie pobytu w państwie trzecim na mocy dwustronnej umowy między właściwym państwem członkowskim a danym państwem trzecim. |
| Data aktu: | 22/10/2013 |
| Data ogłoszenia: | 18/02/2014 |
| Data wejścia w życie: | 01/04/2014 |