Konkluzje - "Szkolenie prawników praktyków: jedno z podstawowych narzędzi służących konsolidacji dorobku UE".

Konkluzje Rady
"Szkolenie prawników praktyków: jedno z podstawowych narzędzi służących konsolidacji dorobku UE"

(2014/C 443/04)

(Dz.U.UE C z dnia 11 grudnia 2014 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

PRZYWOŁUJĄC:

komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 czerwca 2006 r. w sprawie szkolenia pracowników wymiaru sprawiedliwości w Unii Europejskiej (COM(2006) 356 def.);

rezolucję Rady w sprawie szkolenia sędziów, prokuratorów i pracowników wymiaru sprawiedliwości w Unii Europejskiej (2008/C 299/01);

art. 81 ust. 2 lit. h) i art. 82 ust. 1 lit. c) Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, które dotyczą wspierania szkolenia sędziów i innych pracowników wymiaru sprawiedliwości w sprawach cywilnych i karnych;

Wielką kartę sędziów Rady Konsultacyjnej Sędziów Europejskich wydaną przez Radę Europy w 2010 r., w której podkreśla się, że kształcenie i szkolenie zawodowe jest prawem i obowiązkiem sędziów i że jest ono ważnym elementem służącym gwarantowaniu niezawisłości sędziów oraz jakości i efektywności systemów sądowych (CCJE (2010) 3 final);

komunikat Komisji Europejskiej zatytułowany "Budowanie zaufania do europejskiego wymiaru sprawiedliwości. Nowy wymiar europejskiego szkolenia dla pracowników wymiaru sprawiedliwości" (COM(2011) 551 final);

konkluzje Rady z dnia 27 października 2011 r. w sprawie europejskich szkoleń dla pracowników wymiaru sprawiedliwości (2011/C 361/03);

rezolucję Parlamentu Europejskiego z dnia 14 marca 2012 r. w sprawie szkoleń dla pracowników wymiaru sprawiedliwości (2012/2575(RSP));

komunikat Komisji Europejskiej zatytułowany "Unijny program na rzecz wymiaru sprawiedliwości na 2020 r. - zwiększanie zaufania, mobilności i wzrostu w Unii" (COM(2014) 144 final);

strategiczne wytyczne Rady Europejskiej z dnia 27 czerwca 2014 r. dotyczące przestrzeni wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości, w których stwierdza się, że "potrzebne są dalsze działania, aby [...] zintensyfikować szkolenia dla praktyków" (EUCO 79/14),

PODKREŚLA, że

Sędziowie i prokuratorzy, a także inni prawnicy praktycy, odgrywają zasadniczą rolę w gwarantowaniu poszanowania prawa Unii Europejskiej;

Sprawiedliwość, w tym współpraca sądowa, stała się w związku z wejściem w życie Traktatu z Lizbony w pełni rozwiniętą polityką; europejski obszar sprawiedliwości musi teraz zostać skonsolidowany; szkolenie jest jednym z kluczowych narzędzi mających zapewnić urzeczywistnienie praw przyznanych na mocy prawodawstwa UE, wzrost skuteczności wymiaru sprawiedliwości w państwach członkowskich i zaufanie prawników praktyków do systemów prawnych w pozostałych państwach. To z kolei powinno pomóc zapewnić sprawne przeprowadzanie postępowań transgranicz-nych oraz uznawanie wyroków;

Z ZADOWLENIEM PRZYJMUJE:

1.
Fakt, że w szkoleniach z zakresu prawa UE w latach 2011-2013 wzięło udział ponad 210 000 prawników praktyków, czyli sędziów, prokuratorów, pracowników sądu, prawników, notariuszy lub komorników, co pokazują roczne sprawozdania Komisji w sprawie europejskich szkoleń dla pracowników wymiaru sprawiedliwości;
2.
Rozpowszechnianie sprawdzonych rozwiązań w zakresie szkoleń dla sędziów, prokuratorów, prawników i pracowników sądów oraz zalecenia służące ulepszaniu szkoleń dla przedstawicieli tych zawodów, wynikające z projektu pilotażowego dotyczącego europejskich szkoleń dla pracowników wymiaru sprawiedliwości, który został zaproponowany przez Parlament Europejski w roku 2012 i był realizowany przez Komisję Europejską w latach 2013 i 2014;
3.
Przyjęcie programu "Sprawiedliwość" 1 na lata 2014-2020, który wspiera i propaguje szkolenia kadr wymiaru sprawiedliwości w celu rozwijania wspólnej kultury prawnej i sądowej i który przeznacza na ten cel 35 % swojego całkowitego budżetu, tj. 132 mln EUR;
4.
Zwiększony udział sędziów i prokuratorów w wymianach i transgranicznych działaniach szkoleniowych, które zostały zrealizowane, ułatwione i skoordynowane przez EJTN w ubiegłych latach;

PRZYZNAJE, że

1.
Choć sytuacja zmienia się na lepsze, pozostało jeszcze bardzo wiele do zrobienia, aby osiągnąć ambitny cel, którym jest przeszkolenie w dziedzinie prawa UE w latach 2011-2020 połowy (ok. 700 000) wszystkich prawników praktyków;
2.
Potrzeby szkoleniowe prawników praktyków nie zostały jeszcze w pełni zaspokojone, a sytuacja w poszczególnych zawodach prawniczych i państwach członkowskich jest różna;
3.
Należy szeroko rozpowszechniać, aktualizować, ponownie wykorzystywać i przekazywać pomiędzy zawodami prawniczymi sprawdzone rozwiązania;
4.
Prawnicy praktycy nadal borykają się z trudnościami, jeśli chodzi o uczestnictwo w działaniach szkoleniowych, np. z powodu braku czasu lub budżetu, braku szkoleń obejmujących prawo UE lub braku umiejętności w zakresie obcego języka prawniczego, które są niezbędne do uczestniczenia w transgranicznych działaniach szkoleniowych;
5.
Na szczeblu UE EJTN jest najbardziej kompetentna, by koordynować - poprzez swoich członków - krajowe działania szkoleniowe oraz opracowywać transgraniczną ofertę szkoleniową dla sędziów i prokuratorów; sieć ta otrzymywała w ubiegłych latach od Unii Europejskiej rosnące wsparcie w postaci współfinansowania;

WZYWA KRAJOWE PODMIOTY PROWADZĄCE SZKOLENIA DLA PRACOWNIKÓW WYMIARU SPRAWIEDLIWOŚCI ORAZ PODMIOTY PROWADZĄCE SZKOLENIA W ZAKRESIE ZAWODÓW PRAWNICZYCH, BY:

1.
Systematycznie włączały szkolenia w zakresie prawa UE, a zwłaszcza Karty praw podstawowych Unii Europejskiej, w kształcenie i szkolenie zawodowe na szczeblu krajowym, w razie potrzeby w celu zapewnienia właściwego wykonywania funkcji sądowych lub zawodowych;
2.
Prowadziły, w stosownych przypadkach, działania następcze odnośnie do najlepszych rozwiązań i zaleceń powstałych w wyniku projektu pilotażowego dotyczącego europejskich szkoleń dla pracowników wymiaru sprawiedliwości;
3.
Ułatwiały uznawanie transgranicznych działań szkoleniowych w zakresie prawa UE organizowanych w innym państwie członkowskim lub przez europejski podmiot szkoleniowy za spełniające warunki krajowych obowiązków szkoleniowych, jeśli takowe istnieją;
4.
Usprawniły, w stosownym przypadku, gromadzenie wiarygodnych danych na temat szkolenia i dzieliły się tymi danymi z Komisją, tak aby umożliwić jej przygotowywanie jeszcze precyzyjniejszych rocznych sprawozdań w sprawie europejskich szkoleń dla pracowników wymiaru sprawiedliwości;
5.
Wspierały poprzez swoje odpowiednie jednostki na szczeblu UE koordynowanie szkoleń organizowanych przez krajowe organizacje wolnych zawodów prawniczych;

WZYWA PAŃSTWA CZŁONKOWSKIE DO:

1.
Przekuwania priorytetów konkluzji, które Rada Europejska sformułowała w czerwcu 2014 r. na temat szkolenia dla prawników praktyków, w konkretne działania poprzez;
-
przyznawanie niezbędnych środków budżetowych na rozwijanie odpowiedniej oferty szkoleniowej, oraz
-
umożliwianie prawnikom praktykom uczestniczenia w oferowanych działaniach szkoleniowych;
2.
Rozważenia możliwości zwiększenia - a przynajmniej utrzymania - swojego wsparcia finansowego na rzecz EJTN, z uwzględnieniem ram prawnych EJTN i bezpośredniego współfinansowania przez państwa członkowskie niektórych szkoleń EJTN zgodnie z odpowiednimi potrzebami szkoleniowymi, w celu uzupełnienia wkładu UE i umożliwienia tej sieci dalszego rozwijania jej działań, np. wymian i szkoleń transgranicznych;
3.
Wspierania gromadzenia wiarygodnych danych w tym obszarze;

ZWRACA SIĘ DO KOMISJI EUROPEJSKIEJ, BY:

1.
Korzystała z wiedzy fachowej dostępnej w państwach członkowskich i wśród zainteresowanych stron i opierała się na dobrze wykonanych pracach EJTN i wynikach projektu pilotażowego dotyczącego europejskich szkoleń dla pracowników wymiaru sprawiedliwości, gdy będzie rozważała przygotowywanie zalecenia w sprawie standardów szkolenia obejmującego wszystkie zawody prawnicze;
2.
Nadal składała sprawozdania z udziału prawników praktyków w szkoleniach z zakresu prawa UE i prawa innych państw członkowskich;
3.
Organizowała regularne posiedzenia na szczeblu UE z udziałem zainteresowanych stron zaangażowanych w szkolenie prawników praktyków w celu podsumowania postępów i udzielenia pomocy, w odpowiednich przypadkach, w przygotowywaniu dalszych usprawnień w europejskich szkoleniach dla pracowników wymiaru sprawiedliwości.
4.
Zorganizowała specjalne posiedzenie na szczeblu UE z udziałem zainteresowanych stron w celu sporządzenia zestawienia istniejących działań szkoleniowych, zidentyfikowania ewentualnych luk i zaproponowania usprawnień, a przy tym skupiła się przede wszystkim na szkoleniach prawników praktyków i funkcjonariuszy publicznych stosujących Kartę praw podstawowych Unii Europejskiej;
5.
Zachęcała prowadzące szkolenia podmioty - publiczne lub, w stosownym przypadku, prywatne - do organizowania dla przedstawicieli zawodów prawniczych większej liczby szkoleń w zakresie prawa UE oraz w zakresie obcego języka prawniczego, z uwzględnieniem faktu, że takie szkolenie ma mieć wysoką jakość i ma być racjonalne pod względem kosztów.
6.
Zajęła się kwestią szkolenia pracowników sądów, w tym pod kątem udoskonalenia szkolenia w zakresie prawa UE dla tych pracowników sądów, których obowiązki obejmują elementy prawa UE, oraz, w stosownym przypadku, ułatwienia transgranicznej współpracy podmiotów prowadzących szkolenia dla pracowników sądów;
7.
Stopniowo zwiększała - z poszanowaniem unijnych wymogów i procedur budżetowych - wsparcie finansowe na rzecz Europejskiej Sieci Szkolenia Kadr Wymiaru Sprawiedliwości, która jest zasadniczym narzędziem udoskonalania szkoleń dla sędziów i prokuratorów w UE;
8.
Zwiększała wsparcie finansowe na rzecz transgranicznych projektów szkoleniowych, tak jak to przewiduje program finansowy "Sprawiedliwość" na lata 2014-2020, przy jednoczesnym ograniczaniu obciążeń administracyjnych dla beneficjentów;
9.
Nadal rozwijała sekcję europejskiego portalu "e-Sprawiedliwość" poświęconą szkoleniom, w tym e-uczeniu się, jako skuteczne narzędzie dalszego rozwijania europejskich szkoleń dla pracowników wymiaru sprawiedliwości.
1 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1382/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające program "Sprawiedliwość" na lata 2014-2020 (Dz.U. L 354 z 28.12.2013, s. 73).

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2014.443.7

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Konkluzje - "Szkolenie prawników praktyków: jedno z podstawowych narzędzi służących konsolidacji dorobku UE".
Data aktu: 11/12/2014
Data ogłoszenia: 11/12/2014