Sprawozdanie dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego za rok budżetowy 2013 wraz z odpowiedziami Agencji.

SPRAWOZDANIE
dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego za rok budżetowy 2013 wraz z odpowiedziami Agencji

(2014/C 442/11)

(Dz.U.UE C z dnia 10 grudnia 2014 r.)

WPROWADZENIE

1.
Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego (zwana dalej "Agencją", inaczej "EASA") z siedzibą w Kolonii została ustanowiona rozporządzeniem (WE) nr 1592/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady 1 , ostatnio zmienionym rozporządzeniem (WE) nr 1108/2009 2 . Agencji powierzono określone zadania regulacyjne i wykonawcze w dziedzinie bezpieczeństwa lotniczego 3 .

INFORMACJE LEŻĄCE U PODSTAW POŚWIADCZENIA WIARYGODNOŚCI

2.
Przyjęte przez Trybunał podejście kontrolne obejmuje analityczne procedury kontrolne, bezpośrednie badanie transakcji oraz ocenę kluczowych mechanizmów kontrolnych w stosowanych przez Agencję systemach nadzoru i kontroli. Elementami uzupełniającymi to podejście są dowody uzyskane na podstawie prac innych kontrolerów (w stosownych przypadkach) oraz analiza oświadczeń kierownictwa.
POŚWIADCZENIE WIARYGODNOŚCI
3. Na mocy postanowień art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) Trybunał zbadał:
a) roczne sprawozdanie finansowe Agencji obejmujące sprawozdanie finansowe 4 oraz sprawozdanie z wykonania budżetu 5 za rok budżetowy zakończony dnia 31 grudnia 2013 r.; jak również
b) legalność i prawidłowość transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania.
Zadania kierownictwa
4. Kierownictwo odpowiada za sporządzenie i rzetelną prezentację rocznego sprawozdania finansowego Agencji oraz za legalność i prawidłowość transakcji leżących u jego podstaw 6 :
a) Zadania kierownictwa w zakresie rocznego sprawozdania finansowego Agencji obejmują: zaprojektowanie, wdrożenie i utrzymywanie systemu kontroli wewnętrznej umożliwiającego sporządzenie i rzetelną prezentację sprawozdania finansowego, które nie zawiera istotnych zniekształceń spowodowanych nadużyciem lub błędem, a także wybór i stosowanie właściwych zasad (polityki) rachunkowości na podstawie zasad rachunkowości przyjętych przez księgowego Komisji 7 oraz sporządzanie szacunków księgowych, które są racjonalne w danych okolicznościach. Dyrektor zatwierdza roczne sprawozdanie finansowe Agencji po tym, jak zostanie ono sporządzone przez księgowego Agencji na podstawie wszystkich dostępnych informacji. Do sprawozdania finansowego księgowy dołącza oświadczenie, w którym stwierdza między innymi, czy uzyskał wystarczającą pewność, że daje ono prawdziwy i rzetelny obraz sytuacji finansowej Agencji we wszystkich istotnych aspektach.
b) Zadania kierownictwa w zakresie legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń i zgodności z zasadą należytego zarządzania finansami obejmują zaprojektowanie, wdrożenie i utrzymywanie skutecznego i wydajnego systemu kontroli wewnętrznej, w tym właściwego nadzoru, jak również podejmowanie odpowiednich działań w celu zapobiegania nieprawidłowościom i nadużyciom finansowym oraz - w razie konieczności - wszczynanie postępowań sądowych w celu odzyskania nienależnie wypłaconych lub niewłaściwie wykorzystanych środków finansowych.
Zadania Trybunału
5. Zadaniem Trybunału jest przedstawienie Parlamentowi Europejskiemu i Radzie 8 , na podstawie przeprowadzonej przez siebie kontroli, poświadczenia wiarygodności dotyczącego rocznego sprawozdania finansowego Agencji oraz legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. Trybunał przeprowadza kontrolę zgodnie z wydanymi przez IFAC Międzynarodowymi Standardami Rewizji Finansowej i kodeksem etyki oraz z Międzynarodowymi Standardami Najwyższych Organów Kontroli wydanymi przez INTOSAI (ISSAI). Zgodnie z tymi standardami Trybunał zobowiązany jest zaplanować i przeprowadzić kontrolę w taki sposób, aby uzyskać wystarczającą pewność, że roczne sprawozdanie finansowe Agencji nie zawiera istotnych zniekształceń, a leżące u jego podstaw transakcje są legalne i prawidłowe.
6. W ramach kontroli stosuje się procedury mające na celu uzyskanie dowodów kontroli potwierdzających kwoty i informacje zawarte w rocznym sprawozdaniu finansowym oraz legalność i prawidłowość transakcji leżących u jego podstaw. Dobór procedur zależy od osądu kontrolera, w tym od oceny ryzyka wystąpienia - w wyniku nadużycia lub błędu - istotnego zniekształcenia w rocznym sprawozdaniu finansowym lub istotnej niezgodności transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania z wymogami przepisów Unii Europejskiej. W celu zaprojektowania procedur kontroli odpowiednich w danych okolicznościach kontroler, dokonując oceny ryzyka, bierze pod uwagę system kontroli wewnętrznej w zakresie dotyczącym sporządzania i rzetelnej prezentacji rocznego sprawozdania finansowego oraz systemy nadzoru i kontroli wprowadzone w celu zapewnienia legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. Kontrola obejmuje także ocenę stosowności przyjętych zasad (polityki) rachunkowości oraz racjonalności sporządzonych szacunków księgowych, a także ocenę ogólnej prezentacji rocznego sprawozdania finansowego.
7. Trybunał uznał, że uzyskane dowody kontroli stanowią wystarczającą i odpowiednią podstawę do wydania poświadczenia wiarygodności.
Opinia na temat wiarygodności rozliczeń
8. W opinii Trybunału roczne sprawozdanie finansowe Agencji przedstawia rzetelnie we wszystkich istotnych aspektach jej sytuację finansową na dzień 31 grudnia 2013 r. oraz wyniki transakcji i przepływy pieniężne za kończący się tego dnia rok, zgodnie z przepisami jej regulaminu finansowego oraz z zasadami rachunkowości przyjętymi przez księgowego Komisji.
Opinia na temat legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń
9. W opinii Trybunału transakcje leżące u podstaw rocznego sprawozdania finansowego Agencji za rok budżetowy zakończony w dniu 31 grudnia 2013 r. są legalne i prawidłowe we wszystkich istotnych aspektach.
10.
Przedstawione poniżej uwagi nie podważają opinii Trybunału.

UWAGI DOTYCZĄCE LEGALNOŚCI I PRAWIDŁOWOŚCI TRANSAKCJI

11.
W 2012 r. EASA w drodze postępowania o udzielenie zamówienia wybrała 14 krajowych władz lotniczych i 10 jednostek kwalifikowanych, aby zlecić im część wykonywanych czynności certyfikacyjnych 9 . Wydatki na tak zlecone czynności certyfikacyjne wyniosły w 2013 r. około 22 mln euro. Proces przydzielania konkretnych zadań certyfikacyjnych krajowym władzom lotniczym i jednostkom kwalifikowanym oraz kryteria, jakimi należy się przy tym posługiwać, są opisane w szczegółowych wytycznych opracowanych przez Agencję 10 . Można jednak poprawić przejrzystość zlecania poprzez lepsze dokumentowanie procesów przydzielania zadań, w tym ocen dokonywanych na podstawie kryteriów określonych w wytycznych. Dotyczy to również udzielania oferentom wielu innych zamówień o niskiej wartości.

UWAGI DOTYCZĄCE ZARZĄDZANIA BUDŻETEM

12.
Ogólny poziom środków, na które zaciągnięto zobowiązania, był wysoki i wyniósł 98 %. Agencja doprowadziła wprawdzie do dalszego obniżenia ogólnego poziomu przeniesionych środków, na które zaciągnięto zobowiązania, z 10,1 mln euro (11 %) w 2012 r. do 7,2 mln euro (8 %) w roku 2013, jednak w tytule III poziom przeniesień środków, na które zaciągnięto zobowiązania, był wysoki i wyniósł 3,4 mln euro (42 %). Wprawdzie jest to częściowo uzasadnione wieloletnim charakterem działalności Agencji, a przeniesienia, które weszły w skład badanej przez Trybunał próby, były należycie uzasadnione, jednak tak wysoki ich poziom jest niezgodny z zasadą jednoroczności budżetu.

INNE UWAGI

13.
Agencja rozpoczęła działalność w 2004 r. i do tej pory funkcjonuje na podstawie korespondencji i wymiany ustaleń z przyjmującym ją państwem członkowskim. Nie podpisano jednak kompleksowej umowy w sprawie siedziby pomiędzy Agencją a państwem członkowskim. Umowa taka przyczyniłaby się do dalszego zwiększenia przejrzystości co do warunków prowadzenia działalności przez Agencję i jej personel.

DZIAŁANIA PODJĘTE W ZWIĄZKU Z ZESZŁOROCZNYMI UWAGAMI

14.
Przegląd działań naprawczych podjętych w wyniku uwag zgłoszonych przez Trybunał w roku poprzednim przedstawiono w załączniku I.

Niniejsze sprawozdanie zostało przyjęte przez Izbę IV, której przewodniczył Milan Martin CVIKL, członek Trybunału Obrachunkowego, na posiedzeniu w Luksemburgu w dniu 1 lipca 2014 r.

W imieniu Trybunału Obrachunkowego
Vítor Manuel da SILVA CALDEIRA
Prezes

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

Działania podjęte w związku z zeszłorocznymi uwagami

Rok Uwagi Trybunału Działania naprawcze (zrealizowane/w trakcie realizacji/niepodjęte/brak danych lub nie dotyczy)
2011 Na koniec 2011 r. Agencja posiadała środki w wysokości 55 mln euro (2010: 49 mln euro), w całości zgromadzone na rachunkach prowadzonych w jednym banku. Nie istniała odpowiednia polityka zarządzania środkami pieniężnymi, która ograniczałaby związane z tym ryzyko przy zapewnieniu odpowiedniego zwrotu z inwestycji. zrealizowane
2012 Agencja ustanowiła standardową procedurę kontroli ex ante. Nie opracowano jednak odpowiednich list kontrolnych, a dokumentacja uzasadniająca zatwierdzenie wydatków nie zawsze była dostępna (1). zrealizowane
2012 W 2009 r. zatwierdzono metodykę kontroli ex post. Agencja poczyniła wprawdzie postępy w jej wdrażaniu, istnieją jednak możliwości dalszej poprawy w następujących obszarach: nadal nie sporządza się rocznego planu kontroli; wyboru próby transakcji do skontrolowania nie dokonuje się na podstawie analizy ryzyka; metodyka nie obejmuje postępowań o udzielenie zamówienia publicznego. zrealizowane
2012 Ogólny poziom środków, na które zaciągnięto zobowiązania, wyniósł 95 %, a w poszczególnych tytułach - 96 % w tytule I (wydatki osobowe), 95 % w tytule II (wydatki administracyjne) i 89 % w tytule III (wydatki operacyjne). W tytule III stwierdzono jednak wysoki poziom przeniesień środków, na które zaciągnięto zobowiązania (46 %). Wprawdzie jest to częściowo uzasadnione wieloletnim charakterem działalności Agencji, a przeniesienia, które weszły w skład badanej przez Trybunał próby, były należycie uzasadnione, jednak tak wysoki ich poziom jest niezgodny z zasadą jednoroczności budżetu. nie dotyczy
2012 W przypadku jednej ze skontrolowanych procedur naboru wybrany kandydat nie spełniał wymagań określonych w regulaminie pracowniczym odnośnie do stopni uniwersyteckich lub odpowiedniego szkolenia zawodowego. nie dotyczy
(1) Nie istniały arkusze ewidencji czasu pracy na potrzeby rozliczania usług na bazie roboczodni.

ZAŁĄCZNIK  II

Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego (Kolonia)

Kompetencje i zadania

Zakres kompetencji Unii według Traktatu

(art. 100 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej)

Parlament Europejski i Rada, stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą, mogą ustanowić odpowiednie przepisy dotyczące transportu morskiego i lotniczego. Stanowią one po konsultacji z Komitetem Ekonomiczno-Społecznym i Komitetem Regionów.
Kompetencje Agencji

(kompetencje Agencji określone w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008 ("rozporządzenie podstawowe"))

Cele

- utrzymanie wysokiego, ujednoliconego poziomu bezpieczeństwa lotnictwa cywilnego w Europie oraz zapewnienie sprawnego funkcjonowania i poprawy bezpieczeństwa lotnictwa cywilnego.

Zadania

- wydawanie opinii i zaleceń skierowanych do Komisji;

- wydawanie specyfikacji certyfikacyjnych, w tym przepisów o zdatności do lotu, i ustalanie dopuszczalnych sposobów potwierdzania spełnienia wymagań, jak również opracowywanie wszelkich materiałów zawierających wytyczne dotyczące stosowania rozporządzenia podstawowego i przepisów wykonawczych do niego;

- podejmowanie decyzji o certyfikacji w zakresie zdatności do lotu i ochrony środowiska, certyfikacji pilotów, certyfikacji operacji lotniczych, a także decyzji dotyczących operatorów z państw trzecich, inspekcji w państwach członkowskich oraz kontroli przedsiębiorstw;

- prowadzenie inspekcji standaryzacyjnych we właściwych organach państw członkowskich, państw stowarzyszonych i byłych państw należących do wspólnych władz lotniczych (JAA) (w tym przypadku zgodnie z umowami o współpracy).

Zarządzanie Zarząd

Skład: po jednym przedstawicielu z każdego państwa członkowskiego i jeden przedstawiciel Komisji.

Zadania

Zadania zarządu są opisane w rozporządzeniu podstawowym. Należą do nich:

- mianowanie dyrektora wykonawczego oraz dyrektorów, na jego wniosek;

- przyjmowanie ogólnego rocznego sprawozdania dotyczącego działalności Agencji;

- przyjmowanie programu prac Agencji na nadchodzący rok;

- powoływanie członków komisji odwoławczej zgodnie z art. 41;

- uchwalanie regulaminu wewnętrznego;

- powoływanie z własnej inicjatywy grup roboczych, których zadaniem jest udzielanie pomocy zarządowi w pełnieniu jego funkcji, w tym w przygotowywaniu decyzji i monitorowaniu ich realizacji.

Dyrektor wykonawczy

Zarządza Agencją; mianowany jest przez zarząd na wniosek Komisji.

Komisja odwoławcza

Rozpatruje odwołania od decyzji Agencji zgodnie z art. 44 rozporządzenia (WE) nr 216/2008 w niektórych kwestiach, takich jak certyfikacja, opłaty, obciążenia oraz kontrola przedsiębiorstw.

Kontrola zewnętrzna

Europejski Trybunał Obrachunkowy.

Organ udzielający absolutorium z wykonania budżetu

Parlament Europejski działający na zalecenie Rady.

Środki udostępnione Agencji w roku 2013 (2012) Ostateczny budżet

Budżet ogółem: 151,2 (150,2) mln euro, w tym:

- dochody własne: 83,8 (83,0) mln euro (55,4 %)

- dotacja Unii: 34,9 (34,9) mln euro (23,1 %)

- składki państw spoza UE: 1,7 (1,7) mln euro (1,1 %)

- dochody z pobranych opłat i obciążeń przeznaczone na określony cel: 24,2 (25,2) mln euro (16,0 %)

- inne dochody: 0,9 (0,9) mln euro (0,6 %)

- inne dotacje: 5,7 (4,4) mln euro (3,8 %)

Zatrudnienie na dzień 31 grudnia 2013 r.

692 (634) pracowników tymczasowych w planie zatrudnienia.

Stanowiska obsadzone: 647 (612)

Inni pracownicy:

Ogółem: 100 (74,6), w tym pracowników kontraktowych: 85 (63,3); oddelegowanych ekspertów krajowych: 15 (11,3); doradców specjalnych: 0 (0)

Łączna liczba pracowników tymczasowych: 648 (1) (613)

Stanowiska finansowane z dotacji: 219 (2) (216).

Stanowiska finansowane z opłat: 429 (2) (396).

Produkty i usługi w roku 2013 (2012) Opinie

12 opinii

Decyzje w sprawie przepisów

28 decyzji dotyczących: specyfikacji certyfikacji (8) i dopuszczalnych sposobów potwierdzania zgodności oraz materiałów zawierających wytyczne (20).

Dodatkowe rezultaty w 2013 r. (prowadzące do przepisów w najbliższych latach)

32 zakresy wymagań, 26 opinii na temat proponowanych zmian, 24 odpowiedzi na uwagi.

Współpraca międzynarodowa

12 umów o współpracy.

Dwie modyfikacje dodatków do umów o współpracy.

Dwa porozumienia o współpracy w zakresie opracowywania przepisów z partnerami Agencji w stosunkach dwustronnych.

Pomoc w negocjacjach w sprawie umowy o wspólnym obszarze lotniczym między UE a Ukrainą (umowa została parafowana w 2013 r.).

10 zaleceń wydanych odnośnie do pism Międzynarodowej Organizacji Lotnictwa Cywilnego (ICAO).

Porozumienie dwustronne dotyczące bezpieczeństwa lotniczego (BASA).

Wsparcie przy ratyfikacji porozumienia BASA zawartego przez UE i Brazylię oraz przy opracowywaniu odpowiednich instrumentów niezbędnych do realizacji porozumienia.

Wsparcie przy wdrażaniu porozumienia dwustronnego dotyczącego bezpieczeństwa lotniczego UE-USA (BASA), w tym w przygotowaniu posiedzeń Dwustronnej Rady ds. Nadzoru i dorocznego posiedzenia w sprawie standardów lotów z Federalną Administracją Lotnictwa Cywilnego USA (FAA).

Wsparcie dla Komisji Europejskiej przy opracowywaniu nowych załączników do porozumienia dwustronnego dotyczącego bezpieczeństwa lotniczego UE-USA (BASA) (licencjonowanie personelu lotniczego, szkoleniowe urządzenia symulacji lotu, organizacje szkolące pilotów).

Decyzje o przyznaniu certyfikatów według stanu na dzień 31 grudnia 2013 r.

Certyfikaty typu/ograniczone certyfikaty typu (TC/TCR): 11 (3)

Uzupełniające certyfikaty typu (STC): 688

Wytyczne dotyczące zdatności do lotu (AD): 382

Alternatywne metody spełnienia wymagań (AMOC): 82

Autoryzacja Europejskiej Normy Technicznej (ETSOA): 214

Istotne zmiany/istotne naprawy/nowe pochodne certyfikatów typu: 1 017

Pomniejsze zmiany/pomniejsze naprawy: 643

Instrukcja użytkowania w locie (AFM): 318

Zatwierdzenie warunków lotu (PTF): 457

Szkoleniowe urządzenia symulacji lotu (FSTD): 311

Udzielanie upoważnień podmiotom zajmującym się projektowaniem (DOA i procedury alternatywne dla DOA (AP-DOA)): 550

Udzielanie upoważnień podmiotom zajmującym się obsługą techniczną (bilateralne) (4): 1 544

Udzielanie upoważnień podmiotom zajmującym się obsługą techniczną (zagraniczne) (4): 328

Udzielanie upoważnień podmiotom zajmującym się szkoleniem w zakresie obsługi technicznej (4): 52

Udzielanie upoważnień podmiotom produkcyjnym (4): 23

Udzielanie upoważnień podmiotom zajmującym się licencjonowaniem personelu lotniczego (4): 15

Udzielanie upoważnień podmiotom zajmującym się zarządzaniem ruchem lotniczym/służbom żeglugi powietrznej (ANS) (4): 3

Inspekcje standaryzacyjne (liczba inspekcji przypadająca na dany typ) na dzień 31 grudnia 2013 r.

w zakresie zdolności do lotu (AIR): 22

w zakresie operacji (OPS): 16

w zakresie licencjonowania personelu lotniczego (FCL): 16

w zakresie licencjonowania personelu medycznego (MED): 12

w zakresie szkoleniowych urządzeń symulacji lotu (FSTD): 9

w zakresie zarządzania ruchem lotniczym/służb żeglugi powietrznej (ANS): 14

w zakresie oceny bezpieczeństwa obcych statków powietrznych (SAFA): 13

(1) Dwóch pilotów zatrudnionych w niepełnym wymiarze zajmuje tylko jedno stanowisko.

(2) Proporcje stanowisk finansowanych z opłat i stanowisk finansowanych z dotacji mogą ulec zmianie w przypadku ewentualnej weryfikacji kluczy podziału wg rachunku kosztów na dzień 31 grudnia 2013 r.

(3) Uwzględnia się tylko certyfikaty typu i ograniczone certyfikaty typu wydane dla nowej konstrukcji. Wyklucza się certyfikaty typu wydane na zasadzie praw nabytych, w wyniku przeniesienia lub wznowienia administracyjnego.

(4) W ramach udzielania upoważnienia podmiotom wykonuje się podstawowe działanie kontrolne dotyczące już zatwierdzonych podmiotów (odnowienie co dwa lub trzy lata) oraz działanie związane z nowymi upoważnieniami. Dostarczone dane dotyczą łącznej liczby wydanych upoważnień według stanu na dzień 31 grudnia 2013 r.

Źródło: załącznik przekazany przez Agencję.

ODPOWIEDZI AGENCJI

11:
W ramach lepszej kontroli czynności certyfikacyjnych zleconych krajowym władzom lotniczym i potencjalnie jednostkom kwalifikowanym Dyrekcja ds. Certyfikacji (C) wraz z Dyrekcją ds. Finansów (F) wdrożą w 2014 r. prosty sposób zapisywania wyboru dostawcy jakiegokolwiek zleconego zakupu i optymalizacji tego wyboru zgodnie z kryteriami załącznika 1 do decyzji dyrektora zarządzającego nr 2011/056/F.

Co się tyczy tworzenia list kandydatów do zamówień o niskiej wartości, Agencja będzie regularnie uwzględniała uwagę Trybunału Obrachunkowego przy wybieraniu kandydatów i odpowiednio dokumentowała te informacje jako istotne.

12:
Agencja chciałaby podkreślić, że poczyniono już poważne wysiłki, aby ograniczyć poziom przeniesionych środków w tytule III i jest to już odzwierciedlone w znacznej obniżce tych środków w porównaniu z rokiem ubiegłym: tj. 6,2 mln euro w 2012 r. w porównaniu z 3,4 mln w 2013 r.

W 2013 r. konieczne było zatrzymanie części środków w razie korekty wysokości wynagrodzeń za 2011 r. Środki te rozdzielono w ciągu roku na projekty wysokopriorytetowe (projekty dotyczące opracowywania przepisów i badań nad bezpieczeństwem). Sytuacja ta zahamowała na początku roku realizację zobowiązań, co miało znaczny wpływ na poziom środków przeniesionych na końcu roku.

13:
Jako że EASA doświadczyła już niejasnych sytuacji w stosunkach z naszym państwem przyjmującym z powodu braku odpowiedniej umowy w sprawie siedziby, EASA przyjmuje zalecenie i będzie ściśle współpracować z Radą UE, Parlamentem i Komisją nad ustanowieniem właściwej umowy w sprawie siedziby.

Taka umowa powinna zapewniać - oprócz zwiększenia przejrzystości stosunków z przyjmującym państwem członkowskim - podjęcie przez państwo przyjmujące wszystkich koniecznych środków ułatwiających niezakłóconą realizację uprawnień Agencji oraz klaryfikację stosunków między krajowymi organami wymiaru sprawiedliwości a Agencją.

1 Dz.U. L 240 z 7.9.2002, s. 1.
2 Dz.U. L 309 z 24.11.2009, s. 51.
3 Do celów informacyjnych w załączniku II skrótowo przedstawiono kompetencje i działania Agencji.
4 Sprawozdanie finansowe składa się z bilansu oraz rachunku wyniku ekonomicznego, rachunku przepływów pieniężnych, zestawienia zmian w aktywach netto oraz opisu znaczących zasad (polityki) rachunkowości i informacji dodatkowej.
5 Sprawozdanie z wykonania budżetu obejmuje rachunek wyniku budżetowego wraz z załącznikiem.
6 Art. 39 i 50 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) nr 1271/2013 (Dz.U. L 328 z 7.12.2013, s. 42).
7 Zasady rachunkowości przyjęte przez księgowego Komisji opierają się na Międzynarodowych Standardach Rachunkowości Sektora Publicznego (IPSAS) wydanych przez Międzynarodową Federację Księgowych, a w kwestiach nimi nieobjętych - na Międzynarodowych Standardach Rachunkowości (MSR)/Międzynarodowych Standardach Sprawozdawczości Finansowej (MSSF) wydanych przez Radę Międzynarodowych Standardów Rachunkowości.
8 Art. 107 rozporządzenia (UE) nr 1271/2013.
9 Pod koniec maja 2014 r. rozwiązano trzy umowy z jednostkami kwalifikowanymi, w wyniku czego w mocy pozostało 14 umów z krajowymi władzami lotniczymi i siedem umów z jednostkami kwalifikowanymi.
10 "Wytyczne dotyczące przydzielania zadań certyfikacyjnych krajowym władzom lotniczym i jednostkom kwalifikowanym", decyzja 01-2011 zarządu EASA.

Zmiany w prawie

Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024