Podsumowanie wyników kontroli agencji i innych organów Unii Europejskiej przeprowadzonych przez Trybunał za 2013 r.

Podsumowanie wyników kontroli agencji i innych organów Unii Europejskiej przeprowadzonych przez Trybunał za 2013 r.

(2014/C 442/01)

(Dz.U.UE C z dnia 10 grudnia 2014 r.)

SPIS TREŚCI

Wprowadzenie

Informacje, na podstawie których Trybunał sformułował opinie

Wyniki kontroli

Opinie na temat wiarygodności rozliczeń

Opinie na temat legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń.

Uwagi niepodważające opinii Trybunału

Uwagi dotyczące wiarygodności rozliczeń

Uwagi dotyczące legalności i prawidłowości transakcji

Uwagi dotyczące mechanizmów kontroli wewnętrznej

Uwagi dotyczące wykonania budżetu

Inne uwagi

Działania podjęte w związku z zeszłorocznymi uwagami

Wnioski

Załącznik I - Dochody agencji (prognozy budżetowe, należności ustalone i kwoty otrzymane) i ich plany zatrudnienia

Załącznik II - Przedstawione przez Trybunał w 2013 r. uwagi niepodważające jego opinii

Załącznik III - Działania podjęte w związku z uwagami przedstawionymi przez Trybunał w latach 2011 i 2012, niepodważającymi jego opinii

WPROWADZENIE

1.
Zgodnie z postanowieniami art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej Trybunał skontrolował roczne sprawozdania finansowe 1 32 agencji zdecentralizowanych 2 , 6 agencji wykonawczych, Agencji Dostaw Euratomu, Europejskiego Instytutu Innowacji i Technologii (EIT) oraz funduszu emerytalnego Europolu (zwanych dalej "agencjami") za rok budżetowy zakończony dnia 31 grudnia 2013 r., a także legalność i prawidłowość transakcji leżących u podstaw tych sprawozdań. Szczegółowe informacje na temat skontrolowanych agencji, ich budżetów i zatrudnienia przedstawiono w załączniku I.
2. W niniejszym podsumowaniu przedstawiono przegląd wyników dorocznych kontroli agencji, przeprowadzonych przez Trybunał za rok budżetowy 2013. Ma ono na celu ułatwienie analizy i porównania 41 specjalnych sprawozdań rocznych Trybunału dotyczących sprawozdań finansowych agencji za 2013 r. Specjalne sprawozdania roczne zawierają opinie i uwagi Trybunału oraz odpowiedzi agencji. Niniejsze podsumowanie nie jest sprawozdaniem pokontrolnym ani opinią.
3.
Agencje zdecentralizowane odgrywają ważną rolę w realizacji polityki UE w różnych obszarach, zwłaszcza w realizacji zadań o charakterze technicznym, naukowym, operacyjnym lub regulacyjnym. Ich celem jest umożliwienie Komisji skoncentrowania się na opracowywaniu polityki i zacieśnienie współpracy pomiędzy UE i państwami członkowskimi poprzez zgromadzenie wiedzy technicznej i specjalistycznej z obu stron. Agencje zdecentralizowane rozmieszczone są na całym terytorium UE. Agencje wykonawcze pomagają Komisji w realizacji unijnych programów wydatkowania. Powoływane są na czas określony, a ich siedziby znajdują się w tej samej lokalizacji co siedziba Komisji.
4.
Łączny budżet agencji na 2013 r. wyniósł około 2 mld euro (2012: 1,6 mld euro), co odpowiada około 1,4 % budżetu ogólnego UE (2012: 1,2 %). Około 1 mld euro pochodzi z dotacji Komisji Europejskiej, a pozostała część - z opłat i innych źródeł. W agencjach zatrudnionych jest około 6 500 (2012: 6 100) urzędników mianowanych i pracowników zatrudnionych na czas określony, co stanowi 14 % (2012: 13 %) łącznej liczby stanowisk zatwierdzonych w budżecie ogólnym UE (planie zatrudnienia). Ponadto w agencjach pracuje około 2 900 pracowników innych kategorii (kontraktowych i oddelegowanych).
5.
Choć ryzyko finansowe w przypadku agencji jest stosunkowo niewielkie w skali ogólnego budżetu UE, ryzyko utraty reputacji przez Unię jest wysokie - agencje są bowiem bardzo wyeksponowane w państwach członkowskich i mają duży wpływ na kształtowanie polityki i proces podejmowania decyzji oraz realizację programów w obszarach o istotnym znaczeniu dla obywateli europejskich, np. w dziedzinie zdrowia, bezpieczeństwa, wolności i wymiaru sprawiedliwości.

INFORMACJE, NA PODSTAWIE KTÓRYCH TRYBUNAŁ SFORMUŁOWAŁ OPINIE

6.
Przyjęte przez Trybunał podejście kontrolne obejmuje analityczne procedury kontrolne, bezpośrednie badanie transakcji oraz ocenę stosowanych przez agencje mechanizmów kontroli wewnętrznej. Elementami uzupełniającymi to podejście są dowody uzyskane na podstawie prac innych kontrolerów (w stosownych przypadkach) oraz analiza oświadczeń kierownictwa. W celu uwzględnienia konkretnych zagrożeń, w ramach kontroli za 2013 r. szczególny nacisk położono na kwestię legalności i prawidłowości transakcji związanych z dotacjami (w 11 agencjach, których to dotyczy - zob. załącznik II) oraz na odpowiednie mechanizmy kontroli wewnętrznej. W ramach kontroli procedur naboru skoncentrowano się na działaniach podjętych w następstwie ustaleń z poprzednich lat.

WYNIKI KONTROLI

Opinie na temat wiarygodności rozliczeń

7.
Ostateczne sprawozdania finansowe wszystkich agencji przedstawiają rzetelnie we wszystkich istotnych aspektach ich sytuację finansową na dzień 31 grudnia 2013 r. oraz wyniki transakcji i przepływy pieniężne za kończący się tego dnia rok, zgodnie z przepisami odpowiednich regulaminów finansowych oraz z zasadami rachunkowości przyjętymi przez księgowego Komisji.
8.
Nie podważając wyrażonej przez siebie opinii dotyczącej EU-LISA, w objaśnieniu uzupełniającym 3 Trybunał zwraca uwagę na kwestię wyceny systemu informacyjnego Schengen drugiej generacji (SIS II), wizowego systemu informacyjnego (VIS) i systemu Eurodac w sprawozdaniu Agencji. Komisja powierzyła Agencji zarządzanie operacyjne tymi systemami w maju 2013 r. w drodze transakcji nieobejmującej wymiany. Zarządzanie to jest głównym zadaniem Agencji. Wobec braku wiarygodnych i kompletnych informacji dotyczących całkowitego kosztu budowy tych systemów, w sprawozdaniu finansowym Agencji ujęto ich wartości księgowe netto, zgodnie z wartościami zaksięgowanymi przez Komisję, a pod koniec roku wartości te uaktualniono. Wartości te odnoszą się głównie do sprzętu komputerowego i gotowych składników oprogramowania, nie obejmują zaś kosztów opracowania oprogramowania.

Opinie na temat legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń

9.
Podobnie jak w roku ubiegłym, Trybunał uznał, że transakcje leżące u podstaw rocznego sprawozdania finansowego za rok zakończony w dniu 31 grudnia 2013 r. są legalne i prawidłowe we wszystkich istotnych aspektach w przypadku wszystkich agencji z wyjątkiem EIT oraz Europejskiej Agencji Zarządzania Współpracą Operacyjną na Granicach Zewnętrznych (Frontex).
10.
W przypadku EIT wydano opinię z zastrzeżeniem 4 . Pomimo dalszej poprawy w zakresie przeprowadzanych przez Instytut weryfikacji ex post i ex ante, stwierdzono istotny poziom błędu w odniesieniu do legalności i prawidłowości transakcji związanych z dotacjami oraz w odniesieniu do zamówień, choć błędy te nie miały charakteru powszechnego.
11.
Trybunał wydał opinię z zastrzeżeniem również w przypadku Fronteksu. Nadal brakuje wystarczających dowodów kontroli co do legalności i prawidłowości transakcji związanych z dotacjami. Wprowadzono wprawdzie bardziej kompleksowy system kontroli ex ante dotyczący umów o dotację podpisanych od czerwca 2013 r., jednak większość transakcji w 2013 r. była następstwem umów o dotację podpisanych przed tą datą. Możliwe skutki są istotne, lecz nie mają już charakteru powszechnego, jak w zeszłym roku 5 .

Uwagi niepodważające opinii Trybunału

12.
Nie podważając wyrażonych przez siebie opinii, Trybunał sformułował łącznie 97 uwag (2012: 123) dotyczących 35 agencji, aby zwrócić uwagę na istotne kwestie i wskazać możliwości poprawy. Przedstawione uwagi dotyczyły wiarygodności rozliczeń, legalności i prawidłowości transakcji, mechanizmów kontroli wewnętrznej, wykonania budżetu i innych kwestii, takich jak należyte zarządzanie finansami. Po tym jak procedury naboru były przedmiotem szczegółowej kontroli przez kilka lat, w 2013 r. skupiono się na działaniach podjętych w związku z ustaleniami z lat poprzednich w tym zakresie (stąd mniejsza liczba uwag) 6 .

Wykres 1

Liczba uwag dotyczących poszczególnych kwestii

grafika

Źródło: Sprawozdania specjalne dotyczące sprawozdań finansowych agencji za rok 2013.

13.
W załączniku II przedstawiono zestawienie uwag sformułowanych w odniesieniu do poszczególnych agencji. Poniżej zamieszczono podsumowanie najczęściej pojawiających się uwag.

Uwagi dotyczące wiarygodności rozliczeń

14.
W odniesieniu do czterech agencji przedstawiono cztery uwagi, dotyczące następujących kwestii: uchybień w zakresie księgowości memoriałowej, kompletności informacji dodatkowych do sprawozdania finansowego, księgowania aktywów trwałych oraz uzgadniania na koniec roku zestawień przedstawionych przez dostawców. (W ubiegłym roku pięć spośród siedmiu uwag dotyczyło niezatwierdzenia systemów księgowych, które od tamtej pory zostały już zatwierdzone przez księgowych agencji).

Uwagi dotyczące legalności i prawidłowości transakcji

15.
Przedstawiono siedem uwag w odniesieniu do siedmiu agencji. Sześć z nich dotyczy uchybień w postępowaniach o udzielenie zamówienia, w takich dziedzinach jak np. przejrzystość procedur zamówieniowych, zgodność pomiędzy ogłoszeniem o zamówieniu a specyfikacją istotnych warunków zamówienia, spójność stosowania kryteriów kwalifikowalności lub wyboru oraz przedłużanie umów ramowych. W ubiegłym roku przedstawiono taką samą liczbę uwag dotyczących postępowań o udzielenie zamówienia.

Uwagi dotyczące mechanizmów kontroli wewnętrznej

16.
Przedstawiono 17 uwag (2012: 34) w odniesieniu do dziesięciu agencji (2012: 22). W czterech przypadkach (2012: w pięciu) uwagi dotyczyły uchybień we wdrożeniu standardów kontroli wewnętrznej, które albo nie zostały przyjęte na koniec roku, albo zostały przyjęte ale tylko częściowo wdrożone, albo działania naprawcze były nadal w toku. Za pozytywną tendencję uznać należy mniejszą liczbę zgłoszonych uwag dotyczących zarządzania aktywami trwałymi (spadek z siedmiu w 2012 r. do dwóch w roku 2013) i zarządzania dotacjami (z pięciu w 2012 r. do dwóch w roku 2013).

Uwagi dotyczące wykonania budżetu

17.
Kwestią, na którą najczęściej zwracana jest uwaga w tym obszarze, pozostaje wysoki poziom przeniesionych środków, na które zaciągnięto zobowiązania. Problem ten dotyczył 24 agencji (2012: 26). Zwykle uznaje się, że wysoki poziom przeniesionych środków jest sprzeczny z budżetową zasadą jednoroczności i może być oznaką uchybień w planowaniu i wykonaniu budżetu. Jednak często jest on następstwem wydarzeń, na które agencje (częściowo) nie mają wpływu (np. niespłynięcia przed końcem roku faktur lub zestawień poniesionych wydatków), lub jest uzasadniony wieloletnim charakterem prowadzonych działań, postępowań o udzielenie zamówienia lub projektów.
18.
W siedmiu przypadkach zanotowano wysoki poziom anulowanych środków przeniesionych z lat poprzednich (2012: dziewięć przypadków). Sugeruje to, że przeniesień środków dokonano na podstawie przeszacowanych potrzeb lub że były one z innych względów nieuzasadnione.

Inne uwagi

19.
Przedstawiono 22 inne uwagi (2012: 27) w odniesieniu do 15 agencji (2012: 20). Sześć uwag dotyczyło braku umowy w sprawie siedziby z państwem przyjmującym, a 11 - kwestii należytego zarządzania finansami, takich jak np.:
-
poziom wypłaconych dodatków za dyżury,
-
agencje posiadające kilka lokalizacji (nawet w tym samym państwie członkowskim) - umieszczenie całego personelu w jednej lokalizacji przyniosłoby prawdopodobnie oszczędność kosztów administracyjnych,
-
w szeregu agencji saldo środków gotówkowych było wyższe niż uzasadniałyby to wymogi operacyjne (łącznie 506 mln euro).

Działania podjęte w związku z zeszłorocznymi uwagami

20.
W załączniku III zamieszczono zestawienie, z którego wynika, że na 192 uwagi otwarte na koniec roku 2012 w 2013 r. działania naprawcze zrealizowano w 94 przypadkach, w 47 były one w trakcie realizacji, a w pięciu nie zostały podjęte (w przypadku 46 uwag, które w większości dotyczyły przeniesień budżetowych, nie było wymagane podjęcie działań naprawczych).

WNIOSKI

21.
Wszystkie agencje przygotowały swoje sprawozdania finansowe zgodnie z przepisami odpowiednich regulaminów finansowych i z zasadami rachunkowości przyjętymi przez księgowego Komisji.
22.
Trybunał stwierdził, że transakcje leżące u podstaw rozliczeń były legalne i prawidłowe w przypadku wszystkich agencji z wyjątkiem dwóch. Opinie z zastrzeżeniem sformułowano w przypadku EIT i Fronteksu (zastrzeżenia dotyczyły głównie transakcji związanych z dotacjami).
23.
Agencje po raz kolejny ulepszyły swoje procedury, podejmując działania naprawcze w odpowiedzi na uwagi zgłoszone przez Trybunał w latach poprzednich. Mimo to istnieją znaczne możliwości dalszej poprawy, co sugeruje duża liczba uwag sformułowanych w odniesieniu do roku 2013.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  1

Dochody agencji (prognozy budżetowe, należności ustalone i kwoty otrzymane) i ich plany zatrudnienia

2013 2012
Agencja Macierzysta DG Obszar polityki Prognozowane dochody budżetowe(2)

(w min EUR)

Zmiana prognozowanych dochodów budżetowych 2013 wobec 2012 Należności ustalone (2)

(w min EUR)

Kwoty otrzymane (2)

(w min EUR)

Plan zatrudnienia (3) Zmiana w planie zatrudnienia 2013 wobec 2012 Prognozowane dochody budżetowe(4)

(w min EUR)

Należności ustalone (4)

(w min EUR)

Kwoty otrzymane (4)

(w min EUR)

Plan zatrudnienia(3)
Agencje zdecentralizowane
Europejska Agencja Leków - EMA SANCO Ochrona zdrowia i konsumentów 252 14% 269 240 611 4% 222 254 224 590
Urząd Harmonizacji Rynku Wewnętrznego - OHIM MARKT Rynek wewnętrzny i usługi 418 -3% 189 189 861 11% 429 176 176 775
Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego - EASA MOVE Mobilność i transport 151 1% 125 125 692 9% 150 116 115 634
Europejska Agencja Zarządzania Współpracą Operacyjną na Zewnętrznych Granicach Państw Członkowskich Unii Europejskiej -Frontex HOME Sprawy wewnętrzne 94 4% 92 92 153 7% 90 76 76 143
Europejski Urząd Policji - Europol HOME Sprawy wewnętrzne 83 -1% 83 83 457 0% 84 83 83 457
Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności - EFSA SANCO Ochrona zdrowia i konsumentów 76 -1% 76 76 351 -1% 77 77 77 355
Europejska Agencja Bezpieczeństwa Morskiego - EMSA MOVE Mobilność i transport 57 -3% 58 56 213 0% 59 54 53 213
Europejskie Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób - ECDC SANCO Ochrona zdrowia i konsumentów 58 0% 59 59 198 -1% 58 58 58 200
Centrum Tłumaczeń dla Organów Unii Europejskiej - CDT DGT Tłumaczenia 52 8% 54 50 206 -6% 48 49 45 220
Europejska Agencja Środowiska - EEA ENV Środowisko 49 17% 63 63 138 1% 42 52 51 136
Europejska Jednostka ds. Współpracy Sądowej - Eurojust JUST Wymiar sprawiedliwości 32 -3% 32 32 213 0% 33 33 33 213
Europejska Agencja Chemikaliów -ECHA ENTR Przedsiębiorstwa i przemysł 99 200% 98 98 503 7% 33 35 35 470
Europejska Agencja Kolejowa - ERA MOVE Mobilność i transport 26 0% 26 26 143 -1% 26 26 26 144
Agencja Praw Podstawowych Unii Europejskiej - FRA JUST Wymiar sprawiedliwości 22 5% 22 22 78 4% 21 21 21 75
Europejski Urząd Nadzoru Bankowego -EBA MARKT Rynek wewnętrzny i usługi 26 24% 26 26 93 37% 21 19 19 68
Europejska Fundacja na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy - Eurofound EMPL Rynek wewnętrzny i usługi 21 0% 21 21 101 0% 21 21 21 101
Europejska Fundacja Kształcenia - ETF EAC Edukacja i kultura 20 -5% 22 22 96 0% 21 20 20 96
Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych - ESMA MARKT Rynek wewnętrzny i usługi 28 40% 30 30 121 61% 20 19 19 75
Europejskie Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego - Cedefop EAC Edukacja i kultura 19 0% 18 18 100 -1% 19 20 20 101
Europejski Urząd Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych - EIOPA MARKT Rynek wewnętrzny i usługi 19 19% 18 18 80 16% 16 14 14 69
Europejskie Centrum Monitorowania Narkotyków i Narkomanii - EMCDDA HOME Sprawy wewnętrzne 16 0% 16 16 84 0% 16 16 16 84
Europejska Agencja Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy - EU-OSHA EMPL Rynek wewnętrzny i usługi 15 0% 16 16 44 0% 15 15 15 44
Wspólnotowy Urząd Ochrony Odmian Roślin - CPVO SANCO Ochrona zdrowia i konsumentów 14 8% 13 13 48 4% 13 13 13 46
Agencja Europejskiego GNSS - GSA ENTR Przedsiębiorstwa i przemysł 14 8% 54 54 77 75% 13 21 21 44
Europejska Agencja Kontroli Rybołówstwa - EFCA MARĘ Gospodarka morska i rybołówstwo 9 -10% 9 9 54 0% 10 10 10 54
Europejski Instytut ds. Równości Kobiet i Mężczyzn - EIGE JUST Wymiar sprawiedliwości 7 -13% 8 8 30 0% 8 8 8 30
Europejskie Kolegium Policyjne - CEPOL HOME Sprawy wewnętrzne 8 0% 9 9 28 0% 8 9 9 28
Europejska Agencja ds. Bezpieczeństwa Sieci i Informacji - ENISA CONNECT Sieci telekomunikacyjne, treści i technologia 10 25% 10 9 47 0% 8 8 8 47
Agencja ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki - ACER ENER Energetyka 12 71% 12 12 49 14% 7 7 7 43
Europejski Urząd Wsparcia w dziedzinie Azylu - EASO HOME Sprawy wewnętrzne 11 57% 10 10 45 18% 7 2 2 38
Urząd Organu Europejskich Regulatorów Łączności Elektronicznej - BEREC CONNECT Sieci telekomunikacyjne, treści i technologia 4 33% 4 4 16 0% 3 3 3 16
Europejska Agencja ds. Zarządzania Operacyjnego Wielkoskalowymi Systemami Informatycznymi w Przestrzeni Wolności, Bezpieczeństwa i Sprawiedliwości - eu-LISA HOME Sprawy wewnętrzne 34 19 19 120 autonomia finansowa od 2013 r. nie dotyczy nie dotyczy nie dotyczy nie dotyczy
Agencje wykonawcze
Agencja Wykonawcza ds. Edukacji, Kultury i Sektora Audiowizualnego -EACEA EAC Edukacja i kultura 51 2% 52 52 105 2% 50 50 50 103
Agencja Wykonawcza ds. Badań Naukowych - REA RTD Badania i innowacje 47 2% 47 47 140 9% 46 47 47 128
Agencja Wykonawcza Europejskiej Rady ds. Badań Naukowych - ERCEA RTD Badania i innowacje 40 3% 40 40 100 0% 39 39 39 100
Agencja Wykonawcza ds. Konkurencyjności i Innowacyjności -EACI ENER Energetyka 16 0% 16 16 37 0% 16 17 17 37
Agencja Wykonawcza ds. Transeuropejskiej Sieci Transportowej -TEN-TEA MOVE Mobilność i transport 10 0% 10 10 33 0% 10 10 10 33
Agencja Wykonawcza ds. Konsumentów, Zdrowia i Żywności - EAHC SANCO Ochrona zdrowia i konsumentów 7 0% 7 7 12 0% 7 7 7 12
Inne organy
Europejski Instytut Innowacji i Technologii - EIT EAC Edukacja i kultura 99 27% 97 97 34 21% 78 77 77 28
Agencja Dostaw Euratomu (1) -EURATOM ENER i RTD Energetyka oraz badania naukowe i innowacje 0,1 0% 0,1 0,1 25 0% 0,1 0,1 0,1 25
Fundusz emerytalny Europolu - EPF HOME Wydatki administracyjne Europolu nie dotyczy nie dotyczy nie dotyczy nie dotyczy nie dotyczy nie dotyczy nie dotyczy nie dotyczy
Ogółem 2 026 10% 1830 1794 536 8% 1844 1582 1545 075
: Udział dotacji Komisji w dochodach agencji:

Prognozowane dochody budżetowe agencji jako odsetek budżetu ogólnego UE:

Liczba stanowisk przewidzianych w planach zatrudnienia agencji jako odsetek łącznej liczby stanowisk zatwierdzonych w budżecie ogólnym UE:

2013 2012
51,9%

1,4%

14,0%

64,0%

1,4%

13,1%

(1) Agencja Dostaw Euratomu nie jest uwzględniana w skonsolidowanym rocznym sprawozdaniu finansowym UE.

(2) Zgodnie ze wstępną wersją skonsolidowanego sprawozdania finansowego UE za 2013 r.

(3) Tylko urzędnicy mianowani i pracownicy tymczasowi UE (kategorii AD i AST), zgodnie z planem zatrudnienia. Ponadto w agencjach UE pracuje około 2 880 pracowników kontraktowych i oddelegowanych.

(4) Zgodnie z ostatecznym skonsolidowanym sprawozdaniem finansowym UE za 2012 r. (z uwzględnieniem korekty na OHIM).

ZAŁĄCZNIK  II

Przedstawione przez Trybunał w 2013 r. uwagi niepodważające jego opinii

Liczba uwag Wiarygodność rozliczeń Legalność i prawidłowość transakcji Mechanizmy kontroli wewnętrznej Wykonanie budżetu Inne uwagi
Uchybienia w postępowaniach o udzielenie zamówienia Inne Nie w pełni wdrożony system kontroli wewnętrznej Słaba kontrola nad aktywami trwałymi lub inwentaryzacją Słaba kontrola nad dotacjami Inne Wysoki poziom przeniesień Wysoki poziom przesunięć budżetowych Wysoki poziom anulowanych środków przeniesionych z 2012 r. Niewystarczający poziom zobowiązań Inne Nabór pracowników Należyte zarządzanie finansami Brak umowy w sprawie siedziby z państwem członkowskim Inne
1 ACER - Lubiana 3 X X X
2 BEREC - Ryga 2 X X
3 CdT - Luksemburg 4 X X X X
4 Cedefop - Saloniki (1) 0
5 CEPOL - Bramshill (1) 3 X X X
6 EFCA - Vigo 1 X
7 CPVO - Angers 1 X
S EACEA - Bruksela 1 X
9 EACI - Bruksela 1 X
10 ЕАНС - Luksemburg 3 X X X
11 EASA - Kolonia 3 X X X
12 EASO - Valletta (1) 6 X X X X X X
13 ЕВА - Londyn 2 X X
14 ECDC-Sztokholm (1) 4 X X X X
15 ECHA - Helsinki 2 X X
16 EEA - Kopenhaga (1) 1 X
17 EFSA - Parma (1) 3 X X X
18 EIGE - Wilno 1 X
19 EIOPA - Frankfurt 4 X XX X
20 EIT - Budapeszt (1) 4 X X X X
21 EMA - Londyn 0
22 EMCDDA-Lizbona(1) 1 X
23 EMSA - Lizbona 0
24 ENISA - Heraklion 4 X X XX
25 ERA - Valenciennes 5 X X X X X
26 ERCEA - Bruksela 0
27 ESMA - Paryż 4 X X XX
28 ETF - Turyn 1 X
29 EU-LISA - Tallinn 8 X X XXXX X X
30 EU-OSHA - Bilbao 1 X
31 EURATOM - Luksemburg 2 X X
32 Eurofound - Dublin 4 X X X X
33 Eurojust - Haga (1) 2 X X
34 Europol - Haga 2 X X
35 EPF - Haga 0
36 FRA - Wiedeń 1 X
37 Frontex - Warszawa (1) 5 X X X X X
38 GSA - Praga (1) 2 X X
39 OHIM - Alicante 3 X X X
40 REA - Bruksela 0
41 TEN-TEA - Bruksela 3 XX X
Razem 97 4 6 1 4 2 2 9 24 3 7 6 7 3 11 6 2
Ogółem 4 7 17 47 22
4% 7% 18% 48% 23%
(1) Zarządzanie dotacjami

ZAŁĄCZNIK  III

Działania podjęte w związku z uwagami przedstawionymi przez Trybunał w latach 2011 i 2012, niepodważającymi jego opinii

Razem Zrealizowane W trakcie realizacji Niepodjęte Nie dotyczy
Agencje zdecentralizowane
1 Europejska Agencja Leków - EMA 8 4 1 3
2 Urząd Harmonizacji Rynku Wewnętrznego - OHIM 5 2 3
3 Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego - EASA 5 3 2
4 Europejska Agencja Zarządzania Współpracą Operacyjną na Zewnętrznych Granicach Państw Członkowskich Unii Europejskiej - Frontex 10 4 6
5 Europejski Urząd Policji - Europol 14 10 1 3
6 Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności - EFSA 6 3 1 2
7 Europejska Agencja Bezpieczeństwa Morskiego - EMSA 6 3 2 1
8 Europejskie Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób - ECDC 3 1 2
9 Centrum Tłumaczeń dla Organów Unii Europejskiej - CDT 2 2
10 Europejska Agencja Środowiska - EEA 1 1
11 Europejska Jednostka ds. Współpracy Sądowej - Eurojust 4 2 1 1
12 Europejska Agencja Chemikaliów - ECHA 4 2 2
13 Europejska Agencja Kolejowa - ERA 6 3 3
14 Agencja Praw Podstawowych Unii Europejskiej - FRA 3 2 1
15 Europejski Urząd Nadzoru Bankowego - EBA 7 5 1 1
16 Europejska Fundacja na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy - Eurofound 0
17 Europejska Fundacja Kształcenia - ETF 1 1
18 Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych - ESMA 13 4 6 0 3
19 Europejskie Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego - Cedefop 5 4 1
20 Europejski Urząd Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych - EIOPA 6 4 1 1
21 Europejskie Centrum Monitorowania Narkotyków i Narkomanii - EMCDDA 6 2 4 0
22 Europejska Agencja Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy - EU-OSHA 4 3 1
23 Wspólnotowy Urząd Ochrony Odmian Roślin -

CPVO

3 1 2
24 Agencja Europejskiego GNSS - GSA 3 2 1
25 Europejska Agencja Kontroli Rybołówstwa - EFCA 3 2 1
26 Europejski Instytut ds. Równości Kobiet i Mężczyzn - EIGE 4 2 2
27 Europejskie Kolegium Policyjne - CEPOL 10 2 4 1 3
28 Europejska Agencja ds. Bezpieczeństwa Sieci i Informacji - ENISA 2 1 1
29 Agencja ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki - ACER 7 5 2
30 Europejski Urząd Wsparcia w dziedzinie Azylu -

EASO

12 2 1 1 8
31 Urząd Organu Europejskich Regulatorów Łączności Elektronicznej - BEREC 14 11 3
32 Europejska Agencja ds. Zarządzania Operacyjnego Wielkoskalowymi Systemami Informatycznymi w Przestrzeni Wolności, Bezpieczeństwa i Sprawiedliwości - eu-LISA (1)
Agencje wykonawcze
33 Agencja Wykonawcza ds. Edukacji, Kultury i Sektora Audiowizualnego - EACEA 1 1
34 Agencja Wykonawcza ds. Badań Naukowych -

REA

2 1 1
35 Agencja Wykonawcza Europejskiej Rady ds. Badań Naukowych - ERCEA 0
36 Agencja Wykonawcza ds. Konkurencyjności i Innowacyjności - EACI 2 2
37 Agencja Wykonawcza ds. Transeuropejskiej Sieci Transportowej - TEN-TEA 1 1
38 Agencja Wykonawcza ds. Konsumentów, Zdrowia i Żywności - EAHC 3 3
Inne organy
39 Europejski Instytut Innowacji i Technologii - EIT 3 2 1
40 Agencja Dostaw Euratomu - EURATOM 2 1 1
41 Fundusz emerytalny Europolu - EPF 1 1
Ogółem 192 94 47 5 46
(1) Agencja została po raz pierwszy objęta kontrolą w 2013 r., stąd brak uwag z roku 2012, do których można by się odnieść.
1 Roczne sprawozdanie finansowe obejmuje sprawozdanie finansowe oraz sprawozdanie z wykonania budżetu.
2 Europejska Agencja ds. Zarządzania Operacyjnego Wielkoskalowymi Systemami Informatycznymi w Przestrzeni Wolności, Bezpieczeństwa i Sprawiedliwości (EU-LISA) uzyskała autonomię finansową od Komisji w dniu 22 maja 2013 r. i za ten rok została po raz pierwszy objęta kontrolą Trybunału.
3 Objaśnienie uzupełniające wykorzystywane jest do zwrócenia czytelnikom uwagi na kwestię, która nie została w istotny sposób zniekształcona w sprawozdaniu finansowym, ale ma zasadnicze znaczenie dla zrozumienia tego sprawozdania przez odbiorcę.
4 Trybunał wyraża opinię z zastrzeżeniem w przypadku gdy kontroler uzyskał wystarczające i odpowiednie dowody kontroli, na podstawie których może stwierdzić, że zniekształcenia lub przypadki uchybień mają istotne znaczenie dla sprawozdania finansowego lub transakcji leżących u jego podstaw, ale nie mają charakteru powszechnego (jak w przypadku opisanym w pkt 10). Trybunał wyraża opinię z zastrzeżeniem również w przypadku gdy kontroler nie jest w stanie uzyskać wystarczających i odpowiednich dowodów kontroli, na podstawie których mógłby wydać opinię, a możliwe skutki tej niemożności dla sprawozdania finansowego lub transakcji leżących u jego podstaw są istotne, ale nie mają charakteru powszechnego (jak w przypadku opisanym w pkt 11).
5 Trybunał odstąpił od wyrażenia opinii w odniesieniu do roku budżetowego 2012.
6 W 2013 r. Trybunał sformułował trzy uwagi dotyczące naboru (2012: 17).

Zmiany w prawie

Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024