Sprawozdanie z działalności finansowej za rok 2013 - Sekcja II - Rada Europejska i Rada.

SPRAWOZDANIE Z DZIAŁALNOŚCI FINANSOWEJ ZA ROK 2013

Sekcja II - Rada Europejska i Rada

(2014/C 411/01)

(Dz.U.UE C z dnia 18 listopada 2014 r.)

1.

 WPROWADZENIE

Zgodnie z art. 142 rozporządzenia finansowego (RF) 1 niniejszy dokument stanowi sprawozdanie z zarządzania budżetem i finansami w odniesieniu do sekcji II budżetu UE (Rada Europejska i Rada) za rok budżetowy 2013.

Podstawą niniejszego sprawozdania jest sprawozdanie finansowe za 2013 rok, ustalenia zawarte w rocznych sprawozdaniach z działalności przedstawionych przez urzędników zatwierdzających Rady oraz informacje dotyczące wykonania budżetu pochodzące z systemu finansowego Rady.

Rozdział 2 niniejszego sprawozdania przedstawia podsumowanie ram ustanowionych na rok budżetowy 2013. W rozdziale 3 przedstawiono ogólny zarys wykonania środków budżetowych dostępnych w 2013 roku.

Wykonanie budżetu na rok 2013 w podziale na poszczególne pozycje budżetowe zostało przedstawione w załączniku.

2.

 CELE I BUDŻET NA ROK BUDŻETOWY 2013

2.1.

 Główne cele finansowe

Główne cele finansowe Sekretariatu Generalnego Rady (SGR) na rok 2013 były następujące:
-
zapewnienie ciągłego wsparcia przewodniczącemu Rady Europejskiej i Radzie dzięki skutecznemu i wydajnemu wykorzystaniu zasobów finansowych,
-
kontynuowanie procesu modernizacji administracyjnej w celu poprawy jakości struktury SGR i właściwego wykorzystania zasobów,
-
dostosowanie struktury SGR do przystąpienia Chorwacji w lipcu 2013 roku.

2.2.

 Uchwalenie budżetu Rady Europejskiej i Rady na 2013 rok

2.2.1.

 Podejście ogólne

Budżet Rady Europejskiej i Rady na 2013 rok został uchwalony w oparciu o ogólny cel zakładający nieprzekroczenie, w ujęciu realnym, ogólnego poziomu budżetu na 2012 rok.

Zwiększenie środków w niektórych projektach lub zobowiązaniach umownych skompensowano wprowadzeniem redukcji w innych dziedzinach. Ponadto wprowadzono dodatkowe cięcia w obszarach, w których niedawne wykonanie budżetu było wyraźnie poniżej dostępnych środków.

Jeżeli chodzi o plan zatrudnienia, SGR w pełni uwzględnił w swoim planie wpływ przystąpienia Chorwacji. Zwiększenie planu zatrudnienia o 46 stanowisk w związku z Chorwacją skompensowano:

-
zmniejszeniem o 31 liczby stanowisk w planie zatrudnienia, zgodnie z propozycją Komisji dotyczącą zmniejszenia poziomu zatrudnienia o 5 % w okresie pięciu lat oraz
-
wprowadzeniem dodatkowej redukcji planu zatrudnienia o 15 stanowisk.

2.2.2.

 Budżet 2013

Władza budżetowa uchwaliła ogólny budżet Rady Europejskiej i Rady na 2013 rok na poziomie 535,5 mln EUR. Oznacza to wzrost o 1,6 mln EUR (0,3 %) w porównaniu z rokiem 2012.

Liczba stanowisk w planie zatrudnienia na rok 2013 wyniosła w przypadku Rady Europejskiej i Rady 3 153.

Tabela 1 przedstawia zarys budżetu na 2013 rok według poszczególnych kategorii. Z uwagi na szacowaną na 2013 rok inflację na poziomie 1,9 % budżet Rady Europejskiej i Rady faktycznie zmniejszył się w ujęciu realnym o 1,6 %.

Tabela 1

Budżet Rady Europejskiej i Rady na 2013 rok w porównaniu z budżetem na 2012 rok (według kategorii

(w EUR)
Kategoria Budżet 2012 Budżet 2013 Zmiana 2013/2012 z uwzgl. BE
1 2 3=2/1
Plan zatrudnienia 295 792 000 300 244 000 1,5 %
Inne wydatki związane z personelem 22 495 000 23 558 000 4,7 %
Budynki (z wył. nabycia) 38 503 000 39 233 000 1,9 %
Systemy komputerowe 36 116 000 36 791 000 1,9 %
Meble 946 000 930 000 - 1,7 %
Wyposażenie techniczne 4 883 000 3 570 000 - 26,9 %
Transport 744 000 918 000 23,4 %
Koszty podróży służbowych delegacji 24 675 000 19 972 000 - 19,1 %
Koszty tłumaczenia ustnego 86 723 000 83 962 300 - 3,2 %
Posiedzenia i konferencje 6 244 000 7 833 000 25,4 %
Informacja 8 052 000 9 132 000 13,4 %
Różne 1 747 000 1 668 000 - 4,5 %
Rezerwa 2 000 000 2 700 000 35,0 %
Ogółem (z wył. nabycia) 528 920 000 530 511 300 0,3 %
Nabycie nieruchomości 5 000 000 5 000 000 0,0 %
Suma całkowita 533 920 000 535 511 300 0,3 %

2.2.3.

 Budżet na 2013 rok a dział 5 perspektywy finansowej budżetu UE

Tabela 2 przedstawia w zarysie zmiany w budżecie Rady Europejskiej i Rady w latach 2006-2013. Udział Rady Europejskiej i Rady w dziale 5 wieloletniej perspektywy finansowej zmniejszył się z 8,8 % w roku 2006 do 5,8 % w roku 2013.

Tabela 2

Zmiany w sekcji II budżetu UE (Rada Europejska i Rada) w dziale 5 perspektywy finansowej w latach 2006-2013

(Kwoty w cenach bieżących) 2006 2007 2008 2009 (*) 2010 2011 2012 2013
min EUR zmiana min EUR zmiana min EUR zmiana min EUR zmiana min EUR zmiana min EUR zmiana min EUR zmiana min EUR zmiana
Dział 5 6 708 5,5% 7115 6,1% 7 457 4,8% 7 603 2,0% 7 962 4,7% 8173 2,7% 8 607 5,3% 9 181 6,7%
Rada Europejska/Rada 592 5,2% 594 0,3% 595 0,2% 603 1,3% 634 5,1% 563 -11,2-% 534 -5,2% 536 0,3%
Udział Rady Europejskiej/Rady w dziale 5 8,8% 8,3% 8,0% 7,9% 8,0% 6,9% 6,2% 5,8%
(*) Budżet końcowy po zmniejszeniu o 40 min EUR na Europejski plan naprawy gospodarczej w grudniu 2009 r. wyniósł 563 min EUR.

Redukcje uzyskane w latach 2006-2013 wynikają przede wszystkim z ostrożnego zarządzania budżetem. Redukcja w 2011 roku jest w głównej mierze wynikiem przeniesienia zasobów do ESDZ, zaś zmniejszenia w latach 2012 i 2013 były związane z redukcjami środków na pewne działania z uwagi na wykonanie w latach poprzednich i rzeczywiste potrzeby.

3.

 GLOBALNY PRZEGLĄD WYKONANIA BUDŻETU W 2013 ROKU

3.1.

 Działalność i cele w 2013 roku

3.1.1.

 Działalność Rady Europejskiej i Rady w 2013 roku

W ramach sprawozdania z działalności finansowej SGR przedstawia informacje na temat swojej podstawowej działalności, które są istotne z finansowego punktu widzenia i które opisują funkcjonowanie Rady i Rady Europejskiej w danym roku budżetowym.

Tabela 3 przedstawia w zarysie ewolucję liczby posiedzeń zorganizowanych przez SGR na potrzeby Rady Europejskiej i Rady w latach 2003-2013. Oprócz 4 384 posiedzeń "instytucjonalnych" SGR zorganizował w 2013 roku kolejnych 2 027 posiedzeń (np. seminariów, sesji i briefingów informacyjnych oraz posiedzeń z państwami trzecimi).

Tabela 3

Ewolucja liczby posiedzeń w latach 2003-2013

Posiedzenia instytucjonalne 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013
Szczyty 6 5 3 3 3 5 7 7 9 7 6
Posiedzenia Rady 77 76 80 76 68 81 74 86 85 77 74
Coreper 134 128 123 120 106 144 140 122 135 140 140
Grupy robocze 4 333 3 971 3 918 4 037 4 183 4 480 4 272 4 127 4 373 4 480 4 164
Ogółem 4 550 4 180 4 124 4 236 4 360 4 710 4 493 4 342 4 602 4 704 4 384
Inne posiedzenia 2 209 2 392 2 791 2 713 1 735 2 051 2 021 1 996 2 075 2 189 2 027
Suma całkowita 6 759 6 572 6 915 6 949 6 095 6 761 6 514 6 338 6 677 6 893 6 411

Kolejnym ilościowym wskaźnikiem działalności są akty prawne opublikowane w Dzienniku Urzędowym (Dz.U.) (tabela 4). W roku 2013 w Dz.U. opublikowano 1 132 akty prawne. Należy zauważyć, że liczba aktów prawnych zależy od sfinalizowania procesu ustawodawczego, zanim akty te będą mogły być opracowane w formie tekstów końcowych do publikacji w Dz.U.

Tabela 4

Ewolucja liczby aktów prawnych w latach 2003-2013

2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013
Akty prawne opublikowane w Dz.U. 1 045 1 118 1 056 1 317 1 000 1 274 829 825 986 958 1 132

3.1.2.

 Realizacja celów w 2013 roku

Realizację celów ustalonych na rok budżetowy 2013 można podsumować następująco:
-
Plan zatrudnienia

W 2013 roku SGR zatrudnił 189 urzędników (126 stałych urzędników i 63 pracowników zatrudnionych na czas określony). W trakcie roku odeszło 224 urzędników (199 stałych urzędników i 25 pracowników zatrudnionych na czas określony), co oznacza redukcję planu zatrudnienia Rady Europejskiej i Rady o 35 zajmowanych stanowisk netto.

W ramach modernizacji administracji w SGR liczba stanowisk w planie zatrudnienia została zmniejszona o 15, oprócz 31 stanowisk związanych z redukcją poziomu zatrudnienia o 5 % w okresie pięciu lat.

Z drugiej strony, 46 stanowisk związanych z przystąpieniem Chorwacji zostało ujętych w planie zatrudnienia Rady Europejskiej i Rady.

-
Zarządzanie finansami

W 2013 roku SGR kontynuował działania mające jeszcze bardziej udoskonalić jego zarządzanie finansami i wyniki finansowe. Wewnętrzne procesy finansowe mierzone zużytym czasem i dokładnością uległy poprawie w porównaniu z 2012 rokiem. Przykładowo, ostrożne planowanie budżetu przez urzędników zatwierdzających spowodowało, że w trakcie roku budżetowego było mniej realokacji środków finansowych.

W kontekście poprawienia pozycji europejskich przedsiębiorstw w zakresie przepływów pieniężnych średni termin płatności faktur w SGR wyniósł w 2013 roku 20 dni, przy maksymalnym terminie wynoszącym 30 dni kalendarzowych (dyrektywa COM(2009) 126 final).

-
Polityka w zakresie budynków

Projekt polegający na renowacji budynku Residence Palace i przekształceniu go w siedzibę Rady Europejskiej i Rady Ministrów (budynek Europa) był w 2013 roku kontynuowany w zakresie faktycznych robót budowlanych obejmujących m.in. budowę pięter, roboty izolacyjne i rozmaite instalacje techniczne.

3.2.

 Dochody

Tabela 5 przedstawia w zarysie ogólny wynik operacji dotyczących dochodów w 2013 roku. Wyrażenie "ustalone prawa za rok 2012" odnosi się do nakazów odzyskania środków wystawionych w 2012 roku, w przypadku których odzyskanie stosownych kwot nastąpiło dopiero w 2013 roku. Wyrażenie "ustalone prawa za rok 2013" dotyczy z kolei odzyskiwania środków, w przypadku których procedury zainicjowano w roku 2013.

Tabela 5

Przegląd operacji dotyczących dochodów w 2013 roku

(w EUR)
Rozdział Ustalone prawa 2012 Dochody odzyskane z roku 2012 Ustalone prawa 2013 Dochody odzyskane z roku 2013 Ustalone prawa ogółem 2012+2013 Kwoty odzyskane ogółem 2012+2013 Kwoty do odzyskania w 2014 roku
1 2 3 4 5=1+3 6=2+4 7=5-6
40 Potrącenia od wynagrodzeń personelu 0 0 20 947 370 20 947 370 20 947 370 20 947 370 0
41 Składki na system emerytalny 1 138 177 950 198 31 152 274 30 477 016 32 290 450 31 427 214 863 236
50 Wpływy ze sprzedaży ruchomosci i nieruchomości -965 -965 36 487 36 087 35 523 35 123 400
51 Wpływy z najmu i podnajmu nieruchomości 34 773 34 773 680 786 648 643 715 560 683 416 32 144
52 Dochody z inwestycji lub udzielonych pożyczek, odsetek bankowych i innych odsetek 161 161 38 341 38 341 38 502 38 502 0
55 Dochody z tytułu świadczenia usług i prac 4 699 4 699 106 270 90 211 110 969 94 911 16 058
55 ESDZ Dochody z tytułu świadczenia usług i prac itp. 6 934 6 934 1 068 110 1 068 110 1 075 044 1 075 044 0
57 Inne składki i zwroty związane z działalnością administracyjną 8 955 613 8 565 636 21 656 043 15 876 185 30 611 656 24 441 821 6 169 834
58 Różne odszkodowania 100 050 100 050 26 340 26 340 126 390 126 390 0
58 ESDZ Różne odszkodowania 24 929 24 929 0 0 24 929 24 929 0
59 Inne dochody pochodzące z zarządzania administracyjnego 0 0 2 073 2 073 2 073 2 073 0
63 Składki w ramach poszczególnych porozumień lub umów 643 261 643 261 1 168 850 1 168 850 1 812 111 1 812 111 0
90 Dochody różne 2 289 2 289 0 0 2 289 2 289 0
Ogółem 10 909 922 10 331 965 76 882 944 70 379 227 87 792 865 80 711 193 7 081 673

Ogólna kwota operacji dotyczących dochodów z punktu widzenia ustalonych praw, tj. wystawionych nakazów odzyskania środków, wyniosła w 2013 roku 87,8 mln EUR. Z tej kwoty 80,7 mln EUR odzyskano w trakcie roku budżetowego, natomiast 7,1 mln EUR zostanie ściągniętych w roku 2014.

Większość całkowitych odzyskanych środków (65 %, czyli 52,4 mln EUR z kwoty 80,7 mln EUR) w 2013 roku jest związana z podatkami, obciążeniami i opłatami wspólnotowymi, które zostały pobrane od personelu SGR. Z tej kwoty 20,9 mln EUR obejmuje potrącenia od wynagrodzeń personelu, zaś kwota 31,4 mln EUR odpowiada składkom i uprawnieniom do świadczeń emerytalnych przenoszonym do systemu emerytalnego.

Pozostała część, czyli 35 % (28,3 mln EUR), pochodzi z rozmaitych operacji administracyjnych. Kwota ta pochodzi głównie z następujących źródeł:

-
odzyskania części kwot wypłaconych państwom członkowskim w latach poprzednich z tytułu finansowania kosztów podróży służbowych delegacji, zgodnie z ich oświadczeniami za lata 2011 i 2012 (odpowiednio, 6,7 mln EUR i 6,6 mln EUR) (rozdział 57),
-
odzyskania płatności dokonanych przez państwa członkowskie z tytułu dodatkowych usług tłumaczenia ustnego na żądanie w niektórych językach (8,3 mln EUR) (rozdział 57),
-
kwot wpłaconych na poczet kosztów administracyjnych powstałych w ramach dorobku Schengen w odniesieniu do Islandii i Norwegii (1,8 mln EUR) (rozdział 63),
-
kwot wpłaconych przez inne instytucje i płatności dokonanych przez urzędników Rady na rzecz żłobka Rady (1,5 mln EUR) (rozdział 57),
-
przesunięć z ESDZ do Rady środków z tytułu płatności zaliczkowych za usługi świadczone przez SGR na rzecz ESDZ (1 mln EUR) (rozdział 55);
-
płatności dokonanych przez Trybunał Sprawiedliwości i Trybunał Obrachunkowy z tytułu ich wkładów do wspólnego systemu finansowego z Radą (0,8 mln EUR) (rozdział 57);
-
wpływów z najmu i podnajmu nieruchomości oraz zwrotów z nimi związanych, m.in. wpłacanej przez Komisję części czynszu z tytułu najmu punktu informacyjnego UE zlokalizowanego w Brukseli przy Rue Archimède (0,7 mln EUR) (rozdział 51).

3.3.

 Wydatki w 2013 roku

3.3.1.

 Przegląd wykonania budżetu w latach 2004-2013

W ciągu ostatnich 10 lat ogólny wskaźnik wykonania budżetu Rady Europejskiej/Rady wynosił średnio 95 % (wykres 1). Wskaźnik wykonania odnosi się do zobowiązań zaciągniętych w trakcie roku budżetowego.

Faktyczne roczne płatności w tym okresie wyniosły średnio 81 % budżetu. Różnica między ogólnym wykonaniem a płatnościami w danym roku (tj. zobowiązania, w odniesieniu do których nie dokonano płatności) została przeniesiona, zgodnie z art. 13 ust. 4 rozporządzenia finansowego, na kolejny rok budżetowy z przeznaczeniem na płatności.

Przeniesione środki dzielą się na dwie główne kategorie: funkcjonowanie SGR i budynki. Pierwsza kategoria związana jest ze zobowiązaniami należycie zaciągniętymi przed końcem roku budżetowego, ale w odniesieniu do których towary nie zostały jeszcze dostarczone lub dla których stosownych faktur nie otrzymano przed końcem roku.

Wykres 1

Ogólne wykonanie budżetu w latach 2004-2013

grafika

Druga kategoria dotyczy nabywania przez SGR budynków, takich jak LEX, żłobek i budynek Europa. W ostatnich kilku latach SGR mógł wykorzystać oszczędności poczynione w trakcie wykonywania budżetu w celu sfinansowania nabycia powyższych budynków.

W 2013 roku przeznaczono kwotę 5 mln EUR na poczet nabycia budynku Europa. Kwota ta została przeniesiona na 2014 rok w celu dokonania faktycznej płatności.

3.3.2.

 Wykonanie środków według kategorii w 2013 roku

Analiza wydatków w 2013 roku została przedstawiona z uwzględnieniem 14 kategorii wydatków.

Tabela 6 zestawia budżet końcowy po przesunięciach (kolumna 2) z wynikiem budżetu pod kątem zobowiązań (kolumna 3). Różnica między budżetem końcowym a zaciągniętymi zobowiązaniami odpowiada kwotom niewykorzystanym w roku 2013.

Tabela 6

Przegląd wykonania budżetu na rok 2013 (według kategorii)

(w EUR)
Kategoria Budżet 2013 (początkowy) Budzet 2013 (*) (końcowy) Zobowiązania Wskaźnik wykonania Środki anulowane
1 2 3 4=3/2 5=2-3
Plan zatrudnienia 300 244 000 300 244 000 276 611 240 92,1 % 23 632 760
Inne wydatki związane z personelem 23 558 000 23 558 000 20 506 738 87,0 % 3 051 262
Budynki (z wył. nabycia) 39 233 000 39 233 000 36 793 174 93,8 % 2 439 826
Systemy komputerowe 36 791 000 36 791 000 35 942 148 97,7 % 848 852
Meble 930 000 930 000 508 193 54,6 % 421 807
Wyposażenie techniczne 3 570 000 3 570 000 2 787 645 78,1 % 782 355
Transport 918 000 918 000 631 506 68,8 % 286 494
Koszty podróży służbowych delegacji 19 972 000 25 293 337 2 738 275 10,8 % 22 555 063
Koszty tłumaczenia ustnego 83 962 300 77 940 963 66 722 808 85,6 % 11 218 155
Posiedzenia i konferencje 7 833 000 7 883 000 5 393 613 68,4 % 2 489 387
Informacja 9 132 000 9 132 000 8 442 560 92,5 % 689 440
Różne 1 668 000 2 318 000 2 057 158 88,7 % 260 842
Rezerwa 2 700 000 2 700 000 - 0,0 % 2 700 000
Ogółem (z wył. nabycia) 530 511 300 530 511 300 459 135 056 86,5 % 71 376 244
Nabycie nieruchomości 5 000 000 5 000 000 5 000 000 100,0 % 0
Suma całkowita 535 511 300 535 511 300 464 135 056 86,7 % 71 376 244
(*) W tym realokacje środków.

Wskaźnik ogólnego wykonania budżetu na 2013 rok wynosi 86,7 %. Różnicę między budżetem końcowym a wykonaniem można wyjaśnić w następujący sposób:

-
Całkowite niepełne wykorzystanie środków w kategorii planu zatrudnienia wynosi 23,6 mln EUR. To niepełne wykorzystanie środków przedstawia się następująco:
-
kwota 13 mln EUR związana z niższym wykorzystaniem netto stanowisk w planie zatrudnienia w 2013 roku w porównaniu z kwotą zapisaną w budżecie na ten cel,
-
kwota 7,2 mln EUR dotycząca kwot budżetu zarezerwowanych na indeksacje wynagrodzeń za lata 2012 i 2013. Jeżeli chodzi o rok 2012, nie było żadnej decyzji o indeksacji wynagrodzeń (wpływ: 4,7 mln EUR), zaś w przypadku 2013 roku wynagrodzenia zostały zamrożone, co było elementem pakietu wieloletniej perspektywy finansowej na lata 2014-2020 (wpływ: 2,5 mln EUR),
-
kwota 3,4 mln EUR będąca rezultatem mniejszego zapotrzebowania na poszczególne rodzaje należności wynikających z regulaminu pracowniczego.
-
W kategorii "inne wydatki związane z personelem" około 60 % ogólnego niepełnego wykorzystania środków (1,9 mln EUR z 3,1 mln EUR) wynika z mniejszej liczby płatności dla pracowników kontraktowych, oddelegowanych ekspertów krajowych i płatności na inne usługi zewnętrzne. Niższe wydatki w przypadku kosztów związanych z delegacjami przekładają się na oszczędności w kwocie 0,9 mln EUR. Pozostała kwota w wysokości 0,3 mln EUR jest przede wszystkim związana z zapisanymi w budżecie indeksacjami wynagrodzeń za lata 2012 i 2013, które - ostatecznie - nie zostały przeprowadzone.
-
Ogólna realizacja wydatków związanych z budynkami (bez budynku Europa) przyniosła oszczędności w wysokości 2,4 mln EUR. Z tej kwoty kwota 1,1 mln EUR wynika z niższych kosztów utrzymania i sprzątania budynków. Woda, gaz i energia elektryczna odpowiadają za oszczędności w kwocie 0,8 mln EUR, a pozostała kwota 0,5 mln EUR to oszczędności dotyczące niektórych prac związanych z zagospodarowaniem i instalacją oraz prac w dziedzinie nadzoru.
-
W dziedzinie IT wykonanie budżetu wyniosło niemal 98 %. Niepełne wykorzystanie środków - w kwocie 0,8 mln EUR - było wynikiem mniejszego zapotrzebowania na sprzęt IT i oprogramowanie oraz konsultacje zewnętrzne.
-
Niepełne wykorzystanie środków - w kwocie 0,4 mln EUR - w odniesieniu do mebli jest związane z mniejszym zapotrzebowaniem na wymianę niektórych mebli biurowych w 2013 roku i odroczeniem odnowienia mebli restauracyjnych do roku 2014.
-
Oszczędności w kwocie 0,8 mln EUR w zakresie wyposażenia technicznego wynikają głównie z niższego zapotrzebowania na instalacje techniczne, takie jak sprzęt multimedialny i sprzęt audio w salach konferencyjnych.
-
Oszczędności w kwocie 0,3 mln EUR w zakresie kosztów transportu wiążą się z odroczeniem leasingu niektórych pojazdów.
-
Kwota dostępna na koszty podróży służbowych delegacji, po przesunięciach, wyniosła 25,3 mln EUR. Początkowy budżet wynosił 20 mln EUR; do tej kwoty przesunięto 7,1 mln EUR z oszczędności na pulach środków przeznaczonych na tłumaczenia ustne. Z drugiej strony, w ciągu roku 1,8 mln EUR przesunięto w celu sfinansowania dodatkowych tłumaczeń ustnych na niektóre języki. Jako że państwa członkowskie musiały zwrócić niewykorzystane kwoty z lat poprzednich, tylko 2,7 mln EUR przeznaczono na późniejsze płatności w budżecie na 2013 rok.
-
Niepełne wykorzystanie środków na tłumaczenia ustne wynosi 11,2 mln EUR. Należy zauważyć, że te niewykorzystane środki wynikają ostatecznie z przesunięcia kwoty 7,1 mln EUR z pul środków na tłumaczenia ustne do pul środków na podróże służbowe delegacji 2 oraz z przesunięcia kwoty 0,7 mln EUR na pokrycie dodatkowych kosztów prawnych ponoszonych przez Radę. Ten końcowy wynik uwzględnia również powrotne przesunięcie kwoty 1,8 mln EUR z niektórych pul środków na podróże w celu pokrycia dodatkowych kosztów tłumaczenia ustnego na niektóre języki.
-
Kwota 1,4 mln EUR z całkowitego niepełnego wykorzystania środków w kwocie 2,5 mln EUR w zakresie organizacji posiedzeń i konferencji odzwierciedla niższą cenę umowną z tytułu cateringu w 2013 roku oraz mniejszą liczbę posiedzeń w 2013 roku niż było to przewidziane w budżecie na ten rok. Pozostała część, czyli 1,1 mln EUR, dotyczy niemal wyłącznie znacznie niższego zapotrzebowania na wynajmowanie sal konferencyjnych poza obiektami Rady.
-
Wskaźnik wykonania środków w kategorii "Informacja" wyniósł 92,5 %. Anulowana kwota 0,7 mln EUR wynika głównie z niższego zapotrzebowania na publikacje i dokumentację oraz na wydatki z tytułu informacji i akcji o charakterze publicznym.
-
W kategorii "Wydatki różne" niepełne wykorzystanie środków w kwocie 0,3 mln EUR jest m.in. uzasadnione niższym zapotrzebowaniem na materiały biurowe, opłaty pocztowe i ubezpieczenie.

3.3.3.

 Zmiana budżetu w 2013 roku

W trakcie roku budżetowego 2013 środki były realokowane w drodze różnych przesunięć. Tabela 7 pokazuje decyzje, na mocy których zmieniono środki budżetowe w latach 2008-2013.

Tabela 7

Liczba zmian w budżecie według rodzaju w latach 2008-2013

Zmiana Rok
Rodzaj Podstawa prawna 2008 2009 2010 2011 2012 2013
Budżet korygujący art. 34 RF 0 1 0 0 0 0
Przesunięcie B art. 25 RF 72 46 47 23 23 22
Przesunięcie C art. 25 RF 3 2 2 2 2 2
Przesunięcie C art. 27 RF 1 0 0 0 0 0
Ogółem 76 49 49 25 25 24

Przesunięcia typu C, które wymagają poinformowania władzy budżetowej (zgodnie z art. 25 rozporządzenia finansowego), zostały dokonane, aby wzmocnić następujące elementy w 2013 r.:

-
przesunięcie C1 w kwocie 300 000 EUR w dniu 17.6.2013 r.:
-
pokrycie dodatkowych kosztów prawnych związanych z 10 nieprzewidzianymi sprawami antydumpingowymi (300 000 EUR),
-
przesunięcie C2 w kwocie 350 000 EUR w dniu 4.10.2013 r.:
-
pokrycie 8 przegranych spraw sądowych dotyczących środków ograniczających przyjętych w kontekście WPZiB w sytuacji, gdy Rada jest organem decyzyjnym, oraz środków nakładających ostateczne cła antydumpingowe (3 przypadki).

W 2013 roku budżet Rady Europejskiej i Rady został wewnętrznie zmieniony za pomocą 22 przesunięć typu B, na podstawie art. 25 ust. 4 rozporządzenia finansowego.

Tabela 8 przedstawia w zarysie pozycje budżetowe, które zostały w istotny sposób 3 zmienione w 2013 roku w drodze różnych przesunięć.

Tabela 8

Pozycje budżetowe, które były przedmiotem znacznych przesunięć w 2013 roku

(w EUR)
Pozycja Treść Budżet początkowy 2012 Przesunięcia Środki ostateczne Różnica
2003 Prace związane z zagospodarowaniem 7 860 000 - 890 000 6 970 000 -11 %
2004 Prace zapewniające bezpieczeństwo budynków 490 000 780 000 1 270 000 159 %
2100 Zakup sprzętu i oprogramowania komputerowego 9 759 000 - 1 546 010 8 212 990 -16 %
2101 Usługi zewnętrzne związane z systemami komputerowymi 17 895 000 3 214 500 21 109 500 18 %
2102 Serwisowanie i utrzymanie sprzętu i oprogramowania 5 131 000 - 650 000 4 481 000 -13 %
2103 Telekomunikacja 4 006 000 - 1 018 490 2 987 510 -25 %
2200 Koszty podróży służbowych delegacji 19 972 000 5 321 337 25 293 337 27 %
2202 Koszty tłumaczenia ustnego 83 962 300 - 6 021 337 77 940 963 -7 %
2236 Koszty postępowań sądowych, koszty prawne, odszkodowania, rekompensaty 700 000 800 000 1 500 000 114 %

3.4.

 Środki przeniesione

3.4.1.

 Wykonanie środków przeniesionych z 2012 roku na rok 2013

Jak przedstawiono w tabeli 9, kwotę 46 mln EUR przeniesiono z 2012 na 2013 rok.

Tabela 9

Wykonanie środków przeniesionych z roku 2012 na rok 2013 (według kategorii)

(w EUR)
Kategoria Środki przeniesione z 2012 roku Płatności w 2013 roku Wskaźnik wykonania Środki anulowane
1 2 3=2/1 4=1-2
Plan zatrudnienia 471 458 403 670 85,6 % 67 788
Inne wydatki związane z personelem 3 425 715 2 934 672 85,7 % 491 043
Budynki 12 669 803 10 736 670 84,7 % 1 933 133
Systemy komputerowe 17 525 448 16 433 222 93,8 % 1 092 227
Meble 222 153 217 462 97,9 % 4 691
Wyposażenie techniczne 1 981 297 1 799 099 90,8 % 182 198
Transport 183 051 146 467 80,0 % 36 583
Koszty podróży służbowych delegacji - - -
Koszty tłumaczenia ustnego 6 048 263 3 819 234 63,1 % 2 229 029
Posiedzenia i konferencje 1 067 851 583 962 54,7 % 483 889
Informacja 1 829 888 1 515 630 82,8 % 314 259
Różne 575 720 461 423 80,1 % 114 297
Rezerwa - -
Ogółem 46 000 647 39 051 511 84,9 % 6 949 136

Główne przyczyny niskiego wskaźnika wykonania są następujące:

-
Częściowy lub całkowity brak dostarczenia robót/towarów/usług zamówionych przez SGR w trakcie roku.
-
Nieotrzymanie faktur za dostarczone roboty/towary/usługi. Należy zauważyć, że taka sytuacja nieuchronnie prowadzi do powstania obciążenia budżetowego w kolejnym roku budżetowym.

3.4.2.

 Środki przeniesione z roku 2013 na rok 2014

Środki przeniesione z roku 2013 na rok 2014 wyniosły 47,8 mln EUR (tabela 10).

Tabela 10

Środki przeniesione z roku 2013 na rok 2014 (według kategorii)

(w EUR)
Kategoria Budżet 2013 (początkowy) Budżet 2013 (*) (końcowy) Zobowiązania Środki przeniesione na 2014 rok Wskaźnik przeniesienia
1 2 3 4 5=4/3
Plan zatrudnienia 300 244 000 300 244 000 276 611 240 290 340 0,1 %
Inne wydatki związane z personelem 23 558 000 23 558 000 20 506 738 2 195 363 10,7 %
Budynki 39 233 000 39 233 000 36 793 174 9 205 355 25,0 %
Systemy komputerowe 36 791 000 36 791 000 35 942 148 16 430 523 45,7 %
Meble 930 000 930 000 508 193 295 064 58,1 %
Wyposażenie techniczne 3 570 000 3 570 000 2 787 645 1 922 641 69,0 %
Transport 918 000 918 000 631 506 270 549 42,8 %
Koszty podróży służbowych delegacji 19 972 000 25 293 337 2 738 275 0,0 %
Koszty tłumaczenia ustnego 83 962 300 77 940 963 66 722 808 6 273 864 9,4 %
Posiedzenia i konferencje 7 833 000 7 883 000 5 393 613 2 570 117 47,7 %
Informacja 9 132 000 9 132 000 8 442 560 2 514 281 29,8 %
Różne 1 668 000 2 318 000 2 057 158 811 057 39,4 %
Rezerwa 2 700 000 2 700 000 - - -
Ogółem (z wył. nabycia) 530 511 300 530 511 300 459 135 056 42 779 153 9,3 %
Nabycie nieruchomości 5 000 000 5 000 000 5 000 000 5 000 000 100,0 %
Suma całkowita 535 511 300 535 511 300 464 135 056 47 779 153 10,3 %
(*) W tym realokacje środków.

Kwoty przeniesione z roku 2013 na rok 2014 pochodzą głównie z poniższych kategorii:

-
systemy komputerowe - 16,4 mln EUR, z czego 8,5 mln EUR dotyczy pomocy zewnętrznej, 5,2 mln - sprzętu i oprogramowania, 1,7 mln EUR - telekomunikacji, a 1,0 mln EUR - serwisowania i utrzymania w dziedzinie informatyki,
-
budynki - 9,2 mln EUR, z czego 5,0 mln EUR dotyczy różnych prac związanych z zagospodarowaniem, 1,6 mln EUR - sprzątania i utrzymania, 1,1 mln EUR - ochrony i nadzoru, 0,9 mln EUR - energii elektrycznej, wody, gazu i ogrzewania, zaś 0,6 mln EUR - innych wydatków związanych z budynkami, np. analiz i audytów budynków,
-
koszty tłumaczenia ustnego - 6,3 mln EUR w celu pokrycia kosztów tłumaczenia ustnego wykonanego w listopadzie i grudniu 2013 roku, jednak w odniesieniu do którego faktura końcowa przychodzi dopiero w 2014 roku,
-
posiedzenia i konferencje - 2,6 mln EUR, dotyczy głównie jeszcze nieotrzymanych faktur za organizację posiedzeń Rady i Rady Europejskiej w 2013 roku,
-
2,5 mln EUR dotyczące wydatków na informacje, z czego 1,4 mln EUR dotyczy Dziennika Urzędowego, a 1,1 mln EUR - informacji i akcji o charakterze publicznym, a także publikacji Rady,
-
inne wydatki związane z personelem - 2,2 mln EUR,
-
wyposażenie techniczne - 1,9 mln EUR.

3.5.

 Dochody przeznaczone na określony cel

3.5.1.

 Dochody przeznaczone na określony cel zgromadzone przed 2013 rokiem

Ogółem dochody przeznaczone na określony cel zgromadzone przed 2013 rokiem wyniosły 40,7 mln EUR.

Dochody przeznaczone na określony cel związane z działalnością SGR wyniosły ogółem 35,45 mln EUR, z czego 34,6 mln EUR zostało wypłaconych. Pozostała kwota 0,8 mln EUR została anulowana zgodnie z art. 14 rozporządzenia finansowego.

Kolejna część dochodów przeznaczonych na określony cel zgromadzonych przed 2013 rokiem (5,3 mln EUR) dotyczy kwot przesuniętych w 2012 roku przez ESDZ do Rady na pokrycie kosztów usług określonych w poszczególnych umowach o gwarantowanym poziomie usług między obiema instytucjami i świadczonych przez SGR. Z tej kwoty wypłacono 5,2 mln EUR, zaś 0,1 mln EUR anulowano.

Tabela 11

Wykonanie dochodów przeznaczonych na określony cel zgromadzonych przed 2013 rokiem (według kategorii)

(w EUR)
Kategoria Dochody przeznaczone na określony cel przed 2013 rokiem Płatności w 2013 roku Wskaźnik wykonania Anulowane dochody przeznaczone na określony cel
1 2 3=2/1 4=1-2
Plan zatrudnienia 831 300 831 181 100,0 % 119
Inne wydatki związane z personelem 1 541 073 1 437 495 93,3 % 103 578
Budynki 1 073 915 1 030 462 96,0 % 43 452
Systemy komputerowe 1 152 891 1 098 137 95,3 % 54 754
Meble 2 862 - 0,0 % 2 862
Wyposażenie techniczne 60 399 59 496 98,5 % 903
Transport 3 872 - 0,0 % 3 872
Koszty podróży służbowych delegacji 23 050 388 22 519 065 97,7 % 531 323
Koszty tłumaczenia ustnego 7 114 352 7 114 352 100,0 % -
Posiedzenia i konferencje 191 307 141 247 73,8 % 50 060
Informacja 182 488 166 046 91,0 % 16 441
Różne 248 090 248 013 100,0 % 77
Ogółem Rada Europejska/Rada 35 452 935 34 645 494 97,7 % 807 441
Umowy o gwarantowanym poziomie usług z ESDZ 5 295 297 5 152 255 97,3 % 143 042
Suma całkowita 40 748 232 39 797 749 97,7 % 950 483

3.5.2.

 Dochody przeznaczone na określony cel zgromadzone w 2013 roku

Ogółem dochody przeznaczone na określony cel zgromadzone w 2013 roku wyniosły 28,3 mln EUR (tabela 12). Z tego kwota 1 mln EUR odpowiada kwotom przesuniętym przez ESDZ do Rady.

Dochody przeznaczone na określony cel w 2013 roku związane z działalnością SGR wyniosły 27,3 mln EUR. W trakcie roku budżetowego wykorzystano 1,7 mln EUR, zaś kwota 25,6 mln EUR została przeniesiona na rok 2014 zgodnie z art. 14 RF.

Tabela 12

Wykonanie dochodów przeznaczonych na określony cel zgromadzonych w 2013 roku (według kategorii)

(w EUR)
Kategoria Dochody przeznaczone na określony cel w 2013 roku Zobowiązania w 2013 roku Dostępne dochody przeznaczone na określony cel
1 2 3=1-2
Plan zatrudnienia 1 949 702 - 1 949 702
Inne wydatki związane z personelem 1 732 189 783 467 948 722
Budynki 728 438 163 541 564 896
Systemy komputerowe 1 026 419 547 571 478 848
Meble 1 - 1
Wyposażenie techniczne 31 171 - 31 171
Transport 290 - 290
Koszty podróży służbowych delegacji 13 260 765 - 13 260 765
Koszty tłumaczenia ustnego 8 271 566 - 8 271 566
Posiedzenia i konferencje 135 743 64 978 70 765
Informacja 6 172 - 6 172
Różne 124 490 123 859 631
Ogółem Rada Europejska/Rada 27 266 946 1 683 416 25 583 530
Umowy o gwarantowanym poziomie usług z ESDZ 1 024 672 951 979 72 693
Suma całkowita 28 291 617 2 635 395 25 656 222

Blisko 50 % dochodów przeznaczonych na określony cel jest związana z kosztami podróży służbowych delegacji (13,3 mln EUR). Kwota 8,3 mln EUR na tłumaczenia ustne pochodzi z dopłat dla niektórych języków w celu pokrycia kosztów dodatkowego tłumaczenia ustnego w tych językach. Pozostała część dotyczy głównie zwrotu kwot związanych z rozmaitymi operacjami administracyjnymi Rady.

ZAŁĄCZNIK

RADA WYKORZYSTANIE ŚRODKÓW NA ROK 2013

Pozycja budżetowa Początkowe środki 2013 Przesunięcia/ Korekty 2013 Końcowe środki 2013 Zobowiązania 2013 Płatności 2013 Przeniesienie na podstawie uprawnienia na rok 2014 Przeniesienie na podstawie decyzji na rok 2014 Środki anulowane
1 2 3 4 5 6 7 8=3-5-6-7
10 0 0 Wynagrodzenie podstawowe 316 000,00 316 000,00 304 221,12 304 221,12 149 366 11 778,88
10 0 1 Należności związane z zajmowanym stanowiskiem 65 000,00 65 000,00 62 649,96 62 649,96 2 350,04
100 2 Należności związane z osobistą sytuacją pracownika 20 000,00 20 000,00 8 130,72 8 130,72 11 869,28
10 0 3 Zabezpieczenie społeczne 13 000,00 13 000,00 11 876,76 11 876,76 1 123,24
10 0 4 Inne wydatki na zarządzanie 675 000,00 675 000,00 394 635,40 245 269,39 280 364,60
100 Wynagrodzenie i inne należności 1 089 000,00 1 089 000,00 781 513,96 632147,95 149 366,01 307 486,04
10 2 0 Środki rezerwowe na zmiany wynagrodzeń 49 000,00 49 000,00 49 000,00
102 Środki rezerwowe 49 000,00 49 000,00 49 000,00
Ogółem rozdział 1 0 - Członkowie instytucji 1138 000,00 1138 000,00 781 513,96 632147,95 149 366,01 356 486,04
110 0 Wynagrodzenie podstawowe 221 770 000,00 221 770 000,00 207 850 887,49 207 850 887,49 290 340,39 13919 112,51
110 1 Należności wynikające z regulaminu pracowniczego, związane z zajmowanym stanowiskiem 2 141 000,00 2 141 000,00 1 732 593,49 1 732 593,49 408 406,51
110 2 Należności wynikające z regulaminu pracowniczego, związane z osobistą sytuacją pracownika 58 072 000,00 58 072 000,00 54290 525,45 54 290 525,45 3 781474,55
110 3 Zabezpieczenie społeczne 9 713 000,00 9 713 000,00 8 689 219,79 8689219,79 1023 780,21
110 4 Wskaźniki korygujące 50 000,00 50 000,00 36 934,16 36 934,16 13 065,84
110 5 Wynagrodzenia za godziny nadliczbowe 1 700 000,00 1 700 000,00 1 328 774,06 1 328 774,06 371225,94
110 6 Należności wynikające z regulaminu pracowniczego, związane z objęciem stanowiska, przeniesieniem i ustaniem stosunku pracy 3 050 000,00 3 050 000,00 1 615 062,39 1 324 722,00 1434 937,61
110 Wynagrodzenie i inne należności 296 496 000,00 296 496 000,00 275 543 996,83 275 253 656,44 290 340,39 20 952 003,17
1110 Świadczenia w przypadku odwołania ze stanowiska w interesie służby 424 000,00 424 000,00 401 280,12 401280,12 22 719,88
1111 Świadczenia w przypadku ostatecznego ustania stosunku pracy 258 000,00 258 000,00 159 661,34 159661,34 98 338,66
1112 Należności byłych sekretarzy generalnych 542 000,00 542 000,00 506 301,24 506 301,24 35 698,76
111 Ustanie stosunku pracy 1 224 000,00 1 224 000,00 1067 242,70 1 067 242,70 156 757,30
112 0 Środki rezerwowe (urzędnicy i pracownicy czasowi) 2 513 000,00 2 513 000,00 2 513 000,00
112 1 Środki rezerwowe (emeryci i personel objęty specjalnym programem emerytalnym) 11 000,00 11 000,00 11 000,00
112 Środki rezerwowe 2 524 000,00 2 524 000,00 2 524 000,00
Ogółem rozdział 1 1 - Urzędnicy i pracownicy

czasowi

300 244 000,00 300 244 000,00 276 611239,53 276 320899,14 290 340,39 23 632 760,47
12 0 0 Inni pracownicy 9 536 000,00 9 536 000,00 8 301 363,89 8 289 662,22 11 701,67 1234636,11
12 0 1 Oddelegowani eksperci krajowi 1 148 000,00 1 148 000,00 805 426,35 804995,31 431,04 342 573,65
12 0 2 Staże 464 000,00 464 000,00 449 448,10 446 963,28 2 484,82 14551,90
12 0 3 Usługi zewnętrzne 2 343 000,00 2 343 000,00 2 088 570,96 1 759 196,30 329 374,66 254 429,04
12 0 4 Usługi dodatkowe dla służb tłumaczeniowych 145 000,00 145 000,00 131 974,40 94 641,24 37 333,16 13 025,60
120 Inni pracownicy i usługi zewnętrzne 13 636 000,00 13 636 000,00 11 776 783,70 11395 458,35 381 325,35 1859 216,30
12 2 0 Środki rezerwowe 127 000,00 127 000,00 127 000,00
122 Środki rezerwowe 127 000,00 127 000,00 127 000,00
Ogółem rozdział 1 2 - Inni pracownicy i usługi

zewnętrzne

13 763 000,00 1 376 300,00 11 776 783,70 11395 458,35 381 325,35 1 986 216,30
13 0 0 Różne wydatki związane z zatrudnianiem personelu 166 000,00 166 000,00 165 250,00 45 092,56 120 157,44 750,00
13 0 1 Doskonalenie zawodowe 1 925 000,00 1 925 000,00 1 909 084,99 988064,16 921 020,83 15 915,01
130 Wydatki związane z zarządzaniem personelem 2 091000,00 2 091000,00 2074 334,99 1033156,72 1041178,27 16 665,01
1310 Pomoc w szczególnych przypadkach 30 000,00 20 000,00- 10 000,00 690,20 690,20 9 309,80
1311 Kontakty towarzyskie miedzy pracownikami 119 000,00 9 000,00 128 000,00 125 360,66 104 564,20 20 796,46 2 639,34
1312 Dodatkowa pomoc dla osób niepełnosprawnych 115 000,00 25 000,00 140 000,00 140 000,00 99 766,60 40 233,40
1313 Inne wydatki socjalne 66 000,00 14 000,00- 52 000,00 51 600,00 51 389,04 210,96 400,00
131 Środki wsparcia dla personelu instytucji 330 000,00 330 000,00 317 650,86 255 719,84 61931 12 349,14
13 2 0 Służba medyczna 431 000,00 431 000,00 430 769,26 300 034,71 130 734,55 230,74
13 2 2 Żłobki i świetlice 2 014 000,00 2 014 000,00 2 014 000,00 2 014 000,00
13 2 Działalność dotycząca wszystkich osób związanych z instytucją 2445 000,00 2445 000,00 2444 769,26 2 314034,71 130 734,55 230,74
13 3 1 Koszty delegacji Sekretariatu Rady 3 191 000,00 3 191 000,00 2 645 754,28 2294028,18 351 726,10 545 245,72
13 3 2 Koszty podróży pracowników w związku z Radą Europejską 600 000,00 600 000,00 465 930,92 386 829,51 79 101,41 134 069,08
13 3 Delegacje 3 791 000,00 3 791 000,00 3111685,20 2 680857,69 430 827,51 679 314,80
Ogółem rozdział 1 3 - Inne wydatki dotyczące osób pracujących dla instytucji 8 657 000,00 8 657 000,00 7 948440,31 6 283 768,96 1664 671,35 708 559,69
OGÓŁEM TYTUŁ 1 - Osoby pracujące dla

instytucji

323 802 000,00 323 802 000,00 297117 977,50 294 632 274,40 2485 703,10 26 684 022,50
2 0 0 0 Czynsze 1 631 000,00 1 631 000,00 1 570 071,08 1 570071,08 60 928,92
2 0 0 2 Nabywanie nieruchomości 5 000 000,00 5 000 000,00 5 000 000,00 5 000 000,00
2 0 0 3 Prace związane z zagospodarowaniem 7 860 000,00 890 000,00- 6 970 000,00 6 658 722,94 2268 385,17 4 390 337,77 311 277,06
2 00 4 Prace zapewniające bezpieczeństwo budynków 490 000,00 780 000,00 1 270 000,00 1254 572,91 628 058,90 626 514,01 15 427,09
2 0 0 5 Wstępne wydatki związane z nabyciem, budową i zagospodarowaniem budynków 470 000,00 110 000,00 580 000,00 546 949,81 158615,40 388 334,41 33 050,19
200 Budynki 15 451000,00 15 451000,00 15 030 316,74 4 625130,55 10405 186,19 420 683,26
2 010 Sprzątanie i utrzymanie obiektów 13 823 000,00 12 000,00- 13 811 000,00 12 702 880,58 11 084 401,13 1 618 479,45 1 108 119,42
2 011 Woda, gaz, energia elektryczna i ogrzewanie 4 405 000,00 4 405 000,00 3 606 601,15 2 697 480,42 909 120,73 798 398,85
2 012 Ochrona budynków i nadzór nad nimi 9 906 000,00 9 906 000,00 9 835 721,81 8 696 900,52 1 138 821,29 70 278,19
2 013 Ubezpieczenie 210 000,00 12 000,00 222 000,00 221 731,11 221 731,11 268,89
2 014 Inne wydatki związane z budynkami 438 000,00 438 000,00 395 922,62 262 175,71 133 746,91 42 077,38
201 Wydatki związane z budynkami 28 782 000,00 28 782 000,00 26 762 857,27 22 962688,89 3 800 168,38 2019142,73
Ogółem rozdział 2 0- Budynki i koszty dodatkowe 44 233 000,00 44 233 000,00 41 793 174,01 27 587 819,44 14 205 354,57 2439 825,99
2 10 0 Zakup sprzętu i oprogramowania komputerowego 9 759 000,00 1 546 010,00- 8 212 990,00 7 854 660,42 2 640 313,33 5 214 347,09 358 329,58
2 10 1 Usługi zewnętrzne związane z eksploatacją i rozbudową systemów komputerowych 17 895 000,00 3 214 500,00 21 109 500,00 20 768 058,74 12 243 758,85 8 524 299,89 341 441,26
2 10 2 Serwisowanie i utrzymanie sprzętu i oprogramowania 5 131 000,00 650 000,00- 4 481 000,00 4 331 928,55 3 362 934 968 995 149 071,45
2 10 3 Telekomunikacja 4 006 000,00 1 018 490,00- 2 987 510,00 2 987 500,58 1 264 619,04 1 722 881,54 9,42
210 Systemy komputerowe i telekomunikacja 36 791 000 36 791 000,00 35 942 148,29 19 511625 16 430 523 848 851,71
2 111 Zakup i wymiana mebli 890 000,00 890 000,00 485 414,66 200 857,21 284 557,45 404 585,34
2 112 Wynajem, utrzymanie, konserwacja oraz naprawa mebli 40 000,00 40 000,00 22 778,15 12271,93 10 506,22 17221,85
211 Meble 930 000,00 930 000,00 508 192,81 213129,14 295 064 421 807,19
2 12 0 Zakup oraz wymiana wyposażenia i instalacji technicznych 2 445 000,00 50 000,00 2 495 000,00 2 080 391,26 363 539,04 1 716 852,22 414 608,74
2 12 1 Usługi zewnętrzne związane z eksploatacją oraz rozbudową wyposażenia i instalacji technicznych 60 000,00 60 000,00 48 133,20 38 393,40 9 739,80 11 866,80
2 12 2 Wynajem, utrzymanie, konserwacja oraz naprawa wyposażenia i instalacji technicznych 1 065 000,00 50 000,00- 1 015 000,00 659 120,31 463 070,86 196 049,45 355 879,69
212 Wyposażenie i instalacje techniczne 3 570 000,00 3 570 000,00 2 787 644,77 865 003,30 1 922 641,47 782 355,23
2 13 2 Wynajem, utrzymanie i naprawa parku samochodowego 558 000,00 558 000,00 296 339,78 225 791,04 70 548,74 261 660,22
2 13 3 Plan mobilności 360 000,00 360 000,00 335 166,16 135 166,16 200 000,00 24 833,84
213 Transport 918 000,00 918 000,00 631 505,94 360 957,20 270 548,74 286 494,06
Ogółem rozdział 2 1- Systemy komputerowe, wyposażenie i umeblowanie 42 209 000,00 42 209 000,00 39 869 491,81 20 950 714,77 18 918 777,04 2 339 508,19
2 2 0 0 Koszty podróży służbowych delegacji 19 972 000,00 5 321 337,00 25 293 337,00 2 738 274,50 2 738 274,50 22 555 062,50
2 2 0 1 Inne koszty podróży służbowych 445 000,00 50 000,00 495 000,00 389 667,72 293 708,49 95 959,23 105 332,28
2 2 0 2 Koszty tłumaczenia ustnego 83 962 300,00 6 021 337,00- 77 940 963,00 66 722 808,00 60 448 944,00 6 273 864,00 11218 155,00
2 2 0 3 Wydatki na przyjęcia i cele reprezentacyjne 2 351 000,00 204 000,00- 2 147 000,00 1437 823,31 725 138,31 712 685,00 709 176,69
2 2 0 4 Wydatki różne na posiedzenia wewnętrzne 3 717 000,00 204 000,00 3 921 000,00 3255 323,51 1 637 375,66 1 617 947,85 665 676,49
2 2 0 5 Organizacja konferencji, kongresów i posiedzeń 1 320 000,00 1 320 000,00 310 798,11 167273,30 143 524,81 1009 201,89
220 Posiedzenia i konferencje 111 767 300,00 650 000,00- 111117 300,00 74854 695,15 66 010 714,26 8 843 980,89 36 262 604,85
2 2 10 Wydatki na dokumentację i bibliotekę 1 232 000,00 1 232 000,00 1 145 051,35 750232,53 394 818,82 86 948,65
2 2 11 Dziennik Urzędowy 5 467 000,00 5 467 000,00 5 358 412,84 3987663 1 370 750 108 587,16
2 2 12 Publikacje ogólne 455 000,00 455 000,00 327 886,99 308 065,70 19 821,29 127 113,01
2 2 13 Informacje i akcje o charakterze publicznym 1 978 000,00 1 978 000,00 1 611 208,41 882 317,56 728 890,85 366 791,59
221 Informacja 9132 000,00 9132 000,00 8442 559,59 928 278,63 2 514 280,96 689 440,41
2 2 3 0 Materiały biurowe 530 000,00 150 000,00- 380 000,00 279 564,55 173 712,39 105 852,16 100 435,45
2 2 3 1 Opłaty pocztowe 110 000,00 17 000,00- 93 000,00 73 620,87 56 637,91 16 982,96 19 379,13
2 2 3 2 Koszty badań, analiz i konsultacji 45 000,00 26 000,00 71 000,00 42 235,65 10225,65 32 010,00 28 764,35
2 2 3 4 Przeprowadzki 20 000,00 20 000,00 20 000,00
2 2 3 5 Obciążenia finansowe 10 000,00 10 000,00 5 572,45 4295,32 1277,13 4 427,55
2 2 3 6 Koszty postępowań sądowych, koszty prawne, odszkodowania, rekompensaty 700 000,00 800 000,00 1 500 000,00 1 500 000,00 934 689,46 565 310,54
2 2 3 7 Inne wydatki na działalność 253 000,00 9 000,00- 244 000,00 156 164,05 66 540,10 89 624 87 835,95
22 3 Wydatki różne 1 668 000,00 650 000,00 2 318 000,00 2057157,57 1 246 100,83 811056,74 260 842,43
Ogółem rozdział 2 2 - Wydatki na działalność 122 567 300,00 122 567 300,00 85 354412,31 73185 093,72 12169 318,59 37 212 887,69
OGÓŁEM TYTUŁ 2 - Budynki, wyposażenie i wydatki na działalność 209 009 300,00 209 009 300,00 167 017 078,13 121723 627,93 45 293 450,20 41992 221,87
10 0 Środki rezerwowe 700 000,00 700 000,00 700 000,00
101 Rezerwa na nieprzewidziane wydatki 2 000 000,00 2 000 000,00 2 000 000,00
TYTUŁ 10 - Inne wydatki 2 700 000,00 2 700 000,00 2 700 000,00
BUDŻET OGÓŁEM 535 511 300,00 535 511 300,00 464135 055,63 416 355 902,33 47 779 153,30 71 376 244,37
1 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii (Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1).
2 Zgodnie z decyzją 111/07 SGR dokonuje przesunięcia 66 % niewykorzystanych kwot dostępnych w pulach językowych na tłumaczenia ustne do pul środków na wydatki związane z podróżami służbowymi delegatów do wykorzystania w tym samym roku budżetowym. W 2013 roku odpowiadało to kwocie 7,1 mln EUR.
3 Kwota netto > 250 000 EUR.

Zmiany w prawie

Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024