Publikacja wniosku o rejestrację zgodnie z art. 50 ust. 2 lit. a) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1151/2012 w sprawie systemów jakości produktów rolnych i środków spożywczych.

Publikacja wniosku o rejestrację zgodnie z art. 50 ust. 2 lit. a) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1151/2012 w sprawie systemów jakości produktów rolnych i środków spożywczych

(2014/C 364/06)

(Dz.U.UE C z dnia 15 października 2014 r.)

Niniejsza publikacja uprawnia do zgłoszenia sprzeciwu wobec wniosku zgodnie z art. 51 rozporządzenia (UE) nr 1151/2012 1 .

JEDNOLITY DOKUMENT

ROZPORZĄDZENIE RADY (WE) NR 510/2006

w sprawie ochrony oznaczeń geograficznych i nazw pochodzenia produktów rolnych i środków spożywczych 2

"WEIßLACKER"/"ALLGÄUER WEIßLACKER"

NR WE: DE-PDO-0005-0986-10.4.2012

ChOG () ChNP (X)

1.
Nazwa

"Weißlacker"/"Allgäuer Weißlacker"

2.
Państwo członkowskie lub państwo trzecie

Niemcy

3.
Opis produktu rolnego lub środka spożywczego
3.1.
Rodzaj produktu

Klasa 1.3. Ser/Sery

3.2.
Opis produktu noszącego nazwę podaną w pkt 1

"Weißlacker" jest półtwardym serem nadającym się do krojenia, nieposiadającym skórki, pokrytym białawą, woskowatą mazią. Ma on kształt kostki o długości boku od 11 do 13 cm i waży mniej więcej 1 do 2 kg, bądź - zapakowany jako mniejszy kawałek - 0,5 kg. Powierzchnia ma zabarwienie białe do żółtego i pokryta jest płynną, jakby woskową mazią bez właściwej skórki. Wnętrze ma jasne, białawe zabarwienie. Ser jest tłustawy, ale nie klejący. Dojrzewa równomiernie w całej swojej masie, przy czym powstają pęknięcia. Charakteryzuje się on bardzo pikantnym i lekko ostrym smakiem oraz specyficznym dla tego gatunku sera zapachem. Zawartość tłuszczu wynosi zazwyczaj 45 % w suchej masie, ale może wynosić również 40 lub 50 %. Zawartość suchej substancji wynosi w zależności od klasy tłustości od 45 % do 49 %, a zawartość soli oscyluje w granicach 5 %. Ser ten, będący autentycznym wyrobem regionu Allgäu, wytwarzany jest wyłącznie z pasteryzowanego mleka krowiego, soli, specjalnych kultur i podpuszczki.

3.3.
Surowce (wyłącznie w odniesieniu do produktów przetworzonych)

Mleko od krów utrzymywanych na rzeczonym obszarze geograficznym

3.4.
Pasza (wyłącznie w odniesieniu do produktów pochodzenia zwierzęcego)

Istotną podstawową paszą dla krów mlecznych jest świeża lub konserwowana roślinność z pastwisk i łąk rzeczonego obszaru geograficznego.

Pasza krów pochodzić musi w przynajmniej 70 % z regionu produkcji.

3.5.
Poszczególne etapy produkcji, które muszą odbywać się na wyznaczonym obszarze geograficznym

Produkcja i przetwarzanie mleka, produkcja i przechowywanie sera oraz jego dojrzewanie muszą odbywać się w obrębie wspomnianego obszaru geograficznego.

3.6.
Szczegółowe zasady dotyczące krojenia, tarcia, pakowania itd.

-

3.7.
Szczegółowe zasady dotyczące etykietowania

-

4.
Zwięzłe określenie obszaru geograficznego

Produkcja sera "Weißlacker" ma miejsce w rejencji Szwabia; rozciąga się ona ponadto na leżące w Badenii-Wirtembergii powiaty wiejskie Ravensburg i Bodenseekreis.

5.
Związek z obszarem geograficznym
5.1.
Specyfika obszaru geograficznego

"Weißlacker" wytworzyli po raz pierwszy bracia Kramer w miejscowości Wertach (Allgäu) w 1874 r. W 1876 r. otrzymali oni nawet patent królewski na ten produkt; uczyniło to z sera "Weißlacker" pierwszy opatentowany ser na świecie. Po dziś dzień nie ma - zgodnie z tradycją - serów "Weißlacker", które nie byłyby produkowane na rzeczonym obszarze geograficznym.

Podstawę w produkcji sera "Weißlacker" stanowią hodowane od stuleci specjalne kultury zimnolubnych bakterii mlekowych, które po dziś dzień wykorzystywane są jedynie na rzeczonym obszarze geograficznym. Wiedzę o hodowli tych kultur rozwinięto w regionie Allgäu i obecnie jest ona rozpowszechniona jedynie w rejencji Szwabia w Bawarii oraz w graniczących z tą rejencją powiatach wiejskich w Badenii-Wirtembergii. Do tego dochodzi fakt, że produkcja tego sera wymaga w związku z długim okresem jego przechowywania szczególnej wiedzy fachowej, którą wytwórcy sera w Allgäu przekazywali sobie z pokolenia na pokolenie. Z tego powodu wiedza konieczna do produkcji tego sera nie rozprzestrzeniła się nigdy poza granice rzeczonego obszaru geograficznego.

Ponadto nadmienić należy, że charakterystyczną cechą podstawowej paszy krów w tym regionie jest typowo alpejska flora.

5.2.
Specyfika produktu

Specyfika sera "Weißlacker" wynika ze stosowania specjalnych zimnolubnych kultur bakteryjnych, które pod koniec okresu dojrzewania tworzą płynną, jakby woskową maź, której nie spotyka się w innych serach. Maź ta powstaje w wyniku dojrzewania trwającego od 12 do 15 miesięcy w temperaturze od 6-8 °C. Charakterystyczną cechą sera "Weißlacker" jest też wysoka zawartość soli.

Typowe cechy tego sera to jego szczególnie pikantny smak i zapach o specyficznym sytym podcieniu osiąganym w wyniku zamierzonych procesów rozkładu tłuszczu. Ze względu na te właściwości "Weißlacker" cieszy się dużym uznaniem u konsumentów.

5.3.
Związek przyczynowy zachodzący między charakterystyką obszaru geograficznego a jakością lub właściwościami produktu (w przypadku ChNP) lub szczególne cechy jakościowe, renoma lub inne właściwości produktu (w przypadku ChOG)

Zapach i smak oraz szczególne cechy tego sera są wynikiem tradycyjnego procesu produkcji oraz szczególnej wiedzy mleczarzy z tego regionu. Specyfika sera "Weißlacker" wynika również z typowej roślinności regionu stanowiącej podstawową paszę krów mlecznych w regionie produkcji. Specjalne kultury stosowane już od dawna na rzeczonym obszarze geograficznym i tylko na nim są bezpośrednim czynnikiem powodującym specyficzny i wyjątkowy zapach sera "Weißlacker".

Odesłanie do publikacji specyfikacji

(Artykuł 5 ust. 7 rozporządzenia (WE) nr 510/2006 3 )

http://register.dpma.de/DPMAregister/geo/detail.pdfdownload/21450

1 Dz.U. L 343 z 14.12.2012, s. 1.
2 Dz.U. L 93 z 31.3.2006, s. 12. Zastąpione rozporządzeniem (UE) nr 1151/2012.
3 Zob. przypis 2.

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2014.364.43

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Publikacja wniosku o rejestrację zgodnie z art. 50 ust. 2 lit. a) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1151/2012 w sprawie systemów jakości produktów rolnych i środków spożywczych.
Data aktu: 15/10/2014
Data ogłoszenia: 15/10/2014