Konkluzje w sprawie równości płci w sporcie.

Konkluzje Rady z dnia 21 maja 2014 r. w sprawie równości płci w sporcie

(2014/C 183/09)

(Dz.U.UE C z dnia 14 czerwca 2014 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ, PRZYPOMINAJĄC, ŻE:

1.
Równość kobiet i mężczyzn jest podstawową zasadą Unii Europejskiej zapisaną w Traktatach. Jest ona jednym z celów i zadań Unii Europejskiej, a uwzględnianie we wszystkich działaniach zasady równości kobiet i mężczyzn stanowi dla Unii szczególną misję 1 .
2.
Równość płci jest również zapisana w art. 23 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej.
3.
W swojej Strategii na rzecz równości kobiet i mężczyzn 2010-2015 2 , w której zidentyfikowano pięć priorytetowych obszarów działań: równa niezależność ekonomiczna; równa płaca za tę samą pracę lub pracę o równej wartości; równość w procesach decyzyjnych; godność, integralność i eliminacja przemocy uwarunkowanej płcią oraz równość płci w polityce zewnętrznej, Komisja podjęła się zadania polegającego na zachęcaniu do uwzględniania kwestii dotyczących równości płci we wszystkich politykach UE. W swoim komunikacie w sprawie rozwoju europejskiego wymiaru sportu 3 Komisja zaproponowała działania mające przede wszystkim na celu umożliwienie uprawiania sportu kobietom ze środowisk imigranckich i mniejszości etnicznych, udostępnienie stanowisk decyzyjnych i zwalczanie stereotypów związanych z płcią.
4.
Równość płci jest nieodzowna do realizacji celów UE w zakresie spójności gospodarczej i społecznej oraz wysokiego poziomu zatrudnienia, a także do zapewnienia zrównoważonego wzrostu gospodarczego i konkurencyjności oraz do stawienia czoła wyzwaniom demograficznym.
5.
Rada (EPSCO) przyjęła konkluzje w sprawie różnych istotnych aspektów równości płci 4 , w szczególności konkluzje Rady w sprawie wsparcia realizacji strategii Komisji Europejskiej na rzecz równości kobiet i mężczyzn 2010-2015 i konkluzje Rady na temat europejskiego paktu na rzecz równości płci (2011-2020).
6.
Podczas unijnej konferencji na temat równości płci w sporcie, która odbyła się w dniach 3-4 grudnia 2013 r. w Wilnie, przeanalizowano ewentualne strategiczne działania mające pomóc osiągnąć równość płci w sporcie w latach 2016-2020 i zaapelowano do Komisji, państw członkowskich i ruchu sportowego o przygotowanie planu działań strategicznych w tym zakresie.
7.
W deklaracji z Brighton będącej wynikiem pierwszej Światowej konferencji w sprawie kobiet i sportu, która odbyła się w 1994 r. w Brighton (Zjednoczone Królestwo), oraz w deklaracjach UNESCO MINEPS z Aten (2004) i Berlina (2013) wezwano do opracowania konkretnych działań promujących równe szanse w dziedzinie sportu.
8.
Podczas konferencji na temat przemocy wobec kobiet w UE zatytułowanej "Złe traktowanie kobiet w domu, w pracy, w sferze publicznej i w internecie", która odbyła się dnia 5 marca 2014 r. w Brukseli zaprezentowano wyniki badania 5 przeprowadzonego przez FRA (Agencję Praw Podstawowych Unii Europejskiej) na temat przemocy wobec kobiet. Badanie wykazało, że 33 % kobiet doświadczyło przemocy fizycznej lub seksualnej, przy czym 32 % wszystkich ofiar molestowania seksualnego potwierdziło, że sprawca był przełożonym, kolegą lub klientem. Większość kobiet, które padły ofiarą przemocy, nie zgłosiła tego ani policji ani organizacji wspierającej ofiary przestępstw 6 .
9.
Podczas seminarium pt. "Przemoc na tle płciowym: ochrona nieletnich" zorganizowanego przez prezydencję grecką w dniu 20 marca 2014 r. w Atenach wezwano do zajęcia się problematyką równości płci i do monitorowania tej równości na wszystkich szczeblach i we wszystkich dziedzinach sportu, włączając w to kwestię występującej w sporcie przemocy na tle płciowym, i do oceny charakteru i rozmiarów takiej przemocy, skupiając się zwłaszcza na sporcie elitarnym, relacjach trener - sportowiec, relacjach między działaczami sportowymi a sportowcami oraz wzajemnych relacjach między sportowcami. Zaapelowano również o stworzenie odpowiednich narzędzi (np. usług wsparcia, doradztwa i infolinii) na rzecz sportowców, którzy padli ofiarą molestowania seksualnego lub przemocy w sporcie,

UZNAJĄC, ŻE:

10.
Niektóre państwa członkowskie już w tej chwili poświęcają wiele uwagi kwestii równości płci w sporcie. Pewnych postępów dokonano także na szczeblach lokalnym, regionalnym i unijnym oraz w ramach międzynarodowego ruchu sportowego, ale nie osiągnięto odpowiedniego poziomu równości płci, a w wielu państwach członkowskich, podobnie jak na arenie międzynarodowego ruchu sportowego, nadal brak konkretnych działań.
11.
Z uwagi na fakt, iż sport jest dziedziną, w której uczestniczą małoletni, jest on środowiskiem, w którym może zaistnieć ryzyko przemocy i molestowania seksualnego ze względu na, między innymi, zaufanie jakie buduje się między osobami zaangażowanymi w sport.
12.
Kobiety są niewystarczająco reprezentowane w wielu dziedzinach sportu. Według badania Eurobarometru z 2013 roku na temat sportu i aktywności fizycznej dziewczęta i kobiety nadal mniej udzielają się w sporcie niż chłopcy i mężczyźni.
13.
Liczba kobiet na kierowniczych stanowiskach w organach zarządzających sportem oraz na stanowiskach trenerskich jest wciąż niska.
14.
Przemoc na tle płciowym w sporcie, zwłaszcza molestowanie i wykorzystywanie seksualne małoletnich, to poważny problem, ale wymaga dodatkowych badań, by lepiej go zrozumieć.
15.
Od bardzo wczesnego wieku ludzie uczeni są ról związanych z płcią i zachęcani do ich wypełniania, co może oddziaływać na potrzeby, zainteresowania i dążenia, którymi kobiety i mężczyźni kierują się w życiu prywatnym i publicznym.
16.
Media, w tym przemysł reklamowy, przyczyniają się do powielania przekazywanych kulturowo stereotypów i wyobrażeń kobiet i mężczyzn, ale mogą odgrywać ważną rolę w zwalczaniu stereotypów płci.
17.
W swoich konkluzjach w sprawie roli sportu jako źródła i podstawy aktywnego włączenia społecznego 7 Rada zachęciła państwa członkowskie i Komisję, by promowały działania związane z włączaniem kwestii równości płci do działań sportowych, w szczególności w zakresie dostępu do stanowisk decyzyjnych oraz by zajęły się kwestiami sportu w związku z rolami związanymi z płcią jak przedstawiono w strategii UE na rzecz równości płci. Ponadto należy zwalczać przemoc na tle płciowym, by kobiety i mężczyźni mogli w pełni korzystać z praw człowieka i by osiągnąć równość płci,

ZWRACA UWAGĘ NA POTENCJAŁ, KTÓRY W ZMAGANIU SIĘ Z TYMI WYZWANIAMI OFERUJE SPORT:

18.
Sport może być skutecznym narzędziem w zakresie równych szans i włączenia społecznego. Prawdziwej równości płci nie da się osiągnąć jedynie poprzez ustawodawstwo. Potrzebne są również konkretne działania i uwzględnianie aspektu płci, by zapewnić wykorzystanie dużego potencjału sportu w tym zakresie, na przykład z uwagi na znaczenie sportu w kształtowaniu tożsamości dzieci i młodzieży.
19.
Sport może rozwijać umiejętności kobiet i mężczyzn, ich wiedzę i kompetencje, zwiększając w ten sposób ich mobilność i szanse na zatrudnienie. Sport mógłby zyskać, gdyby proporcje płci wśród jego kadr były bardziej zrównoważone i będzie się odpowiednio zmieniać, zachęcając więcej kobiet i mężczyzn do uprawiania sportu, a także doprowadzając do opracowania innowacyjnych i odmiennych podejść w dziedzinie treningu, szkolenia, zarządzania i sędziowania,

Z NALEŻYTYM POSZANOWANIEM ZASADY POMOCNICZOŚCI ZWRACA SIĘ DO PAŃSTW CZŁONKOWSKICH, BY:

20.
Rozważyły opracowanie i utrzymanie krajowych planów działania, ogólnych porozumień lub strategii na rzecz równości płci w sporcie, w ścisłej współpracy z ruchem sportowym.
21.
Podkreślały wartość różnorodności i wartość równowagi płci w administracji sportowej i promowały równość płci w procesach decyzyjnych na wszystkich szczeblach i we wszystkich dziedzinach sportu.
22.
Rozważyły opracowanie i wykorzystanie materiałów edukacyjnych przeznaczonych do szkoleń decydentów i trenerów sportowych, a także dla rodziców, przyczyniając się w ten sposób do eliminowania stereotypów związanych z płcią i promowania równości płci na wszystkich szczeblach edukacji i szkolenia sportowego.
23.
Rozważyły opracowanie polityk i programów na rzecz eliminowania stereotypów związanych z płcią i promowania równości płci w programach i działaniach edukacyjnych - już od najmłodszych lat, w tym badania, studia, statystyki i analizy w zakresie skutków wywoływanych przez stereotypy związane z płcią w odniesieniu do wysiłków w zakresie uzyskania rzeczywistej równości płci w sporcie.
24.
Promowały zapobieganie przemocy na tle płciowym w sporcie - od najmłodszych lat - oraz ochronę ofiar i potencjalnych ofiar seksualnego molestowania w sporcie. Wymieniały się najlepszymi wzorcami w zakresie sposobów, dzięki którym organizacje sportowe mogą zapobiegać niegodziwemu traktowaniu w celach seksualnych i molestowaniu w sporcie oraz zwalczać te zjawiska.
25.
Rozważyły skorzystanie z okazji, jaką są wielkie wydarzenia sportowe, do organizowania kampanii zapobiegających handlowi ludźmi w celu wykorzystania seksualnego i kampanii informacyjnych na ten temat,

Z NALEŻYTYM POSZANOWANIEM ZASADY POMOCNICZOŚCI ORAZ Z POSZANOWANIEM ODPOWIEDZIALNOŚCI PAŃSTW CZŁONKOWSKICH ZA POLITYKĘ SPORTOWĄ ZWRACA SIĘ DO PAŃSTW CZŁONKOWSKICH I KOMISJI, BY W RAMACH SWOICH KOMPETENCJI:

26.
Rozważyły opracowanie we współpracy z organizacjami sportowymi odpowiednich i proporcjonalnych środków zgodnych z prawem krajowym i prawem UE oraz mającym zastosowanie prawodawstwem dotyczącym ochrony danych, które to środki będą służyły sprawdzeniu, czy osoby pracujące w dziedzinie sportu (w szczególności z małoletnimi) nadają się do tej roli. Do środków takich mogą należeć systemy rejestracji, rozmowy kwalifikacyjne lub referencje (między innymi zaświadczenia o niekaralności).
27.
Wzmacniały i uwzględniały problematykę płci w ramach polityki sportowej oraz promowały obalanie stereotypów związanych z płcią poprzez sport i inne powiązane polityki i programy unijne na wszystkich szczeblach, zgodnie z zasadą uczciwości w sporcie.
28.
Włączały kwestię równości płci w sporcie w kontekst odpowiednich przyszłych działań na rzecz sportu na szczeblu unijnym i krajowym.
29.
Promowały wśród wszystkich zainteresowanych stron dostępność europejskich programów, takich jak Erasmus+ oraz inne unijne instrumenty finansowania, w stosownych przypadkach, i zachęcały do korzystania z nich w celu promowania równości płci w sporcie, skupiając się zwłaszcza na trenerach i szkoleniu trenerów oraz rzetelnym przedstawianiu sportu w mediach.
30.
Rozważyły uzależnienie przyznania publicznych środków finansowych organizacjom sportowym między innymi od określenia celów dotyczących równości płci - w stosownych przypadkach.
31.
Zachęcały organy publiczne do stosowania, między innymi, praktycznego podejścia uwzględniającego problematykę płci przy ocenie proponowanych projektów i programów w dziedzinie sportu.
32.
Rozważyły opracowanie zestawu wytycznych, które mogłyby wspierać realizację podstawowych zadań na szczeblu UE.
33.
Rozważyły opracowanie, we współpracy z międzynarodowymi organizacjami sportowymi, "wykaz zobowiązań" w zakresie równości płci w sporcie,

UWZGLĘDNIAJĄC AUTONOMIĘ ORGANIZACJI SPORTOWYCH, WZYWA TAKIE ORGANIZACJE I ZAINTERESOWANE STRONY, BY:

34.
Rozważyły opracowanie i utrzymywanie planów działania lub strategii na rzecz równości płci w sporcie.
35.
Podkreślały wartość różnorodności i wartość równowagi płci w administracji sportowej i wśród trenerów oraz promowały równość płci w procesach decyzyjnych na wszystkich szczeblach i we wszystkich dziedzinach sportu.
36.
Rozważały i uwzględniały równość płci w sporcie oraz promowały zwalczanie stereotypów związanych z płcią poprzez kampanie promocyjne oraz opracowywanie i wykorzystywanie materiałów edukacyjnych do szkoleń decydentów i trenerów sportowych - w odniesieniu do wszystkich grup wiekowych.
37.
Włączyły konkretne środki i procedury dotyczące przemocy na tle płciowym do zasad etyki zawodowej i rozważyły ustanowienie docelowych środków, takich jak infolinie i specjalne usługi wsparcia dla osób dotkniętych taką przemocą.
38.
Zachęcały do promowania w mediach nieseksistowskich audycji sportowych.
39.
Zachęcały do zwiększania równowagi płci w zarządach i komitetach wykonawczych instytucji działających w dziedzinie sportu, a także w kadrze kierowniczej i wśród trenerów oraz starały się usuwać pozaprawne przeszkody powstrzymujące kobiety przed obejmowaniem takich funkcji,

ZWRACA SIĘ DO KOMISJI, BY:

40.
Uwzględniła podejście uwzględniające problematykę płci we wszystkich aspektach polityki sportowej oraz promowała obalanie stereotypów związanych z płcią w działalności sportowej na wszystkich szczeblach.
41.
Promowała aktywną współpracę między odpowiednimi partnerami społecznymi w ramach dialogu społecznego i z ruchem sportowym w ramach zorganizowanego dialogu, w celu zmniejszenia nierówności płci w różnych dziedzinach, w tym na rynku pracy.
42.
Wspierała inicjatywy transnarodowe (np. kampanie informacyjne, wymianę dobrych praktyk analizy, sieci, projekty) skupiające się na realizacji krajowych i międzynarodowych działań strategicznych dotyczących równości w sporcie w ramach programów finansowych UE, w tym programu Erasmus+, koncentrując się na procesie decyzyjnym w organach zarządzających sportem, działalności trenerskiej i walce z przemocą na tle płciowym i z negatywnymi stereotypami w sporcie.
43.
Prowadziła badania - w ścisłej współpracy z Europejskim Instytutem ds. Równości Kobiet i Mężczyzn - na temat równości płci w sporcie na wszystkich szczeblach i we wszystkich dziedzinach sportu, skupiając się w szczególności na kwestiach treningu, szkoleń, zarządzania i sędziowania. Oprócz tego, by zainicjowała szczegółowe badania w celu oceny charakteru i zakresu przemocy na tle płciowym w sporcie.
44.
Wspierała rozwój i promowała wykorzystywanie przystosowanych narzędzi służących uwzględnianiu aspektu płci, takich jak sporządzanie budżetu z uwzględnieniem aspektu płci czy oceny wpływu w aspekcie płci, oraz rozważyła posługiwanie się tymi instrumentami w ramach programu Erasmus+ i innych instrumentów finansowania ze środków UE, w stosownych przypadkach.
1 Ar. 2 i art. 3 ust. 3 TUE oraz art. 8 TFUE.
2 Dok. 13767/10.
3 Dok. 5597/11.
4 Odpowiednio dok. 18127/10 i 7370/11.
5 Badanie oparto na przeprowadzonych w 28 państwach członkowskich UE bezpośrednich wywiadach z 42 000 kobiet w wieku 18-74 lat.
6 http:/-/fra.europa.eu/en/vaw-surveyresults
7 Dz.U. C 326 z 3.12.2010, s. 5.

Zmiany w prawie

Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024