Sprawozdanie dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiego Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego za rok budżetowy 2012 wraz z odpowiedziami Centrum.

SPRAWOZDANIE

dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiego Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego za rok budżetowy 2012 wraz z odpowiedziami Centrum

(2013/C 365/04)

(Dz.U.UE C z dnia 13 grudnia 2013 r.)

WPROWADZENIE

1.
Europejskie Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego (zwane dalej "Centrum", inaczej "CEDEFOP") z siedzibą w Salonikach zostało ustanowione rozporządzeniem Rady (EWG) nr 337/75 1 . Głównym zadaniem Centrum jest przyczyniać się do rozwoju kształcenia zawodowego na poziomie Unii Europejskiej. W ramach jego realizacji Centrum opracowuje i rozpowszechnia dokumentację dotyczącą systemów kształcenia zawodowego 2 .

INFORMACJE LEŻĄCE U PODSTAW POŚWIADCZENIA WIARYGODNOŚCI

2.
Przyjęte przez Trybunał podejście kontrolne obejmuje analityczne procedury kontrolne, bezpośrednie badanie transakcji oraz ocenę kluczowych mechanizmów kontrolnych w stosowanych przez Centrum systemach nadzoru i kontroli. Elementami uzupełniającymi to podejście są dowody uzyskane na podstawie prac innych kontrolerów (w stosownych przypadkach) oraz analiza oświadczeń kierownictwa.
POŚWIADCZENIE WIARYGODNOŚCI
3. Na mocy postanowień art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) Trybunał zbadał:
a) roczne sprawozdanie finansowe Centrum obejmujące sprawozdanie finansowe 3 . oraz sprawozdanie z wykonania budżetu 4 . za rok budżetowy zakończony 31 grudnia 2012 r.; jak również
b) legalność i prawidłowość transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania.
Zadania kierownictwa
4. Na mocy art. 33 i 43 rozporządzenia Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 5 . kierownictwo odpowiada za
sporządzenie i rzetelną prezentację rocznego sprawozdania finansowego Centrum oraz za legalność i prawidłowość transakcji leżących u jego podstaw:
a) Zadania kierownictwa w zakresie rocznego sprawozdania finansowego Centrum obejmują: zaprojektowanie, wdrożenie i utrzymywanie systemu kontroli wewnętrznej umożliwiającego sporządzenie i rzetelną prezentację sprawozdania finansowego, które nie zawiera istotnych zniekształceń spowodowanych nadużyciem lub błędem, a także wybór i stosowanie właściwych zasad (polityki) rachunkowości na podstawie zasad rachunkowości przyjętych przez księgowego Komisji 6 . oraz sporządzanie szacunków księgowych, które są racjonalne w danych okolicznościach. Dyrektor zatwierdza roczne sprawozdanie finansowe Centrum po tym, jak zostanie ono sporządzone przez księgowego Centrum na podstawie wszystkich dostępnych informacji. Do sprawozdania finansowego księgowy dołącza oświadczenie, w którym stwierdza między innymi, czy uzyskał wystarczającą pewność, że daje ono prawdziwy i rzetelny obraz sytuacji finansowej Centrum we wszystkich istotnych aspektach.
b) Zadania kierownictwa w zakresie legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń i zgodności z zasadą należytego zarządzania finansami obejmują zaprojektowanie, wdrożenie i utrzymywanie skutecznego i wydajnego systemu kontroli wewnętrznej, w tym właściwego nadzoru, jak również podejmowanie odpowiednich działań w celu zapobiegania nieprawidłowościom i nadużyciom finansowym oraz - w razie konieczności - wszczynanie postępowań sądowych w celu odzyskania nienależnie wypłaconych lub niewłaściwie wykorzystanych środków finansowych.
Zadania Trybunału
5. Zadaniem Trybunału jest przedstawienie Parlamentowi Europejskiemu i Radzie 7 ., na podstawie przeprowadzonej przez siebie kontroli, poświadczenia wiarygodności dotyczącego rocznego sprawozdania finansowego Centrum oraz
legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. Trybunał przeprowadza kontrolę zgodnie z wydanymi przez IFAC Międzynarodowymi Standardami Rewizji Finansowej i kodeksem etyki oraz z Międzynarodowymi Standardami Najwyższych Organów Kontroli wydanymi przez INTOSAI (ISSAI). Zgodnie z tymi standardami Trybunał zobowiązany jest zaplanować i przeprowadzić kontrolę w taki sposób, aby uzyskać wystarczającą pewność, że roczne sprawozdanie finansowe Centrum nie zawiera istotnych zniekształceń, a leżące u jego podstaw transakcje są legalne i prawidłowe.

6. W ramach kontroli stosuje się procedury mające na celu uzyskanie dowodów kontroli potwierdzających kwoty i informacje zawarte w rocznym sprawozdaniu finansowym oraz legalność i prawidłowość transakcji leżących u jego podstaw. Dobór procedur zależy od osądu kontrolera, w tym od oceny ryzyka wystąpienia - w wyniku nadużycia lub błędu - istotnego zniekształcenia w rocznym sprawozdaniu finansowym lub istotnej niezgodności transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania z wymogami przepisów Unii Europejskiej. W celu zaprojektowania procedur kontroli odpowiednich w danych okolicznościach kontroler, dokonując oceny ryzyka, bierze pod uwagę system kontroli wewnętrznej w zakresie dotyczącym sporządzania i rzetelnej prezentacji rocznego sprawozdania finansowego oraz systemy nadzoru i kontroli wprowadzone celem zapewnienia legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. Kontrola obejmuje także ocenę stosowności przyjętych zasad (polityki) rachunkowości oraz racjonalności sporządzonych szacunków księgowych, a także ocenę ogólnej prezentacji rocznego sprawozdania finansowego.

7. Trybunał uznał, że uzyskane dowody kontroli stanowią wystarczającą i odpowiednią podstawę do wydania poświadczenia wiarygodności.

Opinia na temat wiarygodności rozliczeń
8. W opinii Trybunału roczne sprawozdanie finansowe Centrum przedstawia rzetelnie we wszystkich istotnych aspektach jego sytuację finansową na dzień 31 grudnia 2012 r. oraz wyniki transakcji i przepływy pieniężne za kończący się tego dnia rok, zgodnie z przepisami jego regulaminu finansowego oraz z zasadami rachunkowości przyjętymi przez księgowego Komisji.
Opinia na temat legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń
9. W opinii Trybunału transakcje leżące u podstaw rocznego sprawozdania finansowego Centrum za rok budżetowy zakończony w dniu 31 grudnia 2012 r. są legalne i prawidłowe we wszystkich istotnych aspektach.
10.
Przedstawione poniżej uwagi nie podważają opinii Trybunału.

UWAGA DOTYCZĄCA MECHANIZMÓW KONTROLNYCH

11.
Centrum co roku przyznaje dotacje sieci swoich partnerów w państwach członkowskich 8 (wysokość dotacji przyznawanych w ramach umowy waha się od 23.615 euro do 43.620 euro). W 2012 r. wydatki na dotacje (związane głównie z kosztami pracowniczymi beneficjentów) wyniosły 695.337 euro 9 , co stanowi 4 % całości wydatków operacyjnych. Przeprowadzane przez Centrum kontrole ex ante dotacji obejmują kompleksową analizę zestawień poniesionych wydatków przedstawionych przez beneficjentów oraz przegląd świadectw wystawionych przez działających na zlecenie beneficjenta audytorów zewnętrznych lub przez niezależnych urzędników publicznych. Centrum zwykle nie przeprowadza jednak weryfikacji kosztów pracowniczych deklarowanych przez beneficjentów w oparciu o oryginalną dokumentację towarzyszącą. Odpowiednie kontrole ex post miały ostatnio miejsce w 2009 r., w związku z tym zapewniają jedynie ograniczoną pewność.

UWAGI DOTYCZĄCE ZARZĄDZANIA BUDŻETEM

12.
Wskaźnik wykonania budżetu był wysoki i wyniósł 100 % w tytułach I i III oraz 98 % w tytule II. W tytule II zanotowano wprawdzie wysoki poziom przeniesień środków, na które zaciągnięto zobowiązania (39 %, tj. 673.392 euro), jednak wynika to w większości z przyczyn niezależnych od Centrum, takich jak opóźnienia prac remontowych prowadzonych przez władze greckie w siedzibie Centrum. Ich następstwem było przełożenie na późniejszy termin związanych z tym prac utrzymaniowych i naprawczych oraz zagospodarowania pomieszczeń służbowych (około 124.000 euro), a także opóźnienia w zamawianiu wyposażenia pomieszczeń konferencyjnych Centrum (około 242.000 euro). Część przeniesień wynika z opóźnień w zamawianiu sprzętu informatycznego (około 172.000 euro).

INNE UWAGI

13.
W latach 2010 i 2011 przeprowadzono dwie procedury naboru na stanowisko przyszłego dyrektora Centrum, jednak żadna z nich nie przyniosła rozstrzygnięcia 10 . Pod koniec 2012 r. rozpoczęto trzecią procedurę, która jest w toku. Trybunał ustalił, że w przypadku pierwszych dwóch procedur naboru członkowie komisji preselekcyjnej nie podpisali oświadczenia o braku konfliktu interesów, a pytania na rozmowy kwalifikacyjne i ich wagi oraz progi punktowe warunkujące umieszczenie na liście odpowiednich kandydatów ustalano po dokonaniu przeglądu kandydatur.

DZIAŁANIA PODJĘTE W ZWIĄZKU Z ZESZŁOROCZNYMI UWAGAMI

14.
Przegląd działań naprawczych podjętych w wyniku uwag zgłoszonych przez Trybunał w roku poprzednim przedstawiono w załączniku I.

Niniejsze sprawozdanie zostało przyjęte przez Izbę IV, której przewodniczył Louis GALEA, członek Trybunału Obrachunkowego, na posiedzeniu w Luksemburgu w dniu 9 lipca 2013 r.

W imieniu Trybunału Obrachunkowego
Vítor Manuel da SILVA CALDEIRA
Prezes

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

Działania podjęte w związku z zeszłorocznymi uwagami

Rok Uwagi Trybunału Działania naprawcze

(zrealizowane / w trakcie realizacji / niepodjęte / brak danych lub nie dotyczy)

2011 Wysoki poziom przeniesień w tytule II jest sprzeczny z budżetową zasadą jednoroczności. w trakcie realizacji
2011 Dokonano znaczącej liczby przesunięć budżetowych, głównie pod koniec roku(1). Uzasadnienie tych przesunięć budżetowych było niewystarczające, ponieważ nie dokonano oszacowania potrzeb. Sytuacja ta wskazuje na uchybienia w planowaniu i programowaniu budżetowym i jest sprzeczna z zasadą specyfikacji. w trakcie realizacji (zrealizowane wprzypadku uzasadnienia przesunięć)
2011 Przyznawane przez Centrum dotacje na kształcenie i szkolenie zawodowe (VET)(2) wynoszą rocznie około 1 mln euro(3). Doszło do znaczących opóźnień w zamknięciu dotacji za rok 2010 z uwagi na to, że beneficjenci późno dostarczyli sprawozdania końcowe z przeprowadzonych działań. Samo Centrum odnotowało opóźnienia w weryfikacji tych sprawozdań oraz obsłudze płatności końcowych(4). zrealizowane
(1) W sumie dokonano 77 przesunięć budżetowych w wysokości 1,5 mln euro ogółem, z czego 67 przesunięć (1,3 mln euro) dokonano w listopadzie i grudniu 2011 r.

(2) Centrum przyznaje dotacje Europejskiej sieci danych i ekspertyz w kształceniu i szkoleniu zawodowym (ReferNet), przeznaczone na informowanie o krajowych systemach i politykach kształcenia i szkolenia zawodowego w państwach członkowskich, Norwegii i Islandii.

(3) 2011 i 2010 r.: 0,9 mln euro.

(4) Średnie opóźnienie płatności końcowych wynosiło 50 dni.

ZAŁĄCZNIK  II

Europejskie Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego (Saloniki) Kompetencje i zadania

Zakres kompetencji Unii według Traktatu

(art. 166 ust. 1 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej)

Gromadzenie informacji

Unia Europejska wdroży politykę w dziedzinie kształcenia zawodowego, która będzie wspierała i uzupełniała działania państw członkowskich, równocześnie w pełni szanując zasadę odpowiedzialności państw członkowskich za zawartość i organizację szkoleń zawodowych.

Kompetencje CEDEFOP

(art. 2 i 3 rozporządzenia Rady (EWG) nr 337/75)

Cele

Jako centrum referencyjne Unii Europejskiej w dziedzinie kształcenia i szkolenia zawodowego, Centrum dostarcza decydentom politycznym, badaczom i fachowcom informacji dotyczących aktualnych tendencji i trendów w celu umożliwienia im podejmowania lepszych decyzji i działań. Centrum wspiera Komisję Europejską w działaniach na rzecz promowania i rozwoju kształcenia i szkolenia zawodowego na poziomie Unii.

Zadania

- przygotowanie wyboru dokumentów oraz analiza danych,

- przyczynianie się do rozwoju i koordynacji badań,

- wykorzystywanie i rozpowszechnianie odpowiednich informacji,

- promowanie i wspieranie uzgodnionych działań w zakresie rozwoju kształcenia zawodowego,

- forum publiczne dla szerokiej i zróżnicowanej grupy odbiorców.

Zarządzanie Rada zarządzająca

Skład

Z każdego państwa członkowskiego:

a) po jednym członku reprezentującym rząd;

b) po jednym członku reprezentującym organizacje pracodawców;

c) po jednym członku reprezentującym organizacje pracowników;

Trzech członków reprezentujących Komisję Europejską.

Członków, o których mowa w lit. a), b) i c), mianuje Rada. Komisja mianuje członków, którzy mają ją reprezentować.

Koordynatorzy z organizacji pracodawców i organizacji pracowników na szczeblu europejskim i obserwatorzy z państw EOG również uczestniczą w spotkaniach rady zarządzającej i biura.

Zadania

Uchwalanie budżetu, priorytetowych celów średnioterminowych (wieloletnie planowanie Centrum) i programu prac oraz ocenianie i analizowanie rocznego sprawozdania z działalności oraz rocznego sprawozdania finansowego, przyjmowanie ostatecznego budżetu i planu zatrudnienia.

Biuro

Skład

Przewodniczący i trzech wiceprzewodniczących rady zarządzającej, po jednym koordynatorze z każdej grupy oraz jeden dodatkowy przedstawiciel Komisji.

Dyrektor

Mianowany przez Komisję spośród kandydatów przedstawionych przez radę zarządzającą, odpowiada za zarządzanie Centrum i wykonuje decyzje rady zarządzającej i biura.

Kontrola wewnętrzna

Służba Audytu Wewnętrznego Komisji.

Kontrola zewnętrzna

Europejski Trybunał Obrachunkowy.

Organ udzielający absolutorium z wykonania budżetu

Parlament Europejski działający na zalecenie Rady.

Środki udostępnione Centrum w roku 2012 (2011) Ostateczny budżet

19,22 (18,83) mln euro

wkład Unii(1): 97,6 % (97,5 %)

Zatrudnienie na dzień 31 grudnia 2012 r.:

Liczba stanowisk według planu zatrudnienia: 101 (101) Stanowiska obsadzone: 98(2)(97) Inni pracownicy:

- pracownicy kontraktowi: 23(3)(25)

- oddelegowani eksperci krajowi: 3 (3) Łączna liczba pracowników: 124 (125)

- zadania operacyjne: 90 (90)

- zadania administracyjne: 34 (35)

Produkty i usługi w roku 2012 (2011) Analiza polityki i sprawozdawczość

Opublikowano Raport Centrum zatytułowany "Tendencje obserwowane w europejskiej polityce w dziedzinie kształcenia i szkolenia zawodowego w latach 2010-2012: postęp w zakresie realizacji komunikatu brugijskiego", który zaprezentowano na Cyprze dyrektorom generalnym ds. szkolenia zawodowego. Centrum przedstawiło aktualne informacje na temat systemów kształcenia i szkolenia zawodowego, wiadomości o inicjatywach i rozwoju polityk w państwach członkowskich. W kilku statystykach miesiąca obejmujących dane z całej Europy skupiono się na ocenie skutków kryzysu. Aby spełnić wymóg Komisji Europejskiej w zakresie systematycznego przeprowadzania w poszczególnych krajach analizy rozwoju kształcenia i szkolenia zawodowego na potrzeby semestru europejskiego, Centrum skupiło się na obserwacji kształcenia i szkolenia zawodowego we wszystkich państwach. Z okazji spotkań dyrektorów generalnych ds. szkolenia zawodowego zorganizowanych w trakcie prezydencji Danii i Cypru Centrum przygotowało przegląd zmian w zakresie współpracy w dziedzinie kształcenia i szkolenia zawodowego oraz notę informacyjną zatytułowaną "Przenikanie się systemów kształcenia i szkolenia: znoszenie barier i zwiększanie szans".

Wspólne narzędzia europejskie, kwalifikacje i wyniki nauczania

Wspólnie z Komisją Europejską Centrum koordynowało prace grupy doradczej ds. Europejskich Ram Kwalifikacji (EQF) oraz sporządziło (samodzielnie lub wspólnie) 23 dokumenty informacyjne stanowiące wkład w dyskusje na temat rozwoju polityki. W wydanej z okazji spotkania dyrektorów generalnych ds. szkolenia zawodowego, które miało miejsce na Cyprze, nocie informacyjnej pod tytułem "Europejskie ramy kwalifikacji: narzędzie przejrzystości i zmian" zawarto podsumowanie wyników czwartego sprawozdania rocznego Centrum dotyczącego rozwoju krajowych ram kwalifikacji. Ponadto Centrum przeanalizowało 10 sprawozdań krajowych dotyczących sposobu, w jaki wiążą krajowe ramy z EQF. Podczas spotkania dyrektorów generalnych ds. szkolenia zawodowego, które miało miejsce na Cyprze, zaprezentowano wyniki trzeciego sprawozdania z monitorowania europejskiego systemu transferu i akumulacji punktów w kształceniu i szkoleniu zawodowym (ECVET). Kontynuowano wsparcie na rzecz europejskich ram odniesienia na rzecz zapewniania jakości w kształceniu i szkoleniu zawodowym (EQAVET). Coraz więcej młodych obywateli UE korzysta ze strony internetowej Europass, zarządzanej przez Centrum.

Od czasu uruchomienia strony odnotowano prawie 60 mln odwiedzin (14,8 mln w 2012 r.,12,9 mln w 2011 r.) oraz wygenerowano 25 mln CV on line (8,3 mln w 2012 r., 5,8 mln w 2011 r.). Opublikowano studium pod tytułem "Reforma programów nauczania w Europie: wpływ wyników nauczania", które omówiono podczas warsztatów międzynarodowych. W latach 2011 i 2012 zorganizowano 215 wizyt studyjnych dla 2 448 specjalistów z 33 krajów. W badaniach poziomu oddziaływania podkreśla się wysoki wskaźnik zadowolenia (96 %).

Kształcenie dorosłych i przekształcenia

Wydano studium zatytułowane "Nauczanie dorosłych w miejscu pracy: rozwój umiejętności w celu wspierania innowacyjności w przedsiębiorstwach" na potrzeby warsztatów organizowanych w tej dziedzinie. W ramach Europejskiego Roku Aktywności Osób Starszych podczas konferencji DG EAC "One Step Up in later life" zorganizowano warsztaty na temat zwiększania szans na zatrudnienie poprzez naukę. Ponadto ukazała się publikacja "Praca a starzenie się - korzyści płynące z inwestowania w pracowników w starszym wieku". Trzy publikacje dotyczyły finansowania i innych bodźców do ustawicznego kształcenia i szkolenia zawodowego. W ramach wspierania integracji młodych osób na rynku pracy Centrum uczestniczyło w organizacji wydarzenia w związku z niemiecką inicjatywą mającą na celu zawieranie umów o współpracy z innymi krajami w ramach europejskiego sojuszu na rzecz przygotowania zawodowego. Ponadto sporządzono sprawozdanie zatytułowane "Od kształcenia do pracy - wpływ kształcenia i szkolenia zawodowego na sytuację na rynku pracy".

Analiza umiejętności

W nocie informacyjnej pod tytułem "Wyzwania w zakresie umiejętności w Europie - nienadążające zapotrzebowanie na umiejętności stwarza ryzyko niedopasowania" oraz w publikacji "Podaż umiejętności i zapotrzebowanie na nie w Europie w przyszłości - prognoza 2012" przedstawiono zaktualizowaną prognozę na lata 2010-2020, dotyczącą podaży umiejętności i zapotrzebowania na nie. Centrum miało swój wkład w opracowanie europejskiej panoramy umiejętności oraz wydało dwie publikacje na temat zielonych umiejętności. Na potrzeby sprawozdania Komisji z 2012 r. na temat zatrudnienia i spraw socjalnych w Europie Centrum opracowało rozdział dotyczący niedopasowania umiejętności. Podczas warsztatów omówiono sprawozdanie "Niedopasowanie umiejętności: rola przedsiębiorstwa". Ponadto wydano notę informacyjną na temat zapobiegania utracie umiejętności. W ramach inicjatywy stworzenia narzędzia do regionalnego monitorowania przewidywania umiejętności Centrum doradzało miastu Saloniki.

Wpływ organizacyjny działań Centrum

Kluczowe wskaźniki realizacji zadań wskazują na duży wpływ organizacyjny działań Centrum: odniesienia do Centrum w 169 dokumentach dotyczących polityki UE i 68 dokumentach dotyczących polityki międzynarodowej, niektóre w znacznym stopniu korzystające z wyników prac Centrum; wkład w 26 dokumentów dotyczących polityki UE, 158 wydarzeń w ramach prezydencji i inne wydarzenia na poziomie unijnym; organizacja 150 wydarzeń; 120 publikacji; 525 artykułów w mediach, opisujących udokumentowaną pracę Centrum (+ 38 %); liczba pobranych publikacji: 636 000 (+ 33 %); 415 odniesień w literaturze fachowej; znaczący wzrost popularności w mediach społecznościowych (+ 127 % Facebook; + 170 % Twitter). W ramach oszczędności kosztów położono nacisk na organizowanie wideokonferencji, eksperymentalnie rozmowy kwalifikacyjne przeprowadzano za pośrednictwem Skype.

W celu uzyskania dalszych informacji zob. www.cedefop.europa.eu (sprawozdanie roczne i roczne sprawozdanie z działalności na rok 2012).

(1) Uwaga: Wkład Unii obejmuje subwencje Unii, a także BRS.

(2) W tym stanowiska obsadzone (92) oraz złożone oferty pracy (6) (zgodnie z wieloletnim strategicznym planem zatrudnienia).

(3) W tym 22 pracowników kontraktowych oraz 1 złożona oferta pracy. Źródło: informacje przekazane przez Centrum.

ODPOWIEDZI CENTRUM

11.
Przy rozpatrywaniu wniosków o dotację Centrum uważnie i szczegółowo analizuje przedstawione propozycje i kosztorysy. Na etapie weryfikacji szczegółowo sprawdza się jakość i kompletność dokumentów.

Aby wypełnić zalecenia Trybunału, Centrum zobowiązuje się, iż od tego roku, oprócz sprawdzania świadectw audytorów, będzie również szczegółowo analizować koszty personelu i rozliczenia ich czasu pracy dla trzech losowo wybranych przypadków wypłat na dotację nr 26 do 29.

12.
Przyjmujemy do wiadomości uwagę dotyczącą przeniesień w tytule 2 i zobowiązujemy się ciągłego obniżania poziomu tych przeniesień.
13.
Centrum zwraca uwagę, że co prawda wspiera działania komisji preselekcyjnej, lecz nie posiada prawa kontroli nad procedurami i decyzjami podejmowanymi przez komisję preselekcyjną lub przez Komisję.
Dowody wskazują, że członkowie komisji preselekcyjnej mieli świadomość konieczności podpisania oświadczenia o braku konfliktu interesów, niemniej jednak, zgodnie z sugestią Trybunału, członkowie komisji preselekcyjnej podpisali w międzyczasie oficjalne oświadczenia.
1 Dz.U. L 39 z 13.2.1975, s. 1.
2 Do celów informacyjnych w załączniku II skrótowo przedstawiono kompetencje i działania Centrum.
3 Sprawozdanie finansowe składa się z bilansu oraz rachunku wyniku ekonomicznego, rachunku przepływów pieniężnych, zestawienia zmian w aktywach netto oraz opisu znaczących zasad (polityki) rachunkowości i informacji dodatkowej.
4 Sprawozdanie z wykonania budżetu obejmuje rachunek wyniku budżetowego wraz z załącznikiem.
5 Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.
6 Zasady rachunkowości przyjęte przez księgowego Komisji opierają się na Międzynarodowych Standardach Rachunkowości Sektora Publicznego (IPSAS) wydanych przez Międzynarodową Federację Księgowych, a w kwestiach nimi nieobjętych - na Międzynarodowych Standardach Rachunkowości (MSR) / Międzynarodowych Standardach Sprawozdawczości Finansowej (MSSF) wydanych przez Radę Międzynarodowych Standardów Rachunkowości.
7 Art. 185 ust. 2 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 (Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1).
8 Są to głównie krajowe agencje i instytuty badawcze.
9 Składają się na to płatności końcowe i rozliczenia zaliczek wypłaconych na podstawie umów o dotację w latach poprzednich. W ramach umów o dotację na 2012 r. wypłacono jedynie zaliczki, co nie wiązało się jeszcze z wydatkami.
10 W pierwszej procedurze Komisja Europejska nie mianowała żadnego z kandydatów umieszczonych na liście wstępnej przez Radę Zarządzającą. W drugiej procedurze komisja preselekcyjna uznała, że żaden z kandydatów nie spełnia wymogów warunkujących umieszczenie na liście wstępnej, i nie przedstawiła Radzie Zarządzającej listy odpowiednich kandydatów.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024