Projekt budżetu korygującego Unii Europejskiej nr 2/2011: powodzie w Słowenii, Chorwacji i Republice Czeskiej w 2010 r. (10522/2011 - C7-0137/2011 - 2011/2065(BUD))

Projekt budżetu korygującego Unii Europejskiej nr 2/2011: powodzie w Słowenii, Chorwacji i Republice Czeskiej w 2010 r.

P7_TA(2011)0302

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 5 lipca 2011 r. w sprawie stanowiska Rady dotyczącego projektu budżetu korygującego Unii Europejskiej nr 2/2011 na rok budżetowy 2011, sekcja 3 -Komisja (10522/2011 - C7-0137/2011 - 2011/2065(BUD))

(2013/C 33 E/28)

(Dz.U.UE C z dnia 5 lutego 2013 r.)

Parlament Europejski,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 314, oraz Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Energii Atomowej, w szczególności jego art. 106a,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(1), w szczególności jego art. 37 i 38,
uwzględniając budżet ogólny Unii Europejskiej na rok budżetowy 2011, w formie przyjętej ostatecznie w dniu 15 grudnia 2010 r.(2),
uwzględniając Porozumienie międzyinstytucjonalne pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej i należytego zarządzania finansami z dnia 17 maja 2006 r.(3),
uwzględniając projekt budżetu korygującego nr 2/2011 Unii Europejskiej na rok budżetowy 2011, przedstawiony przez Komisję dnia 25 marca 2011 r. (COM(2011)0154),
uwzględniając stanowisko Rady w sprawie projektu budżetu korygującego nr 2/2011, zajęte przez Radę dnia 24 maja 2011 r. (10522/2011 - C7-0137/2011),
uwzględniając art.75b Regulaminu,
uwzględniając sprawozdanie Komisji Budżetowej (A7-0233/2011),
A.
mając na uwadze, że projekt budżetu korygującego nr 2/2011 mający zastosowanie do budżetu na 2011 r. ma na celu uruchomienie Funduszu Solidarności UE na kwotę 19,5 mln EUR w środkach na zobowiązania i płatności na pokrycie szkód spowodowanych intensywnymi opadami deszczu, które w sierpniu i wrześniu 2010 r. dotknęły Słowenię, Chorwację i Republikę Czeską,
B.
mając na uwadze, że wspomniany projekt budżetu korygującego służy formalnemu wprowadzeniu tej korekty do budżetu na rok 2011,
C.
mając na uwadze, że we wspólnym oświadczeniu w sprawie środków na płatności, dołączonym do budżetu na rok 2011, przewidywano przedłożenie budżetu korygującego, "jeżeli środki zapisane w budżecie na 2011 rok będą niewystarczające, aby pokryć wydatki",
D.
mając na uwadze, że Rada zdecydowała o przesunięciu środków na płatności z pozycji budżetowych jedynie na podstawie niskich wskaźników wykonania, nie uwzględniając faktu, że realizacja uzupełniających linii budżetowych wymaga dalszych środków w zakresie kontroli oraz że nie wszystkie państwa członkowskie podjęły właściwe środki ułatwiające zamknięcie rozliczeń,
E.
mając na uwadze, że rezerwa ujemna utworzona przez Radę dla projektu budżetu korygującego nr 1/2011 ma jedynie charakter pragmatyczny oraz nie stanowi trwałego i rozsądnego pod względem finansowym rozwiązania na wypadek nieprzewidzianych potrzeb w zakresie środków na płatności, co podkreślił Parlament(1),
F.
mając na uwadze, że Komisja nie przedstawiła jeszcze rozwiązania w sprawie korzystania z ujemnej rezerwy, pomimo rezolucji Parlamentu w sprawie projektu budżetu korygującego nr 1/2011 oraz wezwania skierowanego przez Radę, aby Komisja jak najszybciej je przedstawiła,
G.
mając na uwadze, że środki na płatności przeznaczone na Europejski Fundusz Dostosowania do Globalizacji najprawdopodobniej nie wystarczą na pokrycie potrzeb na cały rok 2011, a w związku z tym konieczne będzie uzupełnienie środków,
H.
mając na uwadze, że w czerwcu 2011 r. skorygowano w dół realizację płatności na główne projekty w dziedzinie energetyki przewidziane na rok 2011, głównie w wyniku opóźnień operacyjnych, a środki te mogą być wykorzystane na inne cele,
1.
przyjmuje do wiadomości stanowisko Rady w sprawie projektu budżetu korygującego nr 2/2011;
2.
uważa, że przesunięcia przyjęte przez Radę są sprzeczne ze wspólnym oświadczeniem w sprawie środków na płatności, do którego przywiązuje wagę i który uważa za zobowiązujący;
3.
podejmuje decyzję o dokonaniu zmiany stanowiska Rady w sprawie projektu budżetu korygującego nr 2/2011 w formie przedstawionej poniżej, w celu:
pokrycia potrzeb wynikających z uruchomienia Funduszu Solidarności Unii Europejskiej;
skorzystania z ujemnej rezerwy;
zapewnienia większych środków na płatności na Europejski Fundusz Dostosowania do Globalizacji;
4.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji wraz z poprawkami Parlamentu Radzie, Komisji oraz parlamentom państw członkowskich.

Poprawka 1

SEKCJA 3 – KOMISJA

WYDATKI - WYDATKI

Dane liczbowe

Tytuł Treść Budżet 2011 Stanowisko Parlamentu nr 2/2011 Nowa kwota
Zobowiązania Płatności Zobowiązania Płatności Zobowiązania Płatności
01 Sprawy gospodarcze i finansowe

40 01 40

524.283.196

40.929

341.387.137

40.929

50.000.000 524.283.196

40.929

341.387.137

40.929

02 Przedsiębiorstwa

40 01 40

524.324.125

1.055.561.122

52.772

341.428.066

1.209.465.022

52.772

524.324.125

1.055.561.122

52.772

341.428.066

1.209.465.022

52.772

03 Konkurencja

40 01 40

1.055.613.894

93.403.671

56.917

1.209.517.794

93.403.671

56.917

1.055.613.894

93.403.671

56.917

1.209.517.794

93.403.671

56.917

04 Zatrudnienie i sprawy społeczne

40 01 40, 40 02 41

93.460.588

11.398.325.662

44.335

93.460.588

9.163.443.236

44.335

93.460.588

11.398.325.662

44.335

93.460.588

9.213.443.236

44.335

05 Rolnictwo i rozwój obszarów wiejskich

40 01 40, 40 02 40

11.398.369.997

57.292.184.763

74.532

9.163.487.571

55.269.004.060

74.532

11.398.369.997

57.292.184.763

74.532

9.213.487.571

55.269.004.060

74.532

06 Mobilność i transport

40 01 40

57.292.259.295

1.546.683.351

25.609

55.269.078.592

1.141.803.775

25.609

57.292.259.295

1.546.683.351

25.609

55.269.078.592

1.141.803.775

25.609

07 Środowisko i działania w dziedzinie klimatu

40 01 40, 40 02 41

1.546.708.960

470.550.540

44.853

1.141.829.384

390.290.122

44.853

1.546.708.960

470.550.540

44.853

1.141.829.384

390.290.122

44.853

470.595.393 390.334.975 470.595.393 390.334.975
08 Badania naukowe

40 01 40

5.334.630.545

6.884

4.117.083.880

6.884

19.546.647 19.546.647 5.334.630.545

6.884

4.117.083.880

6.884

09 Społeczeństwo informacyjne i media

40 01 40, 40 02 41

5.334.637.429

1.538.552.441

29.384

4.117.090.764

1.334.275.234

29.384

5.334.637.429

1.538.552.441

29.384

4.117.090.764

1.334.275.234

29.384

10 Bezpośrednie badania naukowe 1.538.581.825

394.978.000

948.592.229

52.021.983

1.334.304.618

396.209.233

719.026.792

52.021.983

1.538.581.825

394.978.000

948.592.229

52.021.983

1.334.304.618

396.209.233

719.026.792

52.021.983

11 Gospodarka morska i rybołówstwo

40 01 40, 40 02 41

12 Rynek wewnętrzny

40 01 40, 40 02 41

1.000.614.212

94.868.629

35.305

771.048.775

93.358.064

35.305

1.000.614.212

94.868.629

35.305

771.048.775

93.358.064

35.305

13 Polityka regionalna

40 01 40

94.903.934

40.565.228.265

43.816

93.393.369

33.499.601.033

43.816

94.903.934

40.584.774.912

43.816

93.393.369

33.519.147.680

43.816

14 Podatki i unia celna

40 01 40

40.565.272.081

142.229.539

32.492

33.499.644.849

114.783.765

32.492

40.584.818.728

142.229.539

32.492

33.519.191.496

114.783.765

32.492

15 Edukacja i kultura

40 01 40

142.262.031

2.428.691.266

38.857

114.816.257

1.996.401.080

38.857

142.262.031

2.428.691.266

38.857

114.816.257

1.996.401.080

38.857

16 Komunikacja społeczna

40 01 40

2.428.730.123

273.374.552

46.111

1.996.439.937

253.374.552

46.111

2.428.730.123

273.374.552

46.111

1.996.439.937

253.374.552

46.111

17 Ochrona zdrowia i konsumentów

40 01 40

273.420.663

692.021.626

57.583

253.420.663

596.046.062

57.583

273.420.663

692.021.626

57.583

253.420.663

596.046.062

57.583

692.079.209 596.103.645 692.079.209 596.103.645
18 Przestrzeń wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości

40 01 40, 40 02 41

1.193.910.768

16.479.335

1.210.390.103

871.707.680

13.005.028

884.712.708

1.193.910.768

16.479.335 1.210.390.103

871.707.680

13.005.028

884.712.708

19 Stosunki zewnętrzne

40 01 40, 40 02 41

4.270.665.587

44.005.106

3.378.255.172

6.441.836

4.270.665.587

44.005.106

3.378.255.172

6.441.836

20 Handel

40 01 40

4.314.670.693

105.067.905

34.787

3.384.697.008

104.422.321

34.787

4.314.670.693

105.067.905

34.787

3.384.697.008

104.422.321

34.787

21 Rozwój i stosunki z państwami Afryki, Karaibów i Pacyfiku (AKP)

40 01 40, 40 02 41

105.102.692 1.433.111.933

109.058.175

104.457.108 1.392.926.690

86.736.049

105.102.692 1.433.111.933

109.058.175

104.457.108 1.392.926.690

86.736.049

22 Rozszerzenie

40 01 40

1.542.170.108

1.123.357.217

17.764

1.479.662.739

1.012.513.363

17.764

1.542.170.108

1.123.357.217

17.764

1.479.662.739

1.012.513.363

17.764

23 Pomoc humanitarna

40 01 40

1.123.374.981

878.195.432

14.878

1.012.531.127

838.516.019

14.878

1.123.374.981

878.195.432

14.878

1.012.531.127

838.516.019

14.878

24

25

Zwalczanie nadużyć finansowych

Koordynacja polityk Komisji i doradztwo prawne

40 01 40

878.210.310

81.749.000

190.812.414

565.027

838.530.897

74.805.171

190.812.414

565.027

878.210.310

81.749.000

190.812.414

565.027

838.530.897

74.805.171

190.812.414

565.027

26 Administracja Komisji

40 01 40, 40 02 41

191.377.441

1.018.708.135

78.381

191.377.441

1.017.153.328

78.381

191.377.441

1.018.708.135

78.381

191.377.441

1.017.153.328

78.381

1.018.786.516 1.017.231.709 1.018.786.516 1.017.231.709
27 Budżet

40 01 40

69.440.094

30.939

69.440.094

30.939

- 69.440.094 30.939 69.440.094 30.939
28 Kontrola

40 01 40

69.471.033

11.399.202

7.105

69.471.033

11.399.202

7.105

69.471.033

11.399.202

7.105

69.471.033

11.399.202

7.105

29 Statystyka

40 01 40

11.406.307

145.143.085

47.443

11.406.307

124.373.319

47.443

11.406.307

145.143.085

47.443

11.406.307

124.373.319

47.443

30

31

Emerytury i wydatki pochodne Służby językowe

40 01 40

145.190.528

1.278.009.000

392.908.762

236.399

124.420.762

1.278.009.000

392.908.762

236.399

- 251.935.540  145.190.528

1.278.009.000

392.908.762

236.399

124.420.762

1.278.009.000

392.908.762

236.399

32 Energia

40 01 40, 40 02 41

393.145.161

699.617.012

41.299

393.145.161

1.535.110.306

41.299

393.145.161

699.617.012

41.299

393.145.161

1.283.174.766

41.299

40 Rezerwy 699.658.311

977.129.000

1.535.151.605

77.520.404

182.388.893 699.658.311.977.129.000 1.283.216.065.259.909.297
Ogółem

40 01 40, 40 02 40, 40 02 41

138.440.114.943

223.269.000

122.938.920.666

159.909.297

19.546.647 138.459.661.590

223.269.000

122.938.920.666

159.909.297

138.663.383.943 123.098.829.963 138.682.930.590 123.098.829.963

TYTUŁ 04 - ZATRUDNIENIE I SPRAWY SPOLECZNE

Dane liczbowe

Tytuł Rozdział Treść RF Budżet 2011 Stanowisko Parlamentu nr 2/2011 Nowa kwota
Zobowiązania Płatności Zobowiązania Płatności Zobowiązania Płatności
04 01 Wydatki administracyjne w obszarze polityki "Zatrudnienie i sprawy społeczne"

40 01 40

95 925 690

44 335

95 925 690

44 335

95 925 690

44 335

95 925 690

44 335

95.970.025 95.970.025 95.970.025 95.970.025
04 02 Europejski Fundusz Społeczny 1 10.963.813.972 8.743.950.522 10.963.813.972 8.743.950.522
04 03 Praca w Europie - Dialog społeczny i mobilność 1 79.130.000 64.266.181 79.130.000 64.266.181
04 04 Zatrudnienie, solidarność społeczna i równość płci 157.056.000 151.704.616 157.056.000 151.704.616
04 05 Europejski Fundusz Dostosowania do Globalizacji (EFG) 1 p.m. 47.608.950 50.000.000 p.m. 97.608.950
04 06 Instrument Pomocy Przedakcesyjnej (IPA) - Rozwój zasobów ludzkich 4 102.400.000 59.987.277 102.400.000 59.987.277
Tytuł 04 - Ogółem

40 01 40, 40 02 41

11.398.325.662 9.163.443.236 50.000.000 11.398.325.662 9.213.443.236
44.335 44.335 44.335 44.335
11.398.369.997 9.163.487.571 11.398.369.997 9.213.487.571

ROZDZIAŁ 04 05 - EUROPEJSKI FUNDUSZ DOSTOSOWANIA DO GLOBALIZACJI (EFG)

Dane liczbowe

Tytuł Rozdział

Artykuł Pozycja

Treść RF Budżet 2011 Stanowisko Parlamentu nr 2/2011 Nowa kwota
Zobowiązania Płatności Zobowiązania Płatności Zobowiązania Płatności
04 05 Europejski Fundusz Dostosowania do Globalizacji (EFG) 1.1 p.m. 47.608.950 50.000.000 p.m. 97.608.950
04 05 01 Europejski Fundusz Dostosowania do Globalizacji (EFG)
Rozdział 04 05 - Ogółem p.m. 47.608.950 50.000.000 p.m. 97.608.950

Wtorek, 5 lipca 2011 r. Artykuł 04 05 01 - Europejski Fundusz Dostosowania do Globalizacji (EFG)

Dane liczbowe

Budżet 2.011 Stanowisko Parlamentu nr 2/2.011 Nowa kwota
Zobowiązania Płatności Zobowiązania Płatności Zobowiązania Płatności
p.m. 47.608.950 50.000.000 p.m. 97.608.950

Uwagi

Środki te przeznaczone są na Europejski Fundusz Dostosowania do Globalizacji (EFG), tak aby umożliwić Unii udzielenie tymczasowego i ukierunkowanego wparcia pracownikom zwolnionym w wyniku zasadniczych zmian strukturalnych zachodzących w systemach handlu światowego w związku z globalizacją, gdy zwolnienia te mają znaczny niekorzystny wpływ na gospodarkę regionalną lub lokalną. W odniesieniu do wniosków złożonych przed dniem 31 grudnia 2011 r. środki te mogą również zostać wykorzystane do wsparcia osób, które utraciły pracę bezpośrednio wskutek światowego kryzysu finansowego i gospodarczego.

Maksymalna kwota wydatków z funduszu wynosi 500.000.000 EUR rocznie.

Celem tej rezerwy, zgodnie z pkt 28 porozumienia międzyinstytucjonalnego z dnia 17 maja 2006 r., jest udzielenie dodatkowego tymczasowego wsparcia pracownikom odczuwającym skutki dużych zmian strukturalnych w systemach handlu światowego oraz udzielenie im pomocy w powrocie na rynek pracy.

Działania podejmowane przez Europejski Fundusz Dostosowania do Globalizacji powinny uzupełniać działania Europejskiego Funduszu Społecznego, przy czym nie powinno dochodzić do tworzenia podwójnych struktur.

Metoda zapisania środków w tej rezerwie oraz uruchomienia funduszu określona jest w pkt 28 porozumienia międzyinstytucjonalnego z dnia 17 maja 2006 r. oraz w art. 12 rozporządzenia (WE) nr 1927/2006.

Podstawa prawna

Rozporządzenie (WE) nr 1927/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 grudnia 2006 r. ustanawiające Europejski Fundusz Dostosowania do Globalizacji (Dz.U. L 406 z 30.12.2006, s. 1).

Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 546/2009 z dnia 18 czerwca 2009 r. zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1927/2006 ustanawiające Europejski Fundusz Dostosowania do Globalizacji (Dz.U. L 167 z 29.6.2009, s. 26).

Odnośne akty prawne

Porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 17 maja 2006 r. pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej i należytego zarządzania finansami (Dz.U. C 139 z 14.6.2006, s. 1).

TYTUŁ 13 - POLITYKA REGIONALNA

Dane liczbowe

Tytuł Rozdział Treść RF Budżet 2011 Stanowisko Parlamentu nr 2/2011 Nowa kwota
Zobowiązania Płatności Zobowiązania Płatności Zobowiązania Płatności
13 01 Wydatki administracyjne w obszarze polityki "Polityka regionalna" 88.430.098 88.430.098 19.546.647 19.546.647 88.430.098 88.430.098
40 01 40 43.816 43.816 43.816 43.816
88.473.914 88.473.914 88.473.914 88.473.914
13 03 Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego i inne działania w zakresie polityki regionalnej 1 28.742.233.077 25.165.081.196 28.742.233.077 25.165.081.196
13 04 Fundusz Spójności 1 11.073.646.193 7.625.295.593 11.073.646.193 7.625.295.593
13 05 Działania przedakcesyjne związane z polityką strukturalną 478.530.004 438.405.253 478.530.004 438.405.253
13 06 Fundusz Solidarności 182.388.893 182.388.893 201.935.540 201.935.540
Tytuł 13 - Ogółem

40 01 40

40.565.228.265 33.499.601.033 19.546.647 19.546.647 40.584.774.912 33.519.147.680
43.816 43.816 43.816 43.816
40.565.272.081 33.499.644.849 40.584.818.728 33.519.191.496

ROZDZIAŁ 13 06 - FUNDUSZ SOLIDARNOŚCI

Dane liczbowe

Tytuł Rozdział

Artykuł Pozycja

Treść RF Budżet 2.011 Stanowisko Parlamentu nr 2/2.011 Nowa kwota
Zobowiązania Płatności Zobowiązania Płatności Zobowiązania Płatności
13 06 Fundusz Solidarności 178.562.910 178.562.910 18.371.576 18.371.576 196.934.486
13 06 01 Fundusz Solidarności Unii Europejskiej - Państwa członkowskie 3.2 196.934.486
13 06 02 Fundusz Solidarności Unii Europejskiej - Kraje prowadzące negocjacje w sprawie przystąpienia 4 3.825.983 3.825.983 1.175.071 1.175.071 5.001.054 5.001.054
Rozdział 13 06 - Ogółem 182.388.893 182.388.893 19.546.647 19.546.647 201.935.540 201.935.540

Wtorek, 5 lipca 2011 r. Artykuł 13 06 01 - Fundusz Solidarności Unii Europejskiej - Państwa członkowskie

Dane liczbowe

Budżet 2.011 Stanowisko Parlamentu nr 2/2.011 Nowa kwota
Zobowiązania Płatności Zobowiązania Płatności Zobowiązania Płatności
178.562.910 178.562.910 18.371.576 18.371.576 196.934.486 196.934.486

Uwagi

W ramach niniejszego artykułu wprowadzone są środki wynikające z uruchomienia Funduszu Solidarności Unii Europejskiej na wypadek klęsk żywiołowych w państwach członkowskich.

Rozdział środków zostanie uzgodniony w budżecie korygującym, którego wyłącznym celem jest mobilizacja Funduszu Solidarności Unii Europejskiej.

Podstawa prawna

Rozporządzenie Rady (WE) nr 2012/2002 z dnia 11 listopada 2002 r. ustanawiające Fundusz Solidarności Unii Europejskiej (Dz.U. L 311 z 14.11.2002, s. 3).

Odnośne akty prawne

Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego Fundusz Solidarności Unii Europejskiej, przedłożony przez Komisję dnia 6 kwietnia 2005 r. (COM(2005)0108 wersja ostateczna).

Porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 17 maja 2006 r. pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej i należytego zarządzania finansami (Dz.U. C 139 z 14.6.2006, s. 1).

Artykuł 13 06 02 - Fundusz Solidarności Unii Europejskiej - Kraje prowadzące negocjacje w sprawie przystąpienia

Dane liczbowe

Budżet 2.011 Stanowisko Parlamentu nr 2/2.011 Nowa kwota
Zobowiązania Płatności Zobowiązania Płatności Zobowiązania Płatności
3.825.983 3.825.983 1.175.071 1.175.071 5.001.054 5.001.054

Uwagi

W ramach tego artykułu wprowadzone są środki wynikające z uruchomienia Funduszu Solidarności Unii Europejskiej na wypadek klęsk żywiołowych w krajach biorących udział w negocjacjach akcesyjnych z Unią.

Rozdział środków zostanie uzgodniony w budżecie korygującym, którego wyłącznym celem jest mobilizacja Funduszu Solidarności Unii Europejskiej.

Podstawa prawna

Rozporządzenie Rady (WE) nr 2012/2002 z dnia 11 listopada 2002 r. ustanawiające Fundusz Solidarności Unii Europejskiej (Dz.U. L 311 z 14.11.2002, s. 3).

Odnośne akty prawne

Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego Fundusz Solidarności Unii Europejskiej, przedłożony przez Komisję dnia 6 kwietnia 2005 r. (COM(2005)0108 wersja ostateczna).

Porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 17 maja 2006 r. pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej i należytego zarządzania finansami (Dz.U. C 139 z 14.6.2006, s. 1).

TYTUŁ 32 - ENERGIA

Dane liczbowe

Tytuł Rozdział Treść RF Budżet 2011 Stanowisko Parlamentu nr 2/2011 Nowa kwota
Zobowiązania Płatności Zobowiązania Płatności Zobowiązania Płatności
32 01 Wydatki administracyjne w obszarze polityki "Energia" 77.046.009 77.046.009 - 251.935.540 77.046.009 77.046.009
40 01 40 41.299 41.299 41.299 41.299
77.087.308 77.087.308 77.087.308 77.087.308
32 03 Sieci transeuropejskie 1 24.150.000 20.471.848 24.150.000 20.471.848
32 04 Energia konwencjonalna i odnawialna 125.688.003 1.080.982.371 125.688.003 829.046.831
32 05 Energia jądrowa 1 280.578.000 209.479.379 280.578.000 209.479.379
32 06 Badania naukowe związane z energią 1 192.155.000 147.130.699 192.155.000 147.130.699
Tytuł 32 - Ogółem

40 01 40, 40 02 41

699.617.012 1.535.110.306 - 251.935.540 699.617.012 1.283.174.766
41.299 41.299 41.299 41.299
699.658.311 1.535.151.605 699.658.311 1.283.216.065

ROZDZIAŁ 32 04 - ENERGIA KONWENCJONALNA I ODNAWIALNA

Dane liczbowe

Tytuł Rozdział

Artykuł Pozycja

Treść RF Budżet 2.011 Stanowisko Parlamentu nr 2/2.011 Nowa kwota
Zobowiązania Płatności Zobowiązania Płatności Zobowiązania Płatności
32 04 Energia konwencjonalna i odnawialna
32 04 01 Zakończenie programu "Inteligentna energia dla Europy" (2.003- 2.006) 1.1 - 4.570.459 4.570.459
32 04 02 Zakończenie programu "Inteligentna energia dla Europy" (2.003- 2.006): część zewnętrzna - Coopener 4 - 95.218 95.218
32 04 03 Działania wspierające europejską politykę energetyczną i wewnętrzny rynek energii 1.1 3.000.000 3.332.626 3.000.000 3.332.626
32 04 04 Ukończenie programu ramowego w dziedzinie energii (1.999-2.002) - Energia konwencjonalna i odnawialna 1.1 - p.m. p.m.
32 04 05 Europejski strategiczny plan w dziedzinie technologii energetycznych (plan EPSTE) 1.1 p.m. p.m. p.m. p.m.
32 04 06 Program ramowy na rzecz konkurencyjności i innowacji - "Inteligentna energia dla Europy" 1.1 114.499.000 39.039.339 114.499.000 39.039.339
32 04 07 Projekt pilotażowy - Bezpieczeństwo energetyczne - Biopaliwa 1.1 p.m. 1.500.000 p.m. 1.500.000
32 04 08 Projekt pilotażowy - Portplus - Plan dotyczący zrównoważonej energii dla portów 1.1 p.m. p.m. p.m. p.m.
32 04 09 Działanie przygotowawcze - Fundusz inwestycyjny na rzecz odnawialnych źródeł energii i biorafinerii wykorzystujących odpady i resztki 1.1 p.m. p.m. p.m. p.m.
32 04 10 Agencja ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki
32 04 10 01 Agencja ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki - Wkład do tytułów 1 i 2 1.1 4.017.000 4.017.000 4.017.000 4.017.000
32 04 10 02 Agencja ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki - Wkład do tytułu 3 1.1 983.000 983.000 983.000 983.000
Artykuł 32 04 10 - Razem 5.000.000 5.000.000 5.000.000 5.000.000
32 04 11 Wspólnota Energetyczna 4 2.939.003 2.798.457 2.939.003 2.798.457
32 04 12 Projekt pilotażowy - Europejski program ramowy rozwoju i wymiany doświadczeń w zakresie trwałego rozwoju terenów miejskich 1.1 p.m. 300.000 p.m. 300.000
32 04 13 Działania przygotowawcze - Europejskie wyspy na rzecz wspólnej polityki energetycznej 1.1 p.m. 500.000 p.m. 500.000
32 04 14 Projekty w dziedzinie energetyki wspomagające ożywienie gospodarcze - 251.935.540
32 04 14 01 Projekty w dziedzinie energetyki wspomagające naprawę gospodarczą - Sieci energetyczn 1.1 p.m. 732.955.589 p.m. 481.020.049
32 04 14 02 Projekty w dziedzinie energetyki wspomagające naprawę gospodarczą - Wychwytywanie i składowanie dwutlenku węgla (CCS) 1.1 p.m. 247.566.539 p.m. 247.566.539
32 04 14 03 Projekty w dziedzinie energetyki wspomagające naprawę gospodarczą - Europejska sieć morskiej energii wiatrowej 1.1 p.m. 42.848.055 p.m. 42.848.055
32 04 14 04 Projekty w dziedzinie energetyki wspomagające naprawę gospodarczą - Inicjatywy dotyczące efektywności energetycznej i energii ze źródeł odnawialnych 1.1 p.m. p.m. p.m. p.m.
Artykuł 32 04 14 - Razem p.m. 1.023.370.183 - 251.935.540 p.m. 771.434.643
32 04 15 Projekty pilotażowe w dziedzinie odzyskiwania odpadów i ich waloryzacji na rzecz czystej energii 1.1 p.m. p.m. p.m. p.m.
32 04 16 Bezpieczeństwo instalacji i infrastruktury energetycznej 1.1 250.000 476.089 250.000 476.089
Rozdział 32 04 - Ogółem 125.688.003 1.080.982.371 - 251.935.540 125.688.003 829.046.831

Artykuł 32 04 14 - Projekty w dziedzinie energetyki wspomagające naprawę gospodarczą

Pozycja 32 04 14 01 - Projekty w dziedzinie energetyki wspomagające naprawę gospodarczą – sieci energetyczne

Dane liczbowe

Budżet 2.011 Stanowisko Parlamentu nr 2/2.011 Nowa kwota
Zobowiązania Płatności Zobowiązania Płatności Zobowiązania Płatności
p.m. 732.955.589 - 251.935.540 p.m. 481.020.049

Uwagi

Dawna pozycja 06 04 14 01

Środki te przeznaczone są na pokrycie kosztów projektów rozwoju infrastruktury gazowej i elektroenergetycznej o najwyższej wartości dodanej dla Unii.

Środki są przeznaczone na dostosowanie i rozbudowę sieci energetycznych o szczególnie ważnym znaczeniu dla Unii, w ramach wspierania funkcjonowania wewnętrznego rynku energii, oraz w szczególności na zwiększanie przepustowości połączeń międzysystemowych, podnoszenie bezpieczeństwa i zwiększanie dywersyfikacji źródeł dostaw oraz na pokonywanie wyzwań związanych z ochroną środowiska, a także przeszkód technicznych i finansowych. Specjalne wsparcie ze strony Unii jest niezbędne do tego, by intensywniej rozwijać sieci energetyczne oraz przyspieszyć ich budowę, szczególnie tam, gdzie dywersyfikacja dróg przesyłu i źródeł dostaw jest niewielka.

Środki te służą także wspieraniu łączenia i integracji odnawialnych źródeł energii, a także poprawie sytuacji regionów mniej uprzywilejowanych i regionów wyspiarskich Unii pod względem spójności gospodarczej i społecznej z innymi regionami.

Ze środków tych ma zostać sfinansowany drugi etap planu naprawy gospodarczej zgodnie z ustaleniami dwóch organów władzy budżetowej z dnia 2 kwietnia 2009 r. Finansowanie to uzależnione jest od zgody władzy budżetowej i powinno zostać udostępnione zgodnie z punktami 21, 22 i 23 porozumienia między-instytucjonalnego z 17 maja 2006 r. w sprawie dyscypliny budżetowej i należytego zarządzania finansami, bez uszczerbku dla wysokości środków przewidzianych na realizację programów przyjmowanych w ramach procedury współdecyzji oraz priorytetów Parlamentu Europejskiego.

Jeżeli w rocznym sprawozdaniu Komisji dla Parlamentu Europejskiego i dla Rady w sprawie realizacji planu naprawy gospodarczej przedstawione są poważne zagrożenia dla realizacji projektów priorytetowych, Komisja zaleca środki przeciwdziałania tym zagrożeniom i, jeżeli jest to zasadne i zgodne z planem naprawy gospodarczej, składa dodatkowe wnioski w sprawie projektów, o których mowa już w rozporządzeniu (WE) nr 663/2009.

Podstawa prawna

Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 663/2009 z dnia 13 lipca 2009 r. ustanawiające program wspomagania naprawy gospodarczej poprzez przyznanie pomocy finansowej Wspólnoty na projekty w dziedzinie energetyki (Dz.U. L 200 z 31.7.2009, s. 31).

TYTUŁ 40 - REZERWY

Dane liczbowe

Tytuł Rozdział Treść RF Budżet 2011 Stanowisko Parlamentu nr 2/2.011 Nowa kwota
Zobowiązania Płatności Zobowiązania Płatności Zobowiązania Płatności
40 01 Rezerwy na wydatki administracyjne 5 1.834.000 1.834.000 182.388.893 1.834.000 1.834.000
40 02 Rezerwy na interwencje finansowe 975.295.000 258.075.297 975.295.000 258.075.297
40 03 Rezerwa ujemna p.m. - 182.388.893 p.m. p.m.
Tytuł 40 - Ogółem 977.129.000 77.520.404 182.388.893 977.129.000 259.909.297

ROZDZIAŁ 40 03 - REZERWA UJEMNA

Dane liczbowe

Tytuł Rozdział

Artykuł Pozycja

Treść RF Budżet 2011 Stanowisko Parlamentu nr 2/2011 Nowa kwota
Zobowiązania Płatności Zobowiązania Płatności Zobowiązania Płatności
40 03 Rezerwa ujemna p.m. - 178.562.910 178.562.910 p.m.
40 03 01 Rezerwa ujemna (Dział 3b: Obywatelstwo) 3.2 p.m.
40 03 02 Rezerwa ujemna (Dział 4: UE jako partner na arenie międzynarodowej) 4 p.m. - 3.825.983 3.825.983 p.m. p.m.
Rozdział 40 03 - Ogółem p.m. - 182.388.893 182.388.893 p.m. p.m.

Artykuł 40 03 01 - Rezerwa ujemna (Dział 3b: Obywatelstwo)

Dane liczbowe

Budżet 2.011 Stanowisko Parlamentu nr 2/2.011 Nowa kwota
Zobowiązania Płatności Zobowiązania Płatności Zobowiązania Płatności
p.m. - 178.562.910 178.562.910 p.m. p.m.

Uwagi

Nowy artykuł

W ramach tego artykułu mają zostać pokryte środki na płatności w wysokości 178.562.910 EUR ujęte w ramach artykułu 13 06 01 - Fundusz Solidarności Unii Europejskiej - Państwa członkowskie.

Zasadę dotyczącą rezerwy ujemnej przewidziano w art. 44 rozporządzenia finansowego. Rezerwa ta musi być wykorzystana przed końcem roku budżetowego poprzez przesunięcie środków zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 23 i 24 rozporządzenia finansowego.

Podstawa prawna

Rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich (Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1).

Artykuł 40 03 02 - Rezerwa ujemna (Dział 4: UE jako partner na arenie międzynarodowej)

Dane liczbowe

Budżet 2.011 Stanowisko Parlamentu nr 2/2.011 Nowa kwota
Zobowiązania Płatności Zobowiązania Płatności Zobowiązania Płatności
p.m. - 3.825.983 3.825.983 p.m. p.m.

Uwagi

Nowy artykuł

W ramach tego artykułu mają zostać pokryte środki na płatności w wysokości 3.825.983 EUR ujęte w ramach artykułu 13 06 02 - Fundusz Solidarności Unii Europejskiej - Kraje prowadzące negocjacje w sprawie przystąpienia.

Zasadę dotyczącą rezerwy ujemnej przewidziano w art. 44 rozporządzenia finansowego. Rezerwa ta musi być wykorzystana przed końcem roku budżetowego poprzez przesunięcie środków zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 23 i 24 rozporządzenia finansowego.

Podstawa prawna

Rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich (Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1).

______

(1) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.

(2) Teksty przyjęte, P7_TA(2010)0475.

(3) Dz.U. C 139 z 14.6.2006, s. 1.

(4) Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 6 kwietnia 2011 r. w sprawie stanowiska Rady dotyczącego projektu budżetu korygującego Unii Europejskiej nr 1/2011 (Teksty przyjęte: P7_TA(2011)0128)

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024