Przegląd programu "Small Business Act".

Przegląd programu "Small Business Act"

P7_TA(2011)0235

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 12 maja 2011 r. w sprawie programu "Small Business Act"

(2012/C 377 E/14)

(Dz.U.UE C z dnia 7 grudnia 2012 r.)

Parlament Europejski,

uwzględniając komunikat Komisji z dnia 23 lutego 2011 r. zatytułowany "Przegląd programu "Small Business Act" dla Europy" (COM(2011)0078),
uwzględniając swoją rezolucję z dnia 10 marca 2009 r. w sprawie programu "Small Business Act"(1),
uwzględniając rezolucję Parlamentu Europejskiego z dnia 16 lutego 2011 r. w sprawie praktycznych aspektów przeglądu instrumentów UE na rzecz wspierania finansowania MŚP w kolejnym okresie programowania(2),
uwzględniając swoją rezolucję z dnia 9 marca 2011 r. w sprawie polityki przemysłowej w erze globalizacji(3),
uwzględniając art. 115 ust. 5 oraz art. 110 ust. 2 Regulaminu,
A.
mając na uwadze, że 23 mln małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) w UE, stanowiących około 99 % wszystkich przedsiębiorstw i zapewniających ponad 100 mln miejsc pracy, odgrywają zasadniczą rolę w przyczynianiu się do wzrostu gospodarczego, spójności społecznej i tworzenia miejsc pracy i są głównym źródłem innowacji oraz mają żywotne znaczenie dla utrzymania i zwiększania zatrudnienia, oraz przyczyniają się do realizacji głównych celów inicjatyw przewodnich strategii UE 2020,
B.
mając na uwadze, że program "Small Business Act" (SBA) opiera się na kilku ważnych filarach polityki, takich jak dostęp do źródeł finansowania, dostęp do rynków (jednolitego rynku, rynków międzynarodowych, rynków zamówień publicznych) oraz lepsze uregulowania prawne; mając na uwadze, że postępy w zakresie podejmowania konkretnych kroków mających poprawić warunki do prowadzenia działalności przez MŚP różnią się między sobą w poszczególnych państwach członkowskich, a często są nieznaczne pomimo zadeklarowanego politycznego przywiązania do zasad SBA,
C.
mając na uwadze, że MŚP nadal borykają się z poważnymi problemami w zakresie rozszerzania ich działalności, poprawy zdolności do innowacji i dostępu do rynku, co wynika przede wszystkim z trudności w pozyskaniu środków finansowych, a także z utrzymujących się obciążeń administracyjnych, które powinny zostać ograniczone w większym stopniu,
D.
mając na uwadze, że Program ramowy na rzecz konkurencyjności i innowacji okazał się sukcesem, z 100 000 MŚP korzystającymi z programu i kolejnymi, które mają dołączyć przed zakończeniem programu w 2013 r.,

Wdrożenie programu SBA

1.
z zadowoleniem przyjmuje przegląd SBA zrealizowany przez Komisję i popiera nowe propozycje, które skupiają się na dalszej poprawie dostępu do finansowania, zwiększeniu dostępu do rynku i stałym ograniczaniu biurokracji dzięki wsparciu zarządzania i monitorowania oraz inteligentnym regulacjom, a także takim środkom jak przegląd wyników MŚP;
2.
wyraża aprobatę z powodu przyjęcia niemal wszystkich wniosków ustawodawczych w ramach SBA; stanowczo wzywa państwa członkowskie do bezzwłocznego przyjęcia ostatniego wniosku w sprawie ustanowienia statutu europejskiej spółki prywatnej, który pozwoli MŚP na handel w całej UE, ograniczając przy tym koszty i wspierając wzrost w tej dziedzinie, promując 25-procentowe zmniejszenie kosztów administracyjnych zadeklarowane w SBA, poprawiając skuteczność Aktu o jednolitym rynku, przeciwdziałając wszelkiej protekcjonistycznej polityce gospodarczej w państwach członkowskich i wspierając przedsiębiorczość;
3.
wzywa państwa członkowskie do sprawnego wdrożenia zmienionej dyrektywy w sprawie opóźnień w płatnościach, tak aby skutecznie zwalczać opóźnienia w płatnościach i ich negatywne skutki w szczególności dla MŚP; w związku z powyższym apeluje również do Komisji o wdrożenie zatwierdzonego pilotażowego projektu wsparcia MŚP w ustanawianiu wydajnych systemów zarządzania kredytowego, ułatwiając transgraniczne odzyskiwanie długów;
4.
zwraca uwagę, że poziom wdrożenia środków przewidzianych w SBA jest różny w poszczególnych państwach członkowskich; w związku z tym apeluje do państw członkowskich o przyspieszenie prac w tym kierunku oraz o złożenie konkretnych zobowiązań w tym zakresie na kolejnej Radzie ds. Konkurencyjności;
5.
uważa, że celem regularnego monitorowania przez Komisję jest zapewnienie systematycznego i kompleksowego wdrożenia środków; jest zdania, że Komisja powinna dysponować bardziej skutecznymi narzędziami zachęty państw członkowskich do wdrożenia zasad SBA, i domaga się od Komisji przedstawiania co roku sprawozdania z postępów we wdrażaniu SBA, zarówno na szczeblu europejskim, jak i krajowym;
6.
z zadowoleniem przyjmuje powołanie przez Komisję nowego pełnomocnika ds. MŚP i popiera nadane mu uprawnienia do monitorowania postępów państw członkowskich we wdrażaniu SBA oraz do ochrony interesów MŚP we wszystkich działaniach Komisji, zapewniając w szczególności skuteczne zastosowanie zasady "najpierw myśl na małą skalę"; wzywa państwa członkowskie do powołania krajowych pełnomocników ds. MŚP w celu koordynacji strategii politycznych dotyczących MŚP i kontroli wdrażania SBA przez administracje poszczególnych państw;
7.
wzywa Komisję, z uwagi na przekrojową rolę polityki dotyczącej MŚP oraz w celu zapewnienia spójności polityki, do powołania zastępców dyrektorów generalnych ds. MŚP w odpowiednich dyrekcjach generalnych (takich jak dyrekcje ds. badań naukowych, środowiska, rynku wewnętrznego, zatrudnienia, handlu), których zadaniem byłaby ścisła współpraca z pełnomocnikiem ds. MŚP;
8.
wyraża zaniepokojenie, że test MŚP nie został - zdaniem Komisji - wdrożony prawidłowo i w sposób spójny we wszystkich nowych wnioskach ustawodawczych, w szczególności na szczeblu krajowym; wzywa w związku z tym państwa członkowskie i Komisję do dopilnowania, aby wszystkie nowe akty prawne były oceniane pod względem ich ewentualnego wpływu na MŚP, a test MŚP był stosowany w sposób regularny jako część oceny skutków; wzywa ponadto Komisję do opracowania - na podstawie najlepszych praktyk - minimalnych norm i wymogów w odniesieniu do testu MŚP, które będą stosowane na szczeblu UE i państw członkowskich;
9.
podkreśla, że oceny skutków, w tym test MŚP, muszą być przeprowadzone w sposób niezależny i powinny zawsze opierać się na gruntownej i obiektywnej analizie potencjalnych skutków; uważa zatem, że członkowie Rady ds. Ocen Skutków powinni być powoływani przez Parlament Europejski i Radę na podstawie wniosku Komisji, a nie - jak dotychczas - na podstawie poleceń przewodniczącego Komisji; proponuje, aby pełnomocnik ds. MŚP był stałym członkiem Rady ds. Ocen Skutków, w celu monitorowania prawidłowego wykonania testu MŚP;

Inteligentne uregulowania

10.
ostrzega przed utrzymującą się biurokracją i obciążeniami administracyjnymi, które stanowią poważną przeszkodę dla MŚP; z zadowoleniem przyjmuje opinię Komisji, która uważa, że państwa członkowskie powinny unikać nadmiernie rygorystycznego (tj. przekraczającego wymogi prawodawstwa UE) przekładania dyrektyw UE na akty prawa krajowego; jest zdania, że państwa członkowskie powinny używać tabel korelacji przy transpozycji dyrektyw europejskich do prawa krajowego, tym samym jasno pokazując, która część aktu pochodzi z prawa europejskiego, a która tworzy dodatkowe przepisy krajowe;
11.
podkreśla znaczenie administracji elektronicznej oraz zasady "tylko jeden raz", według której władze państw członkowskich nie powinny powielać wniosków o informacje;
12.
z zadowoleniem przyjmuje na nowo podjęte i wyrażone w komunikacie wysiłki Komisji, aby przyspieszyć zmniejszanie obciążeń administracyjnych dla MŚP na szczeblu krajowym, ponieważ nie wszystkie państwa członkowskie wprowadziły lub spełniają krajowe cele w zakresie ograniczenia obciążeń; wzywa państwa członkowskie do silniejszego zaangażowania politycznego w określenie tych celów oraz w ich realizację;
13.
podkreśla, że obciążenie administracyjne jest tym wyższe im mniejsza jest firma; wzywa zatem do wprowadzenia rozróżnienia na mikro-, małe i średnie przedsiębiorstwa; podkreśla, że mikroprzedsiębiorstwa (poniżej 10 pracowników) stanowią 91,8 % przedsiębiorstw w UE, a zatem zasługują na większą uwagę oraz odpowiednio przystosowane podejście;

Dostęp do źródeł finansowania

14.
podkreśla, że udana strategia mająca wspierać innowacyjne MŚP nie powinna się opierać na oferowaniu większej ilości subsydiów, ale na stworzeniu warunków do prowadzenia działalności, w których MŚP mają prawdziwą, pobudzającą, atrakcyjną, niskokosztową, efektywną, całościową i wszechstronną swobodę i lepszy dostęp do różnych form finansowania i instrumentów finansowych, takich jak dotacje, gwarancje i udział kapitałowy; zauważa, że pewien poziom porażek jest wpisany w innowacje, a w związku z tym podkreśla znaczenie środków drugiej szansy dla uczciwych MŚP, które poniosły porażkę;
15.
wzywa w szczególności do lepszego dostępu do pomocy finansowej na początkowym stadium innowacji w formie kapitału zalążkowego, wsparcia anioła biznesu oraz większego finansowania kapitałowego lub quasi-kapitałowego o charakterze udziałowym dla firm rozpoczynających działalność i małych firm innowacyjnych, zarówno na szczeblu europejskim, jak i regionalnym oraz lokalnym; w związku z powyższym podkreśla potrzebę utworzenia europejskiego funduszu kapitału wysokiego ryzyka; uważa, że Unia Europejska powinna rozszerzyć stałe produkty opierające się na podziale ryzyka oferowane przez Europejski Bank Inwestycyjny (EBI) za pomocą mechanizmu finansowania opartego na podziale ryzyka; podkreśla ważną rolę, jaką mógłby odegrać EBI, w szczególności poprzez promowanie programów takich jak JASMINE i JEREMIE, które mogą stanowić źródło trwałego wsparcia w celu zaspokojenia potrzeb MŚP;
16.
uważa, że w celu zapobieżenia negatywnemu wpływowi nowych wymogów Bazylei III dotyczących banków na finansowanie oferowane przez nie MŚP, należy zwrócić szczególną uwagę na kompleksowy test MŚP jako część oceny skutków, z myślą o przygotowywanym obecnie rozporządzeniu w sprawie wymogów kapitałowych (CRD IV), oraz na ustalenie działań mających na celu zapewnienie dalszego pełnienia przez banki funkcji społecznej podlegającej na finansowaniu realnej gospodarki; uważa również, że na szczeblu UE należy położyć większy nacisk na przygotowanie programów udzielania gwarancji jako alternatywnej metody finansowania;
17.
w związku z powyższym z zadowoleniem przyjmuje fakt powierzenia EBI 1 miliarda euro, który ma zostać zainwestowany w imieniu banku przez Europejski Fundusz Inwestycyjny w ramach instrumentu na rzecz wzrostu typu "mezzanine", z wykorzystaniem funduszy inwestycyjnych ukierunkowanych na rozwijające się, innowacyjne i konkurencyjne MŚP w całej Europie; apeluje zatem o dalsze zwiększanie finansowania tych instrumentów finansowych, ponieważ sprzyjają one promowaniu innowacji, stanowiących podstawę europejskiej konkurencyjności;
18.
zdecydowanie popiera Program ramowy na rzecz konkurencyjności i innowacji, który potwierdził swój sukces, i ostrzega przed ewentualnymi konsekwencjami dla wydajności i elastyczności, jeżeli zmieni się jego struktura w następstwie ewentualnego połączenia programu z przyszłym programem UE w dziedzinie badań; domaga się, aby Program ramowy na rzecz konkurencyjności i innowacji pozostał niezależnym przewodnim programem dla MŚP; w przyszłym Programie ramowym na rzecz konkurencyjności i innowacji należy przewidzieć osobną linię budżetową dla programu SBA w celu sfinansowania jego szczególnych priorytetów;
19.
wyraża ubolewanie, że do końca 2009 r. jedynie 75 % ogólnej kwoty 21 miliardów euro wsparcia finansowego zostało w pełni udostępnionych - przy pomocy banków pośredniczących - zaledwie 50 000 MŚP spośród 23 milionów; w związku z tym wzywa do podjęcia środków, które sprawią, że mechanizm dokonywania płatności, zwłaszcza przez banki pośredniczące, stanie się bardziej przejrzysty, dostępny i wydajny, tak aby uniknąć deficytów oraz zrealizować cel, jakim jest pożyczenie MŚP pełnej kwoty 30 miliardów euro w okresie 2008-2011;

Dostęp do rynków

20.
z zadowoleniem wita przyjęcie Aktu o jednolitym rynku, który opiera się na inicjatywie Parlamentu Europejskiego, odpowiadającej sprawozdaniu Carla Montiego; w szczególności wyraża aprobatę dla środków ustawodawczych, które pozwalają MŚP w pełni skorzystać z jednolitego rynku, takich jak europejskie przepisy dotyczące funduszy kapitału wysokiego ryzyka, wspólna skonsolidowana podstawa opodatkowania osób prawnych, zmienione przepisy VAT i uproszczenie dyrektyw dotyczących rachunkowości; domaga się, aby Rada podjęła silne zobowiązanie do wdrożenia Aktu o jednolitym rynku, w szczególności do przyjęcia środków priorytetowych określonych w Akcie do końca 2012 r.; wzywa Komisję i Radę do uważnego przeanalizowania interesów MŚP w odniesieniu do wszystkich środków w ramach całego procesu;
21.
wzywa Komisję do umocnienia i poszerzenia roli Europejskiej Sieci Przedsiębiorczości w celu udzielenia małym przedsiębiorstwom pomocy i wsparcia we wszystkich wysiłkach służących bardziej efektywnemu wykorzystaniu możliwości, jakie daje jednolity rynek;
22.
uważa, że dialog pomiędzy MŚP i nabywcami publicznymi powinien zostać wzmocniony z myślą o ułatwieniu udziału MŚP w procedurach udzielania zamówień; w tym kontekście proponuje rozważenie możliwości wsparcia MŚP w tworzeniu partnerstw i konsorcjów oraz we wspólnym składaniu ofert w zamówieniach publicznych; wzywa Komisję do przeprowadzenia oceny skutków i zbadania pułapów dla zamówień publicznych w UE, które pozwolą MŚP na udział w zamówieniach, które normalnie podlegałyby szczególnym wymogom i przez to byłyby nieosiągalne dla MŚP; wzywa Komisję do zbadania sposobu usprawnienia publikacji ogłoszeń o zamówieniach publicznych w całej Europie oraz wyeliminowania obciążeń administracyjnych, które uniemożliwiają firmom europejskim składanie ofert w przetargach w innym kraju; wzywa wszystkie państwa członkowskie do bardziej systematycznego stosowania europejskiego kodeksu dobrych praktyk, który ułatwia dostęp MŚP do zamówień publicznych;
23.
wzywa Komisję, aby w nadchodzących wnioskach dotyczących modernizacji europejskiego systemu normalizacji zapewniła odpowiednie reprezentowanie interesów MŚP w europejskich organach normalizacyjnych i oraz uczyniła normy bardziej dostępne dla MŚP;
24.
podkreśla rolę inicjatyw takich jak inicjatywa badawcza na rzecz małych przedsiębiorstw we wspieraniu podmiotów sektora publicznego w zamawianiu rozwiązań w obszarze badań i rozwoju w małych przedsiębiorstwach, tak aby odpowiedzieć na potrzeby społeczne, wspierając jednocześnie rozwój innowacyjnych produktów i usług;

Wsparcie MŚP

25.
ponawia wcześniejsze wezwanie do ustanowienia dla MŚP krajowych informacyjnych punktów kontaktowych i agencji wspierania przedsiębiorczości zgodnie z zasadą "punktu kompleksowej obsługi", oferujących dostęp do różnych źródeł informacji i usług z zakresu pomocy zorganizowanych według etapów rozwoju przedsiębiorstwa;
26.
uważa, że małe przedsiębiorstwa powinny być wspierane, aby zwiększyć ich zdolność do konkurowania na rynkach międzynarodowych za pomocą: zwiększania ich zdolności eksportowych; rozpowszechniania informacji dotyczących programów i inicjatyw ułatwiających dostęp do rynków międzynarodowych oraz przedostanie się na te rynki produktów i usług pochodzących z MŚP; zapewniania odpowiedniego reprezentowania interesów małych przedsiębiorstw w dwustronnych i wielostronnych negocjacjach handlowych;
27.
popiera skierowaną do MŚP inicjatywę Komisji "Druga szansa", która zostanie włączona do programu Europejskiego Tygodnia MŚP;

Badania i innowacje

28.
wzywa do nieprzerwanego podejmowania wysiłków w celu uproszczenia finansowania badań, rozwoju i innowacji i odpowiedniego zarządzania programem, w szczególności z korzyścią dla MŚP oraz zgodnie z rezolucjami Parlamentu Europejskiego z dnia 11 listopada 2010 r. w sprawie uproszczeń w realizacji programów ramowych w zakresie badań naukowych oraz z dnia 16 lutego 2011 r. w sprawie praktycznych aspektów przeglądu unijnych instrumentów mających na celu wspieranie finansowania MŚP w kolejnym okresie programowania;
29.
z zadowoleniem przyjmuje zamiar Komisji, aby zaproponować lżejsze wymogi administracyjne i finansowe dla MŚP oraz instrumenty ukierunkowane na wzmocnienie zdolności innowacyjnych przez cały cykl innowacji, w tym innowacji o charakterze pozatechnologicznym, w ramach przyszłych ram finansowania badań i innowacji, a w szczególności kolejnych programów ustanowionych po siódmym programie ramowym oraz po programie ramowym na rzecz konkurencyjności i innowacji; przypomina Komisji, jak ważne jest zapewnienie wsparcia MŚP na szczeblu lokalnym, na przykład za pomocą zaangażowania ośrodków innowacji, izb handlowych, organizacji przedsiębiorstw i klastrów innowacyjnych;
30.
wzywa do przyjęcia jednolitego europejskiego patentu i do dalszego rozwoju i koordynacji na szczeblu europejskim instrumentów i programów (takich jak kupony innowacyjności - ang. innovation vouchers), które promują możliwości zarządzania przez MŚP innowacjami, dostęp MŚP do usług w dziedzinie badań i innowacji oraz innych usług dla przedsiębiorstw opartych na wiedzy (modelowanie, ocena ryzyka itd.); zwraca w szczególności uwagę na najlepsze praktyki przyuniwersyteckich ośrodków transferu technologii w państwach członkowskich, które ułatwiają dostęp MŚP do badań i rozwoju; wzywa Komisję do oceny możliwości stworzenia europejskiego funduszu patentowego, który ułatwiałby te transfery technologii pomiędzy ośrodkami badawczymi i przedsiębiorstwami, w szczególności innowacyjnymi MŚP;
31.
ubolewa nad faktem, że niewiele naszych innowacyjnych MŚP rozrasta się do rozmiarów większych przedsiębiorstw zatrudniających więcej osób; zwraca również uwagę, że w porównaniu z USA w UE istnieje mniej młodych, innowacyjnych firm prowadzących intensywną działalność badawczą, a poważne braki w zakresie innowacji i eumiejętności uniemożliwiają MŚP stosowanie innowacyjnych i inteligentnych modeli biznesowych oraz nowych technologii;
32.
wzywa władze krajowe do wzięcia pod uwagę możliwości zachęt podatkowych dla rozpoczynających działalność innowacyjnych małych przedsiębiorstw w pierwszych latach ich funkcjonowania;

Umiejętności, wykształcenie i szkolenie zawodowe

33.
wyraża ubolewanie, że SBA nie uwzględnia w należyty sposób kwestii społecznych i kwestii rynku pracy, które mają wpływ na przedsiębiorczość i zdolności MŚP do realizacji swojego potencjału w dziedzinie tworzenia miejsc pracy oraz naboru pracowników z odpowiednimi kwalifikacjami;
34.
przyznaje, że wzrost i innowacyjność są napędzane w dużej mierze przez przedsiębiorczość MŚP; podkreśla, że należy poświęcić więcej uwagi kwestii wsparcia rozwoju ducha przedsiębiorczości na wszystkich poziomach edukacji i kształcenia, korzystając z innowacyjnych metod takich jak prawdziwe mini-przedsiębiorstwa w szkolnictwie średnim; zwraca uwagę, jak ważne jest wspieranie rozwoju umiejętności menadżerskich i informatycznych, których małe przedsiębiorstwa potrzebują, aby odnieść sukces w obecnych warunkach rynkowych;
35.
wzywa Komisję i państwa członkowskie do opracowania i promowania inicjatyw wspierających lepsze określanie i przewidywanie potrzeb MŚP w zakresie kwalifikacji, przede wszystkim, aby umożliwić im funkcjonowanie w sposób bardziej zrównoważony, oraz wzywa do rozwoju strategii kształcenia w duchu przedsiębiorczości oraz szkoleń zawodowych w oparciu o najlepsze praktyki państw członkowskich;
36.
wzywa Komisję do nadania programowi "Erasmus dla młodych przedsiębiorców" trwałego charakteru i wyposażenia go w odpowiedni budżet, ze względu na bardzo ciekawe wyniki działań próbnych, pomimo ograniczonej skali programu;

Oszczędne gospodarowanie zasobami

37.
z zadowoleniem przyjmuje uznanie przez Komisję kluczowej roli MŚP w przejściu do gospodarki efektywnej pod względem wykorzystania zasobów; uważa, że realizacja celów z zakresu oszczędnego gospodarowania zasobami wymaga podejścia opartego na łańcuchu wartości; wzywa w związku z tym Komisję do ustanowienia sektorowych projektów i działań koordynowanych przez MŚP mających na celu zidentyfikowanie potencjalnych innowacji racjonalnie korzystających z zasobów w obrębie łańcuchów wartości i dostaw;
38.
z zadowoleniem wita wniosek Komisji dotyczący przyjęcia planu działania w zakresie ekoinnowacji; domaga się ambitnych środków wspierających MŚP we wprowadzeniu rozwiązań ekoinnowacyjnych na wszystkich etapach łańcucha wartości, w tym na etapie projektu; uważa, że konieczne jest zwiększenie funduszy na inicjatywy w tej dziedzinie za pomocą - na przykład - przyszłego programu ramowego na rzecz konkurencyjności i innowacji, ale również dzięki ukierunkowanemu wykorzystaniu funduszy strukturalnych; domaga się, aby Komisja co dwa lata przedstawiała sprawozdanie z postępów państw członkowskich w zakresie wspierania ekoinnowacji MŚP;
39.
zwraca uwagę na potencjał MŚP w zakresie oszczędności energii, ponieważ obecnie jedynie 24 % MŚP jest aktywnie zaangażowanych w działania zmniejszające oddziaływanie na środowisko; podkreśla, że stosowanie opłacalnych środków efektywności energetycznej pomogłoby MŚP w zmniejszeniu ich opłat za energię i zwiększeniu zdolności do ponownej inwestycji; jest zdania, że istnieje silna potrzeba promowania zwiększenia wiedzy z zakresu technologii niskoemisyjnych wśród części małych i średnich przedsiębiorstw; zwraca uwagę, że podczas gdy na jedno MŚP przypada co najmniej jeden doradca finansowy, jedynie bardzo niewielu ekspertów służy MŚP doradztwem w zakresie oszczędzania energii i wydajności energetycznej;
40.
zauważa, że we wszystkich państwach członkowskich rośnie nielegalny handel podrabianymi i pirackimi towarami przywożonymi z państw trzecich, które zagrażają konkurencyjności europejskich MŚP;

*

**

41.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji Radzie, Komisji oraz rządom i parlamentom państw członkowskich.
______

(1) Dz.U. C 87 E z 1.4.2010, s. 48.

(2) Teksty przyjęte, P7_TA(2011)0057.

(3) Teksty przyjęte, P7_TA(2011)0093.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024