Opinia Europejskiego Inspektora Ochrony Danych w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie Rady (EWG) nr 3821/85 w sprawie urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym oraz rozporządzenie (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady(2012/C 37/02)
(Dz.U.UE C z dnia 10 lutego 2012 r.)
EUROPEJSKI INSPEKTOR OCHRONY DANYCH,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 16,
uwzględniając Kartę praw podstawowych Unii Europejskiej, w szczególności jej art. 7 i 8,
uwzględniając dyrektywę 95/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 24 października 1995 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w zakresie przetwarzania danych osobowych i swobodnego przepływu tych danych(1),
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 45/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2000 r. o ochronie osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje i organy wspólnotowe i o swobodnym przepływie takich danych(2), w szczególności jego art. 28 ust. 2,
PRZYJMUJE NASTĘPUJĄCĄ OPINIĘ:
I. WPROWADZENIE
I.1. Konsultacje z EIOD
I.2. Informacje ogólne
I.3. Kwestie dotyczące ochrony danych związane z wnioskiem
II. ANALIZA WNIOSKU
II.1. Ogólne wymagania co do bezpieczeństwa i ochrony danych
Ogólne środki ochrony danych, które powinni wdrożyć administratorzy danych, państwa członkowskie i projektanci tachografów
II.2. Proporcjonalność przetwarzania danych
We wniosku brakuje jasności i pewności co do zasad przetwarzania, które mają zostać określone podczas późniejszej aktualizacji załącznika IB do rozporządzenia.
II.3. Dostęp do danych zarejestrowanych w tachografach cyfrowych i ich dalsze wykorzystanie
II.4. Karty kierowcy
Integracja karty kierowcy z prawem jazdy
III. WNIOSKI
______(1) Dz.U. L 281 z 23.11.1995, s. 31.
(2) Dz.U. L 8 z 12.1.2001, s. 1.
(3) COM(2011) 451 wersja ostateczna.
(4) COM(2011) 454 wersja ostateczna.
(5) Zob. w szczególności rozporządzenie (WE) nr 561/2006 w sprawie czasu prowadzenia pojazdu i okresów odpoczynku, dyrektywę 2002/15/WE w sprawie organizacji czasu pracy osób wykonujących czynności w trasie w zakresie transportu drogowego oraz dyrektywę 92/6/EWG w sprawie montowania i zastosowania urządzeń ograniczenia prędkości w niektórych kategoriach pojazdów silnikowych we Wspólnocie.
(6) Istnieją następujące rodzaje kart tachografu: (i) karta kierowcy; (ii) karta kontrolna; (iii) karta warsztatowa oraz (iv) karta firmowa; zob. definicje w art. 2 wniosku.
(7) Zgodnie z dyrektywą 2010/40/UE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 lipca 2010 r. w sprawie ram wdrażania inteligentnych systemów transportowych w obszarze transportu drogowego oraz interfejsów z innymi rodzajami transportu, (Dz.U. L 207 z 6.8.2010, s. 1).
(8) Dyrektywa 95/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 24 października 1995 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w zakresie przetwarzania danych osobowych i swobodnego przepływu tych danych, (Dz.U. L 281 z 23.11.1995, s. 31).
(9) Dyrektywa 2002/58/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 12 lipca 2002 r. dotycząca przetwarzania danych osobowych i ochrony prywatności w sektorze łączności elektronicznej (dyrektywa o prywatności i łączności elektronicznej), (Dz.U. L 201 z 31.7.2002, s. 37).
(10) Zob. motyw 15 i art. 34 wniosku.
(11) Opinia EIOD z dnia 22 lipca 2009 r. w sprawie komunikatu Komisji w sprawie planu działania na rzecz wdrażania inteligentnych systemów transportowych w Europie oraz towarzyszącego mu wniosku dotyczącego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającej ramy wdrażania inteligentnych systemów transportowych w dziedzinie transportu drogowego oraz ich interfejsów z innymi rodzajami transportu, (Dz.U. C 47 z 25.2.2010, s. 6).
http://www.edps.europa.eu/EDPSWEB/webdav/site/mySite/shared/Documents/Consultation/Opinions/2009/09-07-22_Intelligent_Transport_Systems_EN.pdf
(12) Zob. opinia Grupy Roboczej Art. 29 nr 15/2011 na temat zgody: http://ec.europa.eu/justice/data-protection/article-29/documentation/opinion-recommendation/files/2011/wp187_pl.pdf