(2012/C 341/05)
(Dz.U.UE C z dnia 9 listopada 2012 r.)
Zgodnie z art. 6 rozporządzenia (WE) nr 847/2004 w sprawie negocjacji i wykonania umów dotyczących usług lotniczych między państwami członkowskimi a państwami trzecimi Komisja Europejska ogłasza następującą procedurę krajową podziału ograniczonych praw przewozowych na podstawie umów dotyczących usług lotniczych z państwami trzecimi między wspólnotowych przewoźników lotniczych, kwalifikujących się do korzystania z tych praw.
MINISTERSTWO INFRASTRUKTURY
Dekret Królewski nr 1678/2011 z dnia 18 listopada 2011 r. regulujący informacje na temat praw przewozowych wynikających z umów z państwami trzecimi, których stroną jest Hiszpania, oraz tryb ich wykonywania.
Przejawem otwarcia rynków transportu lotniczego były tradycyjnie dwustronne umowy zawierane między państwami, w których przyznawane są prawa przewozowe. Mimo to w Unii Europejskiej panuje tendencja do stopniowego zastępowania umów dwustronnych z państwami trzecimi umowami wielostronnymi, negocjowanymi wspólnie w ramach Unii Europejskiej z państwami trzecimi.
Wszystkie te umowy dotyczące usług lotniczych otwierają nowe możliwości przed przewoźnikami lotniczymi, pozwalając im na obsługę nowych tras lub zwiększenie liczby operacji na tych już istniejących. Jednocześnie przyczyniają się do lepszego poznawania się oraz do wzmacniania więzi społecznych, kulturalnych i ekonomicznych.
Uwzględniając znaczenie, jakie dla branży lotniczej mają umowy tego typu, ustanowiono mechanizmy służące zapewnieniu tej branży dokładnych informacji na temat umów podpisanych przez Hiszpanię, jak również na temat praw przewozowych wynikających z tych umów. Należy jednak uregulować minimalne, obowiązkowe warunki, na jakich informacje te powinny być udzielane, zwiększając przejrzystość systemu i wzmacniając bezpieczeństwo prawne wszystkich zainteresowanych stron.
Zaleca się jednocześnie zastosowanie specjalnej procedury przyznawania praw przewozowych, która byłaby dostosowana do postanowień ogólnych ustawy nr 30/1992 z dnia 26 listopada 1992 r. o ustroju prawnym administracji publicznej i powszechnym postępowaniu administracyjnym do specyfiki branży lotniczej oraz do przyznawanych praw.
Taka przejrzysta i niedyskryminująca procedura ma zastosowanie do przyznawania wszystkich praw przewozowych uzyskanych na podstawie umów dotyczących usług lotniczych, których stroną jest Hiszpania, a które ustanawiają ograniczenia dotyczące korzystania z praw przewozowych lub liczby przewoźników lotniczych. Opracowano więc procedurę przewidzianą w artykule 5 rozporządzenia (WE) nr 847/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie negocjacji i wykonania umów dotyczących usług lotniczych między państwami członkowskimi a państwami trzecimi, dostosowując ją do umów wielostronnych, które ustanawiają taki sam rodzaj ograniczeń.
Niezależnie od powyższego w sytuacjach, w których dostępne prawa przewozowe są wystarczające na pokrycie zapotrzebowania ze strony przewoźników lotniczych, upraszcza się etap wszczynania procedury przyznawania praw, gdyż nie ogłasza się zaproszeń do konkursu ofert, a przyznanie praw przewozowych jednemu przewoźnikowi nie narusza praw pozostałych zainteresowanych. W takich wypadkach nie ma konieczności dokonywania oceny projektów, która oznaczałaby wykluczenie tych, które uzyskają gorsze oceny, ponieważ wystarczy stwierdzenie wykonalności projektu oraz tego, że nie zachodzą okoliczności stanowiące podstawę do odmowy przyznania wnioskowanych praw przewozowych.
W odniesieniu do praw przewozowych wynikających z tych umów, w których nie ustanowiono żadnych ograniczeń dotyczących korzystania z nich lub też ograniczeń liczby przewoźników lotniczych, którzy mogą z nich korzystać, a jest to większość umów wielostronnych negocjowanych wspólnie w ramach Unii Europejskiej, przewiduje się, że będzie mógł z nich korzystać dowolny przewoźnik lotniczy, który spełni szczegółowe wymogi określone każdorazowo w umowie, pod warunkiem że będzie posiadać zezwolenie na realizację swojego programu operacji wydane przez Państwową Agencję Bezpieczeństwa Lotniczego. Mimo to prawa przewozowe będą podlegać kontroli ze strony Dyrekcji Generalnej Lotnictwa Cywilnego, która może je uchylić w razie wystąpienia okoliczności jednoznacznie przewidzianych w umowie i w niniejszym Dekrecie Królewskim.
Wobec powyższego, na wniosek Ministra Infrastruktury, po uzyskaniu aprobaty Wicepremiera ds. Polityki Regionalnej i Ministra Polityki Regionalnej i Administracji Publicznej, w porozumieniu z Radą Stanu i po podjęciu uchwały przez Radę Ministrów podczas posiedzenia w dniu 18 listopada 2011 r.,
ZARZĄDZAM:
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2012.341.7 |
| Rodzaj: | Informacja |
| Tytuł: | Hiszpańska procedura krajowa dotycząca przyznawania ograniczonych praw przewozowych. |
| Data aktu: | 09/11/2012 |
| Data ogłoszenia: | 09/11/2012 |