Rezolucja legislacyjna w sprawie wniosku dotyczącego dyrektywy Rady zmieniającej dyrektywę 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej w odniesieniu do przepisów dotyczących fakturowania (COM(2009)0021 - C6-0078/2009 - 2009/0009(CNS)).

Wspólny system podatku od wartości dodanej w odniesieniu do przepisów dotyczących fakturowania *

P7_TA(2010)0092

Rezolucja legislacyjna Parlamentu Europejskiego z dnia 5 maja 2010 r. w sprawie wniosku dotyczącego dyrektywy Rady zmieniającej dyrektywę 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej w odniesieniu do przepisów dotyczących fakturowania (COM(2009)0021 - C6-0078/2009 - 2009/0009(CNS))

(2011/C 81 E/27)

(Dz.U.UE C z dnia 15 marca 2011 r.)

(Specjalna procedura ustawodawcza -konsultacja)

Parlament Europejski,

– uwzględniając wniosek Komisji przedstawiony Radzie (COM(2009)0021),

– uwzględniając art. 93 traktatu WE, zgodnie z którym Rada przeprowadziła konsultacje z Parlamentem (C6-0078/2009),

– uwzględniając komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego i Rady zatytułowany "Konsekwencje wejścia w życie traktatu lizbońskiego dla trwających międzyinstytucjonalnych procedur decyzyjnych" (COM(2009)0665),

– uwzględniając art. 113 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

– uwzględniając art. 55 Regulaminu,

– uwzględniając sprawozdanie Komisji Gospodarczej i Monetarnej oraz opinię Komisji Prawnej (A7-0065/2010),

1. zatwierdza po poprawkach wniosek Komisji;

2. zwraca się do Komisji o odpowiednią zmianę jej wniosku, zgodnie z art. 293 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej;

3. zwraca się do Rady, jeśli ta uzna za stosowne odejść od przyjętego przez Parlament tekstu, o poinformowanie go o tym fakcie;

4. zwraca się do Rady o ponowne skonsultowanie się z Parlamentem w przypadku uznania za stosowne wprowadzenia znaczących zmian do wniosku Komisji;

5. zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania stanowiska Parlamentu Radzie, Komisji i parlamentom państw członkowskich.

TEKST ZAPROPONOWANY PRZEZ KOMISJĘ POPRAWKA
Poprawka 1

Wniosek dotyczący dyrektywy - akt zmieniający

Punkt 4 preambuły

(4) Aby pomóc małym i średnim przedsiębiorstwom, które mają trudności z płaceniem VAT odpowiedniemu organowi przed otrzymaniem zapłaty od nabywców, państwa członkowskie powinny mieć możliwość wprowadzenia systemu rozliczania VAT przy użyciu metody kasowej, która pozwala dostawcy lub usługodawcy na wpłacenie VAT odpowiedniemu organowi po otrzymaniu zapłaty za dostawę towaru lub usługę oraz która ustanawia jego prawo do odliczenia w momencie zapłaty za dostawę towaru lub usługę. Powinno to umożliwić państwom członkowskim wprowadzenie fakultatywnej metody kasowej, która nie ma negatywnego wpływu na przepływ pieniężny związany z ich wpływami z VAT. (4) Aby pomóc małym i średnim przedsiębiorstwom, które mają trudności z płaceniem VAT odpowiedniemu organowi przed otrzymaniem zapłaty od nabywców, państwa członkowskie powinny wprowadzić system rozliczania VAT przy użyciu metody kasowej, która pozwala dostawcy lub usługodawcy na wpłacenie VAT odpowiedniemu organowi po otrzymaniu zapłaty za dostawę towaru lub usługę oraz która ustanawia jego prawo do odliczenia w momencie zapłaty za dostawę towaru lub usługę. Powinno to umożliwić państwom członkowskim wprowadzenie fakultatywnej metody kasowej, która nie ma negatywnego wpływu na przepływ pieniężny związany z ich wpływami z VAT.
Poprawka 2

Wniosek dotyczący dyrektywy - akt zmieniający

Artykuł 1 - punkt 7 a (nowy)

Dyrektywa 2006/112/WE

Artykuł 91 - ustęp 2 - akapit pierwszy a (nowy)

(7a) W art. 91 ust. 2 po pierwszym akapicie dodaje się akapit w brzmieniu:
"W drodze odstępstwa od akapitu pierwszego państwa członkowskie przyjmują kurs wymiany walut opublikowany przez Europejski Bank Centralny na dzień, w którym podatek staje się wymagalny lub jeżeli w tym dniu kurs wymiany nie został opublikowany, kurs z dnia poprzedzającego dzień w którym podatek staje się wymagalny. Tam gdzie walutą nie jest euro, kurs wymiany jest obliczany w oparciu o kurs wymiany pomiędzy tymi walutami a euro."
Poprawka 3

Wniosek dotyczący dyrektywy - akt zmieniający Artykuł 1 - punkt 8

Dyrektywa 2006/112/WE

Artykuł 167a - ustęp 2 - część wprowadzająca

2. Państwa członkowskie mogą postanowić w ramach fakultatywnego programu, że podatnicy muszą zawiesić prawo do odliczenia do czasu zapłacenia VAT dostawcy, jeżeli spełnione są następujące warunki: 2. Państwa członkowskie postanawiają w ramach fakultatywnego programu, że podatnicy muszą zawiesić prawo do odliczenia do czasu zapłacenia VAT dostawcy, jeżeli spełnione są następujące warunki:
Poprawka 4

Wniosek dotyczący dyrektywy - akt zmieniający Artykuł 1 - punkt 9 - podpunkt c)

Dyrektywa 2006/112/WE

Artykuł 178 - litera f)

(c) litera f) otrzymuje brzmienie: skreślony
"(f) jeśli podatnik jest zobowiązany do zapłaty VAT jako nabywca, w przypadku gdy zastosowanie mają art. 194-197 lub art. 199, musi posiadać fakturę sporządzoną zgodnie z tytułem XI rozdział 3 sekcje 3-6 oraz musi dopełnić formalności określonych przez każde państwo członkowskie.".
Poprawka 5

Wniosek dotyczący dyrektywy - akt zmieniający

Artykuł 1 - punkt 14

Dyrektywa 2006/112/WE

Artykuł 219a

1. Wystawienie faktury podlega przepisom obowiązującym w państwie członkowskim, które wydało danemu podatnikowi numer identyfikacyjny VAT, pod którym dokonał dostawy towaru lub wykonał usługę. 1. Wystawienie faktury podlega przepisom obowiązującym w państwie członkowskim, w którym należy zapłacić podatek VAT.
Jeżeli taki numer nie istnieje, zastosowanie mają przepisy obowiązujące w państwie członkowskim, w którym dostawca ma siedzibę działalności lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, z którego dokonuje dostaw, lub - w przypadku braku siedziby działalności lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej - w którym ma stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu, lub w którym z innych względów ma obowiązek identyfikacji do celów VAT. Jeżeli podatek VAT nie ma być zapłacony w UE, zastosowanie mają przepisy obowiązujące w państwie członkowskim, w którym dostawca ma siedzibę działalności lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, z którego dokonuje dostaw, lub - w przypadku braku siedziby działalności lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej - w którym ma stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu.
Jeżeli dostawca wystawiający fakturę za dostawę towarów lub wyświadczone usługi podlegające opodatkowaniu nie ma siedziby w państwie członkowskim, w którym należny jest VAT, a do zapłaty VAT zobowiązana jest osoba, której dostarczane są towary lub wyświadczane usługi, wystawienie faktury podlega przepisom obowiązującym w państwie członkowskim, w którym dostawca towarów lub usług ma siedzibę działalności lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, z którego wykonuje dostawy.
Jeżeli dostawca nie ma siedziby w UE, wystawienie faktury nie podlega przepisom niniejszej dyrektywy.
2. W przypadku, gdy nabywca otrzymujący dostawę towarów lub korzystający z usług ma siedzibę w państwie członkowskim innym niż państwo członkowskie, z którego dokonana została dostawa, i gdy nabywca jest zobowiązany do zapłaty VAT, wystawienie faktury podlega przepisom obowiązującym w państwie członkowskim, które wydało numer identyfikacyjny VAT, pod którym nabywca otrzymał dostawę lub skorzystał z usługi. 2. Jeżeli odbiorca towarów lub usług wystawia fakturę (samofakturowanie) i jest zobowiązany do zapłacenia podatku VAT, wystawienie faktury podlega przepisom obowiązującym w państwie członkowskim, w którym należy zapłacić podatek VAT.
Poprawka 6

Wniosek dotyczący dyrektywy - akt zmieniający

Artykuł 1 - punkt 16

Dyrektywa 2006/112/WE

Artykuł 220a - ustęp 1 - litera a

(a) kiedy podstawa opodatkowania dostawy towarów lub wykonania usług jest niższa niż 200 EUR; (a) kiedy podstawa opodatkowania dostawy towarów lub wykonania usług jest niższa niż 300 EUR;
Poprawka 7

Wniosek dotyczący dyrektywy - akt zmieniający

Artykuł 1 - punkt 17

Dyrektywa 2006/112/WE

Artykuł 221

Państwa członkowskie mogą zobowiązać podatników do wystawienia faktury uproszczonej za dostawy towarów lub świadczenie usług, inne niż dostawy lub świadczenie, o których mowa w art. 220, jeżeli to miejsce dostawy towaru lub świadczenia usług znajduje się na ich terytorium. 1. Państwa członkowskie mogą zobowiązać podatników do wystawienia faktury za dostawy towarów lub świadczenie usług, inne niż dostawy lub świadczenie, o których mowa w art. 220, w oparciu o art. 226 lub 226b, jeżeli to miejsce dostawy towaru lub świadczenia usług znajduje się na ich terytorium.
2. Państwa członkowskie mogą zwolnić podatników z obowiązku przewidzianego w art. 220 lub art. 220a dotyczącego wystawienia faktury za dostawy towarów lub świadczenie usług, które wykonali oni na ich terytorium i które są zwolnione, z prawem do odliczenia VAT zapłaconego na poprzednim etapie lub bez tego prawa, zgodnie z art. 110 i 111, art. 125 ust. 1, art. 127, art. 128 ust. 1, art. 132, 135, 136, 375, 376 i 377, art. 378 ust. 2, art. 379 ust. 2 i art. 380-390.
Poprawka 8

Wniosek dotyczący dyrektywy - akt zmieniający

Artykuł 1 - punkt 17

Dyrektywa 2006/112/WE

Artykuł 222

Faktura musi zostać wystawiona w terminie nie później niż 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym miało miejsce zdarzenie powodujące powstanie obowiązku podatkowego. Faktura musi zostać wystawiona w terminie nie później niż 15. dnia drugiego miesiąca następującego po miesiącu, w którym miało miejsce zdarzenie powodujące powstanie obowiązku podatkowego.
Poprawka 9

Wniosek dotyczący dyrektywy - akt zmieniający

Artykuł 1 - punkt 19 - litera a)

Dyrektywa 2006/112/WE

Artykuł 226 - punkt 4

(4) numer identyfikacyjny VAT nabywcy, o którym mowa w art. 214; (4) numer identyfikacyjny VAT nabywcy, o którym mowa w art. 214, pod którym otrzymał on towary lub usługi, z tytułu których jest zobowiązany do zapłaty VAT, lub też otrzymał towary, o których mowa w art. 138;
Poprawka 10

Wniosek dotyczący dyrektywy - akt zmieniający

Artykuł 1 - punkt 20

Dyrektywa 2006/112/WE

Artykuł 226b

Faktury uproszczone wystawione zgodnie z przepisami art. 220a i 221 zawierają wyłącznie następujące dane: 1. Faktury uproszczone wystawione zgodnie z przepisami art. 220a i 221 zawierają wyłącznie następujące dane:
(a) datę wystawienia faktury; (a) datę wystawienia faktury;
(b) dane identyfikacyjne podatnika wykonującego dostawę lub świadczącego usługę; (b) dane identyfikacyjne podatnika wykonującego dostawę lub świadczącego usługę zawierające jego numer VAT;
(c) określenie rodzaju dostarczonych towarów lub wykonanych usług oraz ich wartość; (c) określenie rodzaju dostarczonych towarów lub wykonanych usług oraz ich wartość;
(d) należny VAT lub VAT do zwrotu, lub dane potrzebne do jego obliczenia. (d) stawkę podatku VAT i należny VAT lub VAT do zwrotu, lub dane potrzebne do jego obliczenia;
(da) jeżeli wystawiona faktura jest dokumentem lub wiadomością wprowadzającą zmiany do pierwotnej faktury, zgodnie z art. 219 - szczegółowe i jednoznaczne odniesienie do owej pierwotnej faktury.
2. Państwa członkowskie mogą wymagać, aby faktury uproszczone, wystawione zgodnie z art. 220a i 221, zawierały następujące dodatkowe informacje dotyczące konkretnych transakcji lub kategorii podatników:
(a) dane identyfikacyjne podatnika wykonującego dostawę lub świadczącego usługę, zawierające jego nazwisko i adres;
(b) kolejny numer, nadany w ramach jednej lub kilku serii, który jedynie identyfikuje fakturę;
(c) numer identyfikacyjny nabywcy, zawierający jego numer VAT, nazwisko i adres;
(d) w przypadku zwolnienia z podatku VAT lub jeżeli nabywca jest zobowiązany do zapłaty podatku VAT - dane szczegółowe wymagane zgodnie z art. 226 i 226a.
Poprawka 11

Wniosek dotyczący dyrektywy - akt zmieniający

Artykuł 1 - punkt 22

Dyrektywa 2006/112/WE

Artykuł 230

Kwoty wykazywane na fakturze mogą być wyrażone w dowolnej walucie, pod warunkiem że kwota VAT do zapłaty lub zwrotu wyrażona jest w walucie krajowej państwa członkowskiego, w którym ma miejsce dostawa towarów lub świadczenie usług, przy zastosowaniu kursu wymiany walut opublikowanego przez Europejski Bank Centralny na dzień, w którym podatek staje się wymagalny, lub, jeżeli w tym dniu kurs wymiany nie został opublikowany, stosując kurs wymiany z poprzedniego dnia publikacji. Kwoty wykazywane na fakturze mogą być wyrażone w dowolnej walucie, pod warunkiem że kwota VAT do zapłaty lub zwrotu wyrażona jest w walucie krajowej państwa członkowskiego, w którym ma miejsce dostawa towarów lub świadczenie usług, przy zastosowaniu jednego z kursów wymiany walut, o którym mowa w art. 91.
Poprawka 12

Wniosek dotyczący dyrektywy - akt zmieniający

Artykuł 1 - punkt 25

Dyrektywa 2006/112/WE

Artykuły 233, 234, 235 i 237

(25) Skreśla się art. 233, 234, 235 i 237. (25) Skreśla się art. 233, 234 i 235.
Poprawka 13

Wniosek dotyczący dyrektywy - akt zmieniający

Artykuł 1 - punkt 25 a (nowy)

Dyrektywa 2006/112/WE

Artykuł 237

(25a) Artykuł 237 otrzymuje brzmienie:
"Artykuł 237
Do dnia 31 grudnia 2013 r. każde państwo członkowskie przedkłada Komisji sprawozdanie oceniające dotyczące wdrażania faktur elektronicznych. Sprawozdania te zawierają w szczególności wszelkie trudności techniczne lub braki napotkane przez podatników oraz organy podatkowe, wraz z oceną wpływu wszelkich oszustw powiązanych z fakturami w formie elektronicznej wynikających ze zniesienia wymogu EDI lub elektronicznego podpisu na fakturach w formie elektronicznej. Do 1 lipca 2014 r., Komisja przekaże Parlamentowi Europejskiemu i Radzie sprawozdanie łącznie ze stosownymi wnioskami na podstawie sprawozdań oceniających państw członkowskich".
Poprawka 14

Wniosek dotyczący dyrektywy - akt zmieniający

Artykuł 1 - punkt 29

Dyrektywa 2006/112/WE

Artykuł 244 -ustęp 3

W odniesieniu do przechowywania faktury zastosowanie mają przepisy obowiązujące w państwie członkowskim, w którym podatnik ma siedzibę działalności lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, z którego lub do którego wykonuje dostawy, lub, w przypadku braku siedziby działalności lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, w którym ma stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu lub w którym z innych względów ma obowiązek identyfikacji do celów VAT. Faktura może być przechowywana w tej samej formie w jakiej ją otrzymano, w formie papierowej lub elektronicznej. Ewentualnie faktura w formie papierowej może być przekształcona w formę elektroniczną. W pozostałych przypadkach do przechowywania faktury zastosowanie mają przepisy obowiązujące w państwie członkowskim, w którym podatnik ma siedzibę działalności lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, z którego lub do którego wykonuje dostawy, lub, w przypadku braku siedziby działalności lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, w którym ma stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu lub w którym z innych względów ma obowiązek identyfikacji do celów VAT.
Poprawka 15

Wniosek dotyczący dyrektywy - akt zmieniający

Artykuł 1 - punkt 32

Dyrektywa 2006/112/WE

Artykuł 247

Podatnik zapewnia przechowywanie faktur przez okres sześciu lat. Podatnik zapewnia przechowywanie faktur przez okres pięciu lat. Niniejszy artykuł nie narusza krajowych przepisów w innym zakresie niż podatek VAT określających różne obowiązkowe okresy przechowywania dokumentów towarzyszących włącznie z fakturami.
Poprawka 16

Wniosek dotyczący dyrektywy - akt zmieniający

Artykuł 1 - punkt 34

Dyrektywa 2006/112/WE

Artykuł 248 a

(34) W tytule XI rozdział 4 sekcja 3 wprowadza się artykuł 248a w brzmieniu: skreślony
"Artykuł 248a
Do celów kontrolnych państwa członkowskie, w których należny jest podatek, mogą wymagać tłumaczenia niektórych faktur na swoje języki urzędowe.".
Poprawka 17

Wniosek dotyczący dyrektywy - akt zmieniający

Artykuł 1 - punkt 36 a (nowy)

Dyrektywa 2006/112/WE

Tytuł 3 - rozdział 4a (nowy)

(36a) Po art. 401 dodaje się rozdział w brzmieniu:
"Rozdział 4a
E-administracja
Artykuł 401a
Aby aktywnie rozwijać skuteczną i niezawodną e-administrację w dziedzinie VAT Komisja przeprowadza ocenę wpływu środków administracji elektronicznej i narzędzi istniejących już w państwach członkowskich oraz intensyfikuje wymianę wzorców w tej dziedzinie między państwami członkowskimi. Ponadto Komisja skorzysta ze wspólnotowego programu poprawy skuteczności systemów podatkowych na rynku wewnętrznym (Fiscalis 2013), utworzonego decyzją 1482/2007/WE Parlamentu Europejskiego i Rady(*) wraz z innymi istniejącymi unijnymi sposobami finansowania, takimi jak fundusze strukturalne UE w celu zapewnienia pomocy technicznej państwom członkowskim najbardziej potrzebującym aktualizacji ich administracji elektronicznej poprzez dostęp do głównych transeuropejskich systemów informatycznych i korzystanie z nich.
______________

(*) Dz.U. L 330 z 15.12.2007, s. 1."

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2011.81E.156

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja legislacyjna w sprawie wniosku dotyczącego dyrektywy Rady zmieniającej dyrektywę 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej w odniesieniu do przepisów dotyczących fakturowania (COM(2009)0021 - C6-0078/2009 - 2009/0009(CNS)).
Data aktu: 05/05/2010
Data ogłoszenia: 15/03/2011