Opinia "Uwalnianie potencjału przedsiębiorstw z branży kultury i branży twórczej".

Opinia Komitetu Regionów "Uwalnianie potencjału przedsiębiorstw z branży kultury i branży twórczej"

(2011/C 42/06)

(Dz.U.UE C z dnia 10 lutego 2011 r.)

KOMITET REGIONÓW
- Przyjmuje z zadowoleniem fakt, że Zieloną księgą w sprawie uwalniania potencjału przedsiębiorstw z branży kultury i branży twórczej Komisja Europejska rozpoczęła europejską dyskusję na temat warunków poprawy otoczenia dla kreatywności i innowacyjności w Europie z myślą o rozbudzeniu potencjału PKT, które wspierają wzrost gospodarczy i zatrudnienie.
- Przyjmuje z zadowoleniem fakt, że podmioty szczebla europejskiego coraz bardziej doceniają rolę branży kultury i branży twórczej we wspieraniu kreatywności i innowacji.
- Przypomina, że w większości państw członkowskich sektory wymieniane w kontekście branży kultury i branży twórczej, a w szczególności kultura, badania naukowe, edukacja, turystyka i zatrudnienie, pozostają w gestii władz lokalnych i regionalnych.
- Podkreśla, że pomyślna realizacja projektów przewodnich w ramach strategii "Europa 2020" - agendy cyfrowej i innych inicjatyw - wymaga odważnego i nowatorskiego podejścia, a rola branż twórczych w tym zakresie polega zwłaszcza na opracowywaniu interdyscyplinarnych i wielokulturowych rozwiązań. W tym celu Europa potrzebuje otwartych, wytyczających nowe drogi podmiotów lokalnych i regionalnych, by stworzyć innowacje społeczne i tym samym przyczynić się do rozwoju działalności gospodarczej na świecie.
Sprawozdawca: Ursula MÄNNLE (DE/PPE), posłanka do parlamentu Bawarii
Dokument źródłowy: Zielona księga w sprawie uwalniania potencjału przedsiębiorstw z branży kultury i branży twórczej

COM(2010) 183 wersja ostateczna

I. WSTĘP

KOMITET REGIONÓW

1. Zauważa, że w całej Unii Europejskiej władze lokalne i regionalne ponoszą wielką odpowiedzialność za realizację strategii politycznych w dziedzinie kultury.

2. Przypomina, że samorządy terytorialne odgrywają także kluczową rolę we wspieraniu i pielęgnowaniu kultury, przede wszystkim w ramach ochrony dziedzictwa kulturowego i promowania innowacji artystycznych(1).

3. Podkreśla, że władze lokalne i regionalne, dzięki ich bezpośredniemu kontaktowi z obywatelami, są strategicznie najlepiej usytuowane, aby wejść w kontakt z różnymi kulturami i angażować się w różne działania kulturalne w UE i skutecznie mobilizować społeczności lokalne i regionalne do działania na rzecz lepszego dialogu międzykulturowego(2).

4. Stwierdza, że samorządy terytorialne mogą też pobudzać obywateli do angażowania się w działalność twórczą(3) i procesy innowacyjne.

5. Przypomina, że branża kultury i branża twórcza w dużym stopniu przyczyniają się do rozwoju lokalnego i regionalnego oraz do rozwoju miast, ponieważ czynią europejskie miasta i regiony atrakcyjniejszymi, sprzyjają rozwojowi turystyki zrównoważonej oraz tworzą nowe możliwości zatrudnienia. Mają kluczowe znaczenie dla konkurencyjnej i innowacyjnej gospodarki rynkowej w Europie(4).

6. Przyjmuje do wiadomości, że zgodnie ze studium poświęconym ekonomice kultury w Europie, przygotowanym w 2006 r. dla Komisji Europejskiej przez firmę KEA European Affairs, branża kultury sama w sobie jest bardzo dynamiczna, jeśli chodzi o działalność gospodarczą i tworzenie miejsc pracy w UE. W 2004 r. zatrudnienie w tym sektorze wynosiło 5,8 mln osób, tzn. 3,1 % całkowitej liczby aktywnych zawodowo obywateli UE 25. Ponadto w 2003 r. udział sektora kultury w PKB UE stanowił 2,6 %, a w latach 1999-2003 wzrost w tym sektorze był znacznie wyższy niż w innych sektorach gospodarki(5).

7. Przyjmuje również do wiadomości, że w zielonej księdze Komisja Europejska wymienia cyfrową rewolucję jako szansę na większy wzrost w branży kultury i branży twórczej. Przedsiębiorstwa tych branż działają w kontekście szybko zmieniającego się otoczenia, w którym (globalne) cyfrowe technologie informacyjno-komunikacyjne (TIK) mają ogromny wpływ na wszystkie sektory wchodzące w skład łańcucha wartości.

8. Zauważa, że wykorzystanie pełnego potencjału TIK, z należytym uwzględnieniem interesów użytkowników końcowych, wytwórców treści i dostawców TIK, oraz przegląd tradycyjnych systemów produkcji i dystrybucji potencjalnie umożliwiłyby twórcom dotarcie do szerszej publiczności i rynków, a obywatelom zapewniłyby bardziej zróżnicowaną ofertę kulturalną.

9. W tym kontekście przyjmuje z zadowoleniem, że Komisja, w oparciu o wcześniejszy proces konsultacyjny, opracowuje ramy trzech głównych strategii politycznych, które będą miały znaczący wpływ na warunki ramowe dla przedsiębiorstw branży kultury i branży twórczej (PKT) w środowisku cyfrowym. Będą to:

– "Europejska agenda cyfrowa", która jest jednym z siedmiu projektów przewodnich strategii "Europa 2020";

– projekt przewodni "Unia innowacji", w ramach którego podjęte zostaną specyficzne działania mające na celu wzmocnienie roli PKT jako katalizatorów innowacji i zmian strukturalnych;

– strategia dotycząca praw własności intelektualnej, w której nacisk zostanie oczywiście położony na stosowanie praw i zarządzanie nimi, na osiągnięcie równowagi pomiędzy niezbędną ochroną a zapewnieniem zrównoważonych warunków dla twórczości oraz na potrzebę wspierania rozwoju nowych usług i modeli działalności.

II. ZALECENIA POLITYCZNE

KOMITET REGIONÓW

10. Przyjmuje z zadowoleniem fakt, że Zieloną księgą w sprawie uwalniania potencjału przedsiębiorstw z branży kultury i branży twórczej Komisja Europejska rozpoczęła europejską dyskusję na temat warunków poprawy otoczenia dla kreatywności i innowacyjności w Europie z myślą o rozbudzeniu potencjału PKT, które wspierają wzrost gospodarczy i zatrudnienie.

11. Przyjmuje z zadowoleniem fakt, że w całej zielonej księdze uznaje się kulturę za narzędzie rozwoju lokalnego i regionalnego.

12. Przyjmuje z zadowoleniem fakt, że podmioty szczebla europejskiego coraz bardziej doceniają rolę branży kultury i branży twórczej we wspieraniu kreatywności i innowacji.

13. Jest zdania, że polityka innowacji - zarówno na poziomie europejskim i krajowym, jak i na poziomie regionalnym i lokalnym - może być pomostem łączącym z branżą kultury i branżą twórczą.

14. Przyjmuje z zadowoleniem zamiar Komisji Europejskiej, by uwzględnić potrzeby PKT w projektach przewodnich, co jest działaniem w pełni zgodnym z zapisami art. 167 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.

15. Przypomina, że w większości państw członkowskich sektory wymieniane w kontekście branży kultury i branży twórczej, a w szczególności kultura, badania naukowe, edukacja, turystyka i zatrudnienie, pozostają w gestii władz lokalnych i regionalnych.

16. Podkreśla, że PKT są nie tylko bardzo ważne dla rozwoju, zatrudnienia i konkurencyjności, ale mogą także przyczynić się do promowania lokalnej i regionalnej tożsamości i różnorodności kulturowej.

17. Zwraca uwagę na to, że władze lokalne odgrywają dużą rolę, jeśli chodzi o infrastrukturę (lokale do prób, występów, produkcji), strategię i planowanie (strategie kulturalne, sektorowe strategie rozwoju) oraz tworzenie sieci kontaktów. Władze lokalne wspierają także placówki kulturalne i artystyczne oraz szeroko inwestują w młode, kreatywne talenty.

18. Zwraca uwagę na znaczenie różnorodności i wielojęzyczności jako szczególnych cech europejskich pomagających w rozbudzaniu kreatywności.

19. Wzywa, by w ramach branży kultury i branży twórczej zwrócić odpowiednią uwagę na grupy defaworyzowane.

20. Sądzi, że stworzenie ram sprzyjających rozwojowi branży twórczej w państwach członkowskich UE doprowadzi do wytworzenia wysokiej wartości dodanej na skalę ogólnoeuropejską oraz być może także do rozpoczęcia przygotowywania przez państwa członkowskie, regiony i miasta UE programów i inicjatyw, które wesprą współpracę między głównymi podmiotami.

21. Podkreśla znaczenie wzmocnienia roli władz lokalnych i regionalnych w rozwijaniu branży kultury i branży twórczej w Europie; dlatego też zaleca Komisji, by w zgodzie z zasadą pomocniczości włączyła samorządy terytorialne do działań związanych z zieloną księgą.

22. Potwierdza, że trzeba zwiększyć europejskie inwestycje w nowe inteligentne, zrównoważone i kreatywne zasoby.

23. Jest zdania, że władze wszystkich szczebli powinny zapewnić małym i średnim przedsiębiorstwom szczególne wsparcie, gdyż MŚP mają wszelkie dane po temu, aby wyłapać nowe talenty i wzmocnić rozwój branży kultury i branży twórczej w Europie.

24. Przypomina, że samorządy terytorialne w ramach swych strategii rozwoju z powodzeniem uwzględniły branżę kultury i branżę twórczą w wielu dziedzinach i przyczyniło się to do wzmocnienia lokalnej gospodarki. W szczególności na szczeblu samorządów terytorialnych możliwe jest stworzenie sieci i banków danych młodych artystów, wspieranie kształcenia młodzieży w dziedzinie kultury i sztuki, promowanie profesjonalizacji młodych artystów, przeprowadzanie eksperymentów multimedialnych i wielokulturowych, tworzenie przestrzeni publicznej dla dzieł młodych artystów, zachęcanie młodej publiczności do kontaktu z kulturą i sztuką, wspieranie tworzenia przez młodych ludzi stowarzyszeń artystyczno-kulturalnych, a także rozwijanie innowacji w dziedzinie wykorzystania lokalnych tradycji i talentów.

25. Dlatego też zaleca stworzenie odpowiednich warunków do przeniesienia tych sprawdzonych rozwiązań, doskonalenia wiedzy oraz tworzenia sieci kontaktów na potrzeby dzielenia się doświadczeniami w zakresie możliwości wykorzystania potencjału tych branż. Ponadto, mając na uwadze rolę branży kultury i branży twórczej, zaleca także objęcie ich ogólnymi zasadami polityki spójności gospodarczej i społecznej UE.

26. Sugeruje, że konstruktywnym sposobem budowania współpracy między władzami lokalnymi a krajowymi mogą być swego rodzaju umowy rezultatu, w których władze obu szczebli zobowiązują się dążyć do osiągnięcia określonego wyniku, aby ułatwić rozwój branży kultury i branży twórczej na szczeblu lokalnym.

27. Stwierdza, że kreatywność ma swe korzenie na poziomie lokalnym, a zatem PKT potrzebują dalszego tworzenia lokalnych sieci, klastrów, inkubatorów przedsiębiorczości oraz partnerstw między szkołami artystycznymi i technicznymi oraz uniwersytetami a przedsiębiorstwami.

28. Apeluje, by szkoły i wyższe uczelnie sztuk pięknych oraz wzornictwa współpracowały ściśle z innymi sektorami w celu zawarcia nowych sojuszy oraz innych porozumień strukturalnych i operacyjnych prowadzących do stworzenia całkowicie nowych produktów i usług europejskich, które utorują drogę do globalnego sukcesu handlowego. Otwarty sposób myślenia młodych ludzi jest często czynnikiem o kluczowym znaczeniu dla osiągnięcia sukcesu.

29. Zauważa, że działania kulturalne można wykorzystać także w celu wspierania spójności społecznej, gdyż sprzyjają one porozumieniu międzykulturowemu i budują silne pozytywne relacje między ludźmi z różnych środowisk zawodowych i edukacyjnych, a tym samym wzmacniają potencjał branży kultury i branży twórczej.

30. Przypomina, że różnorodność kulturowa Europy stanowi znaczną przewagę gospodarczą i komparatywną. Zaleca wykorzystywanie inwestycji w działalność kulturalną do wspierania różnorodności kulturowej Europy i dialogu międzykulturowego, tak aby wzmocnić integrację kulturową i społeczną.

31. Ponownie stwierdza, że skuteczne wykorzystanie potencjału PKT jest możliwe tylko pod warunkiem, że w centrum wysiłków Unii Europejskiej w dziedzinie kultury znajdzie się społeczne znaczenie niematerialnych wartości kulturowych. Podkreśla w związku z tym, że wspieranie edukacji kulturalnej i współpracy w dziedzinie kultury jest warunkiem wykorzystania zasobów kreatywności w społeczeństwie oraz dobrej koniunktury w sektorze kultury. Kultura istnieje niezależnie od sektora kultury, sektor kultury natomiast bez kultury istnieć nie może(6).

32. Oczekuje, że przygotowany zostanie spis trudności czy przeszkód pojawiających się w kontekście rozwoju branży kultury i branży twórczej oraz że władze odpowiedniego szczebla zajmą się usuwaniem tych utrudnień.

33. Zaleca Komisji, by oceniła przydatność funduszy strukturalnych oraz obecnych i przyszłych programów w dziedzinie kultury, mediów audiowizualnych, młodzieży i kształcenia z punktu widzenia ich potencjału wspierania branży twórczych.

34. Podkreśla zwłaszcza, że Unia Europejska powinna wspierać i stymulować mobilność młodych artystów wewnątrz UE, tworzenie międzynarodowych sieci i kół artystycznych, a także wymianę i rezydencje artystyczne młodych artystów w UE i w krajach trzecich.

35. Wzywa Komisję, by w ramach działań związanych z zieloną księgą uwzględniła potrzeby finansowe i administracyjne samorządów lokalnych i regionalnych.

36. Zwraca uwagę na potrzebę opracowania wspólnych wskaźników, kodów i definicji, które umożliwią mierzenie wpływu branży kultury i branży twórczej na zatrudnienie i rynek.

III. WNIOSKI

KOMITET REGIONÓW

37. Przypomina, że przedsiębiorstwa branży kultury i branży twórczej (PKT) mogą odegrać w Europie ważną rolę przy osiąganiu celów gospodarczych i społecznych na poziomie lokalnym i regionalnym.

38. Podkreśla, że branża kultury i branża twórcza odgrywają kluczową rolę jako elementy strategii rozwoju kultury, ponieważ pomagają społecznościom i gospodarkom lokalnym osiągać pożądane wyniki w całym szeregu różnych dziedzin, od rozwoju gospodarczego, przez edukację i uczenie się przez całe życie, aż po kwestie bezpieczeństwa publicznego i sądownictwa karnego.

39. Jest zdania, że definicja przedsiębiorstw branży kultury i branży twórczej powinna objąć także turystykę i hotelarstwo.

40. Podkreśla, że w gospodarce pokryzysowej kultura może mieć swoistą rolę do odegrania, jeżeli przyczynia się do realizacji celów polityki społecznej w twórczy sposób - poprzez wspieranie innowacji z myślą o osiągnięciu oczekiwanych rezultatów w sferze społecznej. Kultura i sztuka mogą spowodować zmiany w sposobie postępowania i mogą wytworzyć nowe więzi społeczne rozbudzające kreatywność osób posiadających talenty w tych dziedzinach.

41. Zauważa, że w związku z tym kultura, a zwłaszcza branża kultury i branża twórcza, mogą wnieść ważny wkład w realizację strategii "Europa 2020"(7).

42. Podkreśla, że pomyślna realizacja projektów przewodnich w ramach strategii "Europa 2020" - agendy cyfrowej i innych inicjatyw - wymaga odważnego i nowatorskiego podejścia, a rola branż twórczych w tym zakresie polega zwłaszcza na opracowywaniu interdyscyplinarnych i wielokulturowych rozwiązań. W tym celu Europa potrzebuje otwartych, wytyczających nowe drogi podmiotów lokalnych i regionalnych, by stworzyć innowacje społeczne i tym samym przyczynić się do rozwoju działalności gospodarczej na świecie.

Bruksela, 1 grudnia 2010 r.

Przewodnicząca
Komitetu Regionów
Mercedes BRESSO

______

(1) CdR 172/2007 fin.

(2) CdR 44/2006 fin.

(3) CdR 11/2006 fin.

(4) Konkluzje Rady z dnia 10 maja 2010 r. w sprawie udziału kultury w rozwoju lokalnym i regionalnym.

(5)Study on the Economy of Culture in Europe ("Studium o ekonomice kultury w Europie"), zrealizowane w 2006 r. dla Komisji Europejskiej przez firmę KEA European Affairs.

(6) CdR 172/2007 fin.

(7) CdR 172/2007 fin.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024