Przyszłość Europejskiego Funduszu Społecznego.

Przyszłość Europejskiego Funduszu Społecznego

P7_TA(2010)0357

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 7 października 2010 r. w sprawie przyszłości Europejskiego Funduszu Społecznego

(2011/C 371 E/08)

(Dz.U.UE C z dnia 20 grudnia 2011 r.)

Parlament Europejski,

uwzględniając komunikat Komisji zatytułowany "Europa 2020 - Strategia na rzecz inteligentnego i zrównoważonego rozwoju sprzyjającego włączeniu społecznemu" (COM(2010)2020),
uwzględniając konkluzje Rady Europejskiej z dni 25-26 marca 2010 r.,
uwzględniając konkluzje Rady Europejskiej z dnia 17 czerwca 2010 r. (EUCO 13/10), a w szczególności przyjęcie strategii Europa 2020,
uwzględniając sprawozdanie OECD z 2010 r. dotyczące roli edukacji w czasie obecnego kryzysu,
uwzględniając konkluzje Rady w sprawie przygotowanego przez Komisję sprawozdania strategicznego z 2010 r. w sprawie wdrażania programów polityki spójności przyjętego na 3023. posiedzeniu Rady do Spraw Zagranicznych w Luksemburgu w dniu 14 czerwca 2010 r.,
uwzględniając art. 6 lit. e) Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE),
uwzględniając art. 156 TFUE,
uwzględniając art. 162 TFUE,
uwzględniając art. 110 ust. 2 Regulaminu,
1.
zauważa kluczową rolę, jaką odgrywa Europejski Fundusz Społeczny (EFS) w zakresie poprawy zatrudnienia i tworzenia nowych miejsc pracy, promowania dostosowywania umiejętności pracowników do wymogów rynku pracy i integracji pracowników na rynku pracy oraz zwiększania włączenia społecznego;
2.
zwraca uwagę na cztery wytyczne dotyczące polityki zatrudnienia przyjęte przez Parlament Europejski i z zadowoleniem przyjmuje fakt, że cele uwzględniają promowanie zatrudnienia i zwalczanie ubóstwa w kontekście włączenia/ponownego włączenia do życia zawodowego dzięki szkoleniom;
3.
podkreśla, że konkretne postępy w zakresie realizacji celów i założeń Europy 2020, w szczególności w obszarze zatrudnienia i spraw socjalnych, ma zasadnicze znaczenie dla wiarygodności strategii;
4.
uważa, że cele i założenia Europy 2020 można osiągnąć przy użyciu tego instrumentu w celu wspierania MŚP i dostosowania systemów szkolnictwa i kształcenia zawodowego i szkoleń zawodowych do potrzeb MŚP;
5.
uważa, że kluczowe znaczenie ma położenie większego nacisku na właściwe funkcjonowanie rynków pracy i na warunki socjalne w celu pobudzenia wzrostu i produktywności oraz zwiększenia zatrudnienia w Europie;
6.
uważa również, że aby osiągnąć cele Europy 2020 należy położyć istotny nacisk na reformę systemów edukacji i systemów kształcenia zawodowego i szkoleń zawodowych, na godziwą pracę, w tym zwalczanie niepewnego zatrudnienia i niezadeklarowanego zatrudnienia, na równość płci oraz stworzenie warunków pozwalających na pogodzenie życia zawodowego i prywatnego, oraz na zagwarantowanie, że osoby obecnie wyłączone z rynku pracy mogą uzyskać do niego dostęp;
7.
uważa, że Europejski Fundusz Społeczny musi zostać wzmocniony jako główny mechanizm napędowy strategii Europa 2020; podkreśla znaczenie wykorzystania przez państwa członkowskie Europejskiego Funduszu Społecznego w celu inwestycji w umiejętności, zatrudnienie, szkolenia i zmianę kwalifikacji w celu tworzenia większej liczby lepszych miejsc pracy;
8.
uważa, że skuteczność Europejskiego Funduszu Społecznego zależy od jego zdolności adaptacji do różnorodnych problemów wynikających ze specyfiki lokalnej i terytorialnej; zachęca zatem do oddolnego podejścia w identyfikacji celów;
9.
uważa, że polityka zrównoważonego wzrostu gospodarczego i tworzenia miejsc pracy w Europie jest warunkiem wstępnym dla osiągnięcia spójności społecznej i terytorialnej;
10.
zwraca uwagę na fakt, że o ile istotna jest spójność terytorialna, jeszcze ważniejsze jest dążenie do spójności społecznej zgodnie z literą i duchem traktatów, w szczególności art. 9 TFUE;
11.
podkreśla, że polityka regionalna UE i polityka społeczna UE są powiązane oraz że obie mają zasadnicze znaczenie dla powodzenia strategii Europa 2020 oraz wzywa Komisję do ułożenia jasnych ram dla ustanowienia silnych połączeń między wszystkimi europejskimi politykami a funduszami strukturalnymi;
12.
podkreśla, że spójność gospodarcza, społeczna i terytorialna powinna zostać wzmocniona przez zwiększenie zdolności do pracy i liczby miejsc pracy, przy wspieraniu wysokiego poziomu zatrudnienia i zagwarantowaniu większej liczby lepszych miejsc pracy;
13.
podkreśla zatem znaczenie podjęcia wszelkich możliwych starań, aby zagwarantować, że polityka i instrumenty UE współpracują w skoordynowany i wspierający się sposób, tak aby sprzyjać obywatelom Europy w znalezieniu wysokiej jakości miejsc pracy, rozwoju ich kariery, wydostaniu się z ubóstwa, dzięki włączeniu ich w rynek pracy poprzez szkolenia, unikaniu wszelkich form wyłączenia społecznego oraz ogólnie poniesieniu korzyści w związku z przyszłym wzrostem;
14.
przyznaje że fundusze strukturalne w dużym stopniu pozostają głównym instrumentem finansowym służącym osiągnięciu celów społecznych oraz wzywa Komisję do promowania synergii z innymi programami i do wspierania spójności w obrębie wieloletnich programów ramowych, takich jak Daphne, Progress, program zdrowia publicznego oraz program "Europa dla Obywateli";
15.
wzywa Komisję do zwiększenia potencjału funduszy strukturalnych poprzez uproszczenie w szczególności kontroli, elastyczność i poprawę procedur i nadzór nad wdrażaniem, podkreślając wymiar integracji społecznej w celu wsparcia państw członkowskich w optymalizacji wkładu polityki społecznej i polityki zatrudnienia oraz stworzenia warunków dla trwałego wzrostu; podkreśla, że Europejski Fundusz Społeczny musi stać się bardziej przejrzysty, jeżeli chodzi o przyznawanie funduszy, tak aby działania Unii Europejskiej na rzecz zatrudnienia stały się naprawdę widoczne;
16.
podkreśla znaczenie Europejskiego Funduszu Społecznego jako kluczowego narzędzia w zwalczaniu bezrobocia oraz poprawie edukacji i programów szkoleń zawodowych przez całe życie dla pracowników - w szczególności w obecnym kryzysie zatrudnienia - jak również w zwalczaniu ubóstwa i wyłączenia;
17.
uważa, że rola Europejskiego Funduszu Społecznego w poprawie szans na zatrudnienie i zdolności adaptacji pracowników musi zostać zwiększona; wzywa Komisję do rozważenia wszystkich możliwych opcji politycznych zwiększenia udziału Europejskiego Funduszu Społecznego w kontekście przyszłej architektury funduszy strukturalnych tak aby rozwijać społeczny model Unii Europejskiej; uważa, że utrzymanie Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach podstawowych uregulowań dotyczących ogólnych przepisów dotyczących funduszy, ale z własnymi regułami, wiąże się z istotnymi korzyściami;
18.
uważa, że w wyniku swobodnego przepływu osób na rynku wewnętrznym, w niektórych częściach UE pojawiają się nowe problemy, w szczególności w większych miastach, w związku z zapewnieniem ochrony socjalnej w sytuacjach nadzwyczajnych ludziom, którzy nie są się w stanie utrzymać, oraz że wywiera to presję na prywatne (charytatywne) i publiczne służby, które dostarczają wsparcia w nagłych przypadkach, na przykład dla bezdomnych i marginalizowanych grup społecznych;
19.
podkreśla, że zasada partnerstwa przyczynia się do przejrzystości i uproszczenia, a zatem partnerzy powinni być uprawnieni do właściwego pełnienia swojej roli; podkreśla potrzebę dalszego wzmacniania zasady partnerstwa przez dostarczanie wsparcia z Europejskiego Funduszu Społecznego na budowanie potencjału i szkolenie partnerów;
20.
uważa, że Europejski Fundusz Rozwoju ma do odegrania kluczową rolę w promowaniu wymiaru społecznego wzrostu gospodarczego oraz aktywnego udziału obywateli w społeczeństwie i na rynku pracy, zwiększając tym samym równość szans jako wektor solidarności społecznej i międzypokoleniowej oraz tworzenia bardziej integracyjnego społeczeństwa w celu zmniejszenia ubóstwa;
21.
uważa, że doświadczenia Europejskiego Roku Walki z Ubóstwem i Wykluczeniem Społecznym (2010) mogłyby pomóc Komisji w skuteczniejszym nakierowaniu wsparcia z Europejskiego Funduszu Społecznego w zakresie skuteczniejszego zwalczania ubóstwa i wykluczenia społecznego w UE przez wspieranie lepszej edukacji na potrzeby przyszłego zatrudnienia;
22.
zobowiązuje swojego Przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji Radzie i Komisji.

Zmiany w prawie

Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024