Sprawozdanie dotyczące sprawozdania finansowego Wspólnego Przedsiębiorstwa na rzecz Technologii Ogniw Paliwowych i Technologii Wodorowych za rok budżetowy 2010, wraz z odpowiedziami Wspólnego Przedsiębiorstwa.

SPRAWOZDANIE

dotyczące sprawozdania finansowego Wspólnego Przedsiębiorstwa na rzecz Technologii Ogniw Paliwowych i Technologii Wodorowych za rok budżetowy 2010, wraz z odpowiedziami Wspólnego Przedsiębiorstwa

(2011/C 368/06)

(Dz.U.UE C z dnia 16 grudnia 2011 r.)

WPROWADZENIE

1.
Wspólne Przedsiębiorstwo na rzecz Technologii Ogniw Paliwowych i Technologii Wodorowych (Wspólne Przedsiębiorstwo FCH), z siedzibą w Brukseli, zostało ustanowione w maju 2008 r.(1) na okres do dnia 31 grudnia 2017 r.
2.
Cele Wspólnego Przedsiębiorstwa FCH obejmują wspieranie działań w dziedzinie badań, rozwoju technologicznego i demonstracji w państwach członkowskich i państwach stowarzyszonych z siódmym programem ramowym(2) pod postacią skoordynowanej współpracy z przemysłem i organizacjami naukowo-badawczymi w celu rozwoju zastosowań rynkowych, wspomagając w ten sposób dodatkowe wysiłki przemysłu mające na celu szybkie wprowadzenie ogniw paliwowych i technologii wodorowych(3).
3.
Członkami założycielami Wspólnego Przedsiębiorstwa FCH jest Unia Europejska, reprezentowana przez Komisję oraz zrzeszenie branżowe europejskiej wspólnej inicjatywy technologicznej na rzecz technologii ogniw paliwowych i technologii wodorowych ("zrzeszenie branżowe").
4.
Maksymalny wkład UE na pokrycie kosztów bieżących i działalności badawczej Wspólnego Przedsiębiorstwa FCH wynosi 470 mln euro; wkład wnoszony jest ze środków budżetu siódmego programu ramowego, przy czym na pokrycie kosztów bieżących może być przeznaczone nie więcej niż 20 mln euro. Zrzeszenie branżowe wnosi swój wkład pokrywający 50 % kosztów bieżących Wspólnego Przedsiębiorstwa FCH (maksymalnie 10 mln euro) oraz wkład rzeczowy(4) na finansowanie działalności badawczej o wartości co najmniej równej wkładowi finansowemu UE.
5.
Wspólne Przedsiębiorstwo uzyskało niezależność finansową w dniu 15 listopada 2010 r.
POŚWIADCZENIE WIARYGODNOŚCI

6. Na mocy postanowień artykułu 287 ust. 1 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej Trybunał zbadał roczne sprawozdanie finansowe(5) Wspólnego Przedsiębiorstwa na rzecz Technologii Ogniw Paliwowych i Technologii Wodorowych, obejmujące "sprawozdanie finansowe"(6) oraz "sprawozdanie z wykonania budżetu"(7) za rok budżetowy zakończony 31 grudnia 2010 r., jak również zbadał legalność i prawidłowość transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania.

7. Niniejsze poświadczenie jest skierowane do Parlamentu Europejskiego i Rady na mocy art. 185 ust. 2 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002(8).

Zadania dyrektora

8. Jako urzędnik zatwierdzający, dyrektor realizuje dochody i wydatki budżetu zgodnie z regulaminem finansowym Wspólnego Przedsiębiorstwa, na własną odpowiedzialność oraz w granicach zatwierdzonych środków(9). Dyrektor odpowiada za ustanowienie(10) struktury organizacyjnej oraz systemów i procedur zarządzania i kontroli wewnętrznej związanych ze sporządzaniem ostatecznego sprawozdania finansowego(11), które jest wolne od istotnych nieprawidłowości, wynikających z nadużyć lub błędów, a także za zapewnienie legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania.

Zadania Trybunału

9. Zadaniem Trybunału jest przedstawienie, na podstawie przeprowadzonej przez siebie kontroli, poświadczenia wiarygodności dotyczącego rocznego sprawozdania finansowego Wspólnego Przedsiębiorstwa oraz legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania.

10. Trybunał przeprowadził kontrolę zgodnie z Międzynarodowymi Standardami Rewizji Finansowej wydanymi przez IFAC i Międzynarodowymi Standardami Najwyższych Organów Kontroli wydanymi przez INTOSAI (ISSAI)(12) oraz opracowanymi przez te organizacje kodek- sami etyki. Zgodnie z tymi standardami Trybunał zobowiązany jest przestrzegać wymogów etycznych i zawodowych oraz zaplanować i przeprowadzić kontrolę w taki sposób, aby uzyskać wystarczającą pewność, że spra- wozdanie finansowe nie zawiera istotnych nieprawidłowości, a leżące u jego podstaw transakcje są legalne i prawidłowe.

11. W ramach kontroli Trybunał stosuje procedury mające na celu uzyskanie dowodów kontroli potwierdzających kwoty i informacje zawarte w sprawozdaniu finansowym oraz legalność i prawidłowość transakcji leżących u jego podstaw. Wybór tych procedur zależy od osądu kontrolerów Trybunału, podobnie jak ocena ryzyka wystąpienia istotnych nieprawidłowości w sprawozdaniu finansowym lub nielegalnych bądź nieprawidłowych trans- akcji, wynikających z nadużyć lub błędów. W celu opracowania procedur kontroli stosownych do okoliczności Trybunał, dokonując oceny ryzyka, bierze pod uwagę systemy kontroli wewnętrznej danej organizacji związane ze sporządzaniem i prezentacją jej sprawozdania finansowego. Kontrola Trybunału obejmuje także ocenę stosowności przyjętych zasad rachunkowości oraz racjonalności szacunków księgowych sporządzonych przez kierownictwo, jak również ocenę ogólnej prezentacji sprawozdania finansowego.

12. Trybunał uznał, że uzyskane dowody kontroli są wystarczające i właściwe, aby stanowić podstawę do wydania poniższych opinii.

Opinia na temat wiarygodności rozliczeń

13. W opinii Trybunału roczne sprawozdanie finansowe Wspólnego Przedsiębiorstwa na rzecz Technologii Ogniw Paliwowych i Technologii Wodorowych rzetelnie przedstawia, we wszystkich istotnych aspektach, sytuację finansową Wspólnego Przedsiębiorstwa na dzień 31 grudnia 2010 r. oraz wyniki transakcji i przepływy pieniężne za kończący się tego dnia rok, zgodnie z jego regulaminem finansowym.

Opinia na temat legalności i prawidłowości transakcji

leżących u podstaw rozliczeń

14. W opinii Trybunału transakcje leżące u podstaw rocznego sprawozdania finansowego Wspólnego Przedsiębiorstwa za rok budżetowy zakończony w dniu 31 grudnia 2010 r. są legalne i prawidłowe we wszystkich istotnych aspektach.

15.
Przedstawione poniżej uwagi nie podważają opinii Trybunału.

UWAGI DOTYCZĄCE ZARZĄDZANIA BUDŻETEM I FINANSAMI

Opóźniona niezależność finansowa

16.
Trybunał uważa, że okres 28 miesięcy, który upłynął od daty wejścia w życie rozporządzenia Rady do uzyskania przez Wspólne Przedsiębiorstwo rzeczywistej niezależności finansowej, tj. dnia 15 listopada 2010 r., był zbyt długi. W wyniku opóźnień w uzyskaniu niezależności finansowej wszystkie płatności operacyjne w roku 2010 na rzecz beneficjentów zostały dokonane w ciągu ostatnich sześciu tygodni 2010 r.

Systemy kontroli wewnętrznej

17.
Na koniec 2010 r. podstawowe procedury operacyjne nie były jeszcze sformalizowane ani też zatwierdzone przez księgowego, czego wymaga regulamin finansowy Wspólnego Przedsiębiorstwa.
18.
Częściowy przegląd kontroli informatycznych wykazał, że poziom zarządzania systemami informatycznymi i praktyka Wspólnego Przedsiębiorstwa w tym zakresie są odpowiednie do jego wielkości i zadań, jednak w niektórych obszarach odnotowano opóźnienia w formalizowaniu polityk i procedur(13).

Metodyka oceny wkładów rzeczowych

19.
Metodyka oceny wkładów rzeczowych nie została dotąd opracowana(14). Wspólne Przedsiębiorstwo zobowiązało się do opracowania takiej metodyki w roku 2011, aby uzyskać zdolność weryfikacji zestawień poniesionych wydatków.

INNE KWESTIE

Funkcja audytu wewnętrznego i Służba Audytu Wewnętrznego Komisji

20.
Trybunał wskazuje na potrzebę zmiany regulaminu finansowego Wspólnego Przedsiębiorstwa, tak aby zawierał on przepisy dotyczące uprawnień audytora wewnętrznego według rozporządzenia ramowego Komisji mającego zastosowanie do wspólnych przedsiębiorstw(15). Komisja i Wspólne Przedsiębiorstwo podjęły działania w celu wyraźnego zdefiniowania zadań operacyjnych Służby Audytu Wewnętrznego Komisji oraz funkcji audytu wewnętrznego Wspólnego Przedsiębiorstwa.

Brak umowy z państwem przyjmującym

21.
Zgodnie z rozporządzeniem Rady ustanawiającym Wspólne Przedsiębiorstwo pomiędzy Wspólnym Przedsiębiorstwem FCH i państwem przyjmującym powinna zostać zawarta umowa dotycząca biura, przywilejów i immunitetów oraz pozostałego wsparcia, które zapewnić ma Belgia. Jednakże do końca 2010 r. taka umowa nie została zawarta.

Niniejsze sprawozdanie zostało przyjęte przez Izbę IV, której przewodniczył Igors LUDBORŽS, członek Trybunału Obrachunkowego, na posiedzeniu w Luksemburgu w dniu 25 października 2011 r.

W imieniu Trybunału Obrachunkowego
Vítor Manuel da SILVA CALDEIRA
Prezes
______

(1) Rozporządzenie Rady (WE) 521/2008 z dnia 30 maja 2008 r. ustanawiające wspólne przedsiębiorstwo na rzecz technologii ogniw paliwowych i technologii wodorowych (Dz.U. L 153 z 12.6.2008, s. 1).

(2) Siódmy program ramowy przyjęty na mocy decyzji nr 1982/ 2006/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 412 z 30.12.2006, s. 1) skupia wszystkie inicjatywy naukowo-badawcze UE i odgrywa kluczową rolę w osiąganiu celów rozwoju, konkurencyjności i zatrudnienia. Jest on również filarem Europejskiej Przestrzeni Badawczej.

(3) Do celów informacyjnych w załączniku skrótowo przedstawiono kompetencje, działania oraz dostępne zasoby Wspólnego Przedsiębiorstwa.

(4) Art. 12 ust. 3 załącznika do rozporządzenia Rady ustanawiającego Wspólne Przedsiębiorstwo FCH stanowi, że koszty operacyjne Wspólnego Przedsiębiorstwa FCH są pokrywane z wkładu finansowego Unii oraz z wkładów rzeczowych wnoszonych przez podmioty prawne uczestniczące w jego działaniach.

(5) Do sprawozdania tego dołączone jest sprawozdanie z zarządzania budżetem i finansami w ciągu roku, zawierające między innymi wskaźnik wykorzystania środków oraz zestawienie informacji dotyczących przesunięć środków pomiędzy różnymi pozycjami budżetowymi.

(6) Sprawozdanie finansowe składa się z bilansu oraz rachunku dochodów i wydatków, rachunku przepływów pieniężnych, zestawienia zmian w aktywach netto oraz uwag do sprawozdania finansowego zawierających opis istotnych zasad rachunkowości i inne informacje dodatkowe.

(7) Sprawozdanie z wykonania budżetu składa się z rachunku wyniku budżetowego, uzgodnienia pomiędzy wynikiem budżetowym a rachunkiem dochodów i wydatków oraz ze sprawozdania z wykonania budżetu za rok 2010.

(8) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.

(9) Art. 33 rozporządzenia Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 (Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72).

(10) Art. 38 rozporządzenia (WE, Euratom) nr 2343/2002.

(11) Zasady dotyczące przedstawiania przez organy UE sprawozdania finansowego oraz prowadzenia przez nie rachunkowości określone są w rozdziale 1 tytułu VII rozporządzenia (WE, Euratom) nr 2343/2002, ostatnio zmienionego rozporządzeniem (WE, Euratom) nr 652/2008 (Dz.U. L 181 z 10.7.2008, s. 23), i w tej postaci zostały włączone do regulaminu finansowego Wspólnego Przedsiębiorstwa FCH.

(12) Międzynarodowa Federacja Księgowych (IFAC) i Międzynarodowe Standardy Najwyższych Organów Kontroli (ISSAI).

(13) a) Niekompletny cykl informatycznego planowania strategicznego; b) brak odpowiedniej klasyfikacji danych na podstawie kryteriów poufności i integralności; oraz c) brak formalnego planu ciągłości działania oraz kompletnego i sprawdzonego planu przywrócenia gotowości do pracy po wystąpieniu sytuacji nadzwyczajnej.

(14) Art. 12 ust. 7 załącznika do rozporządzenia Rady ustanawiającego Wspólne Przedsiębiorstwo stanowi, że metody wyceny wkładów rzeczowych określa Wspólne Przedsiębiorstwo FCH w zgodzie z jego przepisami finansowymi i na podstawie zasad uczestnictwa w siódmym programie ramowym.

(15) Rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w art. 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich.

ZAŁĄCZNIK

Wspólne Przedsiębiorstwo na rzecz Technologii Ogniw Paliwowych i Technologii Wodorowych

Kompetencje i działania
Zakres kompetencji Unii według Traktatu Fragmenty art. 187 i 188 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.

Decyzja nr 1982/2006/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. dotycząca siódmego programu ramowego przewiduje wkład w Unii w tworzenie długoterminowych partnerstw publicznoprywatnych w postaci wspólnych inicjatyw technologicznych, które można realizować poprzez Wspólne Przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 187 TFUE.

Kompetencje Wspólnego Przedsiębiorstwa

(rozporządzenie Rady (WE) nr 521/2008)

Cele

Wspólne Przedsiębiorstwo na rzecz Technologii Ogniw Paliwowych i Technologii Wodorowych przyczynia się do realizacji siódmego programu ramowego, w szczególności tematów "Współpraca", "Energia", "Nanonauki, nanotechnologie, materiały i nowe technologie produkcyjne", "Środowisko (w tym zmiany klimatu)" oraz "Transport (w tym aeronautyka)".

W szczególności przedsiębiorstwo to:

- dąży do zapewnienia Europie wiodącej pozycji w dziedzinie technologii ogniw paliwowych i technologii wodorowych oraz do stworzenia warunków dla dokonania się przełomu rynkowego w zakresie technologii ogniw paliwowych i technologii wodorowych, umożliwiając w ten sposób siłom rynkowym urzeczywistnienie znacznego potencjału korzyści dla społeczeństwa,

- w sposób skoordynowany wspiera badania, rozwój technologiczny i demonstracje (zwane dalej "BRT + D") w państwach członkowskich i krajach stowarzyszonych z siódmym programem ramowym (dalej zwanych "krajami stowarzyszonymi"), aby przezwyciężyć niewydolność mechanizmów rynkowych, oraz koncentruje się na rozwoju zastosowań rynkowych, wspomagając w ten sposób dodatkowe wysiłki sektora przemysłu, mające na celu szybkie wprowadzenie technologii ogniw paliwowych i technologii wodorowych,

- wspiera realizację priorytetów w zakresie BRT + D wspólnej inicjatywy technologicznej na rzecz technologii ogniw paliwowych i technologii wodorowych, zwłaszcza przez przyznawanie dotacji na podstawie zgodnych z zasadami konkurencji zaproszeń do składania wniosków,

- stwarza zachęty do zwiększania inwestycji sektora publicznego i prywatnego w badania w dziedzinie technologii ogniw paliwowych i technologii wodorowych w państwach członkowskich i w krajach stowarzyszonych.

Zadania

- Zapewnienie ustanowienia wspólnej inicjatywy technologicznej na rzecz technologii ogniw paliwowych i technologii wodorowych,

- osiągnięcie masy krytycznej prac badawczych, pozwalającej przemysłowi, inwestorom publicznym i prywatnym, decydentom i innym zainteresowanym podmiotom nabrać zaufania do uczestnictwa w długoterminowym programie,

- pozyskanie od przemysłu oraz ze źródeł krajowych i regionalnych dalszych środków na BRT + D,

- integracja BRT + D, koncentracja na osiągnięciu zrównoważonego rozwoju w długim okresie oraz na realizacji zakładanej konkurencyjności przemysłu w zakresie kosztów, sprawności i trwałości, a także rozwiązanie najważniejszych problemów natury technicznej,

- pobudzanie innowacji i powstawania nowych łańcuchów wartości obejmujących MŚP,

- ułatwianie współpracy przemysłu, uczelni wyższych i ośrodków badawczych, między innymi w dziedzinie badań podstawowych,

- promowanie uczestnictwa MŚP w swoich działaniach zgodnie z celami siódmego programu ramowego,

- zachęcanie do uczestnictwa instytucji ze wszystkich państw członkowskich i z krajów stowarzyszonych,

- realizacja szeroko zakrojonych badań socjotechnoekonomicznych mających na celu ocenę i monitorowanie postępu technicznego oraz pozatechnicznych barier utrudniających wejście na rynek,

- realizacja badań wspierających opracowanie nowych oraz zmianę obowiązujących regulacji prawnych i norm, w celu usunięcia sztucznych barier utrudniających wejście na rynek oraz w celu wspierania wymienności, interoperacyjności, transgranicznego handlu wodorem oraz rynków eksportowych, przy jednoczesnym zapewnieniu bezpieczeństwa eksploatacji i nieutrudnianiu innowacji,

- podejmowanie działań związanych z informowaniem i upowszechnianiem oraz zapewnienie społeczeństwu rzetelnych informacji w celu budowania świadomości i akceptacji społecznej w zakresie bezpieczeństwa wodoru oraz związanych z nowymi technologiami korzyści dla środowiska, bezpieczeństwa dostaw, kosztów energii oraz zatrudnienia,

- opracowanie i wykonywanie wieloletniego planu realizacji,

- zapewnianie wkładu finansowego Wspólnoty oraz mobilizowanie zasobów sektora prywatnego i innych zasobów pochodzących z sektora publicznego potrzebnych do realizacji działań Wspólnego Przedsiębiorstwa w zakresie BRT + D,

- zapewnienie należytej realizacji działań BRT + D i należytego zarządzania zasobami,

- przekazywanie i rozpowszechnianie informacji o projektach, w tym nazw uczestników, wyników działań BRT + D i kwot wkładu finansowego Wspólnego Przedsiębiorstwa FCH,

- informowanie podmiotów prawnych, które zawarły ze Wspólnym Przedsiębiorstwem FCH umowę o przyznanie dotacji, o możliwościach zaciągnięcia pożyczki w Europejskim Banku Inwestycyjnym, w szczególności o mechanizmie finansowania opartym na podziale ryzyka utworzonym na mocy siódmego programu ramowego,

- zapewnienie wysokiego poziomu przejrzystości i uczciwej konkurencji w warunkach równoprawnego dostępu wszystkim podmiotom ubiegającym się o uczestnictwo w działaniach badawczych i demonstracyjnych Wspólnego Przedsiębiorstwa FCH, niezależnie od tego, czy należą do zrzeszenia podmiotów badawczych lub zrzeszenia branżowego (zwłaszcza MŚP),

- śledzenie rozwoju sytuacji w przedmiotowej dziedzinie na arenie międzynarodowej oraz w stosownych przypadkach uczestniczenie we współpracy międzynarodowej,

- rozwijanie ścisłej współpracy i zapewnianie koordynacji z ramowym programem w zakresie badań i innymi działaniami, podmiotami i zainteresowanymi stronami na szczeblu europejskim, krajowym i ponadnarodowym,

- monitorowanie postępu w realizacji celów Wspólnego Przedsiębiorstwa FCH,

- wykonywanie wszelkich innych działań niezbędnych do realizacji celów.

Zarządzanie Organami Wspólnego Przedsiębiorstwa FCH są:

a) Rada Zarządzająca;

b) Dyrektor Wykonawczy;

c) Komitet Naukowy

1 - Rada Zarządzająca

Rada Zarządzająca jest najważniejszym organem decyzyjnym Wspólnego Przedsiębiorstwa FCH.

2 - Dyrektor

Dyrektor Wykonawczy odpowiada za bieżące zarządzanie Wspólnym Przedsiębiorstwem i jest jego prawnym przedstawicielem. Odpowiada za swoje działania przed Radą Zarządzającą.

3 - Komitety

Komitet Naukowy - w jego skład wchodzi nie więcej niż dziewięciu członków. W komitecie reprezentowani są w sposób zrównoważony światowej klasy eksperci ze środowisk akademickich, sektora przemysłu i organów regulacyjnych.

Komitet Naukowy wykonuje następujące zadania:

a) doradza w sprawie priorytetów naukowych na potrzeby wniosku w sprawie rocznego i wieloletniego planu realizacji;

b) doradza w sprawie osiągnięć naukowych opisanych w rocznym sprawozdaniu z działalności;

c) doradza w kwestii składu komitetów wzajemnej oceny.

Zewnętrznymi organami doradczymi Wspólnego Przedsiębiorstwa FCH są:

Grupa przedstawicieli państw FCH oraz Walne Zgromadzenie Wspólników.

4 - Grupa przedstawicieli państw FCH

Grupa przedstawicieli państw FCH zawiera w swoim składzie po jednym przedstawicielu z każdego państwa członkowskiego i każdego kraju stowarzyszonego.

W szczególności dokonuje ona przeglądu informacji i wydaje opinie na temat postępu w realizacji programu Wspólnego Przedsiębiorstwa FCH, monitoruje przestrzeganie i poszanowanie celów oraz koordynację programów krajowych w celu uniknięcia powielania prac.

5 - Walne Zgromadzenie Wspólników

Walne Zgromadzenie Wspólników jest istotnym kanałem komunikacyjnym w odniesieniu do działań Wspólnego Przedsiębiorstwa FCH i jako takie jest otwarte dla wszystkich zainteresowanych podmiotów z sektora prywatnego oraz dla międzynarodowych grup interesów z państw członkowskich oraz krajów stowarzyszonych i krajów trzecich. Walne Zgromadzenie Wspólników zwoływane jest raz w roku. Walne Zgromadzenie Wspólników informowane jest o działaniach Wspólnego Przedsiębiorstwa FCH i zachęcane do przedstawienia swoich uwag.

Kontroler wewnętrzny i zewnętrzny oraz organ udzielającym absolutorium Wspólnemu Przedsiębiorstwu FCH to:

6 - Audyt wewnętrzny

- Dyrektor ds. Audytu Wewnętrznego Wspólnego Przedsiębiorstwa FCH (tj. funkcji kontroli wewnętrznej),

- Służba Audytu Wewnętrznego Komisji.

7 - Kontrola zewnętrzna

Trybunał Obrachunkowy.

8 - Organ udzielający absolutorium

Parlament działający na zalecenie Rady.

Środki udostępnione Wspólnemu Przedsiębiorstwu w 2010 r. Budżet

97,4 mln euro środków na zobowiązania, z czego 94,2 mln euro to wkład finansowy UE na działania (wkład rzeczowy członków z sektora prywatnego planowany jest na takim samym poziomie) oraz 3,2 mln euro na koszty bieżące.

Zatrudnienie na dzień 31 grudnia 2010 r.

18 stanowisk dla pracowników zatrudnionych na czas określony w planie zatrudnienia, z czego 14 obsadzonych na dzień 31 grudnia 2010 r.

Inni pracownicy:

- oddelegowani eksperci narodowi: nie dotyczy

- pracownicy kontraktowi: 2

- personel lokalny: nie dotyczy

Z czego wykonujący zadania:

- operacyjne: 6

- administracyjne: 6

- mieszane: 6.

Działania i usługi świadczone w 2010 r. Osiągnięcia operacyjne

- Korekta wieloletniego planu działań (MAIP), którego realizację rozpoczęto w listopadzie 2010 r. z naciskiem na aktualizację celów i priorytetów programowych,

- opracowanie priorytetów w zakresie badań i rozwoju technologicznego oraz tematów zaproszeń do składania wniosków na 2010 r. (25), z uwzględnieniem przybliżonego finansowania FCH JU w wysokości 89,1 mln euro,

- opublikowanie zaproszeń do składania wniosków na 2010 r. w czerwcu z terminem składania w październiku 2010 r.,

- ocena zaproszeń do składania wniosków na 2010 r. w listopadzie 2010 r. oraz przygotowanie listy projektów, w przypadku których można rozpocząć negocjacje; lista zostanie przedłożona Radzie Zarządzającej do zatwierdzenia w pierwszym kwartale 2011 r.,

- negocjacje zaproszenia do składania wniosków z 2009 r. dotyczące wybranych wniosków po zatwierdzeniu przez Radę Zarządzającą współczynnika korygującego i zawarcie powiązanych umów o dotację (28),

- rozwój międzynarodowej współpracy z kluczowymi partnerami (USA, Japonia i Korea),

- wymiana informacji z państwami członkowskimi i krajami stowarzyszonymi (sesje informacyjne),

- współpraca z regionami Europy (za pośrednictwem HyRaMP),

- współpraca ze Wspólnym Centrum Badawczym (JRC) na poziomie projektowym i programowym. Uzgodnienie działań w ramach wspólnego planu prac dotyczącego pomiaru, analizy technologii i doradztwa strategicznego - Walne Zgromadzenie Wspólników odbyło się w dniach 9-10 listopada z udziałem 444 zarejestrowanych uczestników - oraz inne działania w zakresie komunikacji, z naciskiem na komercjalizację technologii ogniw paliwowych i technologii wodorowych, zwłaszcza w sektorze transportu.

Inne główne osiągnięcia

- Opracowanie systemu kontroli wewnętrznej; przyjęcie standardów kontroli wewnętrznej; opracowanie procesu zarządzania ryzykiem; przyjęcie strategii kontroli ex post,

- przyznanie autonomii Wspólnemu Przedsiębiorstwu FCH w dniu 15 listopada 2010 r.,

- negocjacje w sprawie nowych lokali dla FCH wraz z czterema innymi wspólnymi inicjatywami technologicznymi i wprowadzenie nowej infrastruktury informatycznej przygotowanej do przeprowadzki (obowiązujące od połowy stycznia 2011 r.).

Źródło: Informacje przekazane przez W spólne Przedsiębiorstwo FCH.

ODPOWIEDZIWSPÓLNEGOPRZEDSIĘBIORSTWANARZECZTECHNOLOGIIOGNIW PALIWOWYCH I TECHNOLOGII WODOROWYCH (FCH)

Punkt 16

Wspólne Przedsiębiorstwo na rzecz Technologii Ogniw Paliwowych i Technologii Wodorowych (FCH) podziela opinię Trybunału, iż okres, który upłynął od dnia wejścia w życie rozporządzenia Rady ustanawiającego wspólne przedsiębiorstwo do dnia uzyskania rzeczywistej niezależności finansowej, był długi. Wspólne Przedsiębiorstwo FCH pragnie jednak zauważyć, iż podjęło wszelkie kroki konieczne do uzyskania niezależności (np. w terminie przedstawiono Komisji sprawozdanie z oceny gotowości potwierdzające zgodność z kryteriami niezależności), a tym samym opóźnienie w przyznaniu niezależności wynikało z okoliczności niezależnych od Wspólnego Przedsiębiorstwa.

Płatności z tytułu działalności operacyjnej w 2010 r. dokonano w ostatnich tygodniach 2010 r. nie z powodu opóźnienia w uzyskaniu niezależności finansowej, ale z powodu spełnienia w tym czasie operacyjnych i finansowych warunków realizacji płatności. Gdyby warunki te zostały spełnione wcześniej, Komisja dokonałaby tych płatności, nawet przed przyznaniem wspólnemu przedsiębiorstwu niezależności finansowej, podobnie jak miało to miejsce we wcześniejszym zaproszeniu do składania wniosków zgodnie z art. 16 rozporządzenia Rady.

Punkt 17

Wspólne Przedsiębiorstwo FCH zamierza zatwierdzić system rachunkowości w ciągu 2011 r., ponieważ nie było to realne ani wykonalne z powodu zasobów dostępnych w 2010 r. Zastosujemy się do wytycznych Komisji dotyczących zatwierdzania systemów, z uwzględnieniem wyrywkowej kontroli transakcji we wszystkich istotnych obszarach.

Punkt 18

Wspólne przedsiębiorstwo FCH zamierza sformalizować swoją strategię informatyczną, zasady bezpieczeństwa w zakresie dostępu do dokumentów oraz plan ciągłości działania, w tym plan przywrócenia gotowości do pracy po katastrofie, w terminie do końca 2011 r.

Punkt 19

Wspólne przedsiębiorstwo FCH opracowało w II kwartale 2011 r. projekt metodyki, który zostanie przedstawiony do zatwierdzenia Radzie Zarządzającej na jej najbliższym posiedzeniu w listopadzie 2011 r.

Punkt 20

Komisja i wspólne przedsiębiorstwo, jak zauważa Trybunał, podjęły działania w celu wyraźnego zdefiniowania zadań Służby Audytu Wewnętrznego Komisji oraz Dyrektora ds. Audytu Wewnętrznego Wspólnego Przedsiębiorstwa. W szczególności: Rada Zarządzająca na posiedzeniu w dniu 10 listopada 2010 r. potwierdziła uprawnienia Służby Audytu Wewnętrznego zgodnie z ramowym rozporządzeniem finansowym; Rada Zarządzająca i Dyrektor Wykonawczy w dniach, odpowiednio, 10 marca 2011 r. i 18 marca 2011 r. zatwierdzili karty audytu Służby Audytu Wewnętrznego i kierownika ds. audytu wewnętrznego, a ponadto Rada Zarządzająca przyjęła w dniu 19 maja 2011 r. "Skoordynowany plan audytu strategicznego Służby Audytu Wewnętrznego i kierownika ds. audytu wewnętrznego na lata 2011-2013", który jest obecnie w sposób planowy realizowany.

Biorąc pod uwagę opisane powyżej działania, które uściślają zadania Służby Audytu Wewnętrznego i kierownika ds. audytu wewnętrznego, Wspólne Przedsiębiorstwo FCH wyraża pogląd, że zmiana regulaminu finansowego Wspólnego Przedsiębiorstwa nie jest konieczna. Po zakończeniu toczącej się obecnie procedury zmiany ramowego rozporządzenia finansowego Komisji Wspólne Przedsiębiorstwo przeprowadzi jednak ocenę pod kątem konieczności i adekwatności zmiany swojego regulaminu finansowego we wszystkich istotnych aspektach, w tym także funkcji audytu.

Punkt 21

Wspólne przedsiębiorstwa ponownie skontaktowały się z władzami belgijskimi na początku czerwca 2011 r. w celu uzgodnienia możliwego do przyjęcia brzmienia tekstu w oparciu o propozycję belgijską i uwagi Komisji. Wspólne Przedsiębiorstwo pragnie jednak podkreślić, że ryzyko rezydualne opóźnienia podpisania takiej umowy z państwem przyjmującym jest (bardzo) ograniczone, ponieważ 1) protokół w sprawie przywilejów i immunitetów ma bezpośrednie zastosowanie do wspólnych przedsiębiorstw i ich personelu na mocy rozporządzenia ustanawiającego wspólne przedsiębiorstwa, a 2) władze belgijskie stosują go w praktyce bez żadnych trudności.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024