Pomoc państwa - Niemcy - Pomoc państwa SA.32169 (11/C) (ex 10/N) - LIP - Pomoc dla przedsiębiorstwa Volkswagen Sachsen GmbH - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 TFUE.

POMOC PAŃSTWA - NIEMCY

Pomoc państwa SA.32169 (11/C) (ex 10/N) - LIP - Pomoc dla przedsiębiorstwa VolkswagenSachsen GmbH

Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 TFUE

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2011/C 361/09)

(Dz.U.UE C z dnia 10 grudnia 2011 r.)

Pismem z dnia 13 lipca 2011 r., zamieszczonym w języku autentycznym na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Niemcy o swojej decyzji w sprawie wszczęcia postępowania określonego w art. 108 ust. 2 TFUE dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka pomocy, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Kancelarii ds. Pomocy Państwa w Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:

European Commission

Directorate-General for Competition

State aid Greffe

Office: J-70 3/225

1049 Bruxelles/Brussel

BELGIQUE/BELGIË

Faks +32 22961242

Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom niemieckim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.

TEKST STRESZCZENIA

OPIS ŚRODKA POMOCY I PROJEKTU INWESTYCYJNEGO

Dnia 27 grudnia 2010 r. władze niemieckie zgłosiły zamiar udzielenia pomocy regionalnej na mocy wytycznych w sprawie krajowej pomocy regionalnej (zwanych dalej "wytycznymi KPR")(1) przedsiębiorstwom Volkswagen Sachsen GmbH oraz Volkswagen Sachsen Immobilienverwaltungs GmbH na inwestycję w Zwickau, w regionie Chemnitz w Saksonii, Niemcy. Jest to obszar objęty pomocą na podstawie art. 107 ust. 3 lit. a) TFUE, przy standardowym pułapie pomocy regionalnej mającym zastosowanie do dużych przedsiębiorstw wynoszącym 30 % ekwiwalentu dotacji brutto.

Projekt inwestycyjny ma na celu zasadniczą zmianę w procesie produkcji małych oraz średnich samochodów (w segmentach A0, A i B według klasyfikacji POLK) w istniejącym zakładzie produkcyjnym w Zwickau przedsiębiorstwa Volkswagen Sachsen GmbH. Nowa technologia produkcyjna oparta na modułach zastąpi dotychczas stosowany proces produkcyjny na platformie, dzięki czemu beneficjent na tej samej linii produkcyjnej będzie w stanie produkować modele należące do różnych segmentów. W wyniku tego będzie on mógł reagować na popyt na rynku w sposób bardziej elastyczny.

Inwestycję rozpoczęto w 2009 r., a jej zakończenie przewidywane jest na maj 2014 r.

Kwalifikowalne koszty inwestycyjne projektu według wartości bieżącej netto wynoszą 697.686.281 EUR. Kwota zaproponowanej pomocy wynosi 83.470.000 EUR według wartości bieżącej netto, co odpowiada intensywności pomocy w wysokości 11,96 %, a zatem nie przekracza ona obowiązującego pułapu wynoszącego 11,96 %.

Pomoc obejmuje premię inwestycyjną i dotację bezpośrednią na podstawie programów pomocy regionalnej objętych wyłączeniem X 167/08, XR 6/07 oraz XR 31/07.

OCENA ZGODNOŚCI ŚRODKA POMOCY

A. Jednostkowy projekt inwestycyjny

Wytyczne KPR mają na celu zagwarantowanie, że państwo członkowskie nie dokona sztucznego podziału jednego dużego projektu inwestycyjnego na podprojekty w celu uniknięcia zastosowania przepisów dotyczących pomocy inwestycyjnej dla dużych projektów. Zgodnie z pkt 60 wytycznych KPR takie podprojekty należy uznać za jednostkowy projekt inwestycyjny, jeśli inwestycja jest prowadzona na przestrzeni trzech lat i składa się ze środków trwałych połączonych w sposób ekonomicznie niepodzielny.

Komisja ma wątpliwości co do tego, czy objęta pomocą i równolegle prowadzona w tym samym zakładzie produkcyjnym inwestycja w maszyny do produkcji części tłoczonych, które także mają być stosowane w modelach samochodów, o których tutaj mowa, stanowi wraz z przedmiotowym projektem jednostkowy projekt inwestycyjny.

B. Właściwy rynek produktowy i geograficzny (pkt 68 lit. a) wytycznych KPR)

Na podstawie wytycznych KPR państwa członkowskie muszą wykazać, że udział we właściwym rynku produktowym i geograficznym beneficjenta pomocy przyznanej na rzecz dużego projektu inwestycyjnego nie przekracza 25 % przed inwestycją i po jej zrealizowaniu.

Udział beneficjenta w poszczególnych segmentach rynku samochodów A i B (według klasyfikacji POLK) w EOG, przekracza próg 25 % zarówno w roku poprzedzającym inwestycję, jak również w roku po niej następującym. Władze niemieckie jednakże uważają, że za właściwy rynek produktowy należy uznać połączone segmenty rynku samochodów A0 i B, w którym to przypadku udział beneficjenta w rynku przed inwestycją i po inwestycji pozostaje poniżej tego progu.

Niemcy również wysuwają argument, że właściwym rynkiem geograficznym dla sektora motoryzacyjnego nie jest EOG (zakres geograficzny zwykle stosowany w ramach wytycznych KPR w odniesieniu do definicji rynków geograficznych), ale rynek światowy lub przynajmniej rynek obejmujący obszar od EOG do Ameryki Północnej w przypadku segmentu B, natomiast w przypadku segmentu A miałby to być rynek obejmujący zarówno obszar EOG, jak i kraje europejskie nienależące do EOG.

Komisja ma wątpliwości, czy zaproponowana przez Niemcy definicja właściwego rynku produktowego i rynku geograficznego może zostać zaakceptowana. Komisja nie jest przekonana, czy, w oparciu o argumenty przedstawione przez władze niemieckie, właściwy rynek produktowy może być zdefiniowany łącznie, obejmując różne segmenty rynku samochodów. Komisja nie jest również przekonana, że samochody osobowe i lekkie samochody dostawcze należą do tego samego rynku produktowego.

Ponadto Komisja ma wątpliwości, czy właściwy rynek geograficzny dla sektora motoryzacyjnego jest szerszy niż rynek EOG.

C. Wzrost zdolności produkcyjnych (pkt 68 lit. b) wytycznych KPR)

W przypadku dużych projektów inwestycyjnych państwa członkowskie muszą również wykazać, że zdolności produkcyjne, osiągnięte dzięki realizacji inwestycji, nie przekroczą 5 % rynku EOG, co określa się w oparciu o dane dotyczące widocznej konsumpcji w roku poprzedzającym inwestycję, jeżeli dany rynek jest nierentowny, tzn. sytuacja na nim bezwzględnie lub relatywnie się pogarsza. Rynek jest nierentowny, jeśli jego średnia roczna stopa wzrostu była niższa niż średni roczny wzrost PKB w EOG w okresie 5 lat poprzedzających rozpoczęcie inwestycji.

W każdym z segmentów, o których mowa, rynek samochodowy był nierentowny w okresie 5 lat poprzedzających rozpoczęcie inwestycji, natomiast techniczna zdolność brutto osiągnięta w wyniku realizacji projektu przekracza 5 % rynku, zatem Komisja nie jest przekonana, czy kryterium wzrostu zdolności produkcyjnych określone w pkt 68 lit. b) jest spełnione.

DALSZE DZIAŁANIA

W przypadku gdy na podstawie informacji przedstawionych w trakcie formalnego postępowania wyjaśniającego nie będzie możliwe potwierdzenie zgodności z progami określonymi w pkt 68 KPR, Komisja będzie musiała również sprawdzić, czy pomoc jest niezbędna do zapewnienia efektu zachęty dla inwestycji i proporcjonalna, i czy korzyści z pomocy przeważają nad związanym z nią zakłóceniem konkurencji i wpływem na handel pomiędzy państwami członkowskimi. Ocena szczegółowa zostanie przeprowadzona na podstawie komunikatu Komisji w sprawie kryteriów dotyczących szczegółowej oceny pomocy regionalnej dla dużych projektów inwestycyjnych(2).

W związku z tą szczegółową oceną zachęca się zainteresowane strony do przesłania wszelkich informacji koniecznych do ustalenia, czy pomoc wiąże się z efektem zachęty ekonomicznej, tzn. 1) czy pomoc ta stanowi bodziec do podjęcia pozytywnej decyzji inwestycyjnej z tej racji, że inwestycja, która w innym przypadku nie byłaby opłacalna dla przedsiębiorstwa w jakimkolwiek miejscu, może zostać zrealizowana w regionie kwalifikującym się do pomocy lub czy 2) pomoc ta stanowi bodziec do podjęcia decyzji o umieszczeniu planowanej inwestycji w danym regionie, nie zaś gdzie indziej, ponieważ kompensuje ograniczenia i koszty netto wynikające z lokalizacji w regionie otrzymującym pomoc.

TEKST PISMA

grafika

______

(1) Dz.U. C 54 z 4.3.2006, s. 13.

(2) Komunikat Komisji w sprawie kryteriów dotyczących szczegółowej oceny pomocy regionalnej dla dużych projektów inwestycyjnych (Dz.U. C 223 z 16.9.2009, s. 3).

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024