z dnia 23 czerwca 2010 r.
dotyczącej postępowania przewidzianego w art. 101 TFUE oraz art. 53 Porozumienia EOG
(Sprawa COMP/39.092 - Wyposażenie i instalacje do łazienek)
(notyfikowana jako dokument nr C(2010) 4185)
(Jedynie teksty w językach: angielskim, francuskim, niemieckim i włoskim są autentyczne)
(2011/C 348/09)
(Dz.U.UE C z dnia 29 listopada 2011 r.)
W dniu 23 czerwca 2010 r. Komisja przyjęła decyzję dotyczącą postępowania przewidzianego w art. 101 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej ("TFUE"). Zgodnie z przepisami art. 30 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003(1)Komisja podaje niniejszym do wiadomości nazwy stron oraz zasadniczą treść decyzji, wraz z informacjami na temat wszelkich nałożonych kar, uwzględniając jednak uzasadnione prawo przedsiębiorstw do ochrony ich tajemnic handlowych. Pełen tekst omawianej decyzji w wersji nieopatrzonej klauzulą poufności będzie dostępny na stronie internetowej Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji, pod adresem:
http://ec.europa.eu/competition/antitrust/cases
1. WPROWADZENIE
2. OPIS SPRAWY
2.1. Procedura
2.2. Krótki opis naruszenia
2.3. Adresaci decyzji i czas trwania
2.4. Działania naprawcze
2.4.1. Podstawowa kwota grzywny
2.4.2. Dostosowania kwoty podstawowej
2.4.3. Zastosowanie pułapu 10 % obrotu
2.4.4. Zastosowanie obwieszczenia w sprawie łagodzenia kar z 2002 r.: zmniejszenie wysokości grzywien
2.4.5. Niewypłacalność
3. GRZYWNY NAŁOŻONE NA MOCY NINIEJSZEJ DECYZJI
| 1. | 0 EUR | Masco Corporation; Hansgrohe AG; Hansgrohe Deutschland Vertriebs GmbH; Hansgrohe Handelsgesellschaft GmbH; Hansgrohe SA/N.V.; Hansgrohe B.V.; Hansgrohe Sarl; Hansgrohe S.R.L.; Hüppe GmbH; Hüppe GesmbH; Hüppe Belgium SA (N.V.) oraz Hüppe B.V. | |
| 2. | a) | 25.372.377 EUR | Grzywna nałożona solidarnie na Grohe Deutschland Vertriebs GmbH, Grohe Beteiligungs GmbH oraz Grohe AG |
| b) | 4.917.533 EUR | Grzywna nałożona solidarnie na Grohe Gesellschaft GmbH, Grohe Beteiligungs GmbH oraz Grohe AG | |
| c) | 4.132.820 EUR | Grzywna nałożona solidarnie na Grohe SA (N.V.), Grohe Beteiligungs GmbH oraz Grohe AG | |
| d) | 6.277.702 EUR | Grzywna nałożona solidarnie na Grohe Sarl, Grohe Beteiligungs GmbH oraz Grohe AG | |
| e) | 14.124.828 EUR | Grzywna nałożona solidarnie na Grohe SpA, Grohe Beteiligungs GmbH oraz Grohe AG | |
| f) | 0 EUR | Grzywna nałożona solidarnie na Grohe Nederland B.V., Grohe Beteiligungs GmbH oraz Grohe AG | |
| OGÓŁEM | 54.825.260 EUR | ||
| 3. | a) | 259.066.294 EUR | Trane Inc. |
| b) | 44.995.552 EUR | Grzywna nałożona solidarnie na WABCO Europe BVBA oraz Trane Inc. | |
| c) | 1.519.000 EUR | Grzywna nałożona solidarnie na WABCO Austria GesmbH, WABCO Europe BVBA oraz Trane Inc. | |
| d) | 0 EUR | Grzywna nałożona solidarnie na Ideal Standard France, WABCO Europe BVBA oraz Trane Inc. | |
| e) | 12.323.430 EUR | Grzywna nałożona solidarnie na Ideal Standard Italia s.r.l., WABCO Europe BVBA oraz Trane Inc. | |
| f) | 5.575.920 EUR | Grzywna nałożona solidarnie na Ideal Standard GmbH, WABCO Europe BVBA oraz Trane Inc. | |
| g) | 0 EUR | Grzywna nałożona solidarnie na Ideal Standard Produktions-GmbH, WABCO Europe BVBA oraz Trane Inc. | |
| h) | 2.611.000 EUR | Grzywna nałożona solidarnie na WABCO Austria GesmbH oraz Trane Inc. | |
| i) | 0 EUR | Ideal Standard Nederland B.V. | |
| OGÓŁEM | 326.091.196 EUR | ||
| 4. | a) | 17.700.000 EUR | Grzywna nałożona solidarnie na Roca Sanitario SA oraz Laufen Austria AG |
| b) | 6.700.000 EUR | Grzywna nałożona solidarnie na Roca SARL oraz Roca Sanitario SA | |
| c) | 14.300.000 EUR | Laufen Austria AG | |
| OGÓŁEM | 38.700.000 EUR | ||
| 5. | a) | 10.181.196 EUR | Hansa Metallwerke AG |
| b) | 2.212.713 EUR | Grzywna nałożona solidarnie na Hansa Austria GmbH oraz Hansa Metallwerke AG | |
| c) | 2.036.239 EUR | Grzywna nałożona solidarnie na Hansa Italiana s.r.l. oraz Hansa Metallwerke AG | |
| d) | 111.314 EUR | Grzywna nałożona solidarnie na Hansa Belgium BVBA-SPRL oraz Hansa Metallwerke AG | |
| e) | 0 EUR | Grzywna nałożona solidarnie na Hansa Nederland B.V. oraz Hansa Metallwerke AG | |
| OGÓŁEM | 14.541.462 EUR(1) | ||
| 6. | 12.517.671 EUR | Aloys F. Dornbracht GmbH & Co. KG Armaturenfabrik | |
| 7. | a) | 9.873.060 EUR | Sanitec Europe Oy |
| b) | 26.068.884 EUR | Grzywna nałożona solidarnie na Keramag Keramische Werke AG oraz Sanitec Europe Oy | |
| c) | 1.395.690 EUR | Grzywna nałożona solidarnie na Koninklijke Sphinx B.V. oraz Sanitec Europe Oy | |
| d) | 4.579.610 EUR | Grzywna nałożona solidarnie na Allia S.A.S. oraz Sanitec Europe Oy | |
| e) | 2.529.689 EUR | Grzywna nałożona solidarnie na Produits Céramiques de Touraine SA, Allia S.A.S. oraz Sanitec Europe Oy | |
| f) | 4.520.000 EUR | Grzywna nałożona solidarnie na Pozzi Ginori SpA oraz Sanitec Europe Oy | |
| g) | 5.233.840 EUR | Grzywna nałożona solidarnie na Koralle Sanitärprodukte GmbH oraz Sanitec Europe Oy | |
| h) | 3.489.227 EUR | Koralle Sanitärprodukte GmbH | |
| OGÓŁEM | 57.690.000 EUR | ||
| 8. | a) | 54.436.347 EUR | Villeroy & Boch AG |
| b) | 6.083.604 EUR | Grzywna nałożona solidarnie na Villeroy & Boch Austria GmbH oraz Villeroy & Boch AG | |
| c) | 2.942.608 EUR | Grzywna nałożona solidarnie na Villeroy & Boch Belgium SA (N.V.) oraz Villeroy & Boch AG | |
| d) | 8.068.441 EUR | Grzywna nałożona solidarnie na Villeroy & Boch SA.S. oraz Villeroy & Boch AG | |
| OGÓŁEM | 71.531.000 EUR | ||
| 9. | a) | 25.226.652 EUR | Duravit AG |
| b) | 2.471.530 EUR | Grzywna nałożona solidarnie na Duravit BeLux SPRL/BVBA oraz Duravit AG | |
| c) | 1.568.143 EUR | Grzywna nałożona solidarnie na Duravit SA oraz Duravit AG | |
| OGÓŁEM | 29.266.325 EUR | ||
| 10. | a) | 384.022 EUR | Duscholux GmbH & Co. KG |
| b) | 128.007 EUR | Duscholux Belgium SA | |
| c) | 1.147.652 EUR | DPM Duschwand-Produktions- und Montagegesellschaft GmbH | |
| OGÓŁEM | 1.659.681 EUR | ||
| 11. | a) | 3.233.192 EUR | Kludi GmbH & Co. KG |
| b) | 2.282.253 EUR | Kludi Armaturen GmbH & Co. KG | |
| OGÓŁEM | 5.515.445 EUR | ||
| 12. | 2.787.015 EUR | Artweger GmbH. & Co. KG | |
| 13. | 1.196.269 EUR | Rubinetteria Cisal SpA | |
| 14. | 1.041.531 EUR | Mamoli Robinetteria SpA | |
| 15. | 253.600 EUR | RAF Rubinetteria SpA | |
| 16. | 421.569 EUR | Rubinetterie Teorema SpA | |
| 17. | 3.996.000 EUR | Zucchetti Rubinetteria SpA | |
| (1) Zob. decyzja z dnia 1 marca 2011 r. zmieniająca decyzję C(2010) 4185 w wersji ostatecznej dotyczącą postępowania przewidzianego w art. 101 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej oraz art. 53 Porozumienia EOG, C(2011) 1178. | |||
(1) Dz.U. L 1 z 4.1.2003, s. 1.
(2) Te przedsiębiorstwa to: Roca (odpowiedzialne w Austrii i we Francji), Dornbracht i Kludi (odpowiedzialne w Austrii i Niemczech), Artweger (odpowiedzialne w Austrii) oraz włoskie przedsiębiorstwa Cisal, Mamoli, RAF, Teorema, Zucchetti (wszystkie odpowiedzialne we Włoszech, gdzie koordynacja określona w decyzji obejmowała tylko krany, mocowania oraz wyroby ceramiczne).
(3) Wcześniejsza grupa Ideal Standard podzieliła się na kilka przedsiębiorstw. Osoby prawne, które były częścią byłej grupy Ideal Standard i są adresatami decyzji, wyszczególniono w pkt 10 lit. c).
(4) Wytyczne w sprawie metody ustalania grzywien nakładanych na mocy art. 23 ust. 2 lit. a) rozporządzenia (WE) nr 1/2003 (Dz.U. C 210 z 1.9.2006, s. 2).
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2011.348.12 |
| Rodzaj: | Informacja |
| Tytuł: | Streszczenie decyzji Komisji z dnia 23 czerwca 2010 r. dotyczącej postępowania przewidzianego w art. 101 TFUE oraz art. 53 Porozumienia EOG (Sprawa COMP/39.092 - Wyposażenie i instalacje do łazienek). |
| Data aktu: | 29/11/2011 |
| Data ogłoszenia: | 29/11/2011 |