Zm.: przepisy wykonawcze do Statutu posła do Parlamentu Europejskiego.

DECYZJA PREZYDIUM PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO
z dnia 23 marca i 14 listopada 2011 r.
zmieniająca przepisy wykonawcze do Statutu posła do Parlamentu Europejskiego

(2011/C 335/07)

(Dz.U.UE C z dnia 16 listopada 2011 r.)

PREZYDIUM PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 223 ust. 2,

uwzględniając Statut posła do Parlamentu Europejskiego(1),

uwzględniając art. 8 i 23 Regulaminu Parlamentu Europejskiego,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W przypadku gdy poseł podróżuje taksówką w miejscach pracy Parlamentu w tygodniu, w którym Parlament Europejski nie prowadzi żadnych oficjalnych działań, koszty przejazdu są zwracane na takich samych zasadach jak w przypadku przejazdów taksówką podczas zwyczajnych tygodni pracy.

(2) W przypadku gdy poseł podróżuje poza terytorium Unii Europejskiej w celu uczestniczenia w oficjalnych działaniach, często zdarza się, że musi pokryć koszt wystawienia wizy lub inne związane z tym wydatki. Koszty te wynikają z prowadzenia działalności służbowej, dlatego właściwe jest zapewnienie posłom zwrotu tych kosztów pod warunkiem przedstawienia koniecznych dokumentów poświadczających wydatki. Zmiana w tym zakresie powinna obowiązywać od dnia 1 stycznia 2012 r., tak aby wszystkie podróże w danym roku były traktowane na takich samych zasadach.

(3) W niektórych sytuacjach podczas podróży służbowych posłowie są uprawnieni do otrzymania zwrotu kosztów repatriacji. Mając na uwadze, że repatriacja może pociągnąć za sobą dodatkowe koszty, należy zapewnić możliwość zwrotu również tych kosztów. Aby wypełnić to zobowiązanie, Parlament powinien wykupić polisę. Ważność polisy ubezpieczeniowej powinna się rozpoczynać z dniem rozpoczęcia stosowania danego przepisu.

(4) W przypadku, gdy - zgodnie z praktyką utrwaloną w danym państwie członkowskim - posłowie zgodzili się wypłacić swoim asystentom krajowym odprawy z tytułu zwolnienia w wysokości przekraczającej ustawowe minimum, posłowie mogą - w celu pokrycia odpowiednich wydatków - wydać upoważnionemu płatnikowi polecenie przeznaczenia środków finansowych z kwoty dodatku na koszty pomocy parlamentarnej oraz przeniesienia ich na kolejne lata budżetowe, z zastrzeżeniem spełnienia różnorakich warunków. Odpowiedni przepis niniejszej decyzji powinien mieć zastosowanie począwszy od dnia 14 lipca 2009 r.,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

W przepisach wykonawczych do Statutu posła do Parlamentu Europejskiego(2) wprowadza się następujące zmiany:

1)
artykuł 22 ust. 2a otrzymuje brzmienie:

"2a. w przypadkach gdy poseł podróżuje do jednego z miejsc pracy Parlamentu w tygodniu, w którym Parlament nie prowadzi żadnych oficjalnych działań, zwrot dodatkowych kosztów podróży ogranicza się do kosztów podróży, w tym również opłat za przejazd taksówką do wysokości określonych w przyjętych przez Prezydium przepisach dotyczących korzystania z samochodów służbowych przez posłów do Parlamentu Europejskiego, a także do kosztów pobytu w hotelu.";

2)
w art. 24 ust. 3 dodaje się literę w brzmieniu:

"ba) zwrot kosztów wydania wizy i związanych z tym wydatków, za okazaniem dokumentów potwierdzających.";

3)
w art. 29 wprowadza się następujące zmiany:
a)
tytuł otrzymuje następujące brzmienie:

"Pomoc dla posłów w trakcie podróży służbowych";

b)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Poseł, który w trakcie podróży służbowej, o której mowa w art. 10 ust. 1 lit. a) oraz w art. 10 ust. 2 i 2a, ulegnie poważnej chorobie lub wypadkowi albo z przyczyn nieprzewidzianych jego podróż zostanie zakłócona, ma prawo do pomocy ze strony Parlamentu. Pomoc ta obejmuje organizację repatriacji i pokrycie wszelkich związanych z nią kosztów. Poseł lub, w stosownym przypadku, jego przedstawiciel, może zwrócić się o repatriację do jednego z miejsc pracy Parlamentu lub do swego miejsca zamieszkania.";

c)
ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Wykonanie przez Parlament swych zobowiązań w zakresie udzielenia pomocy następuje poprzez wykupienie polisy ubezpieczeniowej. Prawa posłów, o których mowa w ust. 1 i 2, realizowane są zgodnie z warunkami przewidzianymi w polisie ubezpieczeniowej.";

d)
dodaje się następujący ustęp:

"4. Polisa ubezpieczeniowa obejmuje, między innymi, koszty świadczenia następujących rodzajów pomocy:

- pomoc w razie poważnej choroby, wypadku lub zgonu posła,

- pomoc i wcześniejszy powrót w razie klęski żywiołowej, poważnych zakłóceń porządku publicznego lub poważnej choroby, wypadku bądź śmierci członka rodziny,

- pomoc logistyczną i administracyjną w razie utraty lub kradzieży dokumentów,

- pomoc w razie postępowania sądowego przeciwko posłowi,

- dodatkowe ubezpieczenie na życie i ubezpieczenie na wypadek inwalidztwa (kwota pozostała do zapłacenia).";

4)
w art. 40 dodaje się następujący ustęp w brzmieniu:

"5. W celu pokrycia wydatków związanych z rozwiązaniem umowy o pracę, które nie mogą zostać pokryte na mocy ustępów 1-4, posłowie mogą zlecić upoważnionemu płatnikowi polecenie przeznaczenia środków finansowych z kwoty, o której mowa w art. 33 ust. 4, oraz przeniesienia ich na kolejne lata budżetowe, z zastrzeżeniem spełnienia następujących warunków:

a) poseł ustalił, w oparciu o odpowiednią dokumentację pisemną, że poza Parlamentem Europejskim i bez udziału posłów do Parlamentu Europejskiego istnieje ugruntowana praktyka w sektorze, z którym związana jest umowa o pracę, polegająca na wypłacaniu odprawy z tytułu zwolnienia w kwocie przekraczającej ustawowe minimum;

b) kwota odprawy odpowiadająca praktyce, o której mowa w lit. a), została uzgodniona w umowie o pracę asystenta krajowego. Uzgodniona kwota nie może w żadnym przypadku przekraczać kwoty miesięcznego wynagrodzenia dla każdego roku zatrudnienia;

c) przeznaczone kwoty są deklarowane w rozbiciu na poszczególnych pracowników podczas procedury rocznego rozliczenia na mocy art. 39. Upoważniony płatnik otwiera oddzielny rachunek bankowy dla tych środków i przedstawia co roku wyciąg z tego rachunku w celu dokonania rozliczenia. W każdym roku budżetowym upoważniony płatnik może przeznaczać jedynie kwoty odpowiadające okresom zatrudnienia od trwającej kadencji Parlamentu do końca danego roku budżetowego lub, jeżeli umowa wygasa w trakcie danego roku budżetowego, do końca okresu obowiązywania umowy. Odsetki narosłe od przeznaczonych kwot są deklarowane podczas procedury rocznego rozliczenia. Wszelkie nadwyżki lub niewykorzystane kwoty są zwracane Parlamentowi raz do roku i po wygaśnięciu danej umowy o pracę.".

Artykuł  2
1.
Niniejsza decyzja wchodzi w życie następnego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
2.
Niniejszą decyzję stosuje się od tego samego dnia, z wyjątkiem następujących przepisów:
a)
art. 1 ust. 2, który ma zastosowanie od dnia 1 stycznia 2012 r.;
b)
art. 1 ust. 4, który ma zastosowanie od dnia 14 lipca 2009 r.
______

(1)Decyzja 2005/684/WE, Euratom Parlamentu Europejskiego z dnia 28 września 2005 r. w sprawie przyjęcia Statutu posła do Parlamentu Europejskiego (Dz.U. L 262 z 7.10.2005, s. 1).

(2)Decyzja Prezydium Parlamentu Europejskiego z dnia 19 maja i 9 lipca 2008 r. dotycząca przepisów wykonawczych do Statutu posła do Parlamentu Europejskiego (Dz.U. C 159 z 13.7.2009, s. 1).

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2011.335.12

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Zm.: przepisy wykonawcze do Statutu posła do Parlamentu Europejskiego.
Data aktu: 14/11/2011
Data ogłoszenia: 16/11/2011
Data wejścia w życie: 17/11/2011, 14/07/2009, 01/01/2012