Rezolucja legislacyjna w sprawie stanowiska Rady przyjętego w pierwszym czytaniu w celu przyjęcia dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie wskazania poprzez etykietowanie oraz standardowe informacje o produkcie zużycia energii oraz innych zasobów przez produkty związane z energią (przekształcenie) (05247/1/2010 - C7-0094/2010 - 2008/0222(COD)).

Etykietowanie oraz standardowe informacje o produkcie zużycia energii oraz innych zasobów przez produkty związane z energią (przekształcenie) ***II

P7_TA(2010)0178

Rezolucja legislacyjna Parlamentu Europejskiego z dnia 19 maja 2010 r. w sprawie stanowiska Rady przyjętego w pierwszym czytaniu w celu przyjęcia dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie wskazania poprzez etykietowanie oraz standardowe informacje o produkcie zużycia energii oraz innych zasobów przez produkty związane z energią (przekształcenie) (05247/1/2010 - C7-0094/2010 - 2008/0222(COD))

(2011/C 161 E/35)

(Dz.U.UE C z dnia 31 maja 2011 r.)

(Zwykła procedura ustawodawcza: drugie czytanie)

Parlament Europejski,

– uwzględniając stanowisko Rady przyjęte w pierwszym czytaniu (05247/1/2010 - C7-0094/2010),

– uwzględniając wniosek Komisji skierowany do Parlamentu i Rady (COM(2008)0778),

– uwzględniając art. 251 ust. 2 i art. 95 traktatu WE, zgodnie z którymi Komisja przedstawiła wniosek Parlamentowi (C6-0412/2008),

– uwzględniając komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego i Rady zatytułowany "Konsekwencje wejścia w życie traktatu lizbońskiego dla trwających międzyinstytucjonalnych procedur decyzyjnych" (COM(2009)0665) oraz addendum do niego (COM(2010)0147,

– uwzględniając art. 294 ust. 7 i art. 194 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

– uwzględniając opinię Komisji Prawnej w sprawie proponowanej podstawy prawnej,

– uwzględniając stanowisko Parlamentu przyjęte w pierwszym czytaniu(1),

– uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego z dnia 24 marca 2009 r.(2),

– po zasięgnięciu opinii Komitetu Regionów,

– uwzględniając art. 72 i 37 Regulaminu,

– uwzględniając zalecenie do drugiego czytania przedstawione przez Komisję Przemysłu, Badań Naukowych i Energii (A7-0128/2010),

1. zatwierdza stanowisko Rady;

2. zatwierdza wspólne oświadczenie Parlamentu, Rady i Komisji załączone do niniejszej rezolucji;

3. przyjmuje do wiadomości oświadczenia Komisji s załączone do niniejszej rezolucji;

4. twierdza, że akt zostaje przyjęty zgodnie ze stanowiskiem Rady;

5. zobowiązuje swojego przewodniczącego do podpisania aktu wraz z przewodniczącym Rady, zgodnie z art. 297 ust. 1 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej;

6. zobowiązuje sekretarza generalnego do podpisania aktu po stwierdzeniu należytego zakończenia wszystkich procedur oraz do zlecenia, w porozumieniu z sekretarzem generalnym Rady, publikacji aktu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej;

7. zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania stanowiska Parlamentu Radzie, Komisji i parlamentom krajowym.

______

(1) Teksty przyjęte z 5.5.2009, P6_TA(2009)0345.

(2) Dz.U. C 228 z 22.9.2009, s. 90.

ZAŁĄCZNIK 

Oświadczenia

w sprawie dyrektywy 2010/30/UE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 19 maja 2010 r. w sprawie wskazania, poprzez etykietowanie oraz standardowe informacje o produkcie, zużycia energii oraz innych zasobów przez produkty związane z energią (przekształcenie)

Oświadczenie Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji w sprawie art. 290 TFUE

"Parlament Europejski, Rada i Komisja oświadczają, że przepisy dyrektywy 2010/30/UE nie przesądzają o przyszłym stanowisku tych instytucji w odniesieniu do stosowania art. 290 TFUE lub poszczególnych aktów ustawodawczych zawierających takie przepisy."

Oświadczenie Komisji w sprawie niektórych przepisów dyrektywy 2010/30/UE

Art. 1 ust. 2

"Przy ustalaniu priorytetowego wykazu produktów związanych z energią, o którym mowa w motywie 7, Komisja zwraca należytą uwagę także na produkty budowlane związane z energią, uwzględniając w szczególności potencjalne oszczędności energii, które można uzyskać dzięki etykietowaniu takich produktów, w związku z faktem, że budynki odpowiadają za 40 % całkowitego zużycia energii w UE."

Art. 10

"Przy przygotowywaniu aktów delegowanych na mocy dyrektywy 2010/30/UE Komisja dba o niepowielanie przepisów i utrzymanie ogólnej spójności w prawodawstwie UE dotyczącym produktów."

Art. 10 ust. 4 lit. d)

Znacząca część produktów dla celów przeglądu klasyfikacji etykiet

"Komisja uznaje część produktów w dwóch najwyższych klasach efektywności energetycznej za znaczącą, jeżeli można oszacować, że

– albo liczba modeli dostępnych na rynku wewnętrznym o klasie A+++ lub A++ wynosi co najmniej około jednej trzeciej całkowitej liczby odpowiednich dostępnych modeli,

– albo udział w rocznej sprzedaży produktów na rynku wewnętrznym o klasie A+++ lub A++ wynosi co najmniej około jednej trzeciej,

– lub spełnione są oba powyższe warunki."

Oświadczenie Komisji w sprawie informacji dla konsumentów

"Komisja wspiera stosowanie instrumentów unijnych takich jak program Inteligentna Energia - Europa, wnosząc wkład w:

– inicjatywy mające na celu poszerzenie wiedzy użytkowników końcowych o zaletach etykietowania ekologicznego

– inicjatywy monitorujące rozwój rynku i rozwój techniczny wiodący do uzyskania bardziej energooszczędnych produktów, w szczególności poprzez określenie najbardziej oszczędnych modeli w poszczególnych grupach produktów oraz udostępnianie informacji wszystkim zainteresowanym stronom, takim jak organizacje konsumenckie i organizacje pozarządowe związane z przemysłem lub ochroną środowiska, aby docelowo rozpowszechnić je wśród konsumentów.

Monitorowanie mogłoby również służyć za wskaźnik dla celów przeglądu środków w zakresie etykietowania lub ekoprojektu na mocy dyrektyw 2010/30/UE i 2009/125/WE."

Oświadczenie Komisji w sprawie okresów spowolnienia prac

"Komisja Europejska przyjmuje do wiadomości, że - oprócz przypadków, w których akt ustawodawczy przewiduje tryb pilny - Parlament Europejski i Rada uważają, że notyfikowanie aktów delegowanych musi uwzględniać okresy spowolnienia prac instytucji (zima, lato i wybory europejskie), tak aby Parlament Europejski i Rada mogły wykonywać swoje prerogatywy w terminach przewidzianych w odnośnych aktach ustawodawczych, i jest gotowa działać w zgodzie z powyższym."

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2011.161E.267

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja legislacyjna w sprawie stanowiska Rady przyjętego w pierwszym czytaniu w celu przyjęcia dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie wskazania poprzez etykietowanie oraz standardowe informacje o produkcie zużycia energii oraz innych zasobów przez produkty związane z energią (przekształcenie) (05247/1/2010 - C7-0094/2010 - 2008/0222(COD)).
Data aktu: 19/05/2010
Data ogłoszenia: 31/05/2011