Pomoc państwa C 28/10 (ex NN 19/10) - Krótkoterminowe ubezpieczenie kredytów eksportowych
Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 TFUE
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2011/C 111/12)
(Dz.U.UE C z dnia 9 kwietnia 2011 r.)
Pismem z dnia 27 października 2010 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Portugalię o swojej decyzji w sprawie wszczęcia postępowania określonego w art. 108 ust. 2 TFUE dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy.
Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka pomocy, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Kancelarii ds. Pomocy Państwa w Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej pod następujący adres lub numer faksu:
European Commission
Directorate-General for Competition
Rue Joseph II/Jozef II straat 70
1049 Bruxelles/Brussel
BELGIQUE/BELGIË
Faks +32 22961242
Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom portugalskim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.
PROCEDURA
W e-mailu z dnia 9 stycznia 2009 r. władze portugalskie poinformowały Komisję o zamiarze wprowadzenia programu krótkoterminowego ubezpieczenia kredytów eksportowych. W emailu z dnia 14 stycznia 2009 r. Komisja zażądała od Portugalii dodatkowych informacji. Władze portugalskie przekazały dodatkowe informacje w dniu 2 marca 2009 r. Pismem z dnia 9 marca 2009 r. Komisja wystosowała drugi wniosek o udzielenie informacji. Władze portugalskie przekazały informacje w dniu 29 kwietnia 2009 r. Pismem z dnia 13 maja 2009 r. Komisja wystosowała do władz portugalskich wniosek o udzielenie informacji. Dodatkowe informacje zostały przesłane przez władze portugalskie w dniu 31 lipca 2009 r. Pismem z dnia 25 września 2009 r. Komisja wystosowała do władz portugalskich wniosek o udzielenie informacji. Władze portugalskie przekazały dodatkowe informacje w dniu 19 lutego 2010 r. Zważywszy, że władze portugalskie potwierdziły, że program został [...](*) wprowadzony od stycznia 2009 r., został on przeniesiony do rejestru pomocy państwa niewymagającej dokonania zgłoszenia. Władze portugalskie przekazały dodatkowe informacje w dniu 18 czerwca 2010 r.
OPIS ŚRODKA
Publiczny program ubezpieczenia pokrywa ryzyko handlowe (takie jak niewypłacalność i przedłużające się niewykonanie zobowiązania) na okresy krótsze niż dwa lata w transakcjach handlowych z krajami należącymi do OECD, w tym transakcjach w handlu wewnętrznym. Program działa na zasadzie mechanizmu opartego na podziale ryzyka (top-up) z ubezpieczycielami prywatnymi. Ubezpieczenie publiczne jest przyznawane wyłącznie jako uzupełnienie ubezpieczenia zapewnionego przez prywatnego ubezpieczyciela i odbywa się na tych samych zasadach i warunkach, które zostały uzgodnione z prywatnym ubezpieczycielem. Kwota pokryta przez ubezpieczyciela publicznego nie może przekroczyć kwoty pokrytej przez ubezpieczyciela prywatnego. Przyjęta składka ubezpieczeniowa wynosi 60 % składki naliczonej przez ubezpieczyciela prywatnego. Program jest realizowany za pośrednictwem prywatnych ubezpieczycieli oferujących ubezpieczenia kredytów, działających na rynku portugalskim (COSEC, CESCE, COFACE oraz Credito Y Caución). Jak dotąd do systemu przystąpiło 361 spółek. Łączna kwota przyznanego ubezpieczenia wynosi 204 mln euro, z których 85 mln zostało przeznaczonych na transakcje eksportowe, a pozostała kwota - na handel wewnętrzny. Środek został początkowo notyfikowany na okres od dnia 1 stycznia 2009 r. do dnia 31 grudnia 2010 r. Łączny budżet przeznaczony na ten środek pomocy wyniósł 2 mld EUR.
OCENA
Program zapewnia ubezpieczenie kredytów eksportowych i transakcji w handlu wewnętrznym na bardziej korzystnych warunkach cenowych niż oferowane na rynku. Wydaje się zatem, iż program przyznaje korzyść ekonomiczną spółkom prowadzącym działalność handlową. Mimo że zakwalifikowanie się do programu nie jest uwarunkowane przynależnością do określonego sektora gospodarki, wyłącznie spółki, które już uzyskały częściowe ubezpieczenie linii kredytowej, o którą wnioskują, ze strony prywatnego ubezpieczyciela, mogą ubiegać się o przyjęcie do programu publicznego. Dlatego wydaje się, że program zapewnia selektywną korzyść ekonomiczną pewnym spółkom. Ponadto Komisja nie może wykluczyć, iż program pociąga za sobą korzyść dla ubezpieczycieli prywatnych, gdyż może eliminować potrzebę reasekuracji ubezpieczycieli na rynku prywatnym.
Zgodnie z pkt 4.4 komunikatu Komisji zgodnie z art. 93 ust. 1 Traktatu WE dotyczącym stosowania art. 92 i 93 Traktatu do krótkoterminowego ubezpieczenia kredytów eksportowych składki naliczane w ramach programu publicznego powinny być ujednolicone ze stawkami naliczanymi przez ubezpieczycieli prywatnych oferujących ubezpieczenia kredytów eksportowych w zależności od danego rodzaju ryzyka. Stawki naliczane w ramach programu są niższe niż stawki naliczane przez ubezpieczycieli prywatnych i niższe niż stawki historyczne, które ubezpieczyciele prywatni naliczali przed początkiem kryzysu finansowego. Na tej podstawie nie można stwierdzić, iż stawki są ujednolicone ze stawkami naliczanymi przez prywatnych ubezpieczycieli.
Ponadto, mimo że Portugalia przedstawiła informacje wskazujące na presję na rynek prywatny ubezpieczeń kredytów eksportowych w kontekście obecnego kryzysu finansowego, dostarczone informacje najwyraźniej nie spełniają wymogów Tymczasowych wspólnotowych ram prawnych w zakresie pomocy państwa ułatwiających dostęp do finansowania w dobie kryzysu finansowego i gospodarczego(1), oraz nie można stwierdzić na tej podstawie, iż ubezpieczenie takie jest niedostępne.
Komisja zwraca uwagę, iż komunikatu Komisji zgodnie z art. 93 ust. 1 Traktatu WE dotyczącego stosowania art. 92 i 93 Traktatu do krótkoterminowego ubezpieczenia kredytów eksportowych nie stosuje się do ubezpieczenia handlu wewnętrznego, zapewnionego w ramach programu. Ponadto Komisja ma wątpliwości co do zgodności tego środka z art. 107 ust. 3 lit. b) TFUE. Komisja uznaje, iż na tym etapie warunki cenowe programu zapewniają korzyść spółkom objętym programem, co nie jest niezbędne do osiągnięcia celu, jakim jest naprawienie rzekomej niedostępności ubezpieczenia na rynku prywatnym ubezpieczeń handlu wewnętrznego. Ponadto Komisja nie może stwierdzić na podstawie otrzymanych informacji, iż skala niedostępności ubezpieczenia na rynku prywatnym ubezpieczeń handlu wewnętrznego jest taka, aby spowodować poważne zakłócenia w gospodarce Portugalii.
W świetle powyższego informacje dostarczone przez Portugalię nie pozwoliły na rozwianie wątpliwości Komisji co do zgodności programu z rynkiem wewnętrznym.
WNIOSEK
Z uwagi na swe wątpliwości Komisja podjęła decyzję o wszczęciu postępowania określonego w art. 108 ust. 2 TFUE. Zgodnie z art. 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 659/1999 wszelka pomoc niezgodna z prawem może podlegać odzyskaniu od beneficjenta.
TEKST PISMA
______
(*) Informacje poufne.
(1) Dz.U. C 16 z 22.1.2009. Komisja stosuje tymczasowe ramy od dnia17 grudnia 2008 r., a wcześniej zatwierdziła portugalski program "Limited amounts of aid" (Sprawa N 13/09) w dniu 19 s tycznia 2009 r.
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2011.111.46 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Pomoc państwa - Portugalia - Pomoc państwa C 28/10 (ex NN 19/10) - Krótkoterminowe ubezpieczenie kredytów eksportowych - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 TFUE. |
| Data aktu: | 09/04/2011 |
| Data ogłoszenia: | 09/04/2011 |