Nabór na stanowisko dyrektora wykonawczego (grupa zaszeregowania AD 14) Europejskiego Urzędu Wsparcia w dziedzinie Azylu, Malta - COM/2010/10234.

Nabór na stanowisko dyrektora wykonawczego (grupa zaszeregowania AD 14) Europejskiego Urzędu Wsparcia w dziedzinie Azylu, Malta

COM/2010/10234

(2010/C 48 A/01)

(Dz.U.UE C z dnia 26 lutego 2010 r.)

Reprezentujemy

Wiosną 2010 r., na podstawie wniosku Komisji Europejskiej(1), Rada Unii Europejskiej i Parlament Europejski formalnie przyjąć mają rozporządzenie ustanawiające Europejski Urząd Wsparcia w dziedzinie Azylu (zwany dalej Urzędem). Dnia 20 listopada 2009 r. osiągnięto porozumienie polityczne co do wspólnego stanowiska w oparciu o teksty które uprzednio zostały zatwierdzone przez Komisję Wolności Obywatelskich, Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych Parlamentu Europejskiego. Po formalnym przyjęciu rozporządzenie zostanie opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej i wejdzie w życie w dniu następującym po publikacji.

Rada ds. Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych na posiedzeniu w dniu 30 listopada 2009 r. zdecydowała, że siedzibą Urzędu będzie Valetta, Malta.

Zgodnie z projektem rozporządzenia Urząd jest organem Wspólnoty, posiadającym osobowość prawną. Urząd będzie miał istotny wkład we wdrażanie wspólnego europejskiego systemu azylowego i wzmacnianie praktycznej współpracy państw członkowskich w kwestiach dotyczących azylu. Do jego zadań należeć będzie:

– ułatwianie, koordynacja i zacieśnianie praktycznej współpracy państw członkowskich w licznych kwestiach z dziedziny azylu oraz przyczynianie się do lepszego wdrożenia wspólnego europejskiego systemu azylowego. W tym kontekście zaangażowanie Urzędu obejmować będzie aspekty zewnętrzne wspólnego europejskiego systemu azylowego,

– udzielanie skutecznego wsparcia operacyjnego państwom członkowskim, których systemy azylowe i recepcyjne znajdują się pod szczególną presją,

– udzielanie wsparcia naukowego i technicznego w zakresie polityki i prawodawstwa wspólnotowego we wszystkich dziedzinach mających bezpośredni lub pośredni wpływ na kwestie azylowe. Urząd stanowić będzie w tym wypadku niezależne źródło informacji.

Urząd nie będzie dysponować żadnymi uprawnieniami w zakresie podejmowania decyzji przez organy państw członkowskich w sprawie indywidualnych wniosków o przyznanie ochrony międzynarodowej.

W 2013 r. Urząd zatrudniać ma od 60 do 90 osób.

W ciągu pierwszych 4 lat działalności Urzędu wysokość środków na zobowiązania ma wynosić:

(w min EUR)
KWOTA REFERENCYJNA OGÓŁEM
2010 2011 2012 2013 Razem
Środki na zobowiązania 5,25 8 12 15 40,25

Oferujemy

Dyrektor będzie prawnym przedstawicielem Urzędu i będzie współtworzył jego zewnętrzny wizerunek. Dyrektor będzie osobą niezależną w pełnieniu swoich funkcji, a za swoje działania odpowiadać będzie przed zarządem. W skład zarządu wchodzić będzie: 26 członków posiadających prawo głosu, mianowanych przez te państwa członkowskie, dla których przepisy rozporządzenia są wiążące; 2 członków z prawem głosu mianowanych przez Komisję; oraz Dania i Biuro Wysokiego Komisarza Narodów Zjednoczonych ds. Uchodźców jako członkowie bez prawa głosu.

Na wniosek Parlamentu Europejskiego dyrektor wykonawczy będzie przedkładał mu sprawozdania z realizacji powierzonych zadań. Również Rada może wezwać dyrektora wykonawczego do przedstawienia takich sprawozdań.

Dyrektor odgrywał będzie centralną rolę w tworzeniu Urzędu, który ma osiągnąć pełną operacyjność w ciągu roku od dnia wejścia w życie rozporządzenia ustanawiającego. Dyrektor odpowiedzialny będzie za ustanowienie struktur administracyjnych, operacyjnych i finansowych potrzebnych do prawidłowego funkcjonowania Urzędu, jak również za rekrutację najważniejszych pracowników.

Od momentu osiągnięcia przez Urząd operacyjności do obowiązków dyrektora wykonawczego należeć będzie w szczególności:

– opracowywanie i osiąganie strategicznych celów Urzędu zgodnie z zakresem jego działalności,

– bieżące administrowanie Urzędem, w tym przeprowadzanie rekrutacji,

– opracowywanie programów prac Urzędu po zasięgnięciu opinii Komisji,

– wykonywanie programów prac oraz decyzji przyjętych przez zarząd,

– sporządzanie sprawozdań o krajach pochodzenia osób ubiegających się o azyl,

– przygotowanie projektu rozporządzenia finansowego Urzędu, które uchwalane jest przez zarząd, oraz przepisów wykonawczych do tego rozporządzenia,

– przygotowanie projektu zestawienia dochodów i wydatków Urzędu oraz wykonania jego budżetu,

– wykonywanie w stosunku do pracowników Urzędu odnośnych uprawnień,

– podejmowanie wszelkich decyzji dotyczących zarządzania systemami informacji Urzędu, w tym portalem informacji o krajach pochodzenia,

– podejmowanie wszelkich decyzji dotyczących zarządzania wewnętrznymi strukturami administracyjnymi Urzędu,

– ułatwianie współpracy Urzędu z właściwymi organami państw trzecich, organizacjami międzynarodowymi i innymi organami UE,

– tworzenie zespołów wsparcia w dziedzinie azylu, zarządzanie nimi oraz koordynacja ich działalności i oddelegowywania,

– koordynacja i zapewnianie działalności forum doradczego Urzędu,

– kontakty z Parlamentem Europejskim w celu regularnego informowania go o pracach Urzędu.

Dodatkowe informacje można znaleźć w porozumieniu politycznym w sprawie wspólnego stanowiska Rady Unii Europejskiej(2).

Poszukujemy

Kandydaci powinni spełniać następujące wymagania:

– posiadać solidne doświadczenie zawodowe nabyte w urzędzie ds. azylu w jednym z państw członkowskich lub w dziale administracji rządowej zajmującym się kwestiami azylu,

– wykazać się umiejętnością utworzenia niezależnej agencji UE i skutecznego zarządzania nią, zarówno na poziomie zarządzania strategicznego, jak i wewnętrznego,

– posiadać umiejętności kierowania dużym zespołem i motywowania pracowników w europejskim, wielokulturowym i wielojęzycznym środowisku,

– posiadać doświadczenie w zarządzaniu zasobami budżetowymi, finansowymi i ludzkimi w środowisku krajowym, europejskim lub międzynarodowym,

– posiadać rozległą i udokumentowaną znajomość prawa wspólnotowego w dziedzinie polityki azylowej i solidne doświadczenie w zakresie jego praktycznego wdrażania,

– dobrze znać technologie wykorzystywane w polityce azylowej, w tym nowoczesne technologie informacyjne,

– posiadać umiejętność przekazywania informacji ogółowi społeczeństwa oraz współpracy z zainteresowanymi podmiotami (organami europejskimi, międzynarodowymi, krajowymi i lokalnymi, organizacjami międzynarodowymi itd.),

– posiadać rozległą znajomość instytucji UE, ich funkcjonowania i wzajemnych powiązań, jak również polityki UE i międzynarodowej działalności w dziedzinach związanych z działalnością Urzędu,

– posiadać doskonałe umiejętności w zakresie komunikacji ustnej i pisemnej oraz negocjacji.

Wymagania

Kandydaci zostaną zakwalifikowani do etapu selekcji na podstawie następujących kryteriów formalnych, których spełnienie musi nastąpić przed upływem terminu składania podań:

– obywatelstwo: kandydat musi posiadać obywatelstwo jednego z państw członkowskich Unii Europejskiej,

– dyplom lub stopień uniwersytecki: kandydat musi posiadać:

potwierdzony dyplomem poziom wykształcenia odpowiadający ukończonym studiom uniwersyteckim trwającym w normalnym cyklu co najmniej cztery lata, lub

potwierdzony dyplomem poziom wykształcenia odpowiadający ukończonym studiom uniwersyteckim oraz odpowiednie doświadczenie zawodowe w wymiarze co najmniej jednego roku, w przypadku gdy normalny cykl studiów wynosi co najmniej trzy lata (wspomniane roczne doświadczenie nie może wchodzić w zakres doświadczenia liczonego od momentu ukończenia studiów wyższych, o którym mowa poniżej),

– doświadczenie zawodowe: kandydat musi mieć przynajmniej piętnastoletnie doświadczenie zawodowe liczone od chwili ukończenia studiów wyższych i zdobyte po uzyskaniu wyżej wymienionych kwalifikacji,

– doświadczenie zawodowe odpowiadające charakterowi przyszłych obowiązków: kandydat musi wykazać, że przynajmniej pięć z piętnastu lat doświadczenia zawodowego zdobył w dziedzinie bezpośrednio związanej z działalnością Urzędu,

– doświadczenie na stanowisku kierowniczym: kandydat musi posiadać przynajmniej siedmioletnie doświadczenie zawodowe zdobyte na stanowisku kierowniczym wyższego szczebla,

– znajomość języków: kandydat musi władać biegle jednym z języków urzędowych Wspólnoty i znać inny język urzędowy w stopniu zadowalającym,

– limit wieku: kandydaci muszą być w stanie sprawować powierzoną funkcję przez całą pięcioletnią kadencję przed osiągnięciem wieku emerytalnego. Dla pracownika Wspólnot Europejskich zatrudnionego na czas określony wiek emerytalny rozpoczyna się wraz z końcem miesiąca, w którym pracownik ten osiąga wiek 6 5 lat.

Niezależność i oświadczenie o ewentualnym konflikcie interesów

Dyrektor będzie miał obowiązek złożenia oświadczenia, w którym podejmie zobowiązanie do działania w sposób niezależny w interesie publicznym, a także oświadczenia o wszelkich interesach, które można by uznać za mające niekorzystny wpływ na jego niezależność. W swoim podaniu kandydaci muszą potwierdzić gotowość do złożenia takich oświadczeń.

Procedura wyboru i mianowanie

Procedura wyboru przeprowadzana jest z zastrzeżeniem dostępności środków w budżecie Urzędu oraz pod warunkiem, że odpowiednie stanowiska zostaną przewidziane w planie zatrudnienia.

Na potrzeby procedury wyboru powołana zostanie komisja kwalifikacyjna. Komisja ta zaprosi na rozmowę kandydatów o profilu najlepiej odpowiadającym specyficznym wymaganiom związanym ze stanowiskiem, wybranych ze względu na ich osiągnięcia oraz wymienione wyżej kryteria. Kandydaci zakwalifikowani przez komisję kwalifikacyjną zostaną zaproszeni na rozmowę z Komitetem Konsultacyjnym Komisji ds. Mianowania i będą musieli odbyć testy przeprowadzane metodą assessment centrę przez zewnętrzne firmy rekrutacyjne. Kandydaci zakwalifikowani przez Komitet Konsultacyjny Komisji ds. Mianowania zostaną następnie zaproszeni na rozmowy z właściwymi komisarzami.

Po tych rozmowach Komisja sporządzi listę kandydatów najlepiej spełniających określone wymagania, która zostanie przekazana zarządowi Urzędu. Zarząd przeprowadzi rozmowę z kandydatami i wybierze spośród nich kandydata na stanowisko dyrektora. Umieszczenie kandydata na liście nie gwarantuje zatrudnienia. Kandydaci mogą zostać zaproszeni na dodatkowe rozmowy lub testy poza wymienionymi powyżej.

Przed mianowaniem kandydat wybrany przez zarząd wzywany jest do złożenia oświadczenia przed właściwą(-ymi) komisją(-ami) Parlamentu Europejskiego i odpowiedź na pytania członków tych komisji. Po złożeniu przez kandydata takiego oświadczenia Parlament Europejski może przyjąć opinię zawierającą uwagi na temat wybranego kandydata.

Zarząd informuje Parlament Europejski o sposobie uwzględnienia tej opinii. Opinia uważana jest za dokument o charakterze osobistym i poufnym do czasu mianowania kandydata.

Ostateczną decyzję w sprawie mianowania dyrektora wykonawczego podejmuje zarząd.

Równość szans

Urząd stosuje politykę równych szans i niedyskryminacji zgodnie z art. Id regulaminu pracowniczego(3).

Warunki zatrudnienia

Dyrektor zostanie zatrudniony w charakterze pracownika na czas określony w grupie zaszeregowania AD 14 zgodnie z art. 2 lit. a) Warunków zatrudnienia innych pracowników Wspólnot Europejskich(4) na okres pięciu lat z możliwością jednorazowego przedłużenia, zgodnie z postanowieniami aktu podstawowego.

Miejscem zatrudnienia jest Valetta (Malta), gdzie mieścić się będzie siedziba Urzędu. W okresie początkowym Komisja może wskazać jako tymczasowe miejsce zatrudnienia Brukselę (Belgia).

Dyrektor objąć ma stanowisko jesienią 2010 r.

Procedura zgłaszania kandydatur

Aby zgłoszenie było ważne, kandydat musi złożyć:

1) list motywacyjny;

2) życiorys w dowolnym formacie. Życiorys powinien być w miarę możliwości sporządzony według wzoru CV Europass(5). Kandydaci proszeni są o opisanie w skrócie doświadczenia zawodowego oraz wiedzy specjalistyczne) związanych ze stanowiskiem oraz o podanie szczegółowych informacji dotyczących wielkości (liczby pracormików), budżetu i charakteru departamentów, którymi wcześniej kierowali.

Niepełne podania zostaną odrzucone.

Na obecnym etapie nie należy załączać dokumentów uzupełniających (np. poświadczonych kopii dyplomów, referencji, dokumentów potwierdzających doświadczenie zawodowe itp.). Przedkłada się je na życzenie na późniejszym etapie procedury.

Podania, najlepiej w języku angielskim, francuskim lub niemieckim, należy przesyłać pocztę elektroniczną na adres:

JLS-selections-EASO@ec.europa.eu

Kandydaci, którzy nie mogą przesłać zgłoszenia pocztą elektroniczną, mogą je przesłać listem poleconym lub przesyłką kurierską na adres:

European Commission

"Justice, Freedom and Security" Directorate General

Directorate A, Unit A3 (Humań resources, management and IT)

1049 Bruxelles/Brussel

BELGIQUE/BELGIE

Na powyższy adres należy również bezzwłocznie zgłaszać każdą zmianę adresu.

Dodatkowych informacji udziela:

Francoise Comte

Asylum Unit

"Justice, Freedom and Security" Directorate General

European Commission

francoise.comte@ec.europa.eu

Termin zakończenia rejestracji kandydatów

Zgłoszenie musi zostać przesłane pocztą elektroniczną albo listem poleconym nie później niż dnia 9 kwietnia 2010 r. (decyduje data wysłania wiadomości lub data stempla pocztowego).

Zgłoszenia wysłane pocztą kurierską muszą zostać doręczone na podany powyżej adres przed godziną 17.00 (czasu obowiązującego w Brukseli) podanego powyżej dnia.

Komisja zastrzega sobie prawo do przedłużenia terminu rejestracji kandydatów na wymienione stanowisko wyłącznie poprzez odpowiednie ogłoszenie w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Ważne informacje dla kandydatów

Prace komisji kwalifikacyjnej są tajne. Kandydaci nie mogą nawiązywać bezpośredniego bądź pośredniego kontaktu z członkami komisji, ani też prosić o nawiązanie takiego kontaktu w ich imieniu.

Ochrona danych osobowych

Komisja i Urząd dopilnują, aby przetwarzanie danych osobowych kandydatów odbywało się zgodnie z przepisami rozporządzenia o ochronie osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje i organy wspólnotowe i o swobodnym przepływie takich danych(6).

______

(1) Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie utworzenia Europejskiego Urzędu Wsparcia w zakresie Polityki Azylowe] - COM(2009) 66.

(2) St 16024/09 oraz St 16024/09 COR1, zob. rejestr publiczny dokumentów Rady na stronie internetowej http://www consilium.europa.eu/showPage.aspx?id=1279&lang=pl

(3) Dz.U. L 124 z 27.4.2004, s. 1; http://eur-lex.europa.eu/en/index.htm

(4) Dz.U. L 124 z 27.4.2004, s. 1; http://eur4ex.europa.eu/en/index.htm

(5) Życiorys w formacie Europass można pobrać ze strony: http://europass.cedefop.europa.eu/htm/index.htm

(6) Rozporządzenie (WE) nr 45/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 8 z 12.1.2001, s. 1).

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024