Ogłoszenie o konkursie otwartym EPSO/AST/112/10 - Asystenci (AST 3).

OGŁOSZENIE O KONKURSIE OTWARTYM EPSO/AST/112/10 - ASYSTENCI (AST 3) 1

(2010/C 341 A/01)

(Dz.U.UE C z dnia 16 grudnia 2010 r.)

Czy interesuje Cię praca w naszych instytucjach?

Twój profil odpowiada naszym kryteriom?

Zgłoś się

Wykorzystaj wszystkie możliwości, aby odnieść sukces

Europejski Urząd Doboru Kadr (EPSO) organizuje następujący konkurs otwarty w formie testów w celu stworzenia listy potencjalnych kandydatów na stanowiska asystentów (*):

EPSO/AST/112/10 - ASYSTENCI (AST 3)

w następujących dziedzinach:

1. STATYSTYKA

2. FINANSE/KSIĘGOWOŚĆ

3. ZASOBY LUDZKIE

4. TECHNOLOGIE INFORMACYJNO-KOMUNIKACYJNE (ICT)

Celem konkursu jest stworzenie list rezerwowych, z których rekrutowani będą pracownicy na wolne stanowiska w instytucjach Unii Europejskiej.

Przed zgłoszeniem kandydatury należy dokładnie zapoznać się z przewodnikiem opublikowanym w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej C 184 A z dnia 8 lipca 2010 r., a także na stronie internetowej EPSO.

Przewodnik ten, stanowiący integralną część ogłoszenia o konkursie, pomaga kandydatom zrozumieć zasady procedury konkursowej i składania zgłoszeń.

I. INFORMACJE OGÓLNE

1. Liczba laureatów w poszczególnych dziedzinach Dziedzina 1 = 34

Dziedzina 2 = 57

Dziedzina 3 = 36

Dziedzina 4 = 67

2. Uwagi Kandydaci mogą wybrać tylko jedną dziedzinę konkursową.

Wyboru należy dokonać w momencie rejestracji elektronicznej. Po zatwierdzeniu i przesłaniu formularza zgłoszeniowego drogą elektroniczną nie ma możliwości zmiany.

II. ZAKRES OBOWIĄZKÓW

Szczegółowy opis poszczególnych dziedzin umieszczono w załączniku.

Ogólny profil kandydatów do pracy w instytucjach europejskich opisano w pkt 1.2 przewodnika dotyczącego konkursów otwartych.

III. WARUNKI UDZIAŁU W KONKURSIE

W momencie upływu terminu zgłoszeń drogą elektroniczną kandydat musi spełniać wszystkie następujące warunki ogólne i szczegółowe:

1. Warunki ogólne

- posiadać obywatelstwo jednego z państw członkowskich Unii Europejskiej,

- korzystać z pełni praw obywatelskich,

- mieć uregulowany stosunek do służby wojskowej,

- posiadać odpowiednie cechy charakteru niezbędne do wykonywania przyszłych obowiązków.

2. Warunki szczegółowe
2.1 Dyplom: zob. załącznik
2.2 Doświadczenie zawodowe: zob. załącznik
2.3. Znajomość języków

Języki urzędowe Unii Europejskiej to:

BG (bułgarski) FI (fiński) NL (niderlandzki)
CS (czeski) FR (francuski) PL (polski)
DA (duński) GA (irlandzki) PT (portugalski)
DE (niemiecki) HU (węgierski) RO (rumuński)
EL (grecki) IT (włoski) SK (słowacki)
EN (angielski) LT (litewski) SL (słoweński)
ES (hiszpański) LV (łotewski) SV (szwedzki)
ET (estoński) MT (maltański)
a) Język 1 Język podstawowy:

doskonała znajomość jednego z języków urzędowych Unii Europejskiej

oraz
b) Język 2 Drugi język (obowiązkowo inny niż język 1):

zadowalająca znajomość języka angielskiego, francuskiego lub niemieckiego.

IV. TESTY WSTĘPNE

1. Kandydat zostanie zaproszony do udziału w testach wstępnych jeśli w chwili zgłoszenia drogą elektroniczną oświadczył, że spełnia warunki ogólne i szczegółowe określone w tytule III.
2. Rodzaj testów i punktacja Seria testów składających się z pytań wielokrotnego wyboru mających na celu ocenę ogólnych umiejętności i kompetencji kandydata w zakresie:
Test a) rozumienia tekstu pisanego punktacja: od 0 do 20 pkt

wymagane minimum: 10 pkt

Test b) operowania danymi liczbowymi punktacja: od 0 do 10 pkt
Test c) myślenia abstrakcyjnego punktacja: od 0 do 10 pkt
Wymagane minimum: 10 pkt w testach b) i c) łącznie
Test d) umiejętności zawodowych: dokładność i precyzja punktacja: od 0 do 20 pkt
Test e) umiejętności zawodowych:

ustalanie priorytetów i organizacja

punktacja: od 0 do 20 pkt
Wymagane minimum: 20 pkt w testach d) i e) łącznie
Testf) test sytuacyjny Wynik tego testu będzie podany do wiadomości komisji konkursowej jako opinia ekspercka i wkład techniczny w proces decyzji wyłącznie w odniesieniu do kandydatów dopuszczonych do etapu testów oceniających.
3. Język, w przeprowadzane, którym są testy Język 1 dla testów a), b) i c)

Język 2 dla testów d), e) i f).

V. KONKURS OTWARTY i TESTY OCENIAJĄCE

1. Kandydat zostaje dopuszczony* do etapu testów oceniających jeśli uzyskał(1) jeden z najlepszych wyników(2) oraz wymagane minimum w testach wstępnych oraz jeśli dane przedstawione w chwili zgłoszenia drogą elektroniczną wskazują, że spełnia on warunki ogólne i szczegółowe ujęte w tytule III.
*Dopuszczenie do etapu testów ostatecznie uzależnione jest od weryfikacji dokumentów załączonych do dokumentacji zgłoszeniowej kandydata. Weryfikacja dokumentów kandydatów, którzy spełniają warunki dopuszczenia do udziału w konkursie i którzy uzyskali najlepsze wyniki z testów oceniających, odbywa się w porządku malejącym, począwszy od kandydatów z największą liczbą punktów, aż do osiągnięcia liczby laureatów wskazanej w niniejszym ogłoszeniu o konkursie.
Po osiągnięciu wymaganej liczby dokumenty pozostałych kandydatów nie będą sprawdzane.
2. Testy oceniające Kandydaci zostaną zaproszeni do etapu testów oceniających, które odbędą się najprawdopodobniej w Brukseli i trwać będą jeden lub półtora dnia. Oceniana będzie specjalistyczna wiedza w wybranej przez kandydata dziedzinie oraz następujące umiejętności ogólne:
- umiejętność analizowania i rozwiązywania problemów
- zdolności komunikacyjne
- jakość i wydajność pracy
- nauka i rozwój osobisty
- ustalanie priorytetów i organizacja
- odporność
- umiejętność pracy w zespole
Definicje tych umiejętności znajdują się w pkt 1.2 przewodnika dotyczącego konkursów otwartych.
Umiejętności te zostaną sprawdzone w następujący sposób:
a) ustrukturyzowana rozmowa
b) zarządzanie korespondencją (ćwiczenie typu in-tray)
c) studium przypadku odnoszące się do dziedziny wybranej przez kandydata
3. Języki, w jakich przeprowadzane są testy oceniające Język 2
4. Punktacja Specjalistyczne umiejętności w wybranej przez kandydata dziedzinie

od 0 do 30 punktów

wymagane minimum: 15 pkt

Umiejętności ogólne

od 0 do 10 pkt za każdą z umiejętności ogólnych

wymagane minimum: 3 pkt za każdą umiejętność oraz

40 pkt na 70 ze wszystkich 7 umiejętności ogólnych

VI. LISTY REZERWOWE

1. Wpis na listę rezerwową Komisja konkursowa umieszcza na liście rezerwowej nazwiska kandydatów(3), którzy uzyskali wymaganą minimalną liczbę punktów oraz jeden z najlepszych wyników za wszystkie testy oceniające (zob. liczba laureatów, tytuł I, pkt 1) i w

przypadku których dokumenty zawarte w dokumentacji zgłoszeniowej potwierdzają spełnienie wszystkich warunków udziału w konkursie.

2. Klasyfikacja Tworzone są listy laureatów dla poszczególnych dziedzin konkursu, z podziałem na grupy według uzyskanego wyniku (maksymalnie 4); w każdej z grup nazwiska zamieszcza się w porządku alfabetycznym.

VII. JAK ZGŁOSIĆ SIĘ DO KONKURSU?

1. Zgłoszenie elektroniczne Kandydaci powinni zgłaszać się drogą elektroniczną zgodnie z procedurą opisaną na stronie internetowej EPSO.

Termin zgłaszania kandydatur: 25 stycznia 2011 r. o godz. 12.00 (w południe) czasu obowiązującego w Brukseli

2. Dostarczenie dokumentacji zgłoszeniowej Na późniejszym etapie kandydaci, którzy zostali dopuszczeni do etapu testów oceniających, zostaną poproszeni o przekazanie kompletnej dokumentacji zgłoszeniowej (podpisany elektroniczny formularz zgłoszeniowy wraz z dokumentami).

Termin zgłaszania kandydatur: o terminie kandydaci zostaną powiadomieni w odpowiednim czasie za pośrednictwem konta EPSO.

Zasady: zob. pkt 2.2 przewodnika dotyczącego konkursów otwartych.

______

(1) W przypadku gdy na ostatnim miejscu uplasuje się kilku kandydatów z jednakowym wynikiem, uwzględnieni zostaną wszyscy ci kandydaci.

(2) Liczba kandydatów dopuszczonych do etapu oceny jest w przybliżeniu 2,5 raza większa niż liczba laureatów wskazana w niniejszym ogłoszeniu o konkursie i zostanie ogłoszona na stronie internetowej EPSO (www.eu-careers.eu).

(3) W przypadku gdy na ostatnim miejscu uplasuje się kilku kandydatów z jednakowym wynikiem, na listę rezerwową wpisani zostaną wszyscy ci kandydaci.

(*) Wszelkie odniesienia do osoby płci męskiej w niniejszym ogłoszeniu uznaje się jednocześnie za odniesienia do osoby płci żeńskiej.

ZAŁĄCZNIK

1. STATYSTYKA

1. Zakres obowiązków

Urzędnicy zatrudnieni na tym stanowisku będą realizować zadania asystentów w przynajmniej jednej z następujących dziedzin:

– współpraca w ramach europejskiego systemu statystycznego,

– jakość, metodyka pracy i systemy informacyjne,

– rachunki narodowe i europejskie,

– współpraca zewnętrzna i najważniejsze wskaźniki,

– statystyki regionalne i sektorowe,

– statystyki społeczne i społeczeństwa informacyjnego,

– statystyki przedsiębiorstw,

– analiza wyników badania opinii publicznej.

Do głównych zadań asystentów należeć będzie:

Metody statystyczne

– testowanie i walidacja metod statystycznych oraz kontrola ich jakości,

– opracowywanie wskaźników statystycznych,

– tworzenie i prowadzenie wykazu stosowanych metod,

– tworzenie i wykorzystywanie zintegrowanych baz danych,

– udział w tworzeniu i wdrażaniu systemów klasyfikacji i nomenklatur,

– przygotowywanie kwestionariuszy badań.

Zarządzanie danymi statystycznymi i ich przetwarzanie

– lokalizacja, walidacja i formatowanie danych statystycznych,

– obliczanie pochodnych i opracowywanie szacunków i prognoz statystycznych,

– analiza danych statystycznych,

– gromadzenie i przekazywanie danych,

– kompilacja danych w celu ich rozpowszechniania,

– analiza wyników sondaży pod względem społeczno-demograficznym i politycznym,

– porównywanie danych statystycznych, danych Eurostatu i danych organizacji międzynarodowych.

Regulacje prawne w dziedzinie statystyki i koordynacja działań

– utrzymywanie kontaktów w ramach danej instytucji i z innymi instytucjami Unii Europejskiej oraz, w ramach tych kontaktów, wymiana informacji z zakresu regulacji prawnych, harmonizacji i koordynacji metod i procedur statystycznych,

– utrzymywanie kontaktów z organami państw członkowskich i państw stowarzyszonych oraz organizacjami i komitetami międzynarodowymi oraz, w ramach tych kontaktów, wymiana informacji z zakresu regulacji prawnych, harmonizacji i koordynacji metod i procedur statystycznych,

– pomoc krajom kandydującym i przystępującym w rozwijaniu działalności statystycznej; wymiana informacji i kontrola zgodności działań z przepisami dorobku wspólnotowego w dziedzinie statystyki,

– pomoc przy organizacji, przygotowywaniu i redagowaniu dokumentów oraz zapewnianie obsługi sekretarskiej dla komitetów, grup roboczych i innych posiedzeń z udziałem instytucji publicznych i prywatnych, organizacji branżowych i innych organizacji działających w dziedzinie statystyk,

– pomoc przy redagowaniu aktów legislacyjnych, negocjacjach z państwami członkowskimi, Radą i Parlamentem Europejskim oraz nadzorowanie właściwego wprowadzania ich w życie,

– organizowanie monitorowania trendów opinii publicznej w państwach członkowskich.

Doradztwo, analiza i rozpowszechnianie informacji statystycznych

– opracowywanie i interpretacja danych statystycznych, przedstawianie ich w odpowiedniej formie graficznej w celu rozpowszechniania i umieszczania w sprawozdaniach finansowych,

– odpowiadanie na wnioski o udzielenie informacji w kwestiach statystycznych,

– przygotowywanie prezentacji na zebrania i konferencje/udzielenie szkoleń,

– przygotowywanie not przedstawiających wyniki i badania (przeznaczonych dla władz politycznych i na strony internetowe).

W pracy na tym stanowisku niezbędne są: umiejętność przystosowania się do pracy w dziedzinach przekrojowych oraz dobre umiejętności komunikacyjne i redakcyjne.

2. Wykształcenie

Wykształcenie wyższe potwierdzone dyplomem ukończenia studiów na kierunku związanym z charakterem przyszłych obowiązków

LUB

wykształcenie średnie, potwierdzone świadectwem uprawniającym do podjęcia studiów wyższych oraz przynajmniej trzyletnie doświadczenie zawodowe w dziedzinie związanej z charakterem przyszłych obowiązków.

Uwaga: Wymagane co najmniej trzyletnie doświadczenie zawodowe stanowi integralną część wykształcenia i nie może zostać doliczone do wymaganej liczby lat doświadczenia zawodowego określonej poniżej.

3. Doświadczenie zawodowe

Przynajmniej trzyletnie doświadczenie zawodowe w dziedzinie związanej z charakterem przyszłych obowiązków, zdobyte po uzyskaniu wymaganego dyplomu.

2. FINANSE/KSIĘGOWOŚĆ

1. Zakres obowiązków

W ramach różnego rodzaju działań budżetowych i finansowych instytucji, wynikających z rozporządzenia finansowego Unii Europejskiej i przepisów wykonawczych do tego rozporządzenia, urzędnik zatrudniony na tym stanowisku odpowiedzialny będzie za realizację wymienionych poniżej działań, opierając się przy tym na dokładnych wskazówkach i korzystając ze specjalistycznych narzędzi informatycznych (komputerowy system księgowy):

– pomoc we wdrażaniu systemów księgowych i finansowych,

– organizacja i prowadzenie kont ksiąg głównych i budżetowych,

– pomoc w zamykaniu ksiąg i przedstawianiu sprawozdań finansowych,

– zarządzanie aktywami pieniężnymi i uzgadnianie rachunków bankowych,

– zarządzanie rachunkami zaliczkowymi,

– nadzorowanie procedur finansowych i budżetowych (środki, zobowiązania, weryfikacja faktur i płatności),

– monitorowanie należności,

– kontrola zarządzania finansowego dochodami i ich księgowania,

– udział w przygotowywaniu preliminarzy budżetowych oraz sporządzanie sprawozdań finansowych i sprawozdań rocznych.

2. Wykształcenie

Wykształcenie wyższe potwierdzone dyplomem ukończenia studiów na kierunku związanym z charakterem przyszłych obowiązków

LUB

wykształcenie średnie, potwierdzone świadectwem uprawniającym do podjęcia studiów wyższych oraz przynajmniej trzyletnie doświadczenie zawodowe w dziedzinie związanej z charakterem przyszłych obowiązków.

Uwaga: Wymagane co najmniej trzyletnie doświadczenie zawodowe stanowi integralną część wykształcenia i nie może zostać doliczone do wymaganej liczby lat doświadczenia zawodowego określonej poniżej.

3. Doświadczenie zawodowe

Przynajmniej trzyletnie doświadczenie zawodowe w dziedzinie związanej z charakterem przyszłych obowiązków, zdobyte po uzyskaniu wymaganego dyplomu.

3. ZASOBY LUDZKIE

1. Zakres obowiązków

Urzędnik zatrudniony na tym stanowisku odpowiedzialny będzie za realizacje zadań pomocniczych, wykonawczych i wspierających w dziedzinie zarządzania zasobami ludzkimi, a w szczególności zadań związanych z rekrutacją, karierą zawodową, szkoleniami i równością szans, pod nadzorem administratora i przy pomocy narzędzi informatycznych. Do zadań asystentów należeć będzie między innymi:

– zajmowanie się kwestiami związanymi z zarządzaniem zasobami ludzkimi, w szczególności z zakresu rekrutacji, kariery zawodowej, szkoleń, równości szans oraz należności indywidualnych i finansowych, a także monitorowanie ich wdrażania,

– redagowanie not informacyjnych i korespondencji, przygotowywanie sprawozdań administracyjnych dotyczących wyżej wymienionych dziedzin,

– przygotowywanie, prowadzenie posiedzeń oraz działania następcze z nimi związane,

– zarządzanie projektami,

– analiza i opracowywanie metod pracy,

– pomoc we wdrażaniu systemów księgowych, finansowych, statystycznych, informatycznych itp.,

– zarządzanie zespołem ludzkim.

W pracy na tym stanowisku niezbędne są dobre zdolności redakcyjne (ze względu na konieczność redagowania not, sporządzania sprawozdań itp.) oraz rozwinięte umiejętności interpersonalne, umiejętność słuchania oraz przystosowania się do pracy w środowisku wielokulturowym.

2. Wykształcenie

Wykształcenie wyższe potwierdzone dyplomem ukończenia studiów

LUB

wykształcenie średnie, potwierdzone świadectwem uprawniającym do podjęcia studiów wyższych oraz przynajmniej trzyletnie doświadczenie zawodowe;

Uwaga: Wymagane co najmniej trzyletnie doświadczenie zawodowe stanowi integralną część wykształcenia i nie może zostać doliczone do wymaganej liczby lat doświadczenia zawodowego określonej poniżej.

3. Doświadczenie zawodowe

Przynajmniej trzyletnie doświadczenie zawodowe w dziedzinie związanej z charakterem przyszłych obowiązków, zdobyte po uzyskaniu wymaganego dyplomu.

4. TECHNOLOGIE INFORMACYJNO-KOMUNIKACYJNE (ICT)

1. Zakres obowiązków

Urzędnicy zatrudnieni na tym stanowisku będą realizować zadania asystentów w przynajmniej jednej z następujących dziedzin:

– obsługa centrów przetwarzania danych i zarządzanie nimi,

– opracowywanie systemów informacyjnych (systemów "klient-serwer", wielopoziomowych lub internetowych) oraz tworzenie aplikacji internetowych i zarządzanie nimi,

– utrzymywanie środowiska użytkowników i zarządzanie nim,

– opracowywanie rozwiązań, wdrażanie usług w zakresie poczty elektronicznej, sieci danych i sieci głosowych oraz szeroko pojętej telekomunikacji, zarządzanie tymi usługami i nadzór nad ich funkcjonowaniem,

– zarządzanie bezpieczeństwem technologii informacyjnych,

– opracowywanie i serwis oprogramowania do celów gromadzenia, przetwarzania i rozpowszechniania danych statystycznych,

– kontrola bezpieczeństwa systemów informatycznych.

Oprócz realizowania w wymienionych powyżej dziedzinach zadań technicznych asystenci odpowiadać będą także za:

– organizacje projektów w tych dziedzinach i nadzorowanie ich realizacji (z możliwością podwykonawstwa części prac),

– organizacje usług operacyjnych w tych dziedzinach, wprowadzanie ich w życie i nadzorowanie przebiegu ich świadczenia (z możliwością podwykonawstwa części prac),

– nadzorowanie pracy podwykonawców, w tym przygotowywanie planów prac, monitorowanie wykonania umowy, procedury odbioru i walidacji oraz związane z nimi fakturowanie.

Zadania te wymagają częstych kontaktów z różnymi działami instytucji europejskich oraz kontrahentami zewnętrznymi; asystentom powierza się także różnego rodzaju zadania związane z przygotowywaniem sprawozdań i przedstawianiem wyników prac/planów prac fachowcom i niefachowcom.

2. Wykształcenie

Wykształcenie wyższe potwierdzone dyplomem ukończenia studiów na kierunku związanym z charakterem przyszłych obowiązków

LUB

wykształcenie średnie, potwierdzone świadectwem uprawniającym do podjęcia studiów wyższych oraz przynajmniej trzyletnie doświadczenie zawodowe w dziedzinie związanej z charakterem przyszłych obowiązków.

Uwaga: Wymagane co najmniej trzyletnie doświadczenie zawodowe stanowi integralną część wykształcenia i nie może zostać doliczone do wymaganej liczby lat doświadczenia zawodowego określonej poniżej.

3. Doświadczenie zawodowe

Przynajmniej trzyletnie doświadczenie zawodowe w dziedzinie związanej z charakterem przyszłych obowiązków, zdobyte po uzyskaniu wymaganego dyplomu.

1 Ogłoszenie zmienione przez sprostowanie z dnia 3 marca 2011 r. (Dz.U.UE.C.2011.68A.1).

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024