(2010/C 326/02)
(Dz.U.UE C z dnia 3 grudnia 2010 r.)
RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
1. MAJĄC NA UWADZE:
– zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie, które to zalecenie ma pomóc włączać tematykę kulturową do wszystkich zajęć edukacyjnych w szkołach, organizacjach młodzieżowych i placówkach szkoleniowych,
– rezolucję Rady z dnia 16 listopada 2007 r. dotyczącą europejskiego planu działań na rzecz kultury(1) i wyznaczone tam cele strategiczne, a także konkluzje Rady w sprawie planu prac w dziedzinie kultury na lata 2011-2014(2),
– rezolucję Rady z dnia 27 listopada 2009 r. w sprawie odnowionych ram europejskiej współpracy na rzecz młodzieży (2010-2018), w której to rezolucji stwierdzono, że należy wspierać kreatywność i innowacyjność młodzieży, dając jej możliwość docierać - od najmłodszych lat - do dobrej jakościowo kultury i środków ekspresji kulturowej i z nich korzystać, i w ten sposób sprzyjając rozwojowi osobistemu, większej zdolności uczenia się, umiejętnościom międzykulturowym, rozumieniu i poszanowaniu różnorodności kulturowej, a także kształtowaniu nowych umiejętności, które łatwo będzie dostosować do przyszłych wymagań zawodowych,
– konkluzje Rady z dnia 27 listopada 2009 r. w sprawie promowania pokolenia kreatywnego: rozwijanie kreatywności i innowacyjności dzieci i młodzieży dzięki ekspresji kulturowej i dostępowi do kultury, w tym sześć wyznaczonych tam priorytetów;
2. Z ZADOWOLENIEM PRZYJMUJE:
– pogłębione informacje o młodzieży i kulturze, np. studium na temat dostępu młodzieży do kultury, wykonane na zlecenie Komisji Europejskiej(3);
3. PODKREŚLA:
– że dostęp młodzieży do kultury ma dwa aspekty: oznacza młodych ludzi jako użytkowników, nabywców, konsumentów i publiczność oraz młodych ludzi jako aktywnych twórców i uczestników kultury i sztuki,
– że z tego względu ważne są ścisłe powiązania między działaniami młodzieżowymi a działaniami kulturalnymi,
– że aby móc zwiększyć dostęp młodzieży do kultury, należy dysponować wiedzą o nowych technologiach informacyjno-komunikacyjnych, promować je, eksponować i użytkować, w tym prowadzić cyfryzację treści kulturowych,
– że dostęp młodzieży do kultury oznacza także autoekspresję, rozwój osobisty, pewność siebie, innowacyjność, kreatywność, rozrywkę, a także otwarcie na inne kultury, w tym na europejskie dziedzictwo kulturowe,
– że ważne jest, by młodzież i wszystkie właściwe podmioty przez całe życie poszerzały swoje kompetencje kulturowe, gdyż ściśle wiążą się one z innymi kompetencjami kluczowymi,
– że kultura w istotny sposób pomaga promować włączenie społeczne, równość i zaangażowanie młodzieży oraz walczyć z dyskryminacją i ubóstwem;
4. W ZWIĄZKU Z TYM ZWRACA SIĘ DO KOMISJI I PAŃSTW CZŁONKOWSKICH, ZACHĘCAJĄC JE, BY W RAMACH SWOICH KOMPETENCJI:
– wzięły pod rozwagę wszystkie zalecenia zawarte w wyżej wspomnianym opracowaniu,
– ułatwiały wszystkim młodym ludziom dostęp do kultury, zmniejszając odpowiednie bariery, o których mowa w studium (np. finansowe, językowe, czasowe i geograficzne), pamiętając o roli kształcenia i szkolenia kulturalnego i artystycznego, które powinno być dostępne dla wszystkich młodych ludzi od ich najmłodszych lat, a także mając na względzie proces uczenia się przez całe życie i stosując ukierunkowane programy,
– sprzyjały wypracowywaniu - na wszystkich szczeblach - długoterminowych skoordynowanych strategii dostępu młodzieży do kultury, z wyraźnie zaznaczoną perspektywą młodzieżową, np. zachęcając sektor kreatywny i podmioty z sektora młodzieżowego, edukacyjnego i innych stosownych sektorów do tworzenia partnerstw i nawiązywania kontaktów,
– pogłębiały wiedzę o dostępie młodzieży do kultury (np. korzystając z badań Eurobarometru prowadzonych na potrzeby sprawozdania UE o młodzieży) i wspierały badania nad różnorodnością kultury młodzieżowej, kreatywnością młodzieży i obywatelstwem kulturowym. Ważne, by w tym kontekście rozpoznać potrzeby młodych ludzi w zakresie dostępu do kultury oraz przyjrzeć się ewolucji ich zwyczajów kulturalnych,
– wymieniały i upowszechniały doświadczenia, rozwiązania i informacje, którymi w dziedzinie dostępu młodzieży do kultury dysponują wszystkie właściwe strony na wszystkich szczeblach, i w tym celu np. sprzyjały mobilności edukacyjnej wszystkich młodych ludzi, osób pracujących z młodzieżą i liderów młodzieżowych oraz wykorzystywały technologie informacyjno-komunikacyjne i media,
– wspierały wysokiej jakości kształcenie, szkolenie i rozwijanie zdolności osób pracujących z młodzieżą, liderów młodzieżowych, artystów, osób prowadzących inną działalność związaną z kulturą, nauczycieli i innych właściwych stron mających związek z dostępem młodzieży do kultury,
– promowały dostęp młodzieży do kultury jako sposób na zwiększanie włączenia społecznego, równości i zaangażowania młodzieży oraz na walkę z dyskryminacją i ubóstwem,
– działały na rzecz sześciu priorytetów wyznaczonych w konkluzjach Rady z dnia 27 listopada 2009 r. w sprawie promowania pokolenia kreatywnego,
– jak najskuteczniej korzystały ze stosownych programów, instrumentów i sieci europejskich (np. Europejskiego Stowarzyszenia Wydawców Karty Młodzieżowej), w tym z europejskich funduszy strukturalnych, po to by promować powyższe cele.
______
(1) Dz.U. C 287 z 29.11.2007, s. 1.
(2) Planowane przyjęcie w dniu 18 listopada 2010 r.
(3) Interarts EACEA/2008/01 (Dz.U. 2008/S 91-122802).
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2010.326.2 |
| Rodzaj: | Informacja |
| Tytuł: | Konkluzje w sprawie dostępu młodzieży do kultury. |
| Data aktu: | 19/11/2010 |
| Data ogłoszenia: | 03/12/2010 |