Odszkodowania dla pasażerów w przypadku upadłości linii lotniczych.

Odszkodowania dla pasażerów w przypadku upadłości linii lotniczych

P7_TA(2009)0092

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 25 listopada 2009 r. w sprawie odszkodowania dla pasażerów w przypadku upadłości linii lotniczych

(2010/C 285 E/04)

(Dz.U.UE C z dnia 21 października 2010 r.)

Parlament Europejski,

– uwzględniając pytanie do Komisji w sprawie odszkodowania dla pasażerów w przypadku upadłości linii lotniczych z dnia 15 października 2009 r. (O-0089/09 - B7-0210/2009),

– uwzględniając dyrektywę Rady 90/314/EWG z dnia 13 czerwca 1990 r. w sprawie zorganizowanych podróży, wakacji i wycieczek(1),

– uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 2027/97 z dnia 9 października 1997 r. w sprawie odpowiedzialności przewoźnika lotniczego z tytułu przewozu pasażerów i ich bagażu drogą powietrzną(2),

– uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 785/2004 z dnia 21 kwietnia 2004 r. w sprawie wymogów w zakresie ubezpieczenia w odniesieniu do przewoźników lotniczych i operatorów statków powietrznych(3),

– uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 261/2004 z dnia 11 lutego 2004 r. ustanawiające wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów(4),

– uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1008/2008 z dnia 24 września 2008 r. w sprawie wspólnych zasad wykonywania przewozów lotniczych na terenie Wspólnoty(5),

– uwzględniając art. 115 ust. 5 Regulaminu,

A. mając na uwadze, że dyrektywa Rady 90/314/EWG (dyrektywa w sprawie pakietu podróżnego) reguluje aspekty związane z zorganizowanymi wyjazdami wakacyjnymi i przewiduje odpowiednie odszkodowanie oraz sprowadzenie turystów do kraju w razie upadłości organizatorów takich wyjazdów,

B. mając na uwadze, że rozporządzenie (WE) nr 2027/97 określa charakter odpowiedzialności przewoźników lotniczych w razie wypadku i kwestie odszkodowania dla pasażerów,

C. mając na uwadze, że rozporządzenie (WE) nr 785/2004 określa wymogi w zakresie ubezpieczenia, jakie muszą spełniać przewoźnicy lotniczy i operatorzy statków powietrznych,

D. mając na uwadze, że rozporządzenie (WE) nr 261/2004 przewiduje odszkodowanie i pomoc dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład lub odwołania bądź dużego opóźnienia lotów,

E. mając na uwadze, że rozporządzenie (WE) nr 1008/2008 ustanawia rygorystyczne zasady finansowe dla operatorów statków powietrznych,

F. mając na uwadze, że w ostatniej dekadzie znacznie wzrosła liczba stosunkowo małych tanich linii lotniczych latających do znanych celów podróży wakacyjnych, a także liczba przewożonych przez nie pasażerów,

G. mając na uwadze, że w ciągu ostatnich dziewięciu lat w sektorze lotnictwa ogłoszono 77 upadłości, które w niektórych przypadkach doprowadziły do tego, że tysiące pasażerów utknęło w miejscu docelowym bez możliwości skorzystania z biletu powrotnego,

1. zauważa, że Komisja prowadziła szeroko zakrojone konsultacje z zainteresowanymi stronami na temat upadłości linii lotniczych;

2. przypomina, że Komisja przeprowadziła poważną analizę problemów związanych z upadłością linii lotniczych i jej wpływu na pasażerów oraz przekazała jej wyniki Parlamentowi w lutym 2009 r.;

3. zwraca uwagę na wyniki tej analizy oraz szereg możliwości zbadanych w jej ramach;

4. w związku z tym przypomina, że istnieje szereg możliwych działań, jakie mogłaby podjąć Komisja w celu poprawy sytuacji pasażerów bankrutujących linii lotniczych, np. obowiązkowe ubezpieczenia przewoźników, dobrowolne zawarcie ubezpieczenia przez pasażerów, do którego zaproponowania byłyby zobowiązane linie lotnicze oraz ustanowienie funduszu gwarancyjnego;

5. wzywa Komisję do zbadania możliwości opracowania wniosku legislacyjnego, którego konkretnym celem byłoby zapewnienie odszkodowania pasażerom bankrutujących linii lotniczych i który zawierałby postanowienia finansowe i administracyjne, w tym zasadę zbiorowej odpowiedzialności, zgodnie z którą wszystkie linie lotnicze lecące tą samą trasą i posiadające wolne miejsca byłyby zobowiązane zapewnić sprowadzenie do kraju pasażerów, którzy utknęli na obcym lotnisku wskutek upadłości linii lotniczych, i przedłożenia takiego wniosku legislacyjnego - jeżeli uzna to za stosowne - do dnia 1 lipca 2010 r.; zwraca się do Komisji, aby podczas rewizji dyrektywy 90/314/EWG w sprawie zorganizowanych podróży przedstawiła propozycję jej uzupełnienia o przepisy dotyczące sprowadzenia do kraju pasażerów lub zmiany trasy ich przelotu;

6. wzywa Komisję do rozważenia możliwości rozszerzenia takich środków na linie lotnicze, które zaprzestały działalności i naraziły pasażerów na niedogodności podobne do spowodowanych przez bankrutujące linie lotnicze;

7. wzywa Komisję do zbadania możliwości szybkiego wydania przez krajowe organy regulacyjne zezwolenia na przywrócenie do ruchu skonfiskowanych samolotów, tak aby można było ich użyć do sprowadzenia do kraju pasażerów, którzy utknęli na obcym lotnisku;

8. zobowiązuje swojego Przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji Radzie, Komisji oraz rządom i parlamentom państw członkowskich.

______

(1) Dz.U. L 158 z 23.6.1990, s. 59.

(2) Dz.U. L 285 z 17.10.1997, s. 1.

(3) Dz.U. L 138 z 30.4.2004, s. 1.

(4) Dz.U. L 46 z 17.2.2004, s. 1.

(5) Dz.U. L 293 z 31.10.2008, s. 3.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024