Odszkodowania dla pasażerów w przypadku upadłości linii lotniczych.

Odszkodowania dla pasażerów w przypadku upadłości linii lotniczych

P7_TA(2009)0092

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 25 listopada 2009 r. w sprawie odszkodowania dla pasażerów w przypadku upadłości linii lotniczych

(2010/C 285 E/04)

(Dz.U.UE C z dnia 21 października 2010 r.)

Parlament Europejski,

– uwzględniając pytanie do Komisji w sprawie odszkodowania dla pasażerów w przypadku upadłości linii lotniczych z dnia 15 października 2009 r. (O-0089/09 - B7-0210/2009),

– uwzględniając dyrektywę Rady 90/314/EWG z dnia 13 czerwca 1990 r. w sprawie zorganizowanych podróży, wakacji i wycieczek(1),

– uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 2027/97 z dnia 9 października 1997 r. w sprawie odpowiedzialności przewoźnika lotniczego z tytułu przewozu pasażerów i ich bagażu drogą powietrzną(2),

– uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 785/2004 z dnia 21 kwietnia 2004 r. w sprawie wymogów w zakresie ubezpieczenia w odniesieniu do przewoźników lotniczych i operatorów statków powietrznych(3),

– uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 261/2004 z dnia 11 lutego 2004 r. ustanawiające wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów(4),

– uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1008/2008 z dnia 24 września 2008 r. w sprawie wspólnych zasad wykonywania przewozów lotniczych na terenie Wspólnoty(5),

– uwzględniając art. 115 ust. 5 Regulaminu,

A. mając na uwadze, że dyrektywa Rady 90/314/EWG (dyrektywa w sprawie pakietu podróżnego) reguluje aspekty związane z zorganizowanymi wyjazdami wakacyjnymi i przewiduje odpowiednie odszkodowanie oraz sprowadzenie turystów do kraju w razie upadłości organizatorów takich wyjazdów,

B. mając na uwadze, że rozporządzenie (WE) nr 2027/97 określa charakter odpowiedzialności przewoźników lotniczych w razie wypadku i kwestie odszkodowania dla pasażerów,

C. mając na uwadze, że rozporządzenie (WE) nr 785/2004 określa wymogi w zakresie ubezpieczenia, jakie muszą spełniać przewoźnicy lotniczy i operatorzy statków powietrznych,

D. mając na uwadze, że rozporządzenie (WE) nr 261/2004 przewiduje odszkodowanie i pomoc dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład lub odwołania bądź dużego opóźnienia lotów,

E. mając na uwadze, że rozporządzenie (WE) nr 1008/2008 ustanawia rygorystyczne zasady finansowe dla operatorów statków powietrznych,

F. mając na uwadze, że w ostatniej dekadzie znacznie wzrosła liczba stosunkowo małych tanich linii lotniczych latających do znanych celów podróży wakacyjnych, a także liczba przewożonych przez nie pasażerów,

G. mając na uwadze, że w ciągu ostatnich dziewięciu lat w sektorze lotnictwa ogłoszono 77 upadłości, które w niektórych przypadkach doprowadziły do tego, że tysiące pasażerów utknęło w miejscu docelowym bez możliwości skorzystania z biletu powrotnego,

1. zauważa, że Komisja prowadziła szeroko zakrojone konsultacje z zainteresowanymi stronami na temat upadłości linii lotniczych;

2. przypomina, że Komisja przeprowadziła poważną analizę problemów związanych z upadłością linii lotniczych i jej wpływu na pasażerów oraz przekazała jej wyniki Parlamentowi w lutym 2009 r.;

3. zwraca uwagę na wyniki tej analizy oraz szereg możliwości zbadanych w jej ramach;

4. w związku z tym przypomina, że istnieje szereg możliwych działań, jakie mogłaby podjąć Komisja w celu poprawy sytuacji pasażerów bankrutujących linii lotniczych, np. obowiązkowe ubezpieczenia przewoźników, dobrowolne zawarcie ubezpieczenia przez pasażerów, do którego zaproponowania byłyby zobowiązane linie lotnicze oraz ustanowienie funduszu gwarancyjnego;

5. wzywa Komisję do zbadania możliwości opracowania wniosku legislacyjnego, którego konkretnym celem byłoby zapewnienie odszkodowania pasażerom bankrutujących linii lotniczych i który zawierałby postanowienia finansowe i administracyjne, w tym zasadę zbiorowej odpowiedzialności, zgodnie z którą wszystkie linie lotnicze lecące tą samą trasą i posiadające wolne miejsca byłyby zobowiązane zapewnić sprowadzenie do kraju pasażerów, którzy utknęli na obcym lotnisku wskutek upadłości linii lotniczych, i przedłożenia takiego wniosku legislacyjnego - jeżeli uzna to za stosowne - do dnia 1 lipca 2010 r.; zwraca się do Komisji, aby podczas rewizji dyrektywy 90/314/EWG w sprawie zorganizowanych podróży przedstawiła propozycję jej uzupełnienia o przepisy dotyczące sprowadzenia do kraju pasażerów lub zmiany trasy ich przelotu;

6. wzywa Komisję do rozważenia możliwości rozszerzenia takich środków na linie lotnicze, które zaprzestały działalności i naraziły pasażerów na niedogodności podobne do spowodowanych przez bankrutujące linie lotnicze;

7. wzywa Komisję do zbadania możliwości szybkiego wydania przez krajowe organy regulacyjne zezwolenia na przywrócenie do ruchu skonfiskowanych samolotów, tak aby można było ich użyć do sprowadzenia do kraju pasażerów, którzy utknęli na obcym lotnisku;

8. zobowiązuje swojego Przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji Radzie, Komisji oraz rządom i parlamentom państw członkowskich.

______

(1) Dz.U. L 158 z 23.6.1990, s. 59.

(2) Dz.U. L 285 z 17.10.1997, s. 1.

(3) Dz.U. L 138 z 30.4.2004, s. 1.

(4) Dz.U. L 46 z 17.2.2004, s. 1.

(5) Dz.U. L 293 z 31.10.2008, s. 3.

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2010.285E.42

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Odszkodowania dla pasażerów w przypadku upadłości linii lotniczych.
Data aktu: 25/11/2009
Data ogłoszenia: 21/10/2010