(2010/C 278/05)
(Dz.U.UE C z dnia 15 października 2010 r.)
Projekt decyzji przedstawionej Komisji dotyczy domniemanego nadużycia pozycji dominującej na podstawie art. 102 TFUE przez niemiecki koncern energetyczny E.ON AG i jego spółki zależne E.ON Ruhrgas AG oraz E.ON Gastransport GmbH (łącznie zwane dalej "E.ON"). W decyzji wyrażono obawę, że spółka E.ON mogła odmówić długoterminowych rezerwacji w ramach swojego systemu przesyłowego gazu. Przedsiębiorstwo rezerwowało dla siebie znaczną cześć dostępnych ciągłych zdolności przesyłowych na punktach wejścia do swojej sieci przesyłowej gazu. Praktyki te mogą prowadzić do zamknięcia dostępu konkurującym przedsiębiorstwom, próbującym przesyłać i sprzedawać gaz odbiorcom podłączonym do sieci E.ON, a w związku z tym mogą również prowadzić do ograniczenia konkurencji na rynku dostaw gazu niższego szczebla.
Komisja wszczęła postępowanie w celu podjęcia decyzji na mocy rozdziału III rozporządzenia (WE) nr 1/2003(2) i w dniu 22 grudnia 2009 r. wydała wstępną ocenę, o której mowa w art. 9 ust. 1. W następstwie dyskusji ze służbami Komisji w styczniu 2010 r. spółka E.ON przedłożyła propozycję zobowiązań, jakie gotowa jest podjąć. Zgodnie ze wspomnianymi zobowiązaniami E.ON przede wszystkim gwarantuje natychmiastowe uwolnienie znacznych zdolności przesyłowych na punktach wejścia w odniesieniu do gazu wysokokalorycznego (gazu typu H) i gazu niskokalorycznego (gazu typu L), a w dłużej perspektywie - do obniżenia wielkości rezerwowanych zdolności przesyłowych w odniesieniu do obu systemów gazu, począwszy najpóźniej od dnia 1 października 2015 r. W tym zakresie spółka E.ON zgodziła się na sprzedaż uwolnionych zdolności przesyłowych początkowo na okres pierwszych dwóch lat, a następnie przez pozostały okres trwania zobowiązań. Ponadto E.ON zobowiązała się uwolnić proporcjonalnie duże przyległe zdolności przesyłowe wyjściowe na punktach wejścia, gdzie istnieje niedobór takich zdolności przy jednoczesnych znacznych rezerwach zdolności przesyłowych wyjściowych, jakimi dysponuje E.ON.
W dniu 22 stycznia 2010 r., zgodnie z art. 27 ust. 4, Komisja opublikowała w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej zawiadomienie, w którym podsumowała zastrzeżenia i zobowiązania oraz wezwała zainteresowane osoby trzecie do przedstawienia uwag dotyczących wspomnianego zawiadomienia w ciągu jednego miesiąca od daty jego publikacji. Otrzymano 20 odpowiedzi od zainteresowanych stron, tj. konkurujących przedsiębiorstw, stowarzyszeń dostawców gazu oraz odbiorców, jak również od krajowych urzędów regulacyjnych.
Komisja poinformowała E.ON o wynikach testu rynkowego. W dniu 24 marca 2010 r. w odpowiedzi na wyrażone zastrzeżenia grupa E.ON przedstawiła zmienioną wersję zobowiązań.
Komisja doszła obecnie do wniosku, że w świetle ostatnich zobowiązań zaproponowanych przez E.ON należy zamknąć postępowanie, bez uszczerbku dla art. 9 ust. 2.
Spółka E.ON oświadczyła, że otrzymała odpowiedni dostęp do informacji uznanych przez nią za niezbędne do zaproponowania zobowiązań mających na celu uwzględnienie zastrzeżeń wyrażonych przez Komisję.
Urzędnik przeprowadzający spotkanie wyjaśniające nie otrzymał żadnych innych wniosków ani oświadczeń dotyczących omawianej sprawy ani od E.ON, ani od osób trzecich.
W związku z powyższym stwierdzam, że w niniejszej sprawie prawo do złożenia wyjaśnień zostało zachowane.
Bruksela dnia 16 kwietnia 2010 r.
| Michael ALBERS | |
______
(1) Zgodnie z art. 15 i 16 decyzji Komisji (2001/462/WE, EWWiS) z dnia 23 maja 2001 r. w sprawie zakresu uprawnień urzędników prowadzących spotkania wyjaśniające w niektórych postępowaniach z zakresu konkurencji - Dz.U. L 162 z 19.6.2001, s. 21.
(2) W dalszej części tekstu wszystkie artykuły odnoszą się do rozporządzenia (WE) nr 1/2003.
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2010.278.8 |
| Rodzaj: | Informacja |
| Tytuł: | Sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające w sprawie COMP/39.317 - E.ON Gas. |
| Data aktu: | 15/10/2010 |
| Data ogłoszenia: | 15/10/2010 |