Opinia w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Rady zmieniającego Warunki zatrudnienia innych pracowników Wspólnot Europejskich.

OPINIA NR 5/2008

Trybunału Obrachunkowego Wspólnot Europejskich w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Rady zmieniającego Warunki zatrudnienia innych pracowników Wspólnot Europejskich

(2009/C 8/01)

(Dz.U.UE C z dnia 13 stycznia 2009 r.)

TRYBUNAŁ OBRACHUNKOWY WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 283,

uwzględniając Protokół w sprawie przywilejów i immunitetów Wspólnot Europejskich, w szczególności jego art. 13,

uwzględniając wniosek Komisji z dnia 14 listopada 2008 r.(1),

uwzględniając otrzymany w dniu 19 listopada 2008 r. wniosek Rady o opinię Trybunału w sprawie tego wniosku,

a także mając na uwadze, że celem wniosku Komisji jest zmiana warunków zatrudnienia innych pracowników Wspólnot Europejskich (CEOS), umożliwiająca utworzenie nowej kategorii pracowników - "asystentów parlamentarnych", wybieranych przez posłów do Parlamentu Europejskiego i zatrudnianych na podstawie umów z Parlamentem, którzy pracowaliby w budynkach zajmowanych przez Parlament w Strasburgu, Brukseli i Luksemburgu(2),

PRZYJMUJE NASTĘPUJĄCĄ OPINIĘ:

1. Trybunał z zadowoleniem przyjmuje przedstawiony wniosek, który zmierza do zapewnienia przejrzystości, niedyskryminacji i pewności prawnej poprzez ustanowienie wspólnych przepisów dotyczących asystentów parlamentarnych. Przedłożony wniosek jest zgodny z opinią Trybunału nr 6/98(3) w sprawie poprzedniego wniosku dotyczącego tej samej kwestii; w opinii tej Trybunał zaproponował, by asystenci parlamentarni stanowili całkowicie nową kategorię pracowników zatrudnianych na podstawie umów ze Wspólnotami i podlegających odrębnemu regulaminowi. Zgłoszony wniosek odnosi się także do krytycznych uwag wyrażanych kilkakrotnie przez Trybunał(4), który wskazywał na niedociągnięcia w uregulowaniach prawnych, podkreślając w szczególności konieczność przyjęcia przepisów, które zapewniłyby właściwe rozliczanie i dokumentowanie świadczonych usług.

2. Trybunał odnotowuje, że wniosek Komisji przewiduje także przyjęcie na mocy wewnętrznych decyzji Parlamentu przepisów dotyczących zatrudniania asystentów parlamentarnych oraz zasad stosowania w praktyce na zasadzie analogii art. 11-26a regulaminu pracowniczego, określających prawa i obowiązki, które będą miały zastosowanie do asystentów. Przy przyjmowaniu takich wewnętrznych decyzji należy pamiętać, że przepisy wykonawcze mogą zawierać kryteria pomocne administracji przy wykonywaniu powierzonych jej uprawnień uznaniowych lub pełniejsze objaśnienia przepisów regulaminu pracowniczego, które nie są całkowicie jasne. Nie mogą one jednak ograniczać zakresu regulaminu pracowniczego poprzez doprecyzowywanie jasnych zapisów tego aktu prawnego(5).

3. Zaproponowany system, o ile zostanie przyjęty, w krótkim czasie doprowadzi do zwiększenia nakładu pracy dla służb Parlamentu. Zwiększony nakład pracy rodzi ryzyko, które może negatywnie wpłynąć na legalność i prawidłowość przeprowadzanych operacji oraz wiarygodność informacji zarządczych i finansowych. Z tego względu Trybunał zaleca, aby właściwe służby Parlamentu podjęły odpowiednie działania umożliwiające opracowanie wiarygodnych i skutecznych procedur i systemów, ich zbadanie i wdrożenie w stosownym terminie, a także pozwalające na udostępnienie zasobów niezbędnych do terminowego, solidnego i wydajnego zarządzania nowym systemem.

Niniejsza opinia została przyjęta przez Trybunał Obrachunkowy w Luksemburgu na posiedzeniu w dniu 11 grudnia 2008 r.

W imieniu Trybunału Obrachunkowego
Vítor Manuel DA SILVA CALDEIRA
Prezes

______

(1) COM(2008) 786 wersja ostateczna z dnia 14 listopada 2008 r.

(2) Wniosek nie ma zastosowania do asystentów posłów do PE pracujących w ich biurach krajowych. Trybunał zauważa jednak, że Parlament dopracował uregulowania prawne dotyczące krajowych asystentów w celu naprawienia występujących wcześniej niedoskonałości i przyjął zasady, które wejdą w życie z pierwszym dniem kadencji Parlamentu Europejskiego, rozpoczynającej się w 2009 r.

(3) Opinia przyjęta przez Trybunał Obrachunkowy w Luksemburgu na posiedzeniu w dniu 23 września 1998 r., nieopublikowana w Dz.U.

(4) Zob. pkt 10.12 sprawozdania rocznego za rok budżetowy 2006 oraz załącznik 11.2 do sprawozdania rocznego za rok budżetowy 2007.

(5) Sprawa T-75/89 Anita Brems przeciwko Radzie Wspólnot Europejskich [1990], ECR s. II-899, pkt 29.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024