Trybunału Obrachunkowego Wspólnot Europejskich w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Rady zmieniającego Warunki zatrudnienia innych pracowników Wspólnot Europejskich
(2009/C 8/01)
(Dz.U.UE C z dnia 13 stycznia 2009 r.)
TRYBUNAŁ OBRACHUNKOWY WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 283,
uwzględniając Protokół w sprawie przywilejów i immunitetów Wspólnot Europejskich, w szczególności jego art. 13,
uwzględniając wniosek Komisji z dnia 14 listopada 2008 r.(1),
uwzględniając otrzymany w dniu 19 listopada 2008 r. wniosek Rady o opinię Trybunału w sprawie tego wniosku,
a także mając na uwadze, że celem wniosku Komisji jest zmiana warunków zatrudnienia innych pracowników Wspólnot Europejskich (CEOS), umożliwiająca utworzenie nowej kategorii pracowników - "asystentów parlamentarnych", wybieranych przez posłów do Parlamentu Europejskiego i zatrudnianych na podstawie umów z Parlamentem, którzy pracowaliby w budynkach zajmowanych przez Parlament w Strasburgu, Brukseli i Luksemburgu(2),
PRZYJMUJE NASTĘPUJĄCĄ OPINIĘ:
1. Trybunał z zadowoleniem przyjmuje przedstawiony wniosek, który zmierza do zapewnienia przejrzystości, niedyskryminacji i pewności prawnej poprzez ustanowienie wspólnych przepisów dotyczących asystentów parlamentarnych. Przedłożony wniosek jest zgodny z opinią Trybunału nr 6/98(3) w sprawie poprzedniego wniosku dotyczącego tej samej kwestii; w opinii tej Trybunał zaproponował, by asystenci parlamentarni stanowili całkowicie nową kategorię pracowników zatrudnianych na podstawie umów ze Wspólnotami i podlegających odrębnemu regulaminowi. Zgłoszony wniosek odnosi się także do krytycznych uwag wyrażanych kilkakrotnie przez Trybunał(4), który wskazywał na niedociągnięcia w uregulowaniach prawnych, podkreślając w szczególności konieczność przyjęcia przepisów, które zapewniłyby właściwe rozliczanie i dokumentowanie świadczonych usług.
2. Trybunał odnotowuje, że wniosek Komisji przewiduje także przyjęcie na mocy wewnętrznych decyzji Parlamentu przepisów dotyczących zatrudniania asystentów parlamentarnych oraz zasad stosowania w praktyce na zasadzie analogii art. 11-26a regulaminu pracowniczego, określających prawa i obowiązki, które będą miały zastosowanie do asystentów. Przy przyjmowaniu takich wewnętrznych decyzji należy pamiętać, że przepisy wykonawcze mogą zawierać kryteria pomocne administracji przy wykonywaniu powierzonych jej uprawnień uznaniowych lub pełniejsze objaśnienia przepisów regulaminu pracowniczego, które nie są całkowicie jasne. Nie mogą one jednak ograniczać zakresu regulaminu pracowniczego poprzez doprecyzowywanie jasnych zapisów tego aktu prawnego(5).
3. Zaproponowany system, o ile zostanie przyjęty, w krótkim czasie doprowadzi do zwiększenia nakładu pracy dla służb Parlamentu. Zwiększony nakład pracy rodzi ryzyko, które może negatywnie wpłynąć na legalność i prawidłowość przeprowadzanych operacji oraz wiarygodność informacji zarządczych i finansowych. Z tego względu Trybunał zaleca, aby właściwe służby Parlamentu podjęły odpowiednie działania umożliwiające opracowanie wiarygodnych i skutecznych procedur i systemów, ich zbadanie i wdrożenie w stosownym terminie, a także pozwalające na udostępnienie zasobów niezbędnych do terminowego, solidnego i wydajnego zarządzania nowym systemem.
Niniejsza opinia została przyjęta przez Trybunał Obrachunkowy w Luksemburgu na posiedzeniu w dniu 11 grudnia 2008 r.
| W imieniu Trybunału Obrachunkowego | |
| Vítor Manuel DA SILVA CALDEIRA | |
| Prezes |
______
(1) COM(2008) 786 wersja ostateczna z dnia 14 listopada 2008 r.
(2) Wniosek nie ma zastosowania do asystentów posłów do PE pracujących w ich biurach krajowych. Trybunał zauważa jednak, że Parlament dopracował uregulowania prawne dotyczące krajowych asystentów w celu naprawienia występujących wcześniej niedoskonałości i przyjął zasady, które wejdą w życie z pierwszym dniem kadencji Parlamentu Europejskiego, rozpoczynającej się w 2009 r.
(3) Opinia przyjęta przez Trybunał Obrachunkowy w Luksemburgu na posiedzeniu w dniu 23 września 1998 r., nieopublikowana w Dz.U.
(4) Zob. pkt 10.12 sprawozdania rocznego za rok budżetowy 2006 oraz załącznik 11.2 do sprawozdania rocznego za rok budżetowy 2007.
(5) Sprawa T-75/89 Anita Brems przeciwko Radzie Wspólnot Europejskich [1990], ECR s. II-899, pkt 29.
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2009.8.1 |
| Rodzaj: | Opinia |
| Tytuł: | Opinia w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Rady zmieniającego Warunki zatrudnienia innych pracowników Wspólnot Europejskich. |
| Data aktu: | 11/12/2008 |
| Data ogłoszenia: | 13/01/2009 |