Pomoc państwa - Niemcy - Pomoc państwa C 2/09 (ex N 221/08 i N 413/08) - Artykuł 1 § 19 i art. 4 ustawy o zmianie warunków ramowych udziałów kapitałowych (MoRaKG) oraz art. 1 § 20 MoRaKG - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE.

POMOC PAŃSTWA - NIEMCY

Pomoc państwa C 2/09 (ex N 221/08 i N 413/08) - Artykuł 1 § 19 i art. 4 ustawy o zmianie warunków ramowych udziałów kapitałowych (MoRaKG) oraz art. 1 § 20 MoRaKG

Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2009/C 60/06)

(Dz.U.UE C z dnia 14 marca 2009 r.)

Pismem z dnia 28 stycznia 2009 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Niemcy o swojej decyzji w sprawie wszczęcia postępowania określonego w art. 88 ust. 2 Traktatu WE dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka pomocy, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Kancelarii ds. Pomocy Państwa w Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:

Commission européenne

Direction générale de la concurrence

Greffe des aides d'État

1049 Bruxelles/Brussel

BELGIQUE/BELGIË

Faks: +32 22961242

Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom niemieckim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.

TEKST STRESZCZENIA

Ustawa o zmianie warunków ramowych udziałów kapitałowych (MoRaKG) została zgłoszona przez władze niemieckie jako niepaństwowy środek pomocy dla celów pewności prawnej. Jej celem jest ułatwienie pozyskiwania kapitału podwyższonego ryzyka przez młode przedsiębiorstwa średniej wielkości, poprzez zapewnienie korzyści podatkowych spółkom kapitału podwyższonego ryzyka oraz osobom fizycznym inwestującym w przedsiębiorstwa docelowe.

– Spółka kapitału podwyższonego ryzyka musi zostać uznana za taką przez federalny urząd nadzoru finansowego i nie może być jednocześnie zarejestrowana jako kapitałowa spółka inwestycyjna; ponadto siedziba (Sitz) i zarząd spółki kapitału podwyższonego ryzyka muszą znajdować się na terytorium Niemiec.

– Przedsiębiorstwo docelowe musi być spółką kapitałową (Kapitalgesellschaft), posiadać w chwili nabycia przez spółkę kapitału podwyższonego ryzyka majątek własny nieprzekraczający 20 mln EUR oraz być utworzone nie wcześniej niż 10 lat przed momentem nabycia przez spółkę kapitału podwyższonego ryzyka.

W art. 1 § 19 MoRaKG objaśniono istniejące przepisy wyszczególnione w pisemnych wskazówkach(1) Federalnego Ministerstwa Finansów w sprawie zwolnień z podatku od prowadzenia działalności gospodarczej spółek osobowych zarządzających kapitałem. W chwili obecnej Komisja żywi obawy, że wyjaśnienie to może odbiegać od wskazówek i w związku z tym dopuszczać korzystniejsze kryteria korzystania ze zwolnień podatkowych przez spółki kapitału podwyższonego ryzyka. Komisja w szczególności zauważa, że: i) spółki kapitału podwyższonego ryzyka mogą pozyskiwać inwestorów w drodze ogłoszeń publicznych, co wykluczają wskazówki; ii) spółki kapitału podwyższonego ryzyka mogą prowadzić biura w celu komercyjnej organizacji swojej działalności, natomiast wskazówki nie zezwalają na posiadanie "rozbudowanej organizacji własnej" i ograniczają liczbę pracowników oraz powierzchni biurowej do zakresu normalnego dla "dużego majątku prywatnego"; iii) aktywne zarządzanie spółką docelową przez spółkę kapitału podwyższonego ryzyka nie zostało wyraźnie wykluczone, natomiast wskazówki zezwalają jedynie na "doradztwo".

Kolejnym obszarem, którego dotyczą wątpliwości Komisji, jest prawo spółek kapitału podwyższonego ryzyka do odliczania od podatku strat ponoszonych przez przedsiębiorstwa docelowe (art. 4), podczas gdy wydaje się, że podobne spółki inwestycyjne, nawet jeżeli inwestowałyby w te same przedsiębiorstwa docelowe, nie miałyby takiego prawa. Zdaniem władz niemieckich jest to uzasadnione charakterystyką i logiką niemieckiego systemu podatkowego.

Po trzecie, osoby prywatne inwestujące w przedsiębiorstwa docelowe mogą korzystać z ulg od podatku dochodowego (art. 1 § 20), jeżeli sprzedadzą swoje udziały z zyskiem. Komisja zauważyła, że dane przedsiębiorstwo docelowe może czerpać korzyści z kilku inwestycji prywatnych i obawia się, że łącznie korzyści te mogą być nieproporcjonalnie wysokie. Władze niemieckie utrzymują, że beneficjentami są osoby fizyczne, dlatego ulgi podatkowe nie zawierają elementów pomocy państwa.

Po czwarte, Komisja ma wątpliwości, czy planowane środki są zgodne z wytycznymi wspólnotowymi(2) dotyczącymi inwestycji kapitału podwyższonego ryzyka w małych i średnich przedsiębiorstwach; w szczególności jeżeli definicja przedsiębiorstwa docelowego nie wyklucza udostępniania kapitału podwyższonego ryzyka dużym przedsiębiorstwom(3), przedsiębiorstwom znajdującym się w trudnej sytuacji oraz przedsiębiorstwom prowadzącym działalność w przemyśle stoczniowym, węgla i stali. Brakuje również wystarczających dowodów na istnienie zawodności rynku.

Aby uzyskać wymienione korzyści spółki kapitału podwyższonego ryzyka muszą posiadać siedzibę (Sitz) i zarząd na terytorium Niemiec, co wyklucza niektóre zagraniczne spółki inwestycyjne. Komisja obawia się, że może to stanowić naruszenie art. 43 Traktatu WE dotyczącego swobody przedsiębiorczości.

Władze niemieckie oszacowały całkowitą roczną stratę podatkową z tytułu trzech wymienionych środków pomocy na 505 mln EUR w perspektywie długoterminowej. Strata obejmuje 90 mln EUR podatku od prowadzenia działalności gospodarczej, 385 mln EUR odliczeń podatkowych z tytułu strat oraz 30 mln EUR korzyści podatkowych dla inwestorów prywatnych.

Zgodnie z art. 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 659/1999 wszelka niezgodna z prawem pomoc może podlegać odzyskaniu od beneficjenta.

______

(1) Einkommensteuerliche Behandlung von Venture Capital und Private Equity Fonds; Abgrenzung der privaten Vermögensverwaltung; wskazówki Federalnego Ministerstwa Finansów z dnia 20. listopada 2003 r., Bundesteuerblatt 2004, część I, nr 1, s. 40.

(2) Dz.U. C 194 z 18.8.2006, s. 2.

(3) Definicja przedsiębiorstwa docelowego zawarta w MoRaKG nie jest zgodna z unijną definicją MŚP.

TEKST PISMA

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

grafika

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2009.60.9

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Pomoc państwa - Niemcy - Pomoc państwa C 2/09 (ex N 221/08 i N 413/08) - Artykuł 1 § 19 i art. 4 ustawy o zmianie warunków ramowych udziałów kapitałowych (MoRaKG) oraz art. 1 § 20 MoRaKG - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE.
Data aktu: 14/03/2009
Data ogłoszenia: 14/03/2009