Pomoc państwa C 35/09 (ex NN 77/B/01) - Środki na rzecz zatrudnienia w sektorze rybołówstwa i akwakultury
Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2009/C 322/09)
(Dz.U.UE C z dnia 30 grudnia 2009 r.)
Pismem z dnia 19 listopada 2009 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Włochy o swojej decyzji wszczęcia postępowania określonego w art. 88 ust. 2 Traktatu WE dotyczącego wyżej wymienionej pomocy.
Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować na następujący adres lub numer faksu:
European Commission
Directorate General for Fisheries
DG MARE/F4 'Legal Issues'
1049 Bruxelles/Brussel
BELGIQUE/BELGIË
Faks +32 22951942
Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom włoskim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.
STRESZCZENIE
W roku 2001 Włochy zgłosiły Komisji regionalny program pomocy realizowany na Sardynii. Ustawa regionalna, stanowiąca podstawę prawną tego programu pomocy, zastąpiła w rzeczywistości ustawę z 1984 r., na mocy której ustanowiono poprzedni program pomocy regionalnej. Ponieważ wspomniana ustawa nie została nigdy zgłoszona Komisji, pomoc przyznaną na jej podstawie należy uznać za pomoc niezgodną z prawem w rozumieniu rozporządzenia Rady (WE) nr 659/1999 z dnia 22 marca 1999 r. ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania art. 93 Traktatu WE (1) (obecnie art. 88).
Do celów zbadania pomocy udzielanej na rzecz sektorów rybołówstwa i rolnictwa stosuje się inne przepisy niż te, które mają zastosowanie w odniesieniu do pozostałych sektorów. Z tego względu należy dokonać odrębnej analizy.
Pomoc przyznawana w ramach tego programu mogła być udzielana począwszy od roku 1984. Mając jednak na uwadze, że okres, w którym można żądać zwrotu pomocy, jest ograniczony do 10 lat, Komisja uważa za bezcelowe przeprowadzanie oceny pomocy udzielonej wcześniej niż 10 lat przed podjęciem przez nią jakiegokolwiek działania w odniesieniu do tego programu. Na tej podstawie program ocenia się w zakresie, w jakim dotyczy on pomocy udzielonej w okresie od roku 1991 do zakończenia realizacji programu w roku 1999.
Program miał na celu przyznanie pomocy na rzecz zatrudnienia na Sardynii. W praktyce jednak udzielano pomocy na budowę statków rybackich oraz zakładanie przedsiębiorstw zajmujących się akwakulturą.
Przyznana została następująca pomoc:
– pomoc bezpośrednia w wysokości 60 % w przypadku statków rybackich bądź 80 % w przypadku przedsiębiorstw zajmujących się akwakulturą,
– pokrycie kosztów odsetek od pożyczek zaciągniętych w celu spłaty salda,
– częściowe pokrycie kosztów operacyjnych ponoszonych w pierwszych latach.
Pomoc ocenia się w świetle wytycznych dotyczących oceny pomocy państwa dla sektorów rybołówstwa i akwakultury, które obowiązywały w momencie jej udzielania. Z tego względu zastosowanie mają wytyczne z 1988, 1992, 1994 i 1997 r. Biorąc pod uwagę wspomniane wytyczne, które odnoszą się do rozporządzenia Rady w sprawie interwencji strukturalnych Wspólnoty w sektorze rybołówstwa obowiązującego w tamtym okresie, Komisja ma poważne wątpliwości co do zgodności przedmiotowej pomocy w zakresie, w jakim dotyczy ona pomocy na wspieranie inwestycji w wysokości przekraczającej 60 % ich kosztów oraz pomocy na pokrycie kosztów operacyjnych.
Jeżeli na końcu procedury, Komisja podejmie negatywną decyzję, powinna - stosując art. 14 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 659/1999 - postanowić, że Włochy powinny dokonać windykacji przedmiotowej pomocy. Komisja zaprasza jednak Włochy oraz zainteresowane strony do zgłaszania wszelkich uwag, które mogą być przydatne, w świetle orzecznictwa ETS, do celów oceny możliwych skutków opóźnienia w badaniu przedmiotowego programu pomocy dla ewentualnego zwrotu niedozwolonej pomocy.
______
(1) Dz.U. L 83 z 27.3.1999, s. 1.
TEKST PISMA
Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.
..................................................
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2009.322.28 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Pomoc państwa - Włochy - Pomoc państwa C 35/09 (ex NN 77/B/01) - Środki na rzecz zatrudnienia w sektorze rybołówstwa i akwakultury - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE. |
| Data aktu: | 30/12/2009 |
| Data ogłoszenia: | 30/12/2009 |