Rezolucja w sprawie wspólnego europejskiego podejścia do bezpieczeństwa sieci i informacji.

REZOLUCJA RADY

z dnia 18 grudnia 2009 r.

w sprawie wspólnego europejskiego podejścia do bezpieczeństwa sieci i informacji

(2009/C 321/01)

(Dz.U.UE C z dnia 29 grudnia 2009 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

I. MAJĄC NA UWADZE:

1. Komunikat Komisji z dnia 31 maja 2006 r. "Strategia na rzecz bezpiecznego społeczeństwa informacyjnego" przedstawiający proces "dialogu, partnerstwa i przejmowania inicjatywy" z udziałem państw członkowskich i zainteresowanych podmiotów z sektora prywatnego;

2. Komunikat Komisji z dnia 12 grudnia 2006 r. w sprawie europejskiego programu ochrony infrastruktury krytycznej mający na celu poprawę ochrony takiej infrastruktury w UE oraz tworzący ramy regulacyjne dotyczące ochrony infrastruktury krytycznej;

3. Dyrektywę Rady z dnia 8 grudnia 2008 r. w sprawie rozpoznania i wyznaczenia europejskiej infrastruktury krytycznej oraz oceny potrzeb w zakresie zwiększenia jej ochrony;

4. Rezolucję Rady z dnia 22 marca 2007 r. w sprawie strategii na rzecz bezpiecznego społeczeństwa informacyjnego w Europie;

5. Konkluzje Rady Europejskiej z dni 19-20 kwietnia 2007 r. w sprawie europejskiego programu ochrony infrastruktury krytycznej;

6. Komunikat Komisji z dnia 30 marca 2009 r. w sprawie ochrony krytycznej infrastruktury informatycznej;

7. Toczącą się debatę, w tym odpowiednie konsultacje publiczne, w sprawie przyszłości Europejskiej Agencji ds. Bezpieczeństwa Sieci i Informacji (ENISA) oraz jej roli w zakresie ochrony krytycznej infrastruktury informatycznej;

8. Konkluzje prezydencji w sprawie ochrony krytycznej infrastruktury informatycznej z konferencji ministerialnej w Tallinie w dniach 27-28 kwietnia 2009 r.;

9. Cele strategii lizbońskiej dotyczące konkurencyjności i wzrostu gospodarczego oraz prowadzone obecnie prace odnoszące się do przeglądu tej strategii;

10. Środki bezpieczeństwa zaproponowane w procesie przeglądu ram regulacyjnych sieci i usług łączności elektronicznej;

11. Ze względu na efektywność przyszłej polityki w zakresie bezpieczeństwa sieci i informacji w niniejszej rezolucji zakłada się, iż nie ma jeszcze żadnych ustaleń dotyczących jakichkolwiek niezbędnych zmian rozporządzenia w sprawie agencji ENISA. Ponieważ Komisja zajmuje się obecnie przyszłością polityki bezpieczeństwa sieci i informacji, niniejsza rezolucja nie powinna wpływać na wyniki tego przeglądu, odnoszące się do wszelkich zmian rozporządzenia w sprawie agencji ENISA, przed ich opublikowaniem przez Komisję.

II. ODNOTOWUJĄC, ŻE:

1. Ze względu na znaczenie łączności, infrastruktury i usług elektronicznych jako podstawy działalności gospodarczej i społecznej, bezpieczeństwo sieci i informacji przyczynia się do istotnych wartości i celów w społeczeństwie, takich jak demokracja, prywatność, wzrost gospodarczy, swobodny przepływ myśli oraz stabilność gospodarcza i polityczna;

2. Systemy, infrastruktura i usługi informacyjno-komunikacyjne, w tym Internet, odgrywają istotną rolę w społeczeństwie, a zakłócenia ich działania mogą powodować ogromne szkody gospodarcze, co podkreśla znaczenie środków zmierzających do zwiększenia ochrony i odporności w celu zapewnienia ciągłości funkcjonowania usług krytycznych;

3. Incydenty zagrażające bezpieczeństwu mogą naruszać zaufanie użytkowników. Podczas gdy poważne zakłócenia działania sieci i systemów informatycznych mogłyby mieć znaczne skutki społeczno-gospodarcze, codzienne problemy i niedogodności również mogą podkopywać zaufanie społeczeństwa do technologii, sieci i usług;

4. Kalejdoskop zagrożeń zmienia się i rozrasta, co nasila potrzebę zapewnienia użytkownikom końcowym, przedsiębiorstwom i administracji takiej infrastruktury łączności elektronicznej, która z założenia byłaby solidna i odporna, a także określenia właściwych zachęt dla usługodawców, by dokonali tego bez zbędnych opóźnień;

5. Istnieje potrzeba zwiększenia bezpieczeństwa sieci i informacji oraz uwzględniania tego zagadnienia we wszystkich dziedzinach polityki i sektorach społecznych, a także stawienia czoła wyzwaniu, jakim jest zapewnienie wystarczających umiejętności za pomocą działań krajowych i europejskich oraz kampanii uświadamiających wśród użytkowników technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK);

6. Urzeczywistnienie i funkcjonowanie rynku wewnętrznego wymagać będzie ponadgranicznej współpracy właścicieli sieci i usługodawców, jako że potencjalne zakłócenia w jednym państwie członkowskim mogą również oddziaływać na inne państwa członkowskie i całą UE;

7. Nowe schematy użytkowania, takie jak "cloud computing" czy oprogramowanie jako usługa, dodatkowo zwiększają znaczenie bezpieczeństwa sieci i informacji;

8. Bezpieczeństwo sieci i informacji służy celowi wszystkich zainteresowanych stron, we wszystkich sektorach społeczeństwa, by móc zaufać systemom informatycznym, w związku z czym potrzebne jest podejście międzysektorowe i transgraniczne;

9. Wraz z rosnącym wykorzystaniem TIK w społeczeństwie bezpieczeństwo sieci i informacji staje się niezbędnym warunkiem niezawodnego i bezpiecznego świadczenia usług publicznych, takich jak e-administracja;

10. Agencja ENISA może wykorzystać ważną rolę, jaką odgrywa już w dziedzinie bezpieczeństwa sieci i informacji.

III. PODKREŚLA, ŻE:

1. Potrzeba wysokiego poziomu bezpieczeństwa sieci i informacji w UE w celu wspierania:

a) swobód i praw obywatelskich, w tym prawa do prywatności;

b) społeczeństwa efektywnego pod względem jakości przetwarzania informacji;

c) zyskowności oraz rozwoju handlu i przemysłu;

d) zaufania obywateli i organizacji do przetwarzania informacji i systemów TIK;

2. Sektor TIK jest nieodzowny dla większości sektorów społeczeństwa, co czyni bezpieczeństwo sieci i informacji wspólnym zadaniem wszystkich zainteresowanych stron, w tym operatorów, usługodawców, producentów sprzętu i oprogramowania, użytkowników końcowych, organów publicznych i rządów krajowych.

IV. UZNAJE:

1. Znaczenie aktywnej i posiadającej odpowiednią wiedzę europejskiej społeczności bezpieczeństwa sieci i informacji, która przyczynia się do ściślejszej współpracy między państwami członkowskimi a sektorem prywatnym;

2. Korzyści płynące ze zharmonizowanego stosowania, w odpowiednich przypadkach, międzynarodowych standardów bezpieczeństwa w całej UE na potrzeby bezpieczeństwa sieci i informacji;

3. Potrzebę wspólnego europejskiego podejścia do bezpieczeństwa sieci i informacji na arenie międzynarodowej, ponieważ mamy do czynienia z wyzwaniem o zasięgu globalnym;

4. Znaczenie dla państw członkowskich i instytucji UE, jakie ma dostępność rzetelnych danych statystycznych na temat stanu bezpieczeństwa sieci i informacji w Europie;

5. Potrzebę większej świadomości oraz narzędzi zarządzania ryzykiem dla wszystkich zainteresowanych stron;

6. Znaczenie wzmożonych wysiłków wśród państw członkowskich w celu podnoszenia świadomości, wymiany sprawdzonych rozwiązań oraz opracowywania wytycznych dla państw członkowskich;

7. Znaczenie modeli z udziałem wielu zainteresowanych stron, takich jak partnerstwa publiczno-prywatne (PPP), opartych na długookresowym działaniu oddolnym w celu ograniczenia określonych zagrożeń w przypadkach, gdy tego rodzaju podejście przynosi wartość dodaną, przyczyniając się do zapewnienia wysokiego poziomu odporności sieci;

8. Kluczową rolę, jaką odgrywają usługodawcy w zapewnianiu społeczeństwu solidnej i odpornej infrastruktury łączności elektronicznej;

9. Przydatność organizowanych w Europie ćwiczeń w dziedzinie bezpieczeństwa sieci i informacji, które mogą być wartościową lekcją dla operatorów sieci, usługodawców i administracji;

10. Że krajowe lub rządowe zespoły ds. reagowania kryzysowego w dziedzinie informatycznej (ang. "Computer Emergency Response Team", CERT) bądź inne mechanizmy reagowania wobec zagrożeń i eliminowania słabych punktów mogą przyczynić się do zapewnienia wysokiego poziomu odporności oraz zdolności do przetrwania i wyeliminowania zakłóceń w działaniu sieci i systemów informatycznych;

11. Znaczenie analizy strategicznych skutków, zagrożeń i perspektyw dla instytucji UE związanych ze stworzeniem CERT oraz znaczenie rozważenia możliwej przyszłej roli agencji ENISA w tym zakresie;

12. Dotychczasowe osiągnięcia agencji ENISA w dziedzinie bezpieczeństwa sieci i informacji oraz potrzebę dalszego rozwoju tej agencji, by uczynić z niej efektywny organ zapewniający wyraźne korzyści w dziedzinie europejskiego bezpieczeństwa sieci i informacji.

V. PODKREŚLA, ŻE:

1. Rozszerzona, całościowa europejska strategia bezpieczeństwa sieci i informacji, z wyraźnym rozgraniczeniem obowiązków Komisji Europejskiej, państw członkowskich i agencji ENISA, ma kluczowe znaczenie dla tego, by stawić czoła aktualnym i przyszłym wyzwaniom;

2. Po przeprowadzeniu odpowiednich konsultacji i analiz należy rozważyć w procesie legislacyjnym kwestię modernizacji i wzmocnienia agencji ENISA, której mandat byłby elastyczny i przewidywałby nadzór ze strony państw członkowskich oraz Komisji, a także efektywną rolę przedstawicieli zainteresowanych stron z sektora prywatnego. Mandat agencji ENISA powinien uwzględniać ramy regulacyjne sieci i usług łączności elektronicznej oraz pozostawać w zgodzie z ambitnymi zamierzeniami określonymi w strategii lizbońskiej oraz celami w zakresie badań, innowacji, konkurencyjności, wzrostu gospodarczego i zapewniania zaufania;

3. Agencja ENISA mogłaby wspierać Komisję i państwa członkowskie w rozwijaniu i wdrażaniu polityki, w szczególności poprzez wypełnianie luki między światem technologii a światem polityki, oraz powinna współpracować ściśle z państwami członkowskimi i innymi zainteresowanymi stronami, by ich działania były odpowiednio dostosowane do priorytetów UE;

4. Agencja ENISA, działająca na podstawie zmienionego mandatu, powinna pełnić rolę unijnego ośrodka wiedzy specjalistycznej w sprawach związanych z bezpieczeństwem sieci i informacji w UE. W związku z tym instytucje europejskie powinny występować do niej o opinię oraz uwzględniać tę opinię przy opracowywaniu i wdrażaniu strategii politycznych mających potencjalny wpływ na tę dziedzinę;

5. Na wniosek państw członkowskich agencja ENISA mogłaby również wspierać je w rozbudowie ich własnego potencjału w dziedzinie bezpieczeństwa sieci i informacji oraz poprawie ich umiejętności radzenia sobie z incydentami zagrażającymi bezpieczeństwu.

VI. ZACHĘCA PAŃSTWA CZŁONKOWSKIE DO:

1. Kontynuowania prac mających na celu zwiększanie zaufania użytkowników końcowych do TIK poprzez kampanie uświadamiające;

2. Organizowania krajowych ćwiczeń lub udziału w regularnych europejskich ćwiczeniach w dziedzinie bezpieczeństwa sieci i informacji, odnotowując potrzebę szeroko zakrojonego planowania ze względu na złożoność tej kwestii oraz zaangażowanie sektora prywatnego. Na wniosek państw członkowskich agencja ENISA mogłaby wspierać państwa członkowskie w tym zakresie. Przedmiot oraz geograficzny zasięg takich ćwiczeń powinny z czasem naturalnie ewoluować oraz powinny opierać się na rozpoznanych zagrożeniach;

3. Stworzenia zespołów ds. reagowania kryzysowego w dziedzinie informatycznej (CERT) w państwach członkowskich, które nie dysponują jeszcze takimi strukturami, oraz do zacieśnienia współpracy między krajowymi CERT na szczeblu europejskim. Agencja ENISA mogłaby wspierać państwa członkowskie w tym zakresie;

4. Wzmożenia wysiłków w dziedzinie programów kształcenia, szkolenia i badań dotyczących bezpieczeństwa sieci i informacji, aby zapewnić dostępność w UE niezbędnych umiejętności technicznych i profesjonalnej kadry, jak również aby podnieść poziom profesjonalizmu osób działających w tej dziedzinie;

5. Podejmowania wspólnych działań w wypadku incydentów o charakterze transgranicznym oraz rozwijania możliwości takiego współdziałania, co wymaga wzmocnienia dialogu między właściwymi decydentami, zwłaszcza w kwestiach dotyczących poufności.

VII. ZWRACA SIĘ DO KOMISJI, BY:

1. W stosownych przypadkach wspierała państwa członkowskie we wdrażaniu niniejszej rezolucji;

2. Regularnie informowała Parlament Europejski i Radę o inicjatywach podejmowanych na szczeblu UE dotyczących bezpieczeństwa sieci i informacji;

3. We współpracy z agencją ENISA inicjowała kampanie uświadamiające społeczeństwo europejskie oraz podmioty prywatne o znaczeniu odpowiedniego zarządzania ryzykiem w odniesieniu do bezpieczeństwa sieci i informacji;

4. Kontynuowała, we współpracy z państwami członkowskimi, działania zmierzające do określenia zachęt dla operatorów infrastruktury łączności elektronicznej, by infrastruktura oferowana przez nich użytkownikom końcowym, przedsiębiorstwom i administracji była z założenia solidna i odporna;

5. We współpracy z państwami członkowskimi opracowała metody, które umożliwią ocenę porównawczą na szczeblu UE społeczno-gospodarczych skutków incydentów oraz efektywności środków zapobiegawczych;

6. Zachęcała do stosowania i rozwoju modeli z udziałem wielu zainteresowanych stron, które to modele powinny cechować się wyraźną wartością dodaną z korzyścią dla użytkowników końcowych oraz przemysłu;

7. Przygotowała całościową strategię bezpieczeństwa sieci i informacji, w tym(1) propozycje dotyczące wzmocnionego i elastycznego mandatu agencji ENISA, jak również wzmocnionego nadzoru ze strony państw członkowskich i Komisji;

8. Przeprowadziła, we współpracy z państwami członkowskimi, analizę dotyczącą zespołów ds. reagowania kryzysowego w dziedzinie informatycznej (CERT), tak aby określić, w których obszarach wymagana jest dalsza współpraca;

9. Nadal badała możliwości wypracowania wspólnego lub wzajemnie zgodnego podejścia instytucji UE do zamówień dotyczących bezpiecznych systemów i usług TIK.

VIII. WZYWA AGENCJĘ ENISA DO:

1. Dalszego aktywnego wspierania państw członkowskich, Komisji Europejskiej i innych właściwych zainteresowanych stron we wdrażaniu europejskiej polityki bezpieczeństwa sieci i informacji oraz w realizacji planu działania w sprawie ochrony krytycznej infrastruktury informatycznej;

2. Współpracy z państwami członkowskimi, Komisją i urzędami statystycznymi nad stworzeniem ram regulacyjnych dotyczących danych statystycznych na temat stanu bezpieczeństwa sieci i informacji w Europie.

IX. ZACHĘCA ZAINTERESOWANE STRONY DO:

1. Wzmożenia wysiłków zmierzających do podniesienia poziomu bezpieczeństwa sieci i informacji, w szczególności poprzez zapewnianie niezawodnych, godnych zaufania i łatwych w użyciu produktów i usług;

2. Należytego informowania użytkowników o zagrożeniach bezpieczeństwa związanych z produktami i usługami oraz o możliwych sposobach ochrony przed takimi zagrożeniami;

3. Podjęcia wszelkich właściwych środków technicznych i organizacyjnych w celu zagwarantowania ciągłości funkcjonowania, integralności i poufności sieci i usług łączności elektronicznej;

4. Dalszych prac normalizacyjnych w dziedzinie bezpieczeństwa sieci i informacji w celu znalezienia zharmonizowanych i współdziałających ze sobą rozwiązań;

5. Udziału wraz z państwami członkowskimi w ćwiczeniach mających zapewnić odpowiednią gotowość na wypadek stanów zagrożenia.

______

(1) Komisja sugeruje, by dodać tutaj słowa "być może".

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024