P6_TC1-COD(2005)0167 Stanowisko Parlamentu Europejskiego przyjęte w pierwszym czytaniu w dniu 18 czerwca 2008 r. w celu przyjęcia dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/…/WE w sprawie wspólnych norm i procedur stosowanych przez państwa członkowskie w odniesieniu do powrotów nielegalnie przebywających obywateli państw trzecich.

P6_TC1-COD(2005)0167

Stanowisko Parlamentu Europejskiego przyjęte w pierwszym czytaniu w dniu 18 czerwca 2008 r. w celu przyjęcia dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/.../WE w sprawie wspólnych norm i procedur stosowanych przez państwa członkowskie w odniesieniu do powrotów nielegalnie przebywających obywateli państw trzecich

(Dz.U.UE C z dnia 27 listopada 2009 r.)

(Jako że pomiędzy Parlamentem i Radą osiągnięte zostało porozumienie, stanowisko Parlamentu z pierwszego czytania odpowiada ostatecznej wersji aktu prawnego, dyrektywy 2008/.../WE.)

ZAŁĄCZNIK

Oświadczenia do protokołu Rady złożone w chwili przyjmowania dyrektywy

1. Rada oświadcza, że wykonywanie niniejszej dyrektywy nie powinno stanowić pretekstu do przyjmowania przepisów mniej korzystnych dla osób, których dyrektywa dotyczy.

2. Komisja oświadcza, że przegląd SIS II (przewidziany klauzulą o przeglądzie zawartą w art. 24 ust. 5 rozporządzenia (WE) nr 1987/2006) będzie okazją do zaproponowania obowiązku, by w SIS rejestrować zakazy wjazdu wydane na mocy niniejszej dyrektywy.

3. W duchu solidarności Komisja zobowiązuje się do wspomagania państw członkowskich w znajdowaniu możliwości łagodzenia obciążeń finansowych wynikających z wykonywania przepisów art. 12 ust. 3a (nieodpłatna pomoc prawna) w państwach członkowskich.

Komisja podkreśla, że w ramach europejskiego funduszu powrotów imigrantów (decyzja nr 575/2007/WE) można współfinansować działania krajowe propagujące stosowanie w państwach członkowskich art. 12 ust. 3a (nieodpłatna pomoc prawna):

działania związane z konkretnym celem, jakim jest "promowanie skutecznego i jednolitego stosowania wspólnych norm w kwestii powrotów imigrantów" (art. 3 lit. c)), mogą obejmować wsparcie na rzecz "poprawy zdolności właściwych organów do podejmowania odpowiedzialnych decyzji w sprawie powrotów imigrantów" (art. 4 ust. 3 lit. a)). Istnienie odpowiednich zabezpieczeń prawnych, w tym zasady równości stron, zwiększa możliwość podjęcia odpowiedzialnej decyzji.

zgodnie z priorytetem nr 4 strategicznych wytycznych funduszu powrotów imigrantów (decyzja 2007/837/WE) wkład Wspólnoty może być podwyższony aż do 75 % w przypadku działań zapewniających "sprawiedliwe i skuteczne wdrażanie wspólnych norm" dotyczących powrotu imigrantów przez państwa członkowskie. Oznacza to, że działania związane z przepisami art. 12 ust. 3a (nieodpłatna pomoc prawna) mogą w ramach europejskiego funduszu powrotu imigrantów być współfinansowane w wysokości sięgającej 75 %.

Komisja zachęca państwa członkowskie do uwzględniania tego faktu przy ustalaniu priorytetów w programach krajowych i przy programowaniu działań w ramach priorytetu 4 wytycznych strategicznych.

4. Komisja oświadcza, że w ocenie, o której mowa w art. 17 ust. 2, rozpatrzy dodatkowe skutki dotyczące wymiaru sprawiedliwości w państwach członkowskich.

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2009.286E.105

Rodzaj: Akt przygotowawczy
Tytuł: P6_TC1-COD(2005)0167 Stanowisko Parlamentu Europejskiego przyjęte w pierwszym czytaniu w dniu 18 czerwca 2008 r. w celu przyjęcia dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/…/WE w sprawie wspólnych norm i procedur stosowanych przez państwa członkowskie w odniesieniu do powrotów nielegalnie przebywających obywateli państw trzecich.
Data aktu: 18/06/2008
Data ogłoszenia: 27/11/2009