Streszczenie decyzji Komisji z dnia 10 maja 2007 r. uznającej koncentrację za zgodną ze wspólnym rynkiem oraz z funkcjonowaniem Porozumienia EOG (Sprawa COMP/M.4381 - JCI/FIAMM).

Streszczenie decyzji Komisji

z dnia 10 maja 2007 r.

uznającej koncentrację za zgodną ze wspólnym rynkiem oraz z funkcjonowaniem Porozumienia EOG

(Sprawa COMP/M.4381 - JCI/FIAMM)

(Zgłoszona w dokumencie nr C(2007) 1863 wersja ostateczna)

(Jedynie tekst w języku angielskim jest autentyczny) (Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2009/C 241/06)

(Dz.U.UE C z dnia 8 października 2009 r.)

W dniu 10 maja 2007 r. Komisja przyjęła decyzję w sprawie połączenia przedsiębiorstw na podstawie rozporządzenia Rady (WE) nr 139/2004 z dnia 20 stycznia 2004 r. w sprawie kontroli koncentracji przedsiębiorstw(1), w szczególności jego art. 8 ust. 2. Pełny tekst decyzji w wersji nieopatrzonej klauzulą poufności, w autentycznej wersji językowej postępowania oraz w językach roboczych Komisji znajduje się na stronie internetowej Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji pod następującym adresem:

http://ec.europa.eu/comm/competition/index_en.html

I. WPROWADZENIE

(1) W dniu 26 października 2006 r. Komisja otrzymała zgłoszenie planowanej koncentracji, w wyniku której przedsiębiorstwo VB Autobatterie GmbH ("VB", Niemcy), przedsiębiorstwo kontrolowane wspólnie przez Johnson Controls Inc. ("JCI", Stany Zjednoczone) oraz Robert Bosch GmbH ("Bosch", Niemcy), przejmuje w rozumieniu art. 3 ust. 1 lit. b) rozporządzenia Rady (WE) nr 139/2004 ("rozporządzenie w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw") wyłączną kontrolę nad przedsiębiorstwem FIAMM S.p.A. ("FIAMM SBB", Włochy) produkującym akumulatory rozruchowe do pojazdów silnikowych.

(2) JCI jest światowym producentem części samochodowych (siedzenia, wyposażenie wnętrza i akumulatory) oraz systemów kontroli budynków. Bosch jest obecny na całym świecie w sektorze technologii samochodowej, dóbr konsumpcyjnych oraz technologii budowlanej. VB jest wspólnym przedsiębiorcą, należącym do JCI i Bosch, działającym w sektorze akumulatorów samochodowych. VB produkuje akumulatory rozruchowe do samochodów, pojazdów użytkowych, motocykli i statków. Zarządza siedmioma zakładami produkcyjnymi w Niemczech, Francji, Hiszpanii i Republice Czeskiej.

(3) FIAMM jest przedsiębiorstwem rodzinnym, produkującym części samochodowe (klaksony, anteny i akumulatory rozruchowe) oraz baterie przemysłowe (zapasowe). Transakcja dotyczy aktywów przedsiębiorstwa w zakresie produkcji akumulatorów rozruchowych do pojazdów silnikowych (FIAMM-SBB).

(4) Zgłoszona transakcja polega na zakupie akcji i aktywów. FIAMM-SBB zarządza obecnie trzema zakładami produkującymi akumulatory rozruchowe do pojazdów silnikowych - dwoma we Włoszech i jednym w Republice Czeskiej.

Tylko zakład produkcyjny w miejscowości Veronella (Włochy) ma być włączony w działalność VB związaną z produkcją akumulatorów. VB nie zakupi należącej do FIAMM fabryki akumulatorów do pojazdów silnikowych w Republice Czeskiej (ani zabudowań, ani maszyn, ani wyposażenia). Strony wyjaśniają, że FIAMM stopniowo przekształci tę fabrykę w zakład produkujący baterie przemysłowe. Jeśli chodzi o akumulatory rozruchowe produkowane obecnie w tym zakładzie, VB (lub spółka od niego zależna) zawrze umowę na wyłączność dostaw obejmującą okres do dnia 31 marca 2008 r. Ponadto VB nabędzie maszyny i wyposażenie należącego do FIAMM SBB zakładu produkcyjnego w Avezzano (Włochy), ale nie grunty i zabudowania fabryki, które będzie dzierżawić.

(5) Proponowana transakcja polega na przejęciu przez VB wyłącznej kontroli nad FIAMM SBB. Transakcja stanowi więc koncentrację w rozumieniu art. 3 ust. 1 lit. b) rozporządzenia WE w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw.

II. UZASADNIENIE

A. Ocena wpływu na konkurencję

(6) W decyzji Komisja stwierdza, że połączenie w znaczny sposób zakłóci skuteczną konkurencję na niektórych rynkach takich jak: obejmujące teren EOG rynki dostaw akumulatorów rozruchowych do samochodów osobowych i ciężarowych dla producentów i dostawców wyposażenia fabrycznego ("rynki OE") oraz rynki krajowe dostaw akumulatorów rozruchowych do samochodów osobowych i ciężarowych na potrzeby niezależnego rynku wtórnego ("rynki IAM") we Włoszech, Austrii, Czechach i na Słowacji.

Obejmujące teren EOG rynki OE

(7) W decyzji stwierdza się, że zgłoszona koncentracja - nie uwzględniając na tym etapie prawdopodobnych skutków wykluczenia z rynku FIAMM SBB z powodu upadłości

finansowej - stworzyłaby dominującą pozycję na obejmujących EOG rynkach OE akumulatorów rozruchowych do samochodów oraz rynkach OE akumulatorów rozruchowych do samochodów ciężarowych. Wniosek ten oparty jest na następujących głównych ustaleniach: (i) zgłoszona transakcja usunęłaby silną presję konkurencyjną oraz znacznie zwiększyłaby poziom koncentracji rynku OE akumulatorów rozruchowych do samochodów/lekkich pojazdów użytkowych, a także usunęłaby silną presję konkurencyjną na rynku OE akumulatorów rozruchowych do samochodów ciężarowych/ciężkich pojazdów użytkowych; (ii) po połączeniu klienci OE posiadaliby znacznie ograniczoną możliwość wyboru alternatywnego dostawcy, szczególnie z powodu braku znacznej nadwyżki mocy produkcyjnych oraz istniejących barier dla rozwoju zdolności produkcyjnej; (iii) znaczące bariery w dostępie do rynku zmniejszają prawdopodobieństwo szybkiego wejścia na rynek nowych dostawców; oraz (iv) nie jest prawdopodobne, by zakładana równoważąca siła nabywcza klientów OE zapobiegła szkodliwym dla konkurencji skutkom, wynikającym z połączenia.

(8) W trakcie postępowania strony podkreślały, że jeśli omawiana transakcja nie doszłaby do skutku, cała grupa FIAMM zostałaby wykluczona z rynku z powodu złej sytuacji finansowej. Miałoby to pociągać za sobą pogorszenie warunków konkurencji na właściwych rynkach, o podobnej a może nawet większej skali w stosunku do szkodliwych skutków, które wynikałyby z omawianego połączenia przedsiębiorstw.

(9) Zgodnie z przyjętymi praktykami oraz odnośnymi orzeczeniami Trybunału, oceniając, czy można wyrazić zgodę na "połączenie ratujące przedsiębiorstwo" mimo szkodliwych dla konkurencji skutków, Komisja rozważa przede wszystkim trzy następujące kwestie: (i) czy rzekomo upadające przedsiębiorstwo, jeśli nie zostałoby przejęte przez inne przedsiębiorstwo, zostałoby w najbliższej przyszłości wykluczone z rynku ze względu na trudności finansowe; (ii) czy nie istnieje żadna inna, mniej antykonkurencyjna alternatywa zakupu niż zgłoszone połączenie; (iii) czy - jeśli nie dojdzie do połączenia - aktywa upadającego przedsiębiorstwa nieuchronnie zostaną wykluczone z rynku. Należy ponadto ocenić, czy pogorszenie struktury konkurencji, jakie nastąpiłoby po połączeniu, może być uznane za spowodowane połączeniem. Byłoby tak w sytuacji, gdy pogorszenie struktury konkurencji na rynku osiągnęłoby co najmniej taki sam stopień, jak wówczas, gdyby nie doszłoby do połączenia.

(10) Komisja stwierdza w swojej decyzji, że: (i) jeśli FIAMM SBB nie zostanie przejęte przez inne przedsiębiorstwo, będzie zmuszone wycofać się z właściwych rynków; (ii) wydaje się prawdopodobne, że nabycie działalności SBB nie może odbyć się w żaden inny, mniej antykonkurencyjny sposób niż w drodze zgłoszonego połączenia; (iii) nie można przyjąć, że gdyby nie doszło do połączenia, wszystkie aktywa FIAMM SBB zostałyby nieuchronnie wykluczone z rynku. Poszczególne aktywa (maszyny, linie produkcyjne, marki) mogłyby w rzeczywistości zostać nabyte przez drobnych producentów w trakcie postępowania likwidacyjnego i mogłyby zostać ponownie wprowadzone na rynek

z pewnym opóźnieniem (jakie może wynikać z postępowania likwidacyjnego oraz dodatkowego czasu niezbędnego kupującym do dostosowania tych środków do urządzeń posiadanych w swoich zakładach i przywrócenia ich operacyjności).

(11) Co do ogólnego kryterium oceny stosowanego w celu oszacowania, czy planowana transakcja winna być uważana za przyczynę znacznego zakłócenia skutecznej konkurencji, Komisja oceniała - oddzielnie dla każdego z właściwych rynków, na którym miałoby wystąpić znaczne zakłócenie skutecznej konkurencji - czy gdyby nie doszło do połączenia, "pogorszenie struktury konkurencji na rynku osiągnęłoby co najmniej taki sam stopień".

(12) W odniesieniu do rynku OE w decyzji stwierdzono, że likwidacja FIAMM SBB spowodowałaby wykluczenie z rynku SBB bez przerwania działalności i krótkoterminowe ograniczenie zdolności produkcyjnych na przedmiotowym rynku. Najprawdopodobniej doszłoby do ponownego podziału pozostałych po przedsiębiorstwie FIAMM udziałów w rynku na korzyść "zatwierdzonych" dostawców akumulatorów rozruchowych OE, którzy wypełniliby "niedobór zdolności produkcyjnych". Jest prawdopodobne, że największa część przypadłaby JCI, ale również innym konkurentom takim jak Exide oraz Banner. W każdym razie obecne udziały w rynku FIAMM w krótkoterminowej perspektywie nie przeszłyby automatycznie na rzecz JCI, co jest natomiast najbardziej prawdopodobnym wynikiem "scenariusza połączenia". Ponadto alternatywni dostawcy mieliby motywację i zdolności do rozwoju swojej działalności lub wchodzenia na rynek. Na podstawie tych ustaleń w decyzji stwierdzono, że pogorszenie struktury konkurencji na rynku byłoby mniejsze, gdyby nie doszło do połączenia.

Krajowe rynki IAM

(13) W decyzji stwierdza się, że zgłoszona koncentracja - nie uwzględniając na tym etapie prawdopodobnych skutków wykluczenia z rynku FIAMM SBB z powodu upadłości finansowej - stworzyłaby dominującą pozycję na włoskim, austriackim, czeskim i słowackim rynku IAM akumulatorów rozruchowych do samochodów oraz rynku IAM akumulatorów rozruchowych do samochodów ciężarowych.

(14) Na tych rynkach FIAMM posiada silne marki o znaczącym krajowym charakterze. Na innych rynkach natomiast FIAMM nie posiada renomowanej ogólnokrajowej marki. Obecność VB na rynkach w Europie jest dużo bardziej jednorodna i znacząca na każdym z czterech krajowych rynków, na których FIAMM posiada silną pozycję.

(15) We Włoszech, Austrii, Republice Czeskiej i na Słowacji odsetek sprzedawanych markowych akumulatorów jest dużo wyższy od odsetka sprzedawanych akumulatorów marki własnej (ang. private label) i dużo większy niż na innych rynkach europejskich. Wartość marek, w tym marki FIAMM, jest elementem zakorzenionym w gustach i wiedzy konsumentów, który może przetrwać dłużej niż firma będąca ich właścicielem.

(16) Ponadto dystrybucja i sprzedaż detaliczna w tych krajach są bardziej ukierunkowane na tradycyjne kanały sprzedaży detalicznej (niezależne warsztaty, warsztaty napraw, stacje benzynowe, sklepy specjalizujące się w sprzedaży akumulatorów, hurtownicy) niż na "nowoczesne" kanały sprzedaży detalicznej (supermarkety/supermarkety budowlane, dealerzy samochodów, warsztaty szybkiego montażu/ punkty sprzedaży opon) czy też na konsorcja kupców. Ten fakt zwiększa znaczenie markowych produktów: tradycyjna dystrybucja i kanały detaliczne wykorzystywane są raczej do handlu małymi ilościami, a podmioty tak działające bardziej liczą na ofertę swoich dostawców, jeśli chodzi o sprzedawane produkty, marketing i komunikację.

(17) W wyniku połączenia doszłoby do scalenia silnych marek VB (Varta i Bosch) z silnymi markami krajowymi FIAMM (FIAMM, Uranio oraz AAA we Włoszech, Bären w Austrii oraz Akuma w Republice Czeskiej i Republice Słowackiej). Żaden inny dostawca nie posiadałby podobnego portfela marek: największy konkurent podmiotu powstałego w wyniku połączenia (Exide we Włoszech i na Słowacji, Banner w Austrii i w Republice Czeskiej) pod względem udziałów w rynku i posiadanych marek pozostawałby za nim bardzo daleko w tyle. Mniejsi dostawcy i produkty marki własnej nie byłyby w stanie konkurować w wyższym segmencie rynku; badanie rynku potwierdziło bowiem, że istnieje duża różnica cen między markowymi i niemarkowymi produktami, a klienci niechętni są do zmiany dostawcy w przypadku zwiększenia cen.

(18) W odniesieniu do rynków OE Komisja oceniała - oddzielnie dla każdego z właściwych rynków, na którym miałoby wystąpić znaczne zakłócenie skutecznej konkurencji - czy gdyby nie doszło do połączenia, "pogorszenie struktury konkurencji na rynku osiągnęłoby co najmniej taki sam stopień".

(19) W odniesieniu do tej kwestii w decyzji stwierdzono, że głównymi aktywami, które mają szczególne znaczenie na rynkach IAM, są marki FIAMM. Nawet jeśli stracą one na wartości w przypadku likwidacji FIAMM, prawdopodobne jest, że utrzymają sporą część swojej wartości i mogą zostać z korzyścią wykupione przez konkurentów VB, umożliwiając im skuteczną konkurencję z silnymi markami VB. W normalnych warunkach ci konkurenci mieliby wystarczające zdolności do wyprodukowania wystarczającej liczby akumulatorów na potrzeby rynków IAM.

(20) Na podstawie tych ustaleń w decyzji stwierdzono, że pogorszenie struktury konkurencji na rynku byłoby mniejsze, gdyby nie doszło do połączenia.

B. Zobowiązania

(21) W dniu 9 marca 2007 r. w celu zaradzenia określonym przez Komisję problemom w zakresie konkurencji strony przedstawiły swoje zobowiązania.

(22) Większość odpowiedzi uzyskanych w ramach badań rynku wskazywała, że zobowiązania są wystarczające dla rozwiania wątpliwości co do stanu konkurencji na rynkach IAM, nie są natomiast wystarczające, aby rozwiać takie wątpliwości co do rynków OE.

(23) Komisja poinformowała strony o wynikach badań rynku, po czym w dniu 29 marca 2007 r. strony zmodyfikowały swoje pierwotne zobowiązania.

Rynki OE - zobowiązania przedstawione w dniu 29 marca 2007 r.

(24) Zobowiązania stron obejmowały dwa główne elementy:

– zbycie należącego do [jednej ze stron] zakładu produkującego akumulatory samochodowe w [miejscowość](*), czyli całkowitej mocy produkcyjnej wynoszącej [...](*) mln akumulatorów rocznie. Obecna produkcja akumulatorów rozruchowych OE w [miejscowość](*) wynosi około [1-2](*) mln akumulatorów rocznie; wielkość produkcji akumulatorów IAM jest podobna. O ile zbycie działalności w zakresie produkcji akumulatorów IAM zakładu w [miejscowość] nie jest konieczne do przywrócenia konkurencji, może być niezbędne do zapewnienia rentowności zakładu, która zależna jest od obu linii produkcyjnych,

– zobowiązanie się [jednej ze stron](*) do sprzedaży niektórych odrębnych części wyposażenia do produkcji akumulatorów rozruchowych zarówno do samochodów/lekkich pojazdów użytkowych jak i samochodów ciężarowych/ciężkich pojazdów użytkowych obecnie używanego w należącym do niej zakładzie w [miejscowość](*). Choć oferowane wyposażenie nie stanowi kompletnej linii produkcyjnej, to zobowiązanie dotyczyłoby zdolności produkcyjnych w ilości około [1-2](*) mln akumulatorów rocznie.

Rynki OE - ocena zobowiązań

(25) Opierając się na wnioskach z oceny informacji zebranych w trakcie postępowania, a zwłaszcza oceny wyników poprzednich konsultacji z podmiotami rynkowymi, w decyzji stwierdzono, że zobowiązania w zmienionej formie, jakie strony przedstawiły w dniu 29 marca 2007 r. są jasne i wystarczające do zaradzenia problemom w zakresie konkurencji bez konieczności przeprowadzania dodatkowego badania rynku, z następujących względów:

– zakład w [miejscowość](*) jest znaczącym dostawcą akumulatorów rozruchowych do samochodów na potrzeby rynku OE, a jego udział w rynku obejmującym obszar EOG wynosi około [5-10](*) %. Wpływ środka zaradczego nie byłby w stanie wyeliminować częściowego pokrywania się działalności VB i FIAMM. Jednakże udział w rynku, jaki uzyskałby VB w wyniku transakcji po zastosowaniu środka zaradczego byłby prawdopodobnie mniejszy niż udział, jaki VB uzyskałby w przypadku wykluczenia FIAMM z rynku w następstwie likwidacji. W związku z tym, jeśli porównuje się zastosowanie środka zaradczego ze scenariuszem wykluczenia FIAMM z rynku akumulatorów rozruchowych, można stwierdzić, że pierwsza opcja z pewnością doprowadziłaby do poprawy sytuacji,

– dzięki swojemu położeniu geograficznemu i dużej łącznej mocy produkcyjnej, zakład w [miejscowość](*) jest odpowiednio zlokalizowany, by móc zwiększyć swoją obecność na rynku OE. Wykorzystanie mocy produkcyjnych zakładu w [miejscowość](*) utrzymywało się w ostatnich latach na wysokim poziomie i wynosiło około [90-100](*) %,

– jeśli zajdzie potrzeba zapewnienia rentowności zakładu, [jedna ze stron](*) zdecyduje również o zbyciu działalności IAM,

– zbycie wyposażenia zakładu w [miejscowość](*) pozwoli producentom akumulatorów dysponujących obecnie ograniczonymi zdolnościami produkcyjnymi zwiększyć je w swoich zakładach. Wyposażenie zakładu w [miejscowość](*) jest odpowiednie do produkcji zarówno akumulatorów do samochodów jak i do samochodów ciężarowych i mogłoby zwiększyć siłę i obecność nabywcy na rynku OE.

Rynki IAM - zobowiązania przedstawione w dniu 9 marca 2007 r.

(26) NA rynkach IAM VB zobowiązało się do zbycia pewnej ilości marek i części działalności, a mianowicie: (i) marki i działalności [A](*) w EOG; (ii) marki i działalności [B](*) w EOG; (ii) marki i działalności [C](*) w EOG; (iv) marki i działalności [D](*) w EOG; oraz (v) marki i działalności [E](*) w EOG. Ponadto VB i FIAMM zobowiązały się do podpisania z kupującym, jeśli wyrazi on taką wolę, umowy o tymczasowym zaopatrywaniu lub odpłatnej produkcji dla celów zaopatrzenia niewyłącznego lub odpłatnej produkcji akumulatorów rozruchowych w łącznej ilości maksimum [0-1 mln](*) akumulatorów w okresie [...](*).

Rynki IAM - ocena zobowiązań

(27) Opierając się na wnioskach z oceny informacji zebranych w trakcie postępowania, a zwłaszcza oceny wyników badania rynku, w decyzji stwierdzono, że zobowiązania przedstawione przez strony w dniu 9 marca 2007 r. są wystarczające do zaradzenia problemom w zakresie konkurencji z następujących względów:

– we Włoszech przeznaczone do zbycia marki mają dużą wartość handlową, która nie zostanie utracona, jeśli

marki zostaną oddzielone od FIAMM. Podczas gdy FIAMM jest wyraźnie postrzegane jako marka o największej wartości, [A](*) i [B](*) również uważane są za dobre marki na włoskim rynku wtórnym. Klienci uważają, że są tacy producenci akumulatorów rozruchowych, którzy mogliby być zainteresowani i skłonni do zakupu przeznaczonych do zbycia marek i części działalności i skutecznego konkurowania z VB po połączeniu. Nawet jeśli zbywane marki nie obejmują wysoko notowanej marki FIAMM, badanie rynku jasno wskazało, że środek zaradczy przedstawiony przez stronę zgłaszającą jest wystarczający, by rozwiązać wskazane przez Komisję problemy w zakresie konkurencji na włoskim rynku IAM, a także stale dawał powody do podtrzymania tego punktu widzenia,

– w Austrii, Republice Czeskiej i na Słowacji przeznaczone do zbycia marki odpowiadają faktycznie całości sprzedaży markowych produktów FIAMM. Klienci i konkurenci uważają, że w wyniku tych operacji zbycia, kupujący wejdą w posiadanie wartościowych aktywów, które umożliwią im skuteczne konkurowanie z podmiotem powstałym w wyniku połączenia.

III. WNIOSEK

(28) Koncentracja w formie, w jakiej została zgłoszona, w znacznym stopniu zaszkodziłaby konkurencji na wielu rynkach. Zobowiązania przyjęte przez strony w dniu 9 marca 2007 r. i zmienione w odniesieniu do rynków OE w dniu 29 marca 2007 r., są wystarczające do zaradzenia wskazanym przez Komisję problemom w zakresie konkurencji. W związku z powyższym i pod warunkiem pełnego wywiązania się przez strony z przyjętych zobowiązań, w decyzji stwierdzono, że zgłoszona koncentracja jest zgodna ze wspólnym rynkiem.

______

(1) Dz.U. L 24 z 29.1.2004, s. 1-22.

(*) Informacje zastrzeżone.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024