Pomoc państwa - Republika Francuska - Pomoc państwa C 27/09 (ex N 34/A/09 & N 34/B/09) - Subvention budgétaire France Télévisions (2010-2012) - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE.

POMOC PAŃSTWA - REPUBLIKA FRANCUSKA

Pomoc państwa C 27/09 (ex N 34/A/09 & N 34/B/09) - Subvention budgétaire France Télévisions (2010-2012)

Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2009/C 237/06)

(Dz.U.UE C z dnia 2 października 2009 r.)

Pismem z dnia 1 września 2009 r., zamieszczonym w języku oryginału na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Republikę Francuską o swojej decyzji w sprawie wszczęcia postępowania określonego w art. 88 ust. 2 Traktatu WE dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Kancelarii ds. Pomocy Państwa w Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:

European Commission

Directorate-General for Competition

State Aid Greffe

Rue de Spa 3

1049 Brussels

BELGIUM

Faks +32 22961242

Otrzymane uwagi zostaną przekazane Republice Francuskiej. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.

1. PROCEDURA

W dniu 23 stycznia 2009 r. Francja zgłosiła swój plan przekazania France Télévisions dotacji budżetowej w kwocie 450 mln EUR w 2009 r. Pismem z dnia 13 marca 2009 r. Komisja zwróciła się z wnioskiem o dodatkowe informacje. W swojej odpowiedzi z dnia 25 maja 2009 r. Francja zmieniła swoje zgłoszenie, uwzględniając nie tylko dotację na 2009 r., lecz również orientacyjne kwoty dotacji w latach 2010, 2011 i 2012, łącznie wynoszące ponad 2 mld EUR stanowiące część ogólnego wieloletniego publicznego mechanizmu finansowania. W dniu 27 lipca 2009 r. Francja przedstawiła Komisji zaktualizowane informacje dotyczące spodziewanych kosztów z tytułu realizacji misji usługi publicznej oraz przychodów France Télévisions w 2009 r.

Opis środka pomocy, względem którego Komisja wszczyna postępowanie

W dniu 5 marca 2009 r. Francja opublikowała nową ustawę zmieniającą ustawę o łączności z 1986 r. ("Loi Léotard"). Celem planowanego środka pomocy jest finansowanie kosztów usług świadczonych w ogólnym interesie gospodarczym, powierzonych France Télévisions, przez rekompensowanie France Télévisions przychodów utraconych na skutek skrócenia czasu emisji reklam lub zaprzestania ich emisji w kanałach telewizji publicznej do 2011 r., zgodnie z nową ustawą(1). Środki te zostaną wyznaczone w rocznym budżecie, oprócz telewizyjnej opłaty abonamentowej przypisanej France Télévisions(2).

Ustawa audiowizualna wprowadza również dwa nowe podatki: z tytułu przychodów uzyskiwanych przez nadawców z reklam oraz z tytułu łączności elektronicznej. Od momentu gdy prezydent Republiki Francuskiej ogłosił wprowadzenie reformy, między innymi w projekcie ustawy przedstawionym parlamentowi francuskiemu, podatki te są związane z wycofaniem France Télévisions z rynku reklamy telewizyjnej, a ich stawki zostały ustalone w taki sposób, aby uzyskać przychody odpowiadające zmniejszeniu przychodów z reklam utraconych przez France Télévisions.

Ponadto nowa ustawa potwierdza i umacnia fakt powierzenia France Télévisions misji świadczenia usług w ogólnym interesie gospodarczym na warunkach, w odniesieniu do których Komisja w swoich ostatnich decyzjach z dnia 20 kwietnia 2005 r. i 16 lipca 2008 r. uznała, że spełniają one zasady UE dotyczące pomocy państwa w odniesieniu do radiofonii i telewizji publicznej.

Planowana dotacja budżetowa na rzecz France Télévisions opiera się na wysokiej kwocie pomocy przyznanej ze środków publicznych Republiki Francuskiej, co zakłóca lub grozi zakłóceniem konkurencji z prywatnymi nadawcami oraz wywarciem wpływu na wymianę handlową z państwami członkowskimi i tym samym zdaje się wchodzić w zakres art. 87 ust. 1 WE, chociaż władze francuskie dowodzą, że tak nie jest.

Ocena pomocy

– Ocena zgodności pomocy ze wspólnym rynkiem opiera się na odstępstwie przewidzianym w art. 86 ust. 2 WE w odniesieniu do usług świadczonych w ogólnym interesie gospodarczym, przede wszystkim zasad stosowanych do radiofonii i telewizji publicznej, określonych w odpowiednim komunikacie Komisji z 2001 r.(3). Z danych przedstawionych przez Francję wynika, że w 2012 r. rekompensata ze środków publicznych przewyższy koszty z tytułu świadczenia usługi publicznej, jak również istnieje poważne niebezpieczeństwo wystąpienia takiej nadmiernej rekompensaty w 2010 i 2011 r. Jest to sprzeczne z warunkami określonymi w decyzji Komisji z kwietnia 2005 r. zatwierdzającej pomoc, zobowiązującymi do ustanowienia w prawodawstwie zasady nieprzyznawania nadmiernej rekompensaty. Jednak dostępne skorygowane dane za 2009 r. wykazują deficyt w zakresie misji publicznej i tym samym wykluczają możliwość nadwyżki rekompensaty.

– Skutki tego środka są zbyt złożone, aby można było je określić, ponieważ przyjmują rozbieżne kierunki. Z jednej strony France Télévisions zabezpiecza swoją pozycję finansową i stara się uniknąć skutków tendencji spadkowej na rynkach reklamy telewizyjnej, na których pozostanie częściowo aktywna. Z drugiej strony prywatni nadawcy, z których jeden posiada rzekomo pozycję dominującą (TF1), odnoszą korzyści z nieomal całkowitego wycofania się France Télévisions z rynków reklamy. Francja nie przedstawiła jasnej oceny tych skutków.

– Złożony charakter tych skutków spotęgowany jest przez fakt nałożenia nowych podatków z tytułu przychodów z reklam oraz z tytułu łączności elektronicznej, co dotknie głównie konkurentów France Télévisions. Władze francuskie stwierdziły występowanie związku politycznego między tymi podatkami a finansowaniem France Télévisions. Zgodność takich podatków z prawem wspólnotowym, z których jeden (z tytułu łączności elektronicznej) został zmieniony wyraźnie w celu osłabienia pozycji operatorów nieposiadających siedziby we Francji, również wydaje się wątpliwa na obecnym etapie. Jednak przedmiotowe podatki zostały wprowadzone w marcu 2009 r., już po głosowaniu nad ustawą budżetową obejmującą dotację na 2009 r. Przychody z podatków nie osiągnęły jeszcze wysokości, jakiej oczekuje się za cały rok i nie zostały przypisane w prawodawstwie do (wcześniejszej) dotacji budżetowej na 2009 r.

Pod tym względem Francja nie przedstawiła argumentów, które rozwiałyby wątpliwości Komisji dotyczące celu podatków oraz proporcjonalności i zgodności planowanych środków na rok 2010 i kolejne lata oraz pozwoliły jej stwierdzić, że środki te nie są sprzeczne z art. 86 ust. 2 WE.

Ocena jest jednak odmienna w odniesieniu do pomocy w kwocie 450 mln EUR planowanej na 2009 r., którą władze francuskie mają prawo przyznać.

Zgodnie z art. 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 659/1999 wszelka niezgodna z prawem pomoc może podlegać odzyskaniu od beneficjenta.

TEKST PISMA

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

grafika

______

(1) Nadal dozwolona jest reklama bezmarkowa ogólnych grup produktów lub usług (tj. reklama niezwiązana z konkretnym przedsiębiorstwem) oraz sponsorowanie programów.

(2) Telewizyjna opłata licencyjna ("redevance audiovisuelle", obecnie "contribution à l'audiovisuel public") była przedmiotem pozytywnej decyzji Komisji w sprawie pomocy państwa z dnia 20 kwietnia 2005 r. C(2005) 1166 wersja ostateczna.

(3) Dz.U. C 320 z 15.11.2001, s. 5. Zmieniony komunikat przyjęty przez Komisję w dniu 2 lipca 2009 r. nie został jeszcze opublikowany i w związku z tym nie ma zastosowania. Zgodnie z jego pkt 99 Komisja będzie stosować komunikat w odniesieniu do wszystkich zgłaszanych środków pomocy, względem których musi podjąć decyzję po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym, nawet w przypadku projektów zgłoszonych przed publikacją. W niniejszej decyzji prosi się zatem Francję o poinformowanie, w jaki sposób planuje dostosować się do przepisów określonych w nowym komunikacie, ponieważ będzie on stanowił podstawę oceny ostatecznej decyzji Komisji.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2009.237.9

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Pomoc państwa - Republika Francuska - Pomoc państwa C 27/09 (ex N 34/A/09 & N 34/B/09) - Subvention budgétaire France Télévisions (2010-2012) - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE.
Data aktu: 02/10/2009
Data ogłoszenia: 02/10/2009