Inicjatywa Królestwa Belgii, Republiki Czeskiej, Republiki Federalnej Niemiec, Królestwa Hiszpanii, Republiki Francuskiej, Republiki Węgierskiej, Królestwa Niderlandów, Republiki Słowackiej, Republiki Finlandii, Królestwa Szwecji, Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w sprawie decyzji Rady 2009/…/WSiSW z dnia … ustanawiającej europejską sieć prewencji kryminalnej (EUCPN) i uchylającej decyzję 2001/427/WSiSW.

Inicjatywa Królestwa Belgii, Republiki Czeskiej, Republiki Federalnej Niemiec, Królestwa Hiszpanii, Republiki Francuskiej, Republiki Węgierskiej, Królestwa Niderlandów, Republiki Słowackiej, Republiki Finlandii, Królestwa Szwecji, Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w sprawie decyzji Rady 2009/.../WSiSW z dnia ... ustanawiającej europejską sieć prewencji kryminalnej (EUCPN) i uchylającej decyzję 2001/427/WSiSW

(2009/C 222/02)

(Dz.U.UE C z dnia 15 września 2009 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Unię Europejską, w szczególności jego art. 30 ust. 1, art. 31 i art. 34 ust. 2 lit. c),

uwzględniając inicjatywę Królestwa Belgii, Republiki Czeskiej, Republiki Federalnej Niemiec, Królestwa Hiszpanii, Republiki Francuskiej, Republiki Węgierskiej, Królestwa Niderlandów, Republiki Słowackiej, Republiki Finlandii, Królestwa Szwecji, Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej,

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(1),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rada Europejska z Tampere, która odbyła się w dniach 15 i 16 października 1999 r., stwierdziła, że istnieje potrzeba rozwijania środków prewencji kryminalnej, wymiany najlepszych praktyk oraz wzmacniania sieci krajowych organów właściwych w zakresie takiej prewencji, a także współpracy pomiędzy krajowymi organami wyspecjalizowanymi w tej dziedzinie, wyraźnie stwierdzając, że współpraca taka za podstawowy priorytet mogłaby przyjąć przestępczość młodocianych, przestępczość na obszarach miejskich i przestępczość narkotykową. W tym celu wezwano do zbadania możliwości powstania programu finansowanego przez Wspólnotę.

(2) W zaleceniu 6 strategii Unii Europejskiej na początek nadchodzącego tysiąclecia w sprawie zapobiegania i kontroli zorganizowanej przestępczości(2) wzywa się do wspierania Rady przez odpowiednio wykwalifikowanych ekspertów w dziedzinie prewencji kryminalnej, takich jak krajowe punkty kontaktowe, albo poprzez utworzenie sieci ekspertów z krajowych organów prewencji kryminalnej.

(3) Europejska sieć prewencji kryminalnej została ustanowiona decyzją Rady 2001/427/WSiSW(3).

(4) Zewnętrzna ocena europejskiej sieci prewencji kryminalnej przeprowadzona w latach 2008-2009 wskazała możliwości wzmocnienia sieci, które zostały zaakceptowane przez zarząd EUCPN i zgodnie z którymi konieczne jest uchylenie decyzji 2001/427/WSiSW i zastąpienie jej nową decyzją Rady dotyczącą sieci.

(5) Ocena wykazała potrzebę większego zaangażowania przedstawicieli krajowych w działania w ramach sieci.

(6) W celu wzmocnienia sieci, konieczne są pewne zmiany obejmujące zmiany przepisów dotyczących punktów kontaktowych, sekretariatu, struktury zarządu i jego roli, w tym mianowania przewodniczącego.

(7) Inne przepisy powinny opierać się na decyzji 2001/427/WSiSW,

STANOWI, CO NASTĘPUJE:

Artykuł  1

Utworzenie

Niniejszym utworzona zostaje europejska sieć prewencji kryminalnej, zwana dalej "siecią". Stanowi ona następcę europejskiej sieci prewencji kryminalnej ustanowionej decyzją 2001/427/WSiSW.

Artykuł  2

Cel

1.
Sieć przyczynia się do rozwoju różnych aspektów prewencji kryminalnej na poziomie Unii i wspiera działania z zakresu prewencji kryminalnej na poziomie krajowym i lokalnym.
2.
Prewencja kryminalna obejmuje wszystkie środki, które mają na celu ilościowe i jakościowe zmniejszenie przestępczości i poczucia braku bezpieczeństwa obywateli, zarówno poprzez działania bezpośrednio przeciwdziałające czynom przestępnym, jak i poprzez polityki i działania mające na celu ograniczenia potencjału przestępczego oraz przyczyn przestępczości. Na prewencję kryminalną składają się działania rządów, właściwych organów, organów ścigania, władz lokalnych, powołanych przez nie wszystkie w Europie wyspecjalizowanych stowarzyszeń, podmiotów prywatnych i ochotników, naukowców i ogółu społeczeństwa, wspieranych przez media.
Artykuł  3

Struktura i skład

1.
Sieć składa się z zarządu oraz sekretariatu, a także z punktów kontaktowych, które może wyznaczyć każde z państw członkowskich.
2.
Zarząd składa się z przedstawicieli krajowych, przewodniczącego oraz komitetu wykonawczego.
3.
Każde państwo członkowskie mianuje przedstawiciela krajowego. Na czas swojej nieobecności wskazuje on swego zastępcę.
4.
Przewodniczący zarządu wybierany jest spośród przedstawicieli krajowych.
5.
Na czele komitetu wykonawczego, złożonego z nie więcej niż sześciu członków zarządu i przedstawiciela wyznaczonego przez Komisję, stoi przewodniczący.
6.
Personel sekretariatu składa się z przynajmniej dwóch osób - ale nie więcej niż trzech - zatrudnionych na pełny etat. Personel zapewniony jest przez zewnętrzną firmę usługową, którą Komisja wybierze w ramach procedury udzielania zamówień publicznych.
Artykuł  4

Zadania sieci

Sieć w szczególności:

a) ułatwia współpracę, kontakty oraz wymianę informacji i doświadczeń między podmiotami z dziedziny prewencji kryminalnej;

b) zbiera, ocenia i przekazuje informacje oparte na faktach, w tym najlepsze praktyki w zakresie istniejących działań w zakresie prewencji kryminalnej;

c) organizuje konferencje, w szczególności doroczną konferencję dotyczącą najlepszych praktyk, oraz inne działania - w tym doroczną europejską nagrodę prewencji kryminalnej - mające na celu realizację celów sieci oraz szerokie rozpowszechnianie rezultatów tych działań;

d) zapewnia Radzie i Komisji wymaganą fachową wiedzę;

e) co roku składa Radzie za pośrednictwem zarządu sprawozdania ze swoich działań;

f) przygotowuje program pracy oparty na jasno określonej strategii, która uwzględnia identyfikację istotnych zagrożeń kryminalnych i reakcję na nie oraz realizuje taki program pracy.

Artykuł  5

Wymiana informacji

W celu wykonywania swoich zadań, sieć:

a) preferuje podejście multidyscyplinarne;

b) pozostaje - za pośrednictwem przedstawicieli krajowych i punktów kontaktowych - w ścisłym kontakcie z organami prewencji kryminalnej, władzami lokalnymi, partnerami lokalnymi i społeczeństwem obywatelskim, jak również z jednostkami badawczymi i organizacjami pozarządowymi w państwach członkowskich;

c) tworzy i utrzymuje swoją własną stronę internetową, na której znajdują się jej regularne sprawozdania oraz wszelkie inne przydatne informacje, a w szczególności zbiór najlepszych praktyk;

d) dąży do korzystania i promowania wyników projektów istotnych dla prewencji kryminalnej, finansowanych w ramach programów Unii.

Artykuł  6

Zakres odpowiedzialności

1.
Komitet wykonawczy opracowuje strategię sieci do zatwierdzenia przez zarząd.
2.
Zadania zarządu obejmują:

a) zapewnianie właściwego funkcjonowania sieci zgodnie z niniejszą decyzją;

b) zatwierdzenie strategii sieci, przyczyniającej się do rozwoju prewencji kryminalnej na poziomie Unii;

c) przyjęcie i zapewnienie realizacji programu prac sieci;

d) przyjmowanie rocznych sprawozdań z działań prowadzonych w ramach sieci.

3.
Zarząd jednomyślnie przyjmuje regulamin wewnętrzny, który zawiera między innymi postanowienia dotyczące mianowania przewodniczącego i członków komitetu wykonawczego, zasady podejmowania decyzji przez zarząd, system językowy i uzgodnienia administracyjne dotyczące współpracy z innymi podmiotami, o której mowa w art. 8.
4.
Zarząd wspierany jest przez sekretariat. Zadania sekretariatu obejmują:

a) zapewnienie administracyjnego i ogólnego wsparcia w przygotowywaniu posiedzeń, seminariów i konferencji; sporządzanie sprawozdania rocznego i programu prac, wspieranie realizacji programu prac oraz pełnienie roli punktu kontaktowego w komunikacji z uczestnikami sieci;

b) zapewnienie analizy i wsparcia, mających na celu zidentyfikowanie prac badawczych prowadzonych w dziedzinie prewencji kryminalnej i powiązanych informacji, które mogłyby być przydatne dla działania sieci;

c) pełna odpowiedzialność za prowadzenie, rozwijanie i utrzymanie strony internetowej sieci.

Zarząd decyduje o zakresie zadań sekretariatu oraz, we współpracy z Komisją, ustala cele i wynikające z nich wymogi w zakresie potrzeb kadrowych.

5.
Przedstawiciele krajowi odpowiedzialni są za promowanie działań sieci na poziomie krajowym i lokalnym oraz ułatwianie zapewniania, utrzymywania i wymiany materiałów związanych z prewencją kryminalną między swoimi państwami członkowskimi i siecią.
6.
Punkty kontaktowe wspierają przedstawicieli krajowych w wymianie informacji dotyczących krajowej prewencji kryminalnej i wiedzy fachowej na ten temat w ramach sieci.
7.
Sekretariat składa sprawozdania przewodniczącemu i komitetowi wykonawczemu zgodnie z zasadami komunikacji uzgodnionymi z Komisją; jego praca jest nadzorowana przez przewodniczącego i komitet wykonawczy.
8.
Sekretariat i jego działania finansowane są z budżetu ogólnego Unii Europejskiej.
Artykuł  7

Posiedzenia zarządu

Zarząd spotyka się przynajmniej raz na pół roku w Brukseli, w siedzibie Komisji, na wezwanie przewodniczącego.

Artykuł  8

Współpraca z innymi podmiotami

Sieć może współpracować z innymi podmiotami właściwymi w dziedzinie prewencji kryminalnej w przypadku gdy jest to istotne dla realizacji jej celów.

Artykuł  9

Ocena

Rada ocenia działalność sieci do dnia 7 lipca 2012 r.

Artykuł  10

Uchylenie

Decyzja 2001/427/WSiSW niniejszym traci moc.

Artykuł  11

Wejście w życie

Niniejsza decyzja staje się skuteczna z dniem jej przyjęcia.

Sporządzono w Brukseli ...

W imieniu Rady
...
Przewodniczący

______

(1) Dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym.

(2) Dz.U. C 124 z 3.5.2000, s. 1.

(3) Dz.U. L 153 z 8.6.2001, s. 1.

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2009.222.2

Rodzaj: Akt przygotowawczy
Tytuł: Inicjatywa Królestwa Belgii, Republiki Czeskiej, Republiki Federalnej Niemiec, Królestwa Hiszpanii, Republiki Francuskiej, Republiki Węgierskiej, Królestwa Niderlandów, Republiki Słowackiej, Republiki Finlandii, Królestwa Szwecji, Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w sprawie decyzji Rady 2009/…/WSiSW z dnia … ustanawiającej europejską sieć prewencji kryminalnej (EUCPN) i uchylającej decyzję 2001/427/WSiSW.
Data aktu: 15/09/2009
Data ogłoszenia: 15/09/2009