Opinia: wniosek dotyczący decyzji ustanawiającej program MEDIA Mundus.

Opinia Komitetu Regionów wniosek dotyczący decyzji ustanawiającej program MEDIA Mundus

(2009/C 200/10)

(Dz.U.UE C z dnia 25 sierpnia 2009 r.)

KOMITET REGIONÓW
- Popiera inicjatywę Komisji Europejskiej dotyczącą ustanowienia programu MEDIA Mundus.
- Wyraża przekonanie, że opracowanie i wdrożenie programu na rzecz poszerzonej współpracy międzynarodowej w sektorze audiowizualnym mającej na celu umocnienie stosunków zarówno kulturalnych, jak i handlowych między przemysłem filmowym w Europie i w krajach trzecich, jest odpowiednim rozwiązaniem umożliwiającym podjęcie obecnych wyzwań związanych z przemianami dokonującymi się na świecie w sektorze audiowizualnym.
- Stwierdza, iż samorządy lokalne i regionalne mogą odegrać pierwszoplanową rolę w promowaniu lokalnej i regionalnej twórczości audiowizualnej poprzez skuteczne wspieranie produkcji audiowizualnej oraz poprzez aktywny wkład w krzewienie różnorodności kulturowej i dialogu międzykulturowego.
- Podkreśla, że sektor audiowizualny jest nie tylko branżą o wielkim znaczeniu dla wzrostu, konkurencyjności i zatrudnienia, ale także sektorem newralgicznym, który stoi na straży lokalnej i regionalnej tożsamości i różnorodności kulturowej i promuje je. Ze względu na swą specyfikę odgrywa on zresztą rolę czynnika o pierwszorzędnym znaczeniu dla rozwoju europejskich wartości społecznych i sprawnego funkcjonowania społeczeństw demokratycznych, gdyż utwory audiowizualne mogą znacznie przyczynić się do ukształtowania tożsamości europejskiej.
Sprawozdawca: Ioannis Sguros (EL/PSE) Prefekt Aten
Dokument źródłowy:
Wniosek dotyczący decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającej program w zakresie współpracy audiowizualnej ze specjalistami z krajów trzecich MEDIA Mundus
COM(2008) 892 wersja ostateczna

I. ZALECENIA POLITYCZNE

KOMITET REGIONÓW

1. Popiera inicjatywę Komisji Europejskiej dotyczącą ustanowienia programu MEDIA Mundus.

2. W związku z tym udziela poparcia propozycji Komisji w formie jej wniosku dotyczącego programu pomocowego mającego promować współpracę między specjalistami z branży audiowizualnej w Europie i krajach trzecich, z zapewnieniem wzajemnych korzyści wszystkim uczestnikom.

3. Wyraża przekonanie, że opracowanie i wdrożenie programu na rzecz poszerzonej współpracy międzynarodowej w sektorze audiowizualnym mającej na celu umocnienie stosunków zarówno kulturalnych, jak i handlowych między przemysłem filmowym w Europie i w krajach trzecich jest odpowiednim rozwiązaniem umożliwiającym podjęcie obecnych wyzwań związanych z przemianami dokonującymi się na świecie w sektorze audiowizualnym, wynikającymi zwłaszcza z postępu technologicznego i z niedoskonałości strukturalnych, które odbijają się na obiegu europejskich dzieł audiowizualnych na rynkach krajów trzecich i przeszkadzają europejskiemu przemysłowi tego sektora w wykorzystaniu możliwości otwierających się na rynku światowym, co zagraża jego konkurencyjności.

4. Podkreśla, że współpraca międzynarodowa w sektorze audiowizualnym jest konieczna, podobnie jak konieczna jest ochrona i promowanie różnorodności kulturowej oraz różnych form wyrazu kulturowego, co zostało ujęte w konwencji UNESCO ratyfikowanej 18 grudnia 2006 r. przez Unię Europejską i 13 państw członkowskich.

5. Zgadza się, że decyzja Komisji Europejskiej ma szczególne znaczenie, gdyż istniejące unijne programy wsparcia dla branży audiowizualnej (Media 2007, Euromed Audiovisual II czy program pomocy UE-AKP dla branży kinowej) nie mogą sprostać wszystkim wyzwaniom związanym z szybką internacjonalizacją sektora audiowizualnego, ponieważ zostały opracowane z myślą o współpracy w ramach Unii Europejskiej albo są ukierunkowane na cele polityki rozwoju, a nie na potrzeby w zakresie polityki przemysłowej.

6. Uważa ponadto, że szczególnie pozytywny odzew ze strony środowisk branżowych, czego wyrazem były otwarte konsultacje przeprowadzone w internecie w dniach 10 kwietnia - 25 czerwca 2008 r., wskazuje na realną potrzebę utworzenia programu MEDIA Mundus.

7. Uważa ponadto za istotne, że zgodnie z wynikami otwartych konsultacji przewidziane działania priorytetowe koncentrują się na kształceniu, promowaniu koprodukcji i obiegu utworów audiowizualnych oraz znajomości dzieł sztuki filmowej.

8. Podziela wnioski zawarte w ocenie skutków, w których stwierdza się, że "utworzenie nowego instrumentu jest najskuteczniejszym i najbardziej wydajnym sposobem na osiągnięcie celów ogólnych i szczegółowych oraz na sprostanie wyzwaniom związanym z internacjonalizacją rynków audiowizualnych".

Podstawowe cele programu MEDIA Mundus

9. Podziela przekonanie, że program MEDIA Mundus przyczyni się do podniesienia konkurencyjności europejskiego sektora audiowizualnego na rynkach międzynarodowych, a zarazem umocni rolę polityczną i kulturalną Europy w świecie. Zgadza się także ze stwierdzeniem, że program ten ułatwi w dużej mierze obieg utworów audiowizualnych na świecie i poszerzy w ten sposób ofertę dla konsumentów oraz znacznie zwiększy różnorodność kulturową.

10. Jest przekonany, że również wymiana specjalistycznej wiedzy i informacji na temat rynku przyczyni się do zwiększenia konkurencyjności branży audiowizualnej w Europie, a także w krajach trzecich, w chwili gdy zwiększy się zainteresowanie szerokiej publiczności różnorodnością kulturową.

11. Zauważa szczególne znaczenie celu polegającego na ułatwianiu koprodukcji, uznanego za priorytetowy przez specjalistów tej branży podczas konsultacji publicznych.

12. Podkreśla także konieczność zastosowania zasady pozytywnego podejścia do państw członkowskich o niewielkiej produkcji audiowizualnej. Opowiada się zatem za tym, aby zwrócić szczególną uwagę na kraje, które nie produkują dużej ilości utworów audiowizualnych i borykają się z różnymi przeszkodami wynikającymi ze specyfiki geograficznej, lingwistycznej lub innego rodzaju.

13. Uwydatnia rolę, którą MEDIA Mundus odegra jako narzędzie promowania różnorodności kulturowej i dialogu międzykulturowego w kontekście europejskim i międzynarodowym. Dlatego też podkreśla, że z tych względów MEDIA Mundus wyróżnia się spośród innych programów wspólnotowych na rzecz sektora audiowizualnego, a różnica ta wynika z samych celów inicjatywy, która koncentruje się na współpracy międzynarodowej, aby promować konkurencyjność tego przemysłu w skali światowej.

14. Pozytywnie ocenia sposób funkcjonowania programu, którego punktem wyjścia są obopólne korzyści, a konkretnie korzyści płynące z propozycji działań wysuniętych we współpracy ze specjalistami z krajów trzecich.

15. Za słuszne uznaje ustalone warunki, które przewidują finansowanie wyłącznie prac podejmowanych w ramach współpracy, co gwarantuje także przeprowadzenie ich w ramach sieci międzynarodowej.

16. Niemniej wyraża wątpliwości co do wymogu stanowiącego, że "w każdym projekcie uczestniczy co najmniej trzech partnerów".

17. Zauważa także, że w odniesieniu do finansowania utworów w miarę możliwości należy ograniczyć procedury biurokratyczne i wymagane formalności, zarówno dotyczące składania wniosków oraz tworzenia i funkcjonowania sieci współpracy, jak i sprawozdawczości.

18. Podkreśla, że w procesie wyboru dzieł, które mają uzyskać dofinansowanie, należy zapewnić całkowitą przejrzystość, a w razie potrzeby doprecyzować kryteria oceny.

Uwagi ogólne na temat celów programu MEDIA Mundus

19. Zauważa, iż program MEDIA Mundus, dzięki wspieraniu inicjatyw na rzecz tworzenia sieci i współpracy pomiędzy wszystkimi podmiotami w sektorze audiowizualnym, stanowi cenne narzędzie w walce z rozczłonkowaniem europejskiego przemysłu filmowego oraz stwarza doskonałą okazję do wsparcia MŚP.

20. W związku z tym uważa za wskazane skoncentrowanie się zarówno na tworzeniu miejsc pracy wymagających konkretnych kwalifikacji, jak i na kształceniu specjalistów w zakresie programowania, technik transmisji, dystrybucji oraz sprzedaży na rynku międzynarodowym, a także promowania utworów audiowizualnych.

21. Ponadto sądzi, że wspieranie wymiany informacji i wiedzy technicznej między specjalistami znacznie ułatwia tworzenie sieci współpracy, dostęp do rynków zagranicznych, a także nawiązywanie długoterminowych kontaktów roboczych, przyczyniając się do poprawy konkurencyjności europejskiego przemysłu audiowizualnego, jak i do umocnienia kulturalnej i politycznej roli Europy na świecie.

22. Ufa, że MEDIA Mundus wniesie decydujący wkład w poprawę międzynarodowego obiegu utworów audiowizualnych, a także w zwiększenie zainteresowania publiczności twórczością audiowizualną wykazującą większą różnorodność kulturową.

23. Zauważa w związku z powyższymi uwagami pozytywny wpływ zwiększenia liczby projekcji utworów audiowizualnych i ich prapremier na seansach dla wybranej publiczności.

24. Uważa, że MEDIA Mundus może przyczynić się do zachęcania operatorów kin w krajach europejskich i krajach trzecich do poszerzenia, na zasadzie wzajemności, programów oraz poprawy warunków pokazów utworów audiowizualnych pod względem okresu utrzymywania ich na ekranach i reklamowania oraz liczby seansów prapremierowych dla wybranej publiczności.

25. Sądzi, iż możliwe jest analogiczne zwiększenie nadawania a zarazem poprawa warunków nadawania europejskich treści audiowizualnych przez kanały w krajach trzecich i odwrotnie, treści audiowizualnych krajów trzecich przez kanały europejskie.

26. Popiera także priorytetowe podejście Unii Europejskiej do młodzieży, która stanowi przyszłość sektora audiowizualnego Europy. Dzięki promowaniu utworów młodych, uzdolnionych twórców MEDIA Mundus zapewnia rozkwit nowych talentów, mobilność młodego pokolenia, zapoznanie się przez nie z rynkami europejskimi i światowymi, a w konsekwencji przeniesienie na grunt praktyki zasad gospodarki opartej na wiedzy i dialogu międzykulturowego.

27. Zwraca uwagę, że rola, której podejmują się nowi twórcy, ponownie wyraźnie wskazuje na to, że program MEDIA Mundus mógłby służyć zadaniom programu kształcenia, a jednocześnie przyciągnąć jeszcze liczniejszych młodych widzów do sal kinowych.

28. Uważa ponadto, że sektor audiowizualny wnosi decydujący wkład w gospodarkę europejską opartą na kreatywności i wiedzy oraz odgrywa centralną rolę w promowaniu różnorodności kulturowej i pluralizmu.

29. Podkreśla, że o ile sektor kultury bezsprzecznie przyczynia się do realizacji celów strategii lizbońskiej, o tyle nie można traktować go wyłącznie z perspektywy wymiaru gospodarczego, zważywszy że jego wkład zdaje się równie ważny w tworzenie dynamicznego i zrównoważonego otoczenia, co jest niezbędnym warunkiem dobrobytu i samorealizacji(1).

Rola samorządów lokalnych i regionalnych

30. Zauważa, iż samorządy lokalne i regionalne mogą odegrać pierwszoplanową rolę w promowanie lokalnej i regionalnej twórczości audiowizualnej poprzez skuteczne wspieranie produkcji audiowizualnej, jak i poprzez aktywny wkład w krzewienie różnorodności kulturowej i dialogu międzykulturowego.

31. Jest zdania, że dzięki wysuwaniu na pierwszy plan lokalnych i regionalnych produkcji audiowizualnych, samorządy lokalne i regionalne, w połączeniu z produkcją krajową, mogą także tworzyć przeciwwagę dla filmów produkowanych masowo w krajach trzecich.

32. Podkreśla, że samorządy lokalne i regionalne mogą podjąć się centralnej roli zarówno w dziedzinie edukacji i szkolenia, jak i wsparcia finansowego udzielanego organizacjom i podmiotom zajmującym się kulturą.

33. Stwierdza ponadto, że w ten sposób samorządy lokalne i regionalne mogą również przyczynić się do umocnienia pozycji małych i średnich przedsiębiorstw dzięki zwiększeniu konkurencyjności rozczłonkowanego europejskiego sektora audiowizualnego i zagwarantowaniu tych przedsiębiorstwom możliwości działania.

34. Twierdzi również, że władze lokalne i regionalne mogłyby także odegrać pierwszoplanową rolę zarówno w kształceniu młodych twórców, jak i w przyciąganiu liczniejszej rzeszy młodych widzów na pokazy utworów audiowizualnych promujących różnorodność kulturową i dialog międzykulturowy.

35. Uważa zatem, że samorządy lokalne i regionalne mogą wnieść decydujący wkład w produkcję utworów audiowizualnych na szczeblu lokalnym i regionalnym, a także w kształtowanie silnej tożsamości europejskiej, zwłaszcza wśród młodzieży.

36. Sądzi, że dzięki organizowaniu festiwali, programów tematycznych, a także seminariów dokształcających, samorządy lokalne i regionalne mogą wysuwać ważne inicjatywy i odegrać znaczną rolę w przemianie sektora audiowizualnego w czynnik o pierwszorzędnym znaczeniu dla twórczości kulturalnej i kształtowania wielokulturowej tożsamości europejskiej, a także przyczynić się do wspierania kształcenia kultury kinematograficznej, zwłaszcza wśród młodzieży.

37. W związku z tym sugeruje, że wskazane byłoby poszerzenie wymiaru programu MEDIA Mundus poprzez umieszczenie w art. 7 odrębnej wzmianki o roli, jaką dzięki konkretnym programom i działaniom władze lokalne i regionalne mają odgrywać w wysiłkach podejmowanych na rzecz umocnienia konkurencyjności rynku europejskiego. W tym kontekście Komitet uważa za słuszne i nadzwyczaj korzystne wspieranie i modernizację ośrodków programu MEDIA ("Media desks"), które działają na szczeblu regionalnym i są podstawowym źródłem informacji dla obywateli europejskich na temat wszystkich działań podejmowanych w sektorze audiowizualnym.

38. Jednocześnie sygnalizuje, w bezpośrednim związku z powyższymi uwagami, że właściwe byłoby też większe zaangażowanie władz lokalnych i regionalnych w poszukiwanie możliwości nawiązania współpracy między różnymi sieciami przemysłu filmowego, jak i wsparcie wspólnych przedsięwzięć międzyregionalnych, zwłaszcza w zakresie tworzenia, a także produkcji i rozpowszechniania utworów audiowizualnych.

39. Podkreśla, że z obserwacji tych można wywnioskować, iż sektor audiowizualny jest nie tylko branżą o wielkim znaczeniu dla wzrostu, konkurencyjności i zatrudnienia, ale także sektorem newralgicznym, który stoi na straży lokalnej i regionalnej tożsamości i różnorodności kulturowej i promuje je. Ze względu na swą specyfikę odgrywa on zresztą rolę czynnika o pierwszorzędnym znaczeniu dla rozwoju europejskich wartości społecznych i sprawnego funkcjonowania społeczeństw demokratycznych, gdyż utwory audiowizualne mogą znacznie przyczynić się do ukształtowania tożsamości europejskiej.

Uwagi i propozycje końcowe

40. Uważa, że omawiany program ma szczególne znaczenie, gdyż łączy on promowanie kultury ze wsparciem dla konkurencyjności, tj. dla wartości handlowej i gospodarczej europejskiego przemysłu audiowizualnego, a jednocześnie wzbogaca go o wymiar międzynarodowy w sposób skuteczniejszy i bardziej ukierunkowany niż program Media International, który można uznać za jego prekursora.

41. Stwierdza, że ze względu na krótki czas realizacji (lata 2011-2013) i ograniczony budżet (15 milionów euro, z czego 13,5 miliona przeznacza się na działania) program nie przewiduje dość czasu ani koniecznych środków, by rozwinąć wiele inicjatyw czy podjąć liczne działania.

42. Sądzi jednak, a jednocześnie ufa, że przyniesie on dobre wyniki, które zostaną ocenione pozytywnie, dzięki czemu nie tylko będzie on kontynuowany, ale także pozyska w przyszłości więcej środków, co jest pragnieniem Komitetu.

43. Podkreśla konieczność położenia nacisku na strategię komunikacji programu i sądzi, że samorządy lokalne i regionalne mogą w równym stopniu odegrać decydującą rolę w jego rozpowszechnianiu. W tym kontekście szczególnie ważnym elementem zdaje się współpraca biur MEDIA Desks ze stowarzyszeniami i organizacjami zawodowymi sektora audiowizualnego, a także ze Stowarzyszeniem Filmotek Europejskich (ACE - Association des cinémathèques européennes) i Międzynarodową Federacją Archiwów Filmowych (FIAF - Fédération internationale des archives du film) oraz z krajowymi archiwami filmowymi.

44. Podkreśla także, że jak najprędzej, a przynajmniej w kolejnej fazie programu, należy zwrócić szczególną uwagę na aspekt edukacyjny programu MEDIA Mundus, który poza kształceniem ustawicznym specjalistów powinien także obejmować młodzież studencką. Cel ten można osiągnąć zarówno dzięki koordynacji z innymi członami programu MEDIA, jak i dzięki współpracy z jego ośrodkami, które prowadzą podobną działalność w ramach innych programów, z instytutami uniwersyteckimi i wydziałami filmowymi oraz archiwami filmowymi, które mają kontakt z uczniami, studentami, badaczami i innymi specjalistami w tej dziedzinie. Działalność w ramach kształcenia ustawicznego oraz warsztaty tematyczne mogą ponadto stać się cennym źródłem informacji, a także stworzyć dla podmiotów tego sektora z Unii Europejskiej i krajów trzecich okazję spotkania się i poznania się.

II. ZALECANE POPRAWKI

Poprawka I

Art. 3 ust. 3

Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską Poprawka KR-u
(3) "utwory europejskie" oznaczają utwory audiowizualne pochodzące z krajów, o których mowa w art. 2 ust. 1, 2 lub 3. (3) "utwory europejskie" oznaczają utwory audiowizualne pochodzące z krajów, o których mowa w art. 2 ust. 1, 2 lub 3 ze szczególnym uwzględnieniem lokalnej i regionalnej produkcji audiowizualnej.

Uzasadnienie

Komitet Regionów musi podkreślić, że na regionalnych i lokalnych usługodawcach medialnych oraz operatorach usług publicznych zajmujących się rozpowszechnianiem w danym regionie spoczywa oczywista odpowiedzialność społeczna i kulturalna, a także odpowiedzialność za zapewnienie usług dla obywateli. Jeśli chodzi o promowanie europejskiego przemysłu audiowizualnego, mogą oni przyczynić się w sposób bardziej bezpośredni do rozwoju tego sektora i do jego konkurencyjności, gdyż w większym stopniu odwołują się oni do produkcji własnej.

Poprawka II

Art. 5 ust. 2 lit. b)

Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską Poprawka KR-u
poprawa konkurencyjności i transnarodowej dystrybucji utworów audiowizualnych na całym świecie; poprawa konkurencyjności i transnarodowej dystrybucji utworów audiowizualnych na całym świecie dzięki środkom zachęcającym do współpracy między firmami działającymi w sektorze audiowizualnym w Europie, a także na świecie;

Uzasadnienie

Badania sektorowe, jak i obecna koniunktura, wskazują na niedomagania w systemie dystrybucji jako na główną przeszkodę w obiegu filmów europejskich na rynku międzynarodowym.

Poprawka III

Art. 5 ust. 2

Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską Poprawka KR-u
d) szczególne uwzględnienie promowania różnorodności lingwistycznej, a zwłaszcza języków mniej popularnych;

Uzasadnienie

Obecne wyzwania muszą zostać podjęte nie tylko przez Unię Europejską i państwa członkowskie, ale także przez samorządy lokalne i regionalne, które mają do odegrania rolę w zarządzaniu ich dziedzictwem kulturowym i językowym, w promowaniu nowych modeli przedsiębiorczości w lokalnych branżach powiązanych z działalnością twórczą, we wspieraniu dzieł kreatywnych, (współ)finansowanych przez lokalne instytuty i organizacje kulturalne i medialne.

Poprawka IV

Art. 6 ust. 1

Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską Poprawka KR-u
Wzmocnienie umiejętności europejskich specjalistów i innych specjalistów z krajów, o których mowa w art. 2 ust. 4, aby pomóc im lepiej zrozumieć przede wszystkim takie kwestie jak warunki działalności, ramy prawne, systemy finansowania i możliwości współpracy na ich rynkach audiowizualnych oraz dzięki temu ułatwić - zwłaszcza poprzez stypendia - tworzenie sieci kontaktów i powstawanie długotrwałych stosunków handlowych, a także poprawić poziom informacji i wiedzy o rynkach audiowizualnych celem zabezpieczenia i ułatwienia współpracy audiowizualnej między specjalistami. Wzmocnienie umiejętności europejskich specjalistów i innych specjalistów z krajów, o których mowa w art. 2 ust. 4, aby pomóc im lepiej zrozumieć przede wszystkim takie kwestie jak warunki działalności, ramy prawne, systemy finansowania i możliwości współpracy na ich rynkach audiowizualnych oraz dzięki temu ułatwić - zwłaszcza poprzez stypendia - tworzenie sieci kontaktów i powstawanie długotrwałych stosunków handlowych, a także poprawić poziom informacji i wiedzy o rynkach audiowizualnych celem zabezpieczenia i ułatwienia współpracy audiowizualnej między specjalistami. W odniesieniu do stypendiów należy uwzględnić konieczność zwiększenia konkurencyjności europejskiego rozczłonkowanego sektora audiowizualnego na scenie światowej, umacniając jednocześnie struktury produkcyjne małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) wewnątrz UE, które faktycznie stanowią trzon rynku europejskiego.

Uzasadnienie

Program MEDIA Mundus kryje w sobie olbrzymi potencjał wzrostu gospodarczego i daje możliwość utworzenia wysoko wykwalifikowanych miejsc pracy w przemyśle audiowizualnym. Wskazane jest pełne włączenie doń MŚP.

Poprawka V

Art. 7 ust. 1

Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską Poprawka KR-u
Ułatwienie poszukiwań zagranicznych partnerów dla europejskich utworów audiowizualnych. Program wspiera organizowanie rynków koprodukcji i wydarzeń służących znajdowaniu partnerów, ukierunkowanych na nawiązywanie kontaktów przez potencjalnych partnerów (scenarzystów, reżyserów, producentów i dystrybutorów). Ułatwienie poszukiwań zagranicznych partnerów dla europejskich utworów audiowizualnych. Program wspiera organizowanie rynków koprodukcji i wydarzeń służących znajdowaniu partnerów, ukierunkowanych na nawiązywanie kontaktów przez potencjalnych partnerów (scenarzystów, reżyserów, producentów i dystrybutorów, podmioty lokalnego i regionalnego przemysłu audiowizualnego).

Uzasadnienie

W specyficznym środowisku produkcji audiowizualnej regiony w całej Europie mogą, o ile uzyskają odpowiednie wsparcie, odegrać rolę w inspirowaniu oryginalnej twórczości i ochrony różnorodności kulturowej, dzięki czemu przyczynią się do utrzymania konkurencyjności rynku europejskiego.

Poprawka VI

Art. 8 ust. 3

Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską Poprawka KR-u
Ułatwianie organizacji wydarzeń i inicjatyw promujących znajomość dzieł sztuki filmowej skierowanych w szczególności do młodych widzów i mających na celu wspieranie różnorodności utworów audiowizualnych na szczeblu międzynarodowym oraz zwiększenie zapotrzebowania widzów na zróżnicowane kulturowo treści audiowizualne. Ułatwianie organizacji wydarzeń i inicjatyw promujących znajomość dzieł sztuki filmowej skierowanych w szczególności do młodych widzów i mających na celu wspieranie różnorodności utworów audiowizualnych na szczeblu międzynarodowym oraz zwiększenie zapotrzebowania widzów na zróżnicowane kulturowo treści audiowizualne. Należy przyznać pomoc finansową wyraźnie przeznaczoną na promowanie regionalnych i lokalnych festiwali audiowizualnych, które odgrywają ważną i konkretną rolę w promowaniu dialogu międzykulturowego i różnorodności kulturowej.

Poprawka VII

Art. 12 ust. 1

Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską Poprawka KR-u
Komisję wspomaga komitet składający się z przedstawicieli państw członkowskich, któremu przewodniczy przedstawiciel Komisji. Komisję wspomaga komitet składający się z przedstawicieli państw członkowskich i samorządów lokalnych i regionalnych, któremu przewodniczy przedstawiciel Komisji.

Bruksela, 21 kwietnia 2009 r.

Przewodniczący
Komitetu Regionów
Luc VAN DEN BRANDE

______

(1) Opinia Komitetu Regionów w sprawie "Europejska agenda kultury w dobie globalizacji świata" (komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno Społecznego oraz Komitetu Regionów dotyczący Europejskiej agendy kultury w dobie globalizacji świata COM(2007) 242 wersja ostateczna, CdR 172/2007 fin), s. 1, do wglądu na stronach http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:C:2008:053:0025:01:PL:HTML.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024