Ogólne wytyczne dla polityk gospodarczych na rok 2008 - Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 20 lutego 2008 r. w sprawie zintegrowanych wytycznych dotyczących wzrostu i zatrudnienia (część: ogólne wytyczne dla polityk gospodarczych państw członkowskich i Wspólnoty): rozpoczęcie nowego cyklu (2008-2010) COM(2007)0803 - 2007/2275 (INI).

PARLAMENT EUROPEJSKI

Ogólne wytyczne dla polityk gospodarczych na rok 2008

P6_TA(2008)0058

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 20 lutego 2008 r. w sprawie zintegrowanych wytycznych dotyczących wzrostu i zatrudnienia (część: ogólne wytyczne dla polityk gospodarczych państw członkowskich i Wspólnoty): rozpoczęcie nowego cyklu (2008-2010) COM(2007)0803 - 2007/2275 (INI).

(2009/C 184 E/07)

(Dz.U.UE C z dnia 6 sierpnia 2009 r.)

Parlament Europejski,

– uwzględniając komunikat Komisji w sprawie zintegrowanych wytycznych dotyczących wzrostu i zatrudnienia (2008-2010) (COM(2007)0803, część V),

– uwzględniając komunikat Komisji w sprawie realizacji strategii lizbońskiej na rzecz wzrostu i zatrudnienia przez państwa członkowskie i regiony za pośrednictwem polityki spójności UE w latach 2007-2013 (COM(2007)0798),

– uwzględniając 27 krajowych programów reform lizbońskich przedstawionych przez państwa członkowskie,

– uwzględniając konkluzje prezydencji wydane po posiedzeniach Rady Europejskiej z marca 2000 r., marca 2001 r. i marca 2005 r.,

– uwzględniając dokument Komisji zatytułowany "Wzrost i zatrudnienie - zintegrowane wytyczne na lata 2005-2008" (COM(2005)0141) (zintegrowane wytyczne),

– uwzględniając komunikat Komisji zatytułowany "Raport strategiczny w sprawie odnowionej strategii lizbońskiej na rzecz wzrostu i zatrudnienia - rozpoczęcie nowego cyklu (2008-2010)" (COM(2007)0803),

– uwzględniając swoją rezolucję z dnia 15 listopada 2007 r. w sprawie europejskiego interesu: osiąganie sukcesu w dobie globalizacji(1),

– uwzględniając art. 99 ust. 2 traktatu WE,

– uwzględniając art. 107 i art. 45 Regulaminu,

– uwzględniając sprawozdanie Komisji Gospodarczej i Monetarnej (A6-0029/2008),

A. mając na uwadze, że stabilność makroekonomiczna zabezpieczana jest przez odpowiednie połączenie wielu gospodarczych strategii politycznych; mając na uwadze, że wyzwania dla stabilności należy podejmować nie tylko za pomocą środków makroekonomicznych, ale również poprzez przeprowadzanie reform strukturalnych na rynku produktów, rynku pracy i rynku kapitałowym,

B. mając na uwadze, że pozostaje jeszcze wiele do zrobienia, aby przygotować Unię Europejską i państwa członkowskie na globalizację oraz wzmocnić fundamenty sukcesu gospodarczego i zwiększonej spójności społecznej w średnim i długim okresie,

C. mając na uwadze, że istnieje szansa na "powszechne skapitalizowanie" impetu związanego z jedyną w swoim rodzaju konkurencyjną przewagą wynikającą z rozszerzeń Unii Europejskiej oraz jej postępującej integracji,

D. mając na uwadze, że wspólna waluta i wspólna polityka monetarna nadają dodatkowy wymiar integrowaniu gospodarek i koordynowaniu strategii politycznych, które mogłyby wzmocnić rolę strefy euro w zwiększaniu wzrostu i zatrudnienia w całej Unii Europejskiej,

E. mając na uwadze, że zintegrowane wytyczne stanowią główny instrument polityki makroekonomicznej UE na rzecz wzrostu i zatrudnienia, koncentrujący się na średnioterminowym okresie trzech lat,

F. mając na uwadze, że Unia Europejska i państwa członkowskie muszą realizować zarówno politykę makroekonomiczną, jak i mikroekonomiczną, aby uczynić Europę bardziej atrakcyjnym miejscem do inwestowania i pracy, a także zachęcać do wykorzystywania wiedzy i innowacji na rzecz wzrostu,

G. mając na uwadze, że na szczycie Rady Europejskiej wiosna 2007 r. Unia Europejska zobowiązała się do osiągnięcia ilościowych celów w zakresie redukcji emisji gazów cieplarnianych i większego wykorzystania energii odnawialnych do 2020 r.,

H. mając na uwadze, że szczególnie istotne są usługi finansowe, jako że sektor ten odgrywa kluczową rolę jako czynnik umożliwiający rozwój tak wielu obszarów działalności gospodarczej,

I. mając na uwadze, że strategie polityczne mające na celu zwiększenie inwestycji w wiedzę i zasoby ludzkie, jak również strategie mające na celu podniesienie zdolności innowacyjnej gospodarki UE stanowią centralny element strategii lizbońskiej na rzecz wzrostu i zatrudnienia,

J. mając na uwadze, że warunki ekonomiczne dla przekształcenia kreatywnej energii ludzkiej w innowacyjne wyniki gospodarcze, np. nowe koncepcje, przedsiębiorstwa w sektorze zaawansowanych technologii oraz rozwój regionalny, są niewystarczająco rozwinięte i nadal występują fragmentarycznie,

K. mając na uwadze, że w kontekście przyspieszonej globalizacji decydujące znaczenie ma poprawa spójności przepisów legislacyjnych w skali międzynarodowej, przy jednoczesnym uwzględnieniu zobowiązania się do przestrzegania wysokich standardów środowiskowych i społecznych,

L. mając na uwadze, że stabilność w Unii Europejskiej i zaufanie do niej można zagwarantować jedynie poprzez wspólne zrozumienie prawa i zasad, które w sposób właściwy odzwierciedlają rzeczywistość,

M. mając na uwadze, że osiągnięcie znacznego postępu w tworzeniu społeczeństwa opartego na wiedzy będzie niemożliwe bez aktywnego zaangażowania wszystkich obywateli UE,

Ramy gospodarcze

Zabezpieczenie wzrostu i stabilności makroekonomicznej

1. z zadowoleniem przyjmuje raport strategiczny Komisji, oceniający realizację odnowionej strategii lizbońskiej na rzecz wzrostu i zatrudnienia, w tym zmienione zintegrowane wytyczne; popiera pogląd Rady, zgodnie z którym odnowiona strategia musi przynieść wartość dodaną na szczeblu Wspólnoty, aby zwiększyć spójność reform i zmaksymalizować pozytywne skutki uboczne oraz zapewnić, by plany reformy lizbońskiej rzeczywiście zaowocowały zwiększeniem liczby miejsc pracy i poprawą ich jakości na całym obszarze Unii Europejskiej;

2. podkreśla znaczenie energicznego wdrożenia strategii lizbońskiej i jej zintegrowanych wytycznych, podkreślając współzależność postępów gospodarczych, społecznych i środowiskowych w tworzeniu dynamicznej i innowacyjnej zrównoważonej gospodarki;

3. jest zdania, że rosnąca nierównowaga, zagregowany popyt i globalna presja inflacyjna mogą stać się poważnym wyzwaniem dla polityki monetarnej, jeżeli wziąć pod uwagę przedłużającą się niepewność na rynkach finansowych; podkreśla, że poprawnie funkcjonujące i stabilne środowisko makroekonomiczne wymaga wysokiej jakości publicznych nakładów finansowych, dalszej konsolidacji budżetów, a także inteligentnej polityki inwestycyjnej ze strony podmiotów prywatnych i publicznych, która umożliwia powstanie przyszłościowej infrastruktury i już dziś odkrywa rynki przyszłości; wzywa do podjęcia skoordynowanych działań na rzecz zwiększenia prężności gospodarki UE;

4. uważa, że właściwa polityka gospodarcza pomogłaby zwiększyć zaufanie i zmniejszyć niepewność wynikającą z obecnego kryzysu finansowego; jest zdania, że w 2008 r. Unia Europejska powinna zwiększyć swój potencjał wzrostu z myślą o tworzeniu miejsc pracy, zwłaszcza w kontekście rozszerzenia do 27 państw członkowskich;

5. zauważa, że z myślą o stabilności makroekonomicznej, wzrostowi wydajności musi towarzyszyć bardziej sprawiedliwy podział korzyści płynących ze wzrostu gospodarczego i zwiększenie spójności społecznej; przypomina w tym kontekście o postulacie, aby podwyżki zarobków dotrzymywały kroku średnioterminowemu wzrostowi wydajności produkcji;

6. zwraca uwagę, że rosnący brak równowagi finansowej i zbyt duża niestabilność kursów walutowych, jak również ograniczenie kredytów i trwająca niepewność na rynkach finansowych są poważnym wyzwaniem dla ustanawiających politykę makroekonomiczną, a w szczególności politykę monetarną;

7. podkreśla, że należy zwrócić większą uwagę na poprawę synergii między polityką budżetową, wynagrodzeniami a wzrostem produktywności, przy jednoczesnym uwzględnieniu wpływu polityki budżetowej na rozwój sytuacji makroekonomicznej;

8. wyraża zaniepokojenie wysokim poziomem kursu wymiany euro mogącym stanowić zagrożenie dla konkurencyjności europejskiej gospodarki i zmniejszającym w tej sytuacji możliwość podejmowania działań w obrębie polityki monetarnej; wspiera niezależność Europejskiego Banku Centralnego w ustanawianiu polityki monetarnej i podkreśla, że aprecjacja kursu wymiany euro wynika z rosnącej nierównowagi w krajach trzecich i słabości popytu wewnętrznego w strefie euro;

9. podkreśla potrzebę prowadzenia rozsądnej polityki fiskalnej będącej warunkiem koniecznym dla zrównoważonego wzrostu i tworzenia miejsc pracy w każdym z państw członkowskich zgodnie z właściwymi przepisami traktatu, jako wspólną odpowiedzialność Unii Europejskiej; podkreśla wyjątkowe znaczenie wydajności finansów publicznych i jest zdania, że w większości krajów konsolidacja finansów publicznych mogłaby przyczynić się do zachowania długotrwałej równowagi fiskalnej; podkreśla znaczenie unowocześniania administracji publicznej, traktując ją jako narzędzie poprawy wydajności i skuteczności finansów publicznych;

Silne rynki finansowe

10. podkreśla, że dobrze zintegrowany system finansowy mógłby zwiększyć skuteczność polityki monetarnej, szczególnie w strefie euro; twierdzi, że rynki finansowe mogą w znacznym stopniu przyczynić się do równowagi makroekonomicznej i fiskalnej; proponuje przeanalizowanie konkretnych wytycznych w zakresie rynku finansowego, związanych z lepszym zrozumieniem dalszych potencjalnych kryzysów finansowych oraz ze zwiększoną przejrzystością, odpowiedzialnością i nadzorem w odniesieniu do inwestorów, rynków i prawodawców;

11. zwraca uwagę, że podejście oparte na ocenie ryzyka w wymaganiach kapitałowych ułatwia transgraniczne przepływy kapitału wynikające z konkretnych strategii korporacyjnych w dużych grupach finansowych i stanowi wyzwanie makroekonomiczne dla mniejszych państw członkowskich; jest głęboko przekonany, że skuteczny nadzór finansowy i przejrzystość są niezbędnym środkiem zapobiegania nierównowadze makroekonomicznej;

12. podkreśla wzajemną zależność systemów gospodarczych państw członkowskich, szczególnie w strefie euro; uważa, że zintegrowane wytyczne powinny określić szerokie ramy dla ściślejszej koordynacji polityki gospodarczej, aby dopasować do siebie krajowe plany reform; sugeruje, że aby to uczynić, należy delikatniej podejść do kwestii konwergencji, która odzwierciedla różnorodność gospodarczą i odmienność tradycji, w celu uzyskania szerszego poparcia dla wspólnego projektu UE;

13. jest zdania, że przy jednoczesnym poszanowaniu konsolidacji finansowej działania w zakresie stymulowania wzrostu gospodarczego, pobudzania prywatnych inwestycji i wspólnych inicjatyw w dziedzinie współpracy między podmiotami prywatnymi i publicznymi, podejmowane równocześnie i po uzgodnieniu w gronie państw członkowskich, mogą być źródłem zauważalnych efektów synergii i zwiększyć zdolność Europy do stawienia czoła istniejącym wyzwaniom w dziedzinie nauki i badań, transportu i komunikacji, polityki energetycznej i zrównoważonego charakteru ochrony środowiska naturalnego i przyczynią się do efektywnego wykorzystania zasobów w Europie;

Kształtowanie planu działań w zakresie polityki zewnętrznej

14. podkreśla, że UE nie ma bezpośredniego wpływu na zderegulowany globalny system finansowy, który może wiązać się z ryzykiem niestabilności finansowej; podkreśla, że jednolite i spójne podejście organów regulacyjnych i prawodawców jest warunkiem koniecznym zrównoważenia transgranicznego rozprzestrzeniania się ryzyka; uważa, że konieczna jest ponowna ocena skutków tego modelu biznesowego oraz wpływu wielonarodowych grup finansowych na światowe rynki finansowe;

15. zauważa, że Unia Europejska oraz państwa członkowskie są współodpowiedzialne za podjęcie działań w związku z wynikającymi z globalizacji wyzwaniami, możliwościami i niepewnością obywateli; jest przekonany, że w celu promowania konkurencyjności europejskiej w zglobalizowanym świecie należy rozwinąć wymiar zewnętrzny rynku wewnętrznego; przypomina, że zamiast ograniczać się do biernego dostosowywania się do globalizacji, Unia Europejska będzie kształtować ten proces; podkreśla znaczenie ściślejszej współpracy strategicznej na szczeblu międzynarodowym, zwłaszcza poprzez stosunki transatlantyckie, oraz wspólnych działań w ramach silniejszych organizacji wielostronnych, promując główne zasady UE - solidarność, demokrację, praworządność i poszanowanie praw człowieka;

16. wzywa do zastosowania środków mających na celu zwalczanie protekcjonizmu zarówno w obrębie Unii Europejskiej, jak i poza nią; podkreśla, że protekcjonizm - zamiast chronić prawa konsumentów i obywateli - prowadzi do ich osłabienia;

Odzyskanie dynamiki przedsiębiorczości

Wzmocnienie koordynacji polityki gospodarczej

17. jest zdania, że podczas wielostronnych negocjacji, np. toczonych w ramach WTO Unia Europejska powinna przedstawiać wspólne stanowisko rzeczywiście reprezentujące interesy każdego z państw członkowskich;

Koncentrowanie się na obszarach priorytetowych

18. wzywa Komisję do stworzenia spójnej zintegrowanej polityki ukierunkowanej na zrównoważony rozwój; uważa, że zrównoważone wykorzystanie zasobów oraz wzmocnienie synergii między ochroną środowiska a wzrostem, jak również poprawę skuteczności innowacyjnej można osiągnąć poprzez zachęcanie do opracowywania i wykorzystywania technologii przyjaznych dla środowiska oraz "uekologicznieniu" zamówień publicznych, zwracając szczególną uwagę na małe i średnie przedsiębiorstwa;

19. podkreśla rolę instrumentów rynkowych w dążeniu do celów ustalonych podczas wiosennego szczytu Rady Europejskiej w 2007 r., obejmujących przekształcenie gospodarki europejskiej w gospodarkę wydajną energetycznie i opartą na odnawialnych źródłach energii; uważa, że utrzymująca się tendencja zwyżkowa cen energii oraz kumulacja zagrożeń dla klimatu oznacza, że ważne jest, aby w dalszym ciągu promować efektywność energetyczną, jak również dokładać starań na rzecz zarówno wzrostu, jak i trwałego rozwoju; zwraca uwagę, że przedsiębiorstwa unijne sytuują się wśród światowych liderów w zakresie rozwoju technologii związanych z odnawialnymi źródłami energii;

20. z zadowoleniem przyjmuje wniosek Komisji w sprawie wprowadzenia "piątej wolności" w zakresie badań i innowacji, tzw. swobodnego przepływu wiedzy, który dopełnia cztery wolności: swobodnego przepływu towarów, usług, ludzi i kapitału;

21. uważa, że w kontekście wzrostu cen żywności, który wydaje się stanowić tendencję stałą, a nie okresową, ograniczające dostawy mechanizmy wspólnej polityki rolnej (WPR) powinny zostać zmienione; jest zdania, że WPR może odegrać kluczową rolę w procesie stabilizowania cen żywności;

22. ponownie wyraża pogląd dotyczący korzyści wynikających z przeniesienia obciążeń podatkowych z pracy na degradację środowiska i uważa, że jest to skuteczny sposób podejścia do problemów związanych zarówno ze środowiskiem, jak i z zatrudnieniem; jest również zdania, że należy zmniejszyć obciążenia związane z zatrudnieniem, aby stworzyć więcej miejsc pracy i zwalczać nielegalną działalność gospodarczą;

Poprawa sytuacji na rynku wewnętrznym

23. zwraca uwagę, że w wyniku niezakończenia procesu tworzenia rynku wewnętrznego, UE nie wykorzystuje swojego potencjału produktywności, co uniemożliwia pełne wykorzystanie możliwości, jakie daje rynek światowy; uważa, że podczas gdy wspólny rynek towarów jest stosunkowo dobrze zintegrowany, rynki usług, w tym usług finansowych, pozostają dość podzielone; apeluje o szybszą integrację rynku usług poprzez konsekwentne i spójne wdrażanie i egzekwowanie uzgodnionych przepisów oraz usunięcie przeszkód dla konkurencji i wchodzenia na rynek; zauważa, że świadczenie skutecznych usług związanych z ogólnym interesem gospodarczym po korzystnych cenach ma do odegrania znaczącą rolę w konkurencyjnej i dynamicznej gospodarce;

24. podkreśla, że wdrażanie czterech swobód powinno odbywać się w ten sam sposób i w tym samym zakresie w całej Unii Europejskiej oraz że ich funkcjonowanie powinno być poddawane ciągłej kontroli;

25. podkreśla konieczność otwarcia na konkurencję powiązanych sektorów gospodarki poprzez zapewnienie równych warunków oraz skutecznej konkurencji na rynkach zintegrowanych w skali europejskiej; jest zatem przekonany, że własność publiczna na rynkach energii elektrycznej i gazu stanowi jeden z głównych czynników prowadzących do zakłóceń na szczeblu europejskim oraz że bodźce sprzyjające konkurencji na tych rynkach muszą być w dalszym ciągu ulepszane; jest przekonany, że rozbudowa, poprawa i połączenie infrastruktury europejskiej, a w szczególności skoncentrowanie się na projektach transgranicznych i połączeniach między "starą" i "nową" Europą, powinno przyczynić się do powstania odpowiednich warunków dla znacznego wzrostu produktywności w sektorach transportu, energii i technologii informacyjno-komunikacyjnych;

Wkład polityki podatkowej w agendę lizbońską

26. podkreśla potrzebę stworzenia skoordynowanych ram fiskalnych, które powinny być korzystne dla przedsiębiorstw, zwłaszcza dla MŚP, i sprzyjać wzrostowi i tworzeniu nowych miejsc pracy;

27. wskazuje, że w dziedzinie finansów publicznych Unia Europejska powinna promować takie systemy podatkowe, w celu zachęcania do tworzenia nowych przedsiębiorstw i innowacji technologicznych; zauważa, że może się to łączyć, między innymi, z obniżeniem podatków, które osłabiają skuteczność i proces tworzenia miejsc pracy, zwłaszcza w odniesieniu do konkretnych grup, takich jak kobiety, długotrwale bezrobotni i osoby starsze;

Inwestowanie w ludzi i unowocześnianie rynków pracy

Przedsiębiorczość i kreatywność

28. jest przekonany, że dla promowania kultury przedsiębiorczości oraz stworzenia przyjaznego środowiska dla małych i średnich przedsiębiorstw niezwykle istotne jest usprawnienie systemu zarządzania ram instytucjonalnych w zakresie innowacji, podparte skutecznym systemem finansowania, gwarantującym środki na wszystkich etapach procesu innowacji - od powstania koncepcji do momentu jej realizacji na szczeblu przedsiębiorstw; podkreśla, że polityka strukturalna musi być prowadzona w sposób elastyczny, aby wyjść naprzeciw kreatywnemu wyrażaniu własnego "ja" oraz ułatwić zyskowne wykorzystanie kreatywnych koncepcji;

29. wyraża przekonanie, że lepsze uregulowania prawne i realizacja ambitnych celów w zakresie zmniejszenia obciążenia wynikającego z nowego prawodawstwa UE przyczyniają się do powstania bardziej konkurencyjnego środowiska biznesowego i zachęcają do prywatnej inicjatywy; wzywa państwa członkowskie do wyznaczenia równie ambitnych celów odnoszących się do wszystkich poziomów prawodawstwa krajowego; podkreśla, że należy zwrócić szczególną uwagę na poprawę zdolności instytucjonalnych i administracyjnych państw członkowskich w zakresie wydajności;

Podejście uwzględniające cykl życiowy

30. uważa, że aktywne strategie polityki zatrudnienia powinny łączyć strategie ukierunkowane na model "flexicurity" z nowymi formami bezpieczeństwa zatrudnienia, w tym motywacją do aktywnego poszukiwania pracy, jak również ze skuteczniejszym przewidywaniem i pozytywnym zarządzaniem zmianami, w tym restrukturyzacją gospodarczą, aby zminimalizować wykluczenie społeczne i ułatwić adaptację; jest przekonany, że należy zwrócić szczególną uwagę na skuteczniejsze sposoby dotarcia do obywateli i wyjścia naprzeciw ich oczekiwaniom i potrzebom;

31. uważa, że należy rozwijać podejście uwzględniające cykl życiowy, aby aktywnie stawić czoła wyzwaniom demograficznym poprzez m.in. unowocześnienie systemów emerytalnych oraz zapewnienie stabilności finansowej, gospodarczej i społecznej;

32. uważa, że edukacja jest głównym czynnikiem warunkującym możliwości długoterminowego wzrostu oraz skutecznym narzędziem walki z ubóstwem i wykluczeniem społecznym, pomaga ona też ludziom podwyższyć standard życia; zaleca podjęcie bardziej skutecznych środków przez Unie Europejską i państwa członkowskie w celu zwiększenia inwestycji na rzecz edukacji i zapewniania powszechnego dostępu do edukacji i szkoleń;

33. z myślą o zwiększeniu udziału pracowników, szczególnie tych słabiej wykształconych i starszych, w kształceniu ustawicznymi i w szkoleniach w miejscu pracy przez cały cykl życiowy uważa, że skuteczne strategie kształcenia ustawicznego mogą zrównoważyć negatywne skutki starzenia się siły roboczej UE; jest jednak zdania, że należy poczynić zdecydowane działania na rzecz zwiększenia podstawowych umiejętności ludzi młodych - radykalnie zmniejszając wczesne porzucanie nauki oraz podwyższając niskie kwalifikacje, należy także wzmocnić integrację społeczną i zawodową imigrantów i osób niepełnosprawnych, w szczególności poprzez zachęcanie do rozwijania umiejętności;

Polityka imigracyjna

34. wyraża głębokie przekonanie, że skuteczna polityka imigracyjna powinna uwzględniać braki wykwalifikowanych pracowników oraz wymogi rynku pracy; uważa, że dalsze prace nad kompleksową europejską polityką migracyjną, uzupełniającą politykę państw członkowskich, pozostają kwestią priorytetową, aby sprostać wyzwaniom stawianym przez migrację i wykorzystać możliwości migracji w nowej dobie globalizacji;

35. uważa, że promowanie wzrostu i współpracy z krajami trzecimi i pogłębianie otwarcia rynku Unii Europejskiej stanowi nadal element kluczowy dla dobrego zarządzania przepływami migracyjnymi oraz walki z przyczynami nielegalnej imigracji i pośrednikami w niej; przyznaje, że Unia Europejska pilnie potrzebuje spójnej polityki w zakresie legalnej migracji (np. zarobkowej);

Poprawa zarządzania gospodarczego

36. z radością przyjmuje sprawozdania krajowe sporządzone przez Komisję; apeluje jednak o bardziej systematyczne podejście podkreślające zarówno osiągnięcia, jak i słabe punkty; popiera wniosek Komisji w sprawie wprowadzenia punktów wymagających szczególnej uwagi jako części procedury wielostronnego nadzoru oraz jako szansy na usprawnienie krajowych reakcji politycznych; przyznaje, że należy zwiększyć rolę szczebla regionalnego w przyczynianiu się do wzrostu gospodarczego i tworzenia miejsc pracy, tak jak ma to miejsce w programach nowej generacji w ramach polityki spójności na lata 2007-2013;

37. ubolewa nad faktem, że strategia lizbońska jest nadal słabo widoczna w polityce krajowej wielu państw członkowskich; uważa, że w celu zapewnienia jej skutecznego wdrażania konieczna jest mobilizacja wszystkich zainteresowanych podmiotów gospodarczych; uważa przede wszystkim, że aktywniejsze zaangażowanie partnerów społecznych, parlamentów krajowych, regionalnych i lokalnych władz oraz społeczeństwa obywatelskiego poprawi wyniki osiągane w ramach strategii lizbońskiej i wzmocni publiczną debatę na temat właściwych reform; popiera przedstawiony państwom członkowskim wniosek Komisji w sprawie umacniania współpracy z parlamentami krajowymi i regionalnymi przy jednoczesnym uwzględnieniu dorocznych debat na temat wdrażania krajowych programów reform;

38. wzywa Radę do uwzględnienia następujących zmian:

ZALECENIA KOMISJI ZMIANY PARLAMENTU
Zmiana 1
Wytyczna 1
Wytyczna 1. Zapewnienie stabilności gospodarczej na rzecz zrównoważonego wzrostu gospodarczego Wytyczna 1. Zapewnienie stabilności gospodarczej na rzecz zrównoważonego wzrostu gospodarczego, integracji społecznej i wzrostu zatrudnienia w otoczeniu globalnym
1. Zgodnie z Paktem na rzecz stabilności i wzrostu państwa członkowskie powinny przestrzegać swoich średniookresowych celów budżetowych. Do czasu osiągnięcia tego celu powinny one podejmować wszelkie środki korygujące niezbędne do jego realizacji. Państwa członkowskie powinny unikać procyklicznej polityki fiskalnej. Ponadto konieczne jest, aby państwa członkowskie posiadające nadmierny deficyt podjęły skuteczne działania w celu zapewnienia szybkiej korekty nadmiernych deficytów. 1. Zgodnie z Paktem na rzecz stabilności i wzrostu państwa członkowskie powinny przestrzegać swoich średniookresowych celów budżetowych. Do czasu osiągnięcia tego celu powinny one podejmować wszelkie środki korygujące niezbędne do jego realizacji oraz zapewnić modernizację administracji publicznej i konsolidację finansów publicznych. Państwa członkowskie powinny unikać procyklicznej polityki fiskalnej. Ponadto konieczne jest, aby państwa członkowskie posiadające nadmierny deficyt podjęły skuteczne działania w celu zapewnienia szybkiej korekty nadmiernych deficytów.
2. Państwa członkowskie mające deficyt na rachunku obrotów bieżących, którego trwałe finansowanie jest zagrożone, powinny dążyć do zniwelowania tego deficytu poprzez wdrażanie reform strukturalnych, zwiększanie konkurencyjności zewnętrznej i, w stosownych przypadkach, odpowiednie środki polityki fiskalnej. 2. Państwa członkowskie, które odnotowały deficyty rachunków bieżących, co do których istnieje ryzyko niestałości, powinny pracować nad ich zniwelowaniem poprzez prowadzenie reform strukturalnych, których zadaniem jest dodanie impulsu konkurencji zewnętrznej i, w stosownych przypadkach, przyczyniać się do ich korekty poprzez polityki fiskalne oraz konsolidację wyników wzrostu gospodarczego, a także zwracanie uwagi na zwiększenie synergii pomiędzy polityką budżetową i wzrostem produktywności
2a. W związku z koniecznością zachowania stabilności, państwa członkowskie nie powinny pozostawiać odpowiedzialności za zwalczanie ryzyka inflacji wyłącznie w ramach polityki monetarnej, szczególnie w obecnej sytuacji wysokiego kursu walutowego. Państwa członkowskie powinny dodatkowo wprowadzić wszelkiego rodzaju inną politykę pozwalającą na zmniejszenie ryzyka inflacyjnego.
2b. Państwa członkowskie powinny wzmacniać odporność gospodarki unijnej poprzez rozwijanie zewnętrznego wymiaru rynku wewnętrznego w celu stawienia czoła kwestiom związanym ze zwiększającą się nierównowagą globalną
2c. W następstwie niedawnego poruszenia na rynkach finansowych konieczne jest podjęcie niezbędnych kroków gwarantujących zapobieżenie zapaści kredytowej oraz odnowienie zaufania rynkowego w celu sprostania potrzebom inwestycyjnym jednostek publicznych i prywatnych.
Zmiana 2
Wytyczna 2
Wytyczna 2. Zabezpieczenie równowagi gospodarczej i fiskalnej jako podstawa wzrostu zatrudnienia Wytyczna nr 2. Zabezpieczenie równowagi gospodarczej i fiskalnej jako podstawa wzmocnionych perspektyw wzrostu
Państwa członkowskie, biorąc pod uwagę przewidywane koszty związane ze starzeniem się społeczeństwa, powinny: Państwa członkowskie, biorąc pod uwagę przewidywane wyzwania demograficzne powinny:
1. Prowadzić, w odpowiednim tempie, redukcję zadłużenia sektora publicznego celem wzmocnienia finansów publicznych; 1. Reformować i wzmacniać systemy emerytalne, ubezpieczeń społecznych i opieki zdrowotnej celem zagwarantowania ich rentowności i trwałości, a także, dostosowania do potrzeb społeczeństwa i zapewnienia dostępności;
2. Reformować i wzmacniać systemy emerytalne, ubezpieczeń społecznych i opieki zdrowotnej celem zagwarantowania ich rentowności, dostosowania do potrzeb społeczeństwa i zapewnienia dostępności; 2. Prowadzić, w odpowiednim tempie, redukcję zadłużenia sektora publicznego jednocześnie poprawiając zarządzanie długiem publicznym celem wzmocnienia finansów publicznych;
3. Przyjąć odpowiednie środki zmierzające do zwiększenia liczby osób czynnych zawodowo i zwiększenia podaży pracy, szczególnie wśród kobiet, młodych i starszych pracowników, a także propagować podejście do pracy zgodne z cyklem życia człowieka w celu zwiększenia liczby godzin przepracowanych w gospodarce. 3. Przyjąć odpowiednie środki zmierzające do zwiększenia liczby osób czynnych zawodowo i zwiększenia podaży pracy, szczególnie wśród kobiet, młodych i starszych pracowników, a także propagować podejście do pracy zgodne z cyklem życia człowieka w celu zwiększenia liczby godzin przepracowanych w gospodarce; oraz
3a. Wdrożyć "piątą swobodę" przepływu wiedzy i promowania nowych umiejętności; zapewnić wszystkim kształcenie przez całe życie i zmodernizować infrastrukturę systemów badawczych, oświatowych i szkoleniowych.
Zmiana 3
Wytyczna 3
Wytyczna 3. Promowanie efektywnej alokacji zasobów zorientowanej na wzrost gospodarczy i zatrudnienie Wytyczna 3. Promowanie efektywnej alokacji zasobów zorientowanej na wzrost gospodarczy i zatrudnienie w celu pogłębienia zaufania do gospodarki
Państwa członkowskie powinny, bez uszczerbku dla wytycznych dotyczących stabilności i równowagi gospodarczej, dokonać zmian w strukturze wydatków publicznych na korzyść kategorii przyczyniających się do wzrostu gospodarczego zgodnie ze strategią lizbońską, dostosować struktury podatkowe celem zwiększenia potencjału wzrostu, zagwarantować mechanizmy pozwalające ocenić relacje między wydatkami publicznymi a realizacją celów danej polityki, a także zapewnić ogólną spójność pakietów reform. Państwa członkowskie powinny, bez uszczerbku dla wytycznych dotyczących stabilności i równowagi gospodarczej, dokonać zmian w strukturze wydatków publicznych na korzyść kategorii przyczyniających się do wzrostu gospodarczego zgodnie ze strategią lizbońską, dostosować struktury podatkowe celem zwiększenia potencjału wzrostu, zachęcając do wzrostu napędzanego produktywnością, zagwarantować mechanizmy pozwalające ocenić relacje między wydatkami publicznymi a realizacją celów danej polityki, np. poprzez wysokiej jakości inwestycje w cele lizbońskie, a także zapewnić ogólną spójność pakietów reform.
Zmiana 4
Wytyczna 4
Wytyczna 4. Zagwarantowanie, aby zmiany płac przyczyniały się do stabilności makroekonomicznej i wzrostu gospodarczego Wytyczna 4. Zagwarantowanie, aby zmiany płac przyczyniały się do stabilności makroekonomicznej i wzrostu gospodarczego
Aby osiągnąć powyżej wymieniony cel oraz aby zwiększyć zdolności dostosowawcze, państwa członkowskie powinny wspierać tworzenie odpowiednich warunków ramowych dla systemów negocjacji płacowych, przy pełnym poszanowaniu roli partnerów społecznych, mając na celu promowanie takiego sposobu zmieniania płac nominalnych i kosztów pracy, który byłby zgodny z celami stabilności cen i tendencją wydajności średniookresowej, przy uwzględnieniu różnic w kwalifikacjach i warunkach na lokalnych rynkach pracy. Aby osiągnąć powyżej wymieniony cel oraz aby zwiększyć zdolności dostosowawcze, państwa członkowskie powinny wspierać tworzenie odpowiednich warunków ramowych dla systemów negocjacji płacowych, przy pełnym poszanowaniu roli partnerów społecznych, mając na celu promowanie takiego sposobu zmieniania płac nominalnych i kosztów pracy, który byłby zgodny z celami stabilności cen i tendencją wydajności średniookresowej, przy uwzględnieniu w szczególności podmiotów związanych profesjonalnie z rynkiem finansowym, jak również różnic w kwalifikacjach i warunkach na lokalnych rynkach pracy.
Zmiana 5
Wytyczna 5
Wytyczna 5. Promowanie większej spójności między polityką makroekonomiczną, polityką strukturalną i polityką zatrudnienia Wytyczna 5. Promowanie większej spójności między polityką makroekonomiczną, polityką strukturalną i polityką zatrudnienia
Państwa członkowskie powinny:

1. Poprawić koordynację polityki ekonomicznej, by dopasować do siebie krajowe plany reform, uwzględniając przy tym różnorodność gospodarczą i odmienność tradycji;

Państwa członkowskie powinny podejmować reformy rynku pracy i rynku towarów jednocześnie zwiększające potencjał wzrostu i wzmacniające ramy makroekonomiczne poprzez zwiększanie elastyczności, mobilności czynników produkcji i zdolności przystosowawczych na rynku pracy i towarów w reakcji na globalizację, postęp technologiczny, zmiany popytu oraz zmiany cyklu gospodarczego. Państwa członkowskie powinny w szczególności przyspieszyć reformy podatków i świadczeń socjalnych w celu zwiększenia motywacji i opłacalności pracy; zwiększyć zdolności dostosowawcze rynków pracy łącząc elastyczność zatrudnienia z bezpieczeństwem; zwiększać szanse na rynku pracy poprzez inwestowanie w kapitał ludzki. 2. Podejmować reformy rynku pracy i rynku towarów jednocześnie zwiększające potencjał wzrostu i wzmacniające ramy makroekonomiczne poprzez zapewnienie elastyczności za pomocą nowych form bezpieczeństwa, mobilności czynników produkcji i zdolności przystosowawczych na rynku pracy i towarów w reakcji na globalizację, postęp technologiczny, zmiany popytu oraz zmiany cyklu gospodarczego. Państwa członkowskie powinny w szczególności przyspieszyć reformy podatków i świadczeń socjalnych w celu zwiększenia motywacji i opłacalności pracy; zwiększyć zdolności dostosowawcze rynków pracy łącząc elastyczność zatrudnienia z bezpieczeństwem; zwiększać szanse na rynku pracy poprzez inwestowanie w kapitał ludzki;
3. Zwracać szczególną uwagę na wzmocnienie instytucjonalnej i administracyjnej wydajności; oraz
4. Przyczyniać się do rozwijania wszechstronnej polityki imigracyjnej UE, w tym dostosowanych do wymogów rynku pracy kryteriów i procedur odnoszących się do migracji ekonomicznej.
Zmiana 6
Wytyczna 6
Wytyczna 6. Poprawa dynamiki i funkcjonowania UGW - państwa członkowskie należące do strefy euro muszą zapewnić lepszą koordynację swoich polityk gospodarczych i budżetowych, a w szczególności: Wytyczna 6. Poprawa dynamiki i funkcjonowania UGW - państwa członkowskie należące do strefy euro muszą zapewnić lepszą koordynację swoich polityk gospodarczych i budżetowych, a w szczególności:
- 1. Zmaksymalizować pozytywne skutki reform, gdyż korzystanie ze wspólnej waluty oraz wspólna polityka walutowa oferują dodatkowy wymiar koordynacji;
1. Zwrócić szczególną uwagę na równowagę budżetową finansów publicznych, w pełni zgodną z Paktem na rzecz stabilności i wzrostu; 1. Zwrócić szczególną uwagę na równowagę budżetową finansów publicznych, w pełni zgodną z Paktem na rzecz stabilności i wzrostu;
2. Przyczyniać się do takiej kombinacji polityk, która wspiera ożywienie gospodarcze, przy zachowaniu stabilności cen, a tym samym umacnia zaufanie ze strony przedsiębiorców i konsumentów w perspektywie krótkookresowej, przy jednoczesnej zgodności z celami długookresowego zrównoważonego wzrostu; 2. Przyczyniać się do takiej kombinacji polityk, która wspiera ożywienie gospodarcze, przy zachowaniu stabilności cen, a tym samym umacnia zaufanie ze strony przedsiębiorców i konsumentów w perspektywie krótkookresowej, przy jednoczesnej zgodności z celami długookresowego zrównoważonego wzrostu;
3. Intensywnie prowadzić reformy strukturalne, które przyczynią się do zwiększenia długookresowego potencjalnego wzrostu w strefie euro oraz doprowadzą do poprawy wydajności, konkurencyjności oraz zdolności dostosowywania gospodarki w przypadku szoków asymetrycznych, zwracając szczególną uwagę na politykę zatrudnienia; oraz 3. Intensywnie prowadzić reformy strukturalne i podążać za priorytetami inwestycyjnymi zgodnymi z celami lizbońskimi, które przyczynią się do zwiększenia długookresowego potencjalnego wzrostu w strefie euro oraz doprowadzą do poprawy wydajności, konkurencyjności oraz zdolności dostosowywania gospodarki w przypadku szoków asymetrycznych, zwracając szczególną uwagę na politykę zatrudnienia; oraz
4. Zapewnić, aby wpływ strefy euro na globalny system gospodarczy był współmierny do jej znaczenia gospodarczego. 4. Zapewnić, aby wpływ UE i strefy euro na globalny system gospodarczy był współmierny do jej znaczenia gospodarczego.
Zmiana 7
Wytyczna 7, część wprowadzająca oraz ustępy 1, 2 i 3
Wytyczna 7. W celu zwiększenia i poprawy inwestycji w dziedzinie badań i rozwoju, w szczególności realizowanych przez sektor prywatny, potwierdza się ogólny cel na 2010 r. zakładający inwestycje na poziomie 3 % PKB, przy odpowiednim podziale między inwestycje prywatne i publiczne. Państwa członkowskie określą swoje konkretne poziomy pośrednie. Państwa członkowskie powinny w dalszym ciągu pracować nad kombinacją środków właściwych do pobudzania badań i rozwoju, w szczególności wśród przedsiębiorstw poprzez: Wytyczna 7. W celu zwiększenia i poprawy inwestycji w dziedzinie badań i rozwoju, w szczególności realizowanych przez sektor prywatny, potwierdza się ogólny cel na 2010 r. zakładający inwestycje na poziomie 3 % PKB, przy odpowiednim podziale między inwestycje prywatne i publiczne oraz w celu promowania klimatu przedsiębiorczości i sprzyjania prywatnej inicjatywie, państwa członkowskie powinny w dalszym ciągu pracować nad kombinacją środków właściwych do pobudzania modernizacji gospodarki i wszelkich form innowacji poprzez:
1. Lepsze warunki ramowe i zagwarantowanie firmom możliwości działania w wystarczająco konkurencyjnym i atrakcyjnym środowisku; 1. Rozwijanie instytucji reagujących na sytuację rynkową oraz lepszych warunków ramowych celem zagwarantowania firmom możliwości działania w wystarczająco konkurencyjnym środowisku biznesowym oraz czerpanie korzyści z wdrażania innowacyjnych rozwiązań;
2. Zwiększenie skuteczności i efektywności wydatków publicznych na badania i rozwój oraz rozwój partnerstw publiczno-prywatnych;
3. Rozwijanie i wzmacnianie centrów doskonałości w ramach instytucji edukacyjnych i badawczych w państwach członkowskich, a także tworzenie nowych centrów tego rodzaju, w odpowiednich przypadkach; oraz poprawę współpracy i transferu technologii pomiędzy publicznymi instytutami badawczymi a przedsiębiorstwami prywatnymi;
3a. Zachęcanie do decentralizacji jednostek badań przemysłowych w celu ich późniejszego połączenia z referatami naukowymi, korzystanie z różnorodności sposobów analizy;
Zmiana 8
Wytyczna 11 ustępy 4a i 4b (nowe)
4a. Wywiązaniu się ze zobowiązań sprostania wyzwaniu energetycznemu i środowiskowemu, podjętych podczas wiosennego szczytu Rady Europejskiej w 2007 r; oraz
4b. w kontekście wzrostu cen żywności, który wydaje się nie być cykliczny, lecz który się utrzyma, zweryfikowaniu mechanizmów Wspólnej Polityki Rolnej, które ograniczają dostawy.
Zmiana 9
Wytyczna 12
Wytyczna 12. W celu rozszerzenia i pogłębienia rynku wewnętrznego, państwa członkowskie powinny: Wytyczna nr 12. W celu rozszerzenia i pogłębienia rynku wewnętrznego oraz zapewnienia otwartych i konkurencyjnych rynków państwa członkowskie powinny:
1. Przyspieszyć transpozycję dyrektyw regulujących rynek wewnętrzny; 1. Przyspieszyć transpozycję dyrektyw regulujących rynek wewnętrzny i wyeliminować pozostałe przeszkody w działalności transgranicznej;
2. Obrać jako priorytet dokładniejsze i pełniejsze egzekwowania prawa z zakresu rynku wewnętrznego; 2. Obrać jako priorytet dokładniejsze i pełniejsze egzekwowania prawa z zakresu rynku wewnętrznego;
3. Wyeliminować pozostałe przeszkody w działalności transgranicznej; 3. Wyeliminować pozostałe przeszkody w działalności transgranicznej;
4. Efektywnie stosować zasady regulujące zamówienia publiczne w UE; 4. Efektywnie stosować zasady regulujące zamówienia publiczne w UE;
5. Promować w pełni efektywny wewnętrzny rynek usług przy jednoczesnym utrzymaniu europejskiego modelu socjalnego: 5. Promować w pełni efektywny wewnętrzny rynek usług, a także zapewnić uniwersalne, dostępne i zrównoważone usługi publiczne charakteryzujące się przystępnością cen oraz wysoką jakością, przy jednoczesnym utrzymaniu europejskiego modelu socjalnego:
6. Przyspieszyć proces integracji rynku finansowego poprzez konsekwentne i spójne wdrażanie i egzekwowanie Planu działania w zakresie usług finansowych. 6. Przyspieszyć proces integracji rynku usług, w tym usług finansowych poprzez spójne wdrażanie prawodawstwa związanego z rynkiem wewnętrznym i egzekwowanie Planu działania w zakresie usług finansowych, jednocześnie poprawiając przejrzystość, odpowiedzialność i nadzór inwestorów, rynków i prawodawców w zakresie alternatywnych, jak i niealternatywnych działań inwestycyjnych runku finansowego;
6a. Przyczyniać się do rozwijania zrównoważonego podejścia do uregulowania transgranicznego rozprzestrzeniania ryzyka finansowego.
6b. Rozwijać odpowiednie warunki dla zwiększonej efektywności wykorzystania zasobów w transporcie i infrastrukturze energetycznej, koncentrując się na obszarach transgranicznych, regionach peryferyjnych i współdziałaniu między "starymi" a "nowymi" państwami członkowskimi; oraz
6c. Odgrywać wiodącą rolę na arenie międzynarodowej w kwestii zarządzania sytuacjami kryzysowymi i poprawy obecnych globalnych rozwiązań w zakresie nadzoru.
Zmiana 10
Wytyczna 13 ustęp 6
6a. Urzeczywistnienie rynku transatlantyckiego;

*

* *

39. zobowiązuje swojego Przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji Radzie, Komisji oraz rządom i parlamentom państw członkowskich.

______

(1) Teksty przyjęte, P6_TA(2007)0533.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2009.184E.38

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Ogólne wytyczne dla polityk gospodarczych na rok 2008 - Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 20 lutego 2008 r. w sprawie zintegrowanych wytycznych dotyczących wzrostu i zatrudnienia (część: ogólne wytyczne dla polityk gospodarczych państw członkowskich i Wspólnoty): rozpoczęcie nowego cyklu (2008-2010) COM(2007)0803 - 2007/2275 (INI).
Data aktu: 20/02/2008
Data ogłoszenia: 06/08/2009