Pomoc państwa - Niemcy - Pomoc państwa C 7/08 (ex N 655/07) - Program gwarancji na pożyczki kapitałowe prowadzony przez kraj związkowy Saksonia - Zaproszenie do przedkładania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE.

POMOC PAŃSTWA - NIEMCY

Pomoc państwa C 7/08 (ex N 655/07) - Program gwarancji na pożyczki kapitałowe prowadzony przez kraj związkowy Saksonia

Zaproszenie do przedkładania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2008/C 88/08)

(Dz.U.UE C z dnia 9 kwietnia 2008 r.)

Pismem z dnia 13 lutego 2008 r. zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Niemcy o swojej decyzji w sprawie wszczęcia postępowania określonego w art. 88 ust. 2 Traktatu WE dotyczącego wyżej wspomnianego programu gwarancji.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat programu gwarancji, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Kancelarii ds. Pomocy Państwa w Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:

European Commission

Directorate-General for Competition

State Aid Greffe

B-1049 Brussels

Faks: (32-2) 296 12 42

Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom niemieckim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio umotywowanym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.

TEKST STRESZCZENIA

OPIS ŚRODKA POMOCY

Saksonia - obszar objęty pomocą zgodnie z art. 87 ust. 3 lit. a) Traktatu WE - zamierza wspierać rozwój regionalny, udzielając przedsiębiorstwom działającym na jej terytorium gwarancji państwowych w wysokości do 10 mln EUR na pokrycie pożyczek koniecznych do sfinansowania ich zapotrzebowania na kapitał obrotowy. Gwarancje te mają zostać przyznane zgodnie z programem gwarancji państwowych kraju związkowego Saksonia.

OCENA ZGODNOŚCI ŚRODKA POMOCY ZE WSPÓLNYM RYNKIEM

Komisja ma wątpliwości co do zgodności środka pomocy ze wspólnym rynkiem, jako że wydaje się on być sprzeczny z zasadami dotyczącymi pomocy operacyjnej określonymi w wytycznych w sprawie krajowej pomocy regionalnej na okres 2007-2013 (KPR).

Zgodnie z pkt 76 i 77 KPR pomoc operacyjna przyznawana jest w wyjątkowych przypadkach i można jej udzielić regionom objętym pomocą jedynie w rozumieniu art. 87 ust. 3 lit. a) Traktatu WE na ściśle określonych warunkach, przy czym w szczególności taka pomoc musi być właściwie ukierunkowana i proporcjonalna do ograniczeń, które ma złagodzić.

Przede wszystkim Komisja ma wątpliwości, czy władze niemieckie przedstawiły wystarczające dowody na występowanie ograniczeń w rozumieniu pkt 76 KPR, innych niż te uzasadniające kwalifikowanie się regionu do otrzymania pomocy zgodnie z art. 87 ust. 3 lit. a) Traktatu WE. Na obecnym etapie wydaje się, że omawiany środek pomocy nie został odpowiednio ukierunkowany na złagodzenie szczególnych ograniczeń charakterystycznych dla Saksonii. Opisane przez władze niemieckie ograniczenia o charakterze ekonomicznym, tj. wysoki poziom bezrobocia, niskie PKB na mieszkańca, niższa rentowność przedsiębiorstw, wyższy odsetek upadłości, niższa wartość aktywów. które mogą służyć przedsiębiorstwom jako zabezpieczenie, występują we wszystkich nowych krajach związkowych. Komisja uważa, że ograniczenia te mają raczej ogólny charakter i są uznawane za podstawę uznania regionu za kwalifikujący się do otrzymania pomocy w rozumieniu art. 87 ust. 3 lit. a) zgodnie z pkt 15-17 KPR.

Ponadto Komisja ma wątpliwości, czy program pomocy jest proporcjonalny do ograniczeń, które ma łagodzić. Wydaje się, że główne zamierzenie Niemiec, tj. ułatwienie przedsiębiorstwom działającym w regionach objętych zakresem art. 87 ust. 3 lit. a) i znajdującym się na etapie rozpoczynania i rozszerzania działalności dostępu do środków na pokrycie zapotrzebowania na niezbędny do rozwoju działalności kapitał obrotowy, nie zostało uwzględnione w założeniach i celach zgłoszonego środka pomocy. Zamierzenie to mogłoby zostać zrealizowane przy wykorzystaniu innych istniejących środków pomocy państwa (np. gwarancji na pokrycie pożyczek kapitałowych udzielanych na podstawie rozporządzenia dotyczącego przyznawania pomocy w ramach zasady de minimis(1), zatwierdzonej dla Niemiec metody obliczania N 541/07(2), regionalnej pomocy na rozpoczęcie działalności zgodnie z pkt 86 KPR, pomocy dla nowo utworzonych innowacyjnych przedsiębiorstw zgodnie z zasadami ramowymi dotyczącymi B+R+I(3), pomocy w formie kapitału podwyższonego ryzyka zgodnie z wytycznymi w sprawie kapitału podwyższonego ryzyka(4)) lub środków nie zawierających pomocy państwa (np. takich jak systemy samofinansowania w oparciu o składki ubezpieczeniowe zgodnie z obwieszczeniem w sprawie gwarancji(5)).

Ponadto wydaje się, że również inne warunki, mające zastosowanie zgodnie z pkt 76-83 KPR, nie zostały jednoznacznie spełnione. Pozostają wątpliwości, czy przyznana pomoc będzie stopniowo odpowiednio obniżana i czy będzie ona miała jedynie charakter przejściowy. Nie jest również jasne, w jaki sposób ustalana jest wysokość kwalifikowalnych wydatków i kosztów, przy czym, zgodnie z pkt 77 KPR, wysokość pomocy ograniczona jest do pewnej części tych kosztów.

TEKST PISMA

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

grafika

______

(1) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1998/2006 z dnia 15 grudnia 2006 r. w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu do pomocy de minimis (Dz.U. L 379 z 28.12.2006, str. 5).

(2) Pismo Komisji C(2007) 5626 przesłane Niemcom w dniu 28 listopada 2007 r.

(3) Wspólnotowe zasady ramowe dotyczące pomocy państwa na działalność badawczą, rozwojową i innowacyjną (Dz.U. C 323 z 30.12.2006, str. 1).

(4) Wytyczne wspólnotowe w sprawie pomocy państwa na wspieranie inwestycji kapitału podwyższonego ryzyka w małych i średnich przedsiębiorstwach (Dz.U. C 194 z 18.8.2006, str. 2).

(5) Dz.U. C 71 z 11.3.2000, str. 14.

(6) Kommissions Entscheidung in der Sache N 197/07 - Methode zur Berechnung der Beihilfeintensität von Bürgschaften genehmigt mit Schreiben K(2007) 4287 vom 25. September 2007.

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2008.88.11

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Pomoc państwa - Niemcy - Pomoc państwa C 7/08 (ex N 655/07) - Program gwarancji na pożyczki kapitałowe prowadzony przez kraj związkowy Saksonia - Zaproszenie do przedkładania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE.
Data aktu: 09/04/2008
Data ogłoszenia: 09/04/2008