Opinia wydana na wniosek Rady Unii Europejskiej dotycząca projektu rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie statystyki Wspólnoty w zakresie handlu zagranicznego z państwami trzecimi i uchylającego rozporządzenie Rady (WE) nr 1172/95.

OPINIA EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO
z dnia 3 marca 2008 r.
wydana na wniosek Rady Unii Europejskiej dotycząca projektu rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie statystyki Wspólnoty w zakresie handlu zagranicznego z państwami trzecimi i uchylającego rozporządzenie Rady (WE) nr 1172/95 (CON/2008/12)

(2008/C 70/01)

(Dz.U.UE C z dnia 15 marca 2008 r.)

Wprowadzenie i podstawa prawna

W dniu 7 lutego 2008 r. Europejski Bank Centralny (EBC) otrzymał wniosek Rady Unii Europejskiej o wydanie opinii dotyczącej projektu rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie statystyki Wspólnoty w zakresie handlu zagranicznego z państwami trzecimi i uchylającego rozporządzenie Rady (WE) nr 1172/95(1) (zwanego dalej "projektowanym rozporządzeniem").

Kompetencja EBC do wydania opinii wynika z pierwszego tiret art. 105 ust. 4 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską. Zgodnie ze zdaniem pierwszym art. 17 ust. 5 Regulaminu Europejskiego Banku Centralnego, Rada Prezesów przyjęła poniższą opinię.

Uwagi ogólne

1. EBC przyjmuje z zadowoleniem projektowane rozporządzenie, które powinno poprawić jakość, porównywalność oraz zgodność czasową europejskich statystyk handlowych, a także poprawić spójność statystyki handlowej ze statystyką w zakresie przedsiębiorstw. W państwach członkowskich statystyki handlu zagranicznego są używane również jako źródło dla obliczania statystyk bilansu płatniczego i rachunków narodowych, a także dla określania krajowego udziału w bilansie płatniczym strefy euro oraz w rachunkach strefy euro, za które odpowiedzialny jest EBC.

2. EBC zauważa, że w świetle projektowanego rozporządzenia państwa członkowskie będą obowiązane do gromadzenia oraz przekazywania Komisji Europejskiej następujących danych, jeżeli dane te znajdują się w zgłoszeniu celnym składanym władzom celnym danego państwa: (i) państwo członkowskie przeznaczenia, w przypadku przywozu; (ii) państwo członkowskie rzeczywistego wywozu, w przypadku wywozu; oraz (iii) natura transakcji(2). Podobnie, państwo członkowskie będzie obowiązane do przekazywania danych dotyczących wywozu lub przywozu do innego państwa członkowskiego z chwilą gdy władze celne w obu państwach członkowskich ustanowią procedurę wzajemnej wymiany odpowiednich informacji w drodze elektronicznej(3). EBC zauważa, że wskazane wyżej dane są istotne dla zapewnienia wysokiej jakości statystyk strefy euro wspomnianych w punkcie 1 oraz zaleca niezwłoczne podjęcie kroków w celu wprowadzenia odpowiednich zmian we Wspólnotowym Kodeksie Celnym(4) oraz w procedurach wymiany informacji między władzami celnymi w obrębie Unii Europejskiej, przez co możliwe będzie uniknięcie ryzyka obniżenia jakości informacji statystycznych.

3. Jak stwierdzono w poprzedniej opinii(5), EBC podziela wyrażone przez Parlament Europejski zainteresowanie monitorowania międzynarodowej roli waluty euro. W związku z powyższym, EBC przyjmuje z zadowoleniem w szczególności art. 6 ust. 3 projektowanego rozporządzenia, wprowadzający obowiązek gromadzenia statystyk dotyczących handlu podzielonych, w odniesieniu do obrotu handlowego z państwami spoza UE, według danych dotyczących waluty przywozu i wywozu towarów wyrażonej na fakturze. EBC monitoruje stosowanie waluty euro poza strefą euro i corocznie publikuje raport dotyczący międzynarodowego znaczenia waluty euro, który zawiera odrębną sekcję poświęconą stosowaniu waluty euro w handlu międzynarodowym. Międzynarodowe znaczenie waluty euro ma w szczególności wymiar regionalny i jest najbardziej widoczne w Unii Europejskiej. Dane dotyczące podziału według walut w handlu zagranicznym stanowią również kluczowe źródło stosowane w makroekonomicznych prognozach EBC; prognozy takie używane są do analizy stabilności cen, ponieważ pozwalają na uzyskanie informacji o zakresie, w jakim zmiany kursów walutowych wpływają na dynamikę cen towarów importowanych i krajowych.

4. EBC przyjmuje z zadowoleniem planowane zmniejszenie obowiązków sprawozdawczych nakładanych na podmioty gospodarcze oraz poprawę w wykorzystywaniu danych pochodzących z administracji publicznej, co ma być jednym ze skutków projektowanego rozporządzenia.

5. EBC przyjmuje do wiadomości, że projektowane rozporządzenie może wywołać konieczność zmian w zakresie standardów sprawozdawczych Interstat, ustanowionych przez rozporządzenie (WE) 638/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 31 marca 2004 r. w sprawie statystyki w zakresie handlu między państwami członkowskimi i uchylającego rozporządzenie Rady (EWG) nr 3330/91(6) oraz zaleca, aby wprowadzenie tych zmian zostało rozważone niezwłocznie.

Sporządzono we Frankfurcie nad Menem, dnia 3 marca 2008 r.

Prezes EBC
Jean-Claude TRICHET

______

(1) KOM(2007) 653 wersja ostateczna.

(2) Por. art. 6 ust. 5 projektowanego rozporządzenia.

(3) Por. art. 7 ust. 3 projektowanego rozporządzenia.

(4) Rozporządzenie Rady (EWG) 2913/92 z 12 października 1992 r. ustanawiające Wspólnotowy Kodeks Celny (Dz.U. L 302 z 19.10.1992, str. 1). Rozporządzenie ostatnio zmienione przez rozporządzenie (WE) nr 1791/2006 (Dz.U. L 363 z 20.12.2006, str. 1).

(5) Opinia EBC CON/2003/26 z dnia 1 grudnia 2003 r. wydana na wniosek Rady Unii Europejskiej dotycząca projektu rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie statystyki Wspólnoty w zakresie bilansu płatniczego, międzynarodowego handlu usługami i zagranicznych inwestycji bezpośrednich (KOM(2003) 507 wersja ostateczna) (Dz.U. C 296 z 6.12.2003, str. 5).

(6) Dz.U. L 102, 7.4.2004, str. 1.

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2008.70.1

Rodzaj: Opinia
Tytuł: Opinia wydana na wniosek Rady Unii Europejskiej dotycząca projektu rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie statystyki Wspólnoty w zakresie handlu zagranicznego z państwami trzecimi i uchylającego rozporządzenie Rady (WE) nr 1172/95.
Data aktu: 03/03/2008
Data ogłoszenia: 15/03/2008